Opsætning af router og switch
Fra : Morten

Dato : 25-06-08 11:02

Hej. Har gevaldige problemer med at få netværket til at spille i min
andelsforening, håber der er en der kan et par tricks som kan hjælpe
med at fejlsøge.

Forhistorie: Vi havde et gammelt netværk fra før TDC kom med
erhvervsprodukter til andelsforeninger. Det var strikket sammen så
routeren stod hos en beboer, og den var koblet til hans ADSL modem.
Hans netværksstik i væggen var så uplink til switchen i kælderen, og
alle beboere delte så hans forbindelse (vi har hver et netværksstik i
stuen, og alle modtager forbindelsen via det stik, og man kan sige at
ham der har routeren leverer forbindelsen via sit stik).

Det må man jo ikke, og vi har nu fået ny forbindelse. Vi har fået
installeret modem + router af TDC i kælderen. Vi fandt ud af (ved at
holde øje med lysene i switchen når han trak sit stik), at det stik
der gik fra ham ned til switchen gik til port 24, og antog derfor at
det var den vi skulle forbinde den nye router til.

Det har vi gjort, men det virker ikke. Hvis vi sætter en computer
direkte på routeren virker det fint. Hvis vi sætter hans stik, der
tidligere gik til port 24 i switchen, direkte i routeren - virker
netværket ikke hos ham.

Switchen er en LexCom DS 1024 F1 og jeg har ikke været i stand til at
google mig frem til en manual til den, ud over et produktblad på side
23 i den her PDF:

http://www.lk.dk/public/download/Produktinformation/Pr2003-2.pdf

Jeg er lidt på herrens mark. Den har 24 numererede porte, og ingen af
dem skiller sig ud fra de andre, hvorfor vi fandt frem til at uplink
måtte være port 24 ved at holde øje med lysene. Jeg bemærkede at der
var lys i begge LEDs for de tilsluttede porte i switchen, altså både
aktivitet og kollision - det bekymrer mig lidt. Det skal dog siges, at
når vi skifter tilbage til "det gamle" setup, så kører tingene igen
(omend ret ustabilt hvilket det har gjort længe).

Skal kablet mellem router og switch være en bestemt type? Patched
eller ikke. Hvis man forbinder router og bærbar direkte, og det så
virker, kan man så antage at det kabel også burde virke hvis man
sætter det mellem router og switch i stedet?

Håber der er en der har et par forslag, selv er jeg fristet til at se
mig omkring efter en anden switch...

Mvh.

Morten

Fra : Niklas Petersen

Dato : 25-06-08 19:24

Morten wrote:
> Hej. Har gevaldige problemer med at få netværket til at spille i min
> andelsforening, håber der er en der kan et par tricks som kan hjælpe
> med at fejlsøge.

Et skud i tågen: Er du sikker på at det er en router I har fået med, og
ikke kun et modem? Har I selv adgang til routeren eller er det kun TDC?

Fra : anders.soendergaard@~

Dato : 25-06-08 13:24

On 25 Jun., 19:02, Morten <primd...@gmail.com> wrote:
> [...]
> var lys i begge LEDs for de tilsluttede porte i switchen, altså både
> aktivitet og kollision - det bekymrer mig lidt.

Det skal det også! Der skal være normalt lys i LEDs. Dvs. den grønne
lyser for link og den orange blinker lystigt ved trafik. Det du
beskriver
lyder som en fejlkode.

> Skal kablet mellem router og switch være en bestemt type?

Ja. Det skal være et straight through mellem router og switch.
Cross-over bruger man kun mellem computer-computer eller
switch-switch.

> Patched eller ikke. Hvis man forbinder router og bærbar direkte, og det så
> virker, kan man så antage at det kabel også burde virke hvis man
> sætter det mellem router og switch i stedet?

Mnjae, hvis man har en fin Mac, så kan den lave auto-crossover, så
den kan godt bruge et "forkert" kabel. Det er der i øvrigt flere andre
computere - af lavere rang - der også kan.

Det første jeg ville prøve var et nyt kabel, så du kan få den rigtige
slags lys i switchens LEDs. Så prøv en bærbar nede ved switchen.
Hvis du har en anden gammel switch liggende kan du jo også prøve den.
Nogle har en cross-over knap. De er rare til at fejlsøge dette
problem.

Min mavefornemmelse siger mig enten kabel eller switch.

Kys, soenderg

Fra : Morten

Dato : 25-06-08 15:54

On 25 Jun., 20:23, Niklas Petersen <s...@berta.dk> wrote:

> Et skud i tågen: Er du sikker på at det er en router I har fået med, og
> ikke kun et modem? Har I selv adgang til routeren eller er det kun TDC?

Det er en router. Kun TDC adgang.

Mvh.

Morten

Fra : Morten

Dato : 25-06-08 15:57

On 25 Jun., 21:24, anders.soenderga...@gmail.com wrote:

> Det skal det også! Der skal være normalt lys i LEDs. Dvs. den grønne
> lyser for link og den orange blinker lystigt ved trafik. Det du
> beskriver
> lyder som en fejlkode.

De lyser konstant - ingen blink når der er sat noget i netværksstikket
"i den anden ende".

> [...]
> den kan godt bruge et "forkert" kabel. Det er der i øvrigt flere andre
> computere - af lavere rang - der også kan.

Aah smart.. Det var en MacBook vi testede med, det kan være jeg lige
skal checke op på kablet.

> [...]
> problem.
>
> Min mavefornemmelse siger mig enten kabel eller switch.

Ok, det lyder som en god fornemmelse. Jeg vil se om jeg ikke kan hitte
en gammel switch et sted. 1000 tak for input

Morten