Gæstegiveriet i Horsens
Fra : Lotte Brændegaard Hv~

Dato : 24-06-08 20:37

Er der nogle der kan hjælpe ...?

Hvem ejede eller bestyrede Gæstgivergården eller Gæstgiveriet i
Horsens omkring 1880-1900 (måske længere frem).

Jeg har to navne Enevoldsen eller Skjold, kan det passe ?

Venlig hilsen
Lotte

Fra : Toke Nørby

Dato : 26-06-08 07:43

Lotte Brændegaard Hvid <lotte@FB44Gvirgo-fyn.dk> (slet FB44G) wrote:

> [...]
>Horsens omkring 1880-1900 (måske længere frem).
>
>Jeg har to navne Enevoldsen eller Skjold, kan det passe ?

Hej Lotte,

Jeg kan ikke hjælpe dig, men har selv fået stor hjælp til mine
projekter ved at spørge på lokalarkiver, så mon ikke
http://www.byarkivet-horsens.dk/
kan give dig nærmere oplysninger?
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Lotte Brændegaard Hv~

Dato : 26-06-08 10:45

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev:
>Lotte Brændegaard Hvid <lotte@FB44Gvirgo-fyn.dk>
(slet FB44G)
Hej Toke

Alligevel tak for svaret. Jeg tænkte nok at jeg
var på lidt tynd is. Fik at vide at Enevoldsen var
ejer/forpagter af Gæstgivergården i Horsens, men
nu har jeg set i Horsens kirkebog, at Enevoldsen
(og ikke Skjold) var værtshusholder, og det er vel
noget andet ?

Mvh
Lotte

Fra : Finn Rune Jensen

Dato : 26-06-08 19:08

I bogen "fra grubehus til grillbar - Horsens i 1000 år" står der: Alene i
bymidten var der omkring århundredeskiftet mere end 50 værtshuse og
gæstgiverier. Nogle af disse var beværtninger i gængs forstand, hvor man
serverede øl, snaps og lidt smørrebrød, mendes andre..................var
typiske gæstgiverier med værelser...........

Så den er lidt svær......den her - men prøv byarkivet

Med venlig hilsen

Finn Rune Jensen

www.finnrune.dk

Fra : Toke Nørby

Dato : 27-06-08 05:58

"Finn Rune Jensen" <finnrune@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>typiske gæstgiverier med værelser...........
>
>Så den er lidt svær......den her - men prøv byarkivet

Som et lille apropos til gæstgiverier: I "rigtig" gamle dage var
gæstgiveren ofte også postmester, idet det var praktisk at have
sammenfald af de to funktioner. En ny ejer af gæstgiveriet blev pr.
automatik (næsten) ny postmester - men her skal vi altså meget langt
tilbage i tid. I den tid, du refererer til, Lotte, hed postmesteren
Charles Christian Hude Friis - og han var en rigtig postmester uden
gæstgiveri - såmænd.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Lotte Brændegaard Hv~

Dato : 01-07-08 22:47

Endnu engang tak for oplysningerne.

Humlen er, at ved Søren Einars fødsel i 1887 var
forældrene værtshusholder Søren Iver Enevoldsen og
Laurenze født Sørensen. Der stod ingen adresse ;-(

....og desværre er folketællingen for Horsens 1880
eller 1890 vist ikke tastet ind endnu, så jeg har
ikke en chance for at se om der er flere søskende
til Søren og hvor hans forældre egentlig kommer
fra ;-(

Ved Sørens dåb var følgende faddere, partikulier
Rasmus Enevoldsen (måske en farbroder eller
bedstefar?) og commis Christian Sørensen
(ligeledes måske et familiemedlem, morbroder?)

Mvh
Lotte

----------------------

Fra : Toke Nørby

Dato : 02-07-08 08:11

Lotte Brændegaard Hvid <lotte@FFN9Bvirgo-fyn.dk> (slet FFN9B) wrote:

> [...]
>Rasmus Enevoldsen (måske en farbroder eller
>bedstefar?) og commis Christian Sørensen
>(ligeledes måske et familiemedlem, morbroder?)

Hej Lotte,
Men folketællingerne 1880 og 90 ligger på arkivalieronline.dk, så det
er vel "blot" at gå i gang med at lede! - hvis du ikke vil vente til
indtasterne får klaret Horsens.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/