Hjælp til tydning.
Fra : Ejvind Hansen

Dato : 04-07-08 09:58

Er der en der vil hjælpe mig med en lille tydning, det er.

Sophie Kirstine Pedersen
Kirkebog 1846-1854 opslag 165 nr.41

i Forældre efter Maren Sørensdatter, kan jeg tyde Ålborg og mølle.
I Fadder er det, hvor kommer Møllebyggersvend J. Rasmussen fra.

Det er eller en fantastisk flot skrift.

En stor tak for hjælpen
Mvh. Ejvind.

Fra : Arne Nielsen

Dato : 04-07-08 10:26

Ejvind Hansen skrev:
> [...]
>
> i Forældre efter Maren Sørensdatter, kan jeg tyde Ålborg og mølle.
> I Fadder er det, hvor kommer Møllebyggersvend J. Rasmussen fra.

Hvilket sogn?

Arne

Fra : Ejvind Hansen

Dato : 04-07-08 13:35

Hej Arne
En novise forglæmmelse.
Det er Ålborg Budolfi.
Tak for hjælpen
Mvh. Ejvind

Fra : Arne Nielsen

Dato : 04-07-08 14:46

Ejvind Hansen skrev:
> Hej Arne
> En novise forglæmmelse.
> Det er Ålborg Budolfi.
> Tak for hjælpen
> Mvh. Ejvind

> mølle.
> fra.

Møllebygger Peder hansen og Hustrue Maren Sørensdatter ved Aalborg
Veirmølle.

Der står ikke noget om, hvorfra Møllebyggersvend J. Rasmussen kommer,
men de næste ord er Teglbrænder Peder ....... Efternavnet kendtes
åbenbart ikke af kirkebogsføreren.

Venlig hilsen
Arne

Fra : Iørn Dyrholm

Dato : 06-07-08 10:20

Hej

Jeg også prøvet at tyde skriften --står der ikke et ord mellem Sørensdatter
og : Ved Ålborg Veirmøller --jeg ser det som i ??? ved Ålborg ??

Det sidste læser jeg som Pigerne Johanne Jensdatter og Ane Sørensdatter
møllesvendene N Nielsen og J Jensen tjenestekarl (?) J ( eller) H
Rasmussen -alle af Ålborg.

Jeg har ingen interesse i oplysningerne -men bruger det blot til at øve mig
i læsningen

Venlig hilsen
Iørn

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 06-07-08 11:11

"Iørn Dyrholm" <jdyrholm@post4.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Jeg også prøvet at tyde skriften --står der ikke et ord mellem
> Sørensdatter og : Ved Ålborg Veirmøller --jeg ser det som i ??? ved Ålborg
> ??

Et ord? Der står "og Hustrue Maren Sörensdat. ved Aalborg Veirmölle"

> Det sidste læser jeg som Pigerne Johanne Jensdatter og Ane Sørensdatter
> møllesvendene N Nielsen og J Jensen tjenestekarl (?) J ( eller) H
> Rasmussen -alle af Ålborg.

Det forstår jeg ikke du kan få det til.
Fadderne er:
"Opsynsmand C. Halbrecht og Kone, Pige Ane Jensdatter, Möllebyggersvend J.
Rasmusen, Teglbrænder Peder ... alle af Aalborg".

--
Poul E. Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Fra : Iørn Dyrholm

Dato : 06-07-08 11:36

Hej

Det beror på en misforståelse fra min side --jeg troede det var opslag i
fødte mandskøn 1846 indskriving nr 28 Niels Peter Pedersen --og så skal det
jo gå galt )
undskyld ulejligheden

Iørn

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 04-07-08 10:33

"Ejvind Hansen" <ejhansen@get2net.dk> skrev i meddelelsen
> Er der en der vil hjælpe mig med en lille tydning, det er.
>
> Sophie Kirstine Pedersen
> Kirkebog 1846-1854 opslag 165 nr.41

Hvad for en kirkebog? (amt, herred, sogn).

Fra : Ejvind Hansen

Dato : 04-07-08 13:41

Hej Poul
En smutter.Det er Ålborg Budolfi.