Netværksproblem
Fra : P

Dato : 01-07-08 14:14

Hej

Jeg har et problem:
Jeg har en router fra CC der leverer mig en ipadresse via DHCP, fx.
192.168.0.2 på mit kabel NIC i min computer der kører windows XP.

Dernæst har jeg en trådløs printerserver og et trådløse netkort der skal
spille sammen. Det er sat op til en statisk adresse og det er her problemet
opstår. Jeg kan komme på nettet men får ikke hul igennem til min
printerserver hvordan jeg så end sætter den det op.

Hvordan kan jeg få adgang til begge netværk på samme tid? det er som om den
ene bliver prioriteret højere end den anden? skal den ene sættes på med en
anden subnetmask end den anden eller hvordan?

Hvis jeg skal skrive lidt mere info så gi et praj...

Peter

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-07-08 17:47

"P" <p@p.dk> wrote in

<snip>

> [...]
> ene sættes på med en anden subnetmask end den anden eller hvordan?
>
> Hvis jeg skal skrive lidt mere info så gi et praj...

Anvender du alternativ opsætningen og grænseflade metrik i
netværkskontrolpanelet?

Ellers vil jeg tro det er der du skal lede efter en løsning.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : jos

Dato : 01-07-08 19:36

P wrote:
> [...]
> sættes på med en anden subnetmask end den anden eller hvordan?
>
> Hvis jeg skal skrive lidt mere info så gi et praj...

Kan du ikke bare give printserveren en adresse på det samme segment, eks
192.168.0.200
Jeg forudsætter at submasken er 255.255.255.0 og at dhcpserveren giver max
eks. 100 adresser.

finn

Fra : P

Dato : 01-07-08 21:37

jos wrote:

> Kan du ikke bare give printserveren en adresse på det samme segment,
> eks 192.168.0.200
> Jeg forudsætter at submasken er 255.255.255.0 og at dhcpserveren
> giver max eks. 100 adresser.

Jo, det kan jeg sagtens men det løser ikke problemet. Jeg får ikke
forbindelse til den.

Før i tiden har det trådløse netkort med med fx. 192.168.0.1 og jeg har
siddet på en direkte TDC adsl forbindelse med en ip fx. 80.62.xx.xx og det
har kørt glimrende.
Men nu hvor jeg er bag en router og har fået en lokal ip adresse på sammen
med den på det trådløse netkort så går det galt......

Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-07-08 22:07

On Tue, 1 Jul 2008 22:37:22 +0200, "P" <p@p.dk> wrote:

> [...]
>Men nu hvor jeg er bag en router og har fået en lokal ip adresse på sammen
>med den på det trådløse netkort så går det galt......

Nu er dobbelt netkort ikke min stærke side...

Men prøv at lægge det trådløse netværk i et andet segment end det
kablede. Hop f.eks ind i routeren's opsætning og lad den uddele
adresser i 192.168.1.xxx

<mlr>

Fra : P

Dato : 02-07-08 06:49

Michael Rasmussen wrote:

> Nu er dobbelt netkort ikke min stærke side...
>
> Men prøv at lægge det trådløse netværk i et andet segment end det
> kablede. Hop f.eks ind i routeren's opsætning og lad den uddele
> adresser i 192.168.1.xxx

Jeg har prøvet og adskille dem ved at beuge 10.0.x til det trådløse og
192.168.0.x til ADSL'en. Det gør ingen forskel.

Peter

Fra : fix

Dato : 02-07-08 08:16

P wrote:

> Jeg har prøvet og adskille dem ved at beuge 10.0.x til det trådløse og
> 192.168.0.x til ADSL'en. Det gør ingen forskel.
>
> Peter
Det burde være en ret basal opgave, så vi skal nok lige igennem dit setup,
så vi ikke taler forbi hinanden.
Jeg går ud fra at det du kalder adsl'en er modemet som sidder i på din
telefonlinie, og der er netstik i.
Sidder der ikke en router herpå eller er den samtidig router. Er den så
samtidig trådløs accesspoint, eller er det en ekstra boks?
altså er det: -adsl[modem -> Router -> Accespoint (3 bokse?)
eller: -adsl[modem][router] -> Accesspoint (2bokse?)
eller: -adsl[modem][router][accesspoint] (1 boks?)

finn

Fra : P

Dato : 02-07-08 08:25

fix wrote:

> [...]
> eller: -adsl[modem][router] -> Accesspoint (2bokse?)
> eller: -adsl[modem][router][accesspoint] (1 boks?)

To netkort i computere er forbindet således:
ADSL router fra CC -> netkort med RJ45
Trådløs printerserver -> trådløst netkort forbindes via ad-hoc.

Dvs. der sidder to netkort i maskinen, et trådløst og et alm. og altså ingen
accesspoint!

Jeg havde hul igennem her den anden dag efter jeg havde prøvet lidt
forskellige IP adresser og disablet og enablet netkort osv. Efter computeren
blev genstartet var den gal igen. Det virker som om den prioriterer min
netkort med RJ45 højere og timer ud på det og ikke når til at sende noget
data ud på det trådløse.

Peter

Fra : fix

Dato : 02-07-08 08:42

................................>
> [...]
> prioriterer min netkort med RJ45 højere og timer ud på det og ikke
> når til at sende noget data ud på det trådløse.

ok, et lidt usædvanligt setup. Jeg kan se fidusen, men det giver også lidt
komplikationer, specielt omkring windowsmaskiner (imho) - og jeg ville
personligt aldrig vælge den model. - jeg kan imidlertid ikke forsvare den
holdning
Som jeg ser det:
ADSLrouteren tildeler ipadresse til det ene netkort i et 192.168 scope, og
det virker formodentligt - din maskine kommer på nettet/internettet
Så skal dit trådløse og printserver tale sammen, og her er det nødt til at
være et andet segment, og det burde være fint med et 10.0x segment, men husk
at både pcens trådløse og printserveren skal have samme subnetmask.
PCen skal kende både det faste nettkort som skal have konfigureret default
gateway til routeren, og det trodløse som skal være konfigureret til ad-hoc
og ingen default gateway.
svjh, kender windows begge netkort og gør dem aktive som default ??

finn

Fra : P

Dato : 02-07-08 09:20

fix wrote:
> [...]
> konfigureret til ad-hoc og ingen default gateway.
> svjh, kender windows begge netkort og gør dem aktive som default ??

Ja og default gateway er kun sat på det faste netkort.

Jeg har prøvet at sætte begge netkort til samme subnetmask, men hhv.
192.168.0.x. og 10.0.0.x og det fungerer ikke.

Ja du har ret, det er et lidt udsætvanligt set op men det er enkelt og
fungerer upåklageligt hvis det ene netkort blot er sat direkte på nettet
uden router. Det er en både enkel og billig måde at køre med trådløs
printerserver på.

Peter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-07-08 07:33

On Tue, 1 Jul 2008 15:14:07 +0200, "P" <p@p.dk> wrote:

> Hvordan kan jeg få adgang til begge netværk på samme tid?

Lad være med at lave det som to netværk. Lav det som ét netværk, altså
med et enkelt netkort i din maskine og et access point til at lave
forbindelsen mellem det kablede og det trådløse netværk.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : P

Dato : 02-07-08 08:20

Asbjorn Hojmark wrote:

> Lad være med at lave det som to netværk. Lav det som ét netværk, altså
> med et enkelt netkort i din maskine og et access point til at lave
> forbindelsen mellem det kablede og det trådløse netværk.

Hvorfor? det har jo fungeret glimrende.

Med konfigurationen som den er nu slipper jeg for at køre min netforbindelse
ud trådløst, jeg kan nøjes med at lave en ad-hoc forbindelse mellem mit
trådløse netkort og printerserveren.

Peter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-07-08 14:10