Linksys wrt54g webinterface ?
Fra : Mikkel45

Dato : 02-07-08 17:21

Hej
Jeg har lige fået en ekstra router sat til den eksisterende router (begge
Linksys wrt54g) for at udvide det trådløse signal,... de er forbundet med
kabel.
På den nyopsatte router har jeg åbnet for webadgang på port 8080, men jeg
kan ikke se routeren på adressen :192.168.2.1:8080
den "gamle" router (192.168.1.2) har jeg forsøgt at åbne for port 8080 på
den "nye's" ip, men det hjalp heller ikke.
Jeg kan heller ikke se delingen på computerne der er forbundet til hver
deres router.
Kan i hjælpe mig ?

Mvh
Mikkel

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 02-07-08 21:15

Mikkel45 skrev:
> Hej

> Kan i hjælpe mig ?

Hvordan er det hele forbundet, og hvor sidder du (klienten som forsøger
at tilgå x/y router)

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : Mikkel45

Dato : 03-07-08 14:53

> Hvordan er det hele forbundet, og hvor sidder du (klienten som forsøger
> at tilgå x/y router)

De 2 routere (x + y) er forbundet med netkabel, hvor x routeren er forbundet
til tdc adsl-modem.
Jeg forsøger at tilgå y routeren fra en computer der er forbundet til x
routeren.
uanset hvilken computer på netværket jeg forsøger at tilgå delte mapper på
resten af netværket kan jeg kun se de computere der er forbundet med samme
router.
De er begge sat op som dhcp servere, .. er det her fejlen ligger ?
er det her fejlen ligger, hvordan skal de 2 linksys wrt54g routere så sættes
op ?

Mvh
Mikkel

Fra : fix

Dato : 03-07-08 16:21

Mikkel45 wrote:

> [...]
> De er begge sat op som dhcp servere, .. er det her fejlen ligger ?
> er det her fejlen ligger, hvordan skal de 2 linksys wrt54g routere så

---adslmodem----xrouter!---- !------
!---- !-----
!----yrouter!------
^xnet ^ynet
hvis det er sådan, kan du [principielt]
1. ikke nå xnet fra ynet
2. xrouter kan være dhcpserver
3. yrouter kan være dhcpserver
4. x og y net skal være forskellig scope eks. hhv 192.168.1.x og 10.1.10.x
5. maskiner på xnet have xrouter som def. gateway, og maskiner på ynet have
yrouter som def. gateway
så vil det virke [hvergang, undtagen når......]

finn

Fra : Mikkel45

Dato : 03-07-08 17:33

> ---adslmodem----xrouter!---- !------
> !---- !-----
> !----yrouter!------
> ^xnet ^ynet
> hvis det er sådan, kan du [principielt]

Hej Finn

Jo, det er præcist sådant sat op

> 1. ikke nå xnet fra ynet

Øv, .. hvad gør jeg så, da der på x routeren er sat en netværksprinter på,
hvor jeg gerne vil kunne printe fra alle maskiner. og jeg vil gerne kunne se
alle netværksdrev på alle computere.
findes der andre løsninger

> 2. xrouter kan være dhcpserver
> 3. yrouter kan være dhcpserver

ok

> 4. x og y net skal være forskellig scope eks. hhv 192.168.1.x og
> 10.1.10.x

Er det ikke nok at de har henholdsvis 192.168.1.2, og 192.168.2.1 ?

> 5. maskiner på xnet have xrouter som def. gateway, og maskiner på ynet
> have yrouter som def. gateway

Sådant er det også sat op

Fra : fix

Dato : 03-07-08 18:25

Mikkel45 wrote:

> [...]
> netværksprinter på, hvor jeg gerne vil kunne printe fra alle
> maskiner. og jeg vil gerne kunne se alle netværksdrev på alle
øv, jeg skrev s'lføldigt forkert:
1. ikke nå ynet fra xnet ("imod" firewall")
så det passer jo fint

> ok

> Er det ikke nok at de har henholdsvis 192.168.1.2, og 192.168.2.1 ?
jow, under forudsætning af at submasken er 255.255.255.0 på begge net

> Sådant er det også sat op

men du skal huske at du ikke kan browse dig frem til resourcerne på xnettet
fra ynettet:
du skal bruge eks. kør-program->\\192.168.1.ip\share elller lægge den
kommando på en genvej

Fra : fix

Dato : 03-07-08 18:34

fix wrote:

> øv, jeg skrev s'lføldigt forkert:
> 1. ikke nå ynet fra xnet ("imod" firewall")
> så det passer jo fint
som nævnt kan du ikke umiddelbart (med de fleste SOHO routere) se de delte
resourcer på det andet net.
Svjh. KAN man installere Lanmanager på "servere" og route
LanManAnnouncesignalerne men den vej ville jeg ikke selv gå.
Samba som winsserver på en linus har også lidt muligheder, men det kræver en
sådan på hvert net.
Jeg ville nok vælge at lave genveje på hvert skrivebord til de pågældende
shares.

finn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-07-08 19:44

Mikkel45 wrote:

> Er det ikke nok at de har henholdsvis 192.168.1.2, og 192.168.2.1 ?

Jo.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-07-08 19:42