Problemer med Gaming + upload på WRT54G
Fra : Per Jensen

Dato : 11-06-08 20:15

Hej, og Hjæææælp!

Jeg er ved at blive GAL af de her netwærksproblemer.

Vi har en Linksys WRT54G v. 2.0 der p.t. kører en Sveasoft Alchemy-V1.0
v3.37.6.8sv firmware.

Jeg har prøvet diverse alternative firmwares, og selvf. også den
originale fra Linksys.

Problemet består i, at min kæreste spiller Delta force - Black hawk
down, som er et soldaterspil hvor man render rundt og skyder. De servere
hun spiller på losser klienter af, der har en højere ping end 500 ms typisk.

Vi har p.t. TDC Bredbånd City 15/1 Mbit. Jeg har tidligere haft
arrownet, samme problem.

Jeg kan downloade alt det jeg lyster, imens at hun spiller, og maxe
linien _HELT_ ud uden at hun kan mærke det, men hvis jeg forsøger at
sende en mail med en vedhæftning på lidt over 100 kByte, eller uploade
til FTP e.l., så linien optages i mere end et par sekunder, så stiger
hendes ping og hun ryger af - og jeg får efterfølgende møgfaldet

ER der overhovedet noget at gøre ved det ? jeg har snart kæmpet med det
i nogle år, så jeg er godt moden til at købe en pisse dyr router hvis
det er det der virkelig kræves. Jeg kan bare ikke forstå problematikken
- bare se f.eks. en computercafe - eller et LAN, der sidder folk og
misbruger forbindelsen - OG spiller, helt uden problemer.

Hvad skal jeg gøre for at løse problemet ?

P.S. - Jeg er ikke computer noob, jeg er bare løbet tør for ideer til
vores netværks problemer.

// Per.
WWW.ZAPRO.DK

Fra : Lars Hansen

Dato : 11-06-08 20:42

Måske din upload der er problemet. 1Mbit er ikke meget.

Evt. Prøv at kører uden om trådløs router og sæt et kabel direkte på Pc'en.

Fra : Per Jensen

Dato : 11-06-08 21:24

Lars Hansen skrev:

> Måske din upload der er problemet. 1Mbit er ikke meget.
>
> Evt. Prøv at kører uden om trådløs router og sæt et kabel direkte på Pc'en.

Maskinen jeg sidder ved sidder på via Kabel, ikke trådløs. Tager jeg min
bærbare frem har vi samme problem.

Gaming-maskinen sidder til routeren via kabel også.

// Per.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-06-08 20:57

"Per Jensen" <per@fjernmigzapro.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal jeg gøre for at løse problemet ?

Hvad med noget QOS / prioritering af trafikken ?
En hurtig tur på google siger at dfbhd kører på port 17479 / udp

Kan ikke lige huske om den firmware du kører nu kan, men ellers findes der
en del forskellige som du har fundet ud, som kan.

Fra : Per Jensen

Dato : 11-06-08 21:28

Sune Storgaard skrev:

> [...]
>
> Kan ikke lige huske om den firmware du kører nu kan, men ellers findes der
> en del forskellige som du har fundet ud, som kan.

QOS har jeg rodet med, både på benævnte port til Gaming pc'ens IP
adresse og har prøvet at pege den på det fysiske portnummer på routeren
(1-4) intet hjælper det.

Jeg har opfattelsen af, at QOS primært påvirker indgående trafik, ikke
udgående. Hvis QOS ikke er sat op, kan spillet påvirkes hvis man
downloader meget.

// Per.

Fra : Jens G

Dato : 12-06-08 14:53

On Wed, 11 Jun 2008 22:27:40 +0200, Per Jensen <per@fjernmigzapro.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg har opfattelsen af, at QOS primært påvirker indgående trafik, ikke
>udgående. Hvis QOS ikke er sat op, kan spillet påvirkes hvis man

QOS virker bedst på udgående trafik. Det er jo dér du har mulighed for
at bestemme hvilke pakker der skal sendes.

Jeg bruger selv Tomato firmware, hvor jeg synes der er mange
muligheder for at lave nogle QOS regler. Den kan også bruges til
WRT54G v2.0, så vidt jeg ved.
Forum:
http://www.linksysinfo.org/forums/forumdisplay.php?f=160
Wiki:
http://en.wikibooks.org/wiki/Tomato_Firmware
Download:
http://www.polarcloud.com/tomato

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-06-08 15:59

Per Jensen <per@fjernmigzapro.dk> crashed Echelon writing

> Jeg har opfattelsen af, at QOS primært påvirker indgående trafik, ikke
> udgående. Hvis QOS ikke er sat op, kan spillet påvirkes hvis man
> downloader meget.

QoS kan godt styre den udgående trafik i forhold til hvordan routeren
håndterer dette.

Har selv med D-Link DGL-4300 og deres Gaming funktion (som blot er QoS)
kunne belaste ADSL linje uden synderlig højere latency under spil.

Jeg kender ikke de firmwares du nævner, men har på et beboernet anvendt den
nye DD-WRT v24 firmware, og har endnu ikke hørt klager. Prøv evt at kigge
på den, og deres QoS/Gaming indstillinger.

--
Bjarke Andersen