Kan der være personsammenfald?
Fra : Toke Nørby

Dato : 13-06-08 10:15

Kære venner,

Nok en gang beder jeg om jeres hjælp: Jeg har en postmand med følgende
data:

Mindde, Friedrich, (FT-1845/Gottorp) f. o. 1824 i Schwendsburg,
(FT-1845/Gottorp) M var pr. 01.02.1845 postfuldmægtig i Slesvig. Der
er ikke fundet yderligere postale oplysninger vedr. M.

Fødelokaliteten er ikke kendt (af F) og kan være en
transskribtionsfejl for Svendborg. I kirkebog for Svendborg (Sct.
Niclai) 1822-1835, opslag 11 ses - som jeg læser det - et uægte barn,
der blev døbt "Fritz minde" - kan der være personsammenfald?

http://www.norbyhus.dk/misc/fritzminde-svendborg-sct-nicolai.jpg

Er det "for sjov", at man døber et barn således?
På forhånd tak for hjælp
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-08 12:06

I den anden indførsel i FT 1845 Slesvig hedder fødestedet Schwendsbuy; -buy
er typisk staveform for -by på den tid, så her er tale om Svendsby/Schwensby
i Sörup sogn. Om det så er korrekt er en anden sag, men du kan kontrollere,
om han faktisk er født i Svendsby, på de slesvigske mikrokort - Angel er
tilgængelig på statens arkiver. Måske har han pyntet på sin slægtshistorie?
Måske har moderen senere giftet sig der?

Fritz og Frederik er samme navn.

Fritsminde er et besynderligt fornavn; hvis -minde er hans efternavn, er det
næppe ment som 'til minde om Fritz', da den udlagte fader jo hedder noget
andet. Så tror jeg snarere, at moderen har pyntet på hans navn ved at
'opkalde' ham efter fine folk. Moderen hedder Jette Levin - hvad blev der af
hende?

Inger

Fra : Toke Nørby

Dato : 13-06-08 15:23

"Inger Buchard" <i.buchard[uden spam og punktum] mail.dk> wrote:

> [...]
>'opkalde' ham efter fine folk. Moderen hedder Jette Levin - hvad blev der af

Mange tak, Inger. Jeg havde godt set Swendsbuy, men tænkte overhovedet
ikke på Svendsby da jeg troede, at Schwendsburg var Svendborg. Normalt
forsøger jeg at tjekke mystiske navnes stavemåder i de online
kirkebøger, men Slesvig er vist ikke med endnu.

Jeg er "bange" for at jeg må lade ham "ligge". Jeg har deadline 01.07.
hvor mit manus skal afleveres til trykkeren og jeg kan se at der ret
store besværligheder med at låne de tyske mikrokort, så jeg kan
simpelthen ikke nå at ansøge, få tilladelse og kigge i kortene.

Jeg vil derfor rette teksten ind efter Svendsby (tak for det) og lader
vor mystiske "Fritsminde" være. Jeg syntes bare, at det var meget
pudsigt, at der var en gut af "næsten" det samme mærkelige navn og
håbede på personsammenfald, men det tror jeg ikke, at der er. Jeg er
helt enig i, at det er et besynderligt navn og den udlagte barnefader
ville nok have protesteret, hvis navnet var til minde om "Frits"!

Der er for mange, der hedder Jette Levin i de danske FT, så jeg opgav
at lede.

Tak for din hjælp, Inger!
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-08 17:02

Kun een bemærkning
Du får kortene med det samme, du står i skranken. Der skal blot udfyldes et
særligt bestillingsskema. I Aabenraa skal man desuden sidde ved en
mikrokortlæser inden for læsesalsvagtens synsfelt. Men det går smertefrit
for den, der har adresse i Danmark og søger efter sin egen familie.

Fra : Toke Nørby

Dato : 13-06-08 17:17

> [...]

>mikrokortlæser inden for læsesalsvagtens synsfelt. Men det går smertefrit
>for den, der har adresse i Danmark og søger efter sin egen familie.

Det vidste jeg (heller) ikke. Jeg vil nok forsøge at finde ham senere,
da jeg ikke kan lide uløste gåder - men jeg tør under alle
omstændigheder ikke sige, at han er et familiemedlem

Når min bog bliver udgivet, vil jeg oprette en hjemmeside med
rettelser/tilføjelser og her vil der typisk være plads til at skrive,
hvad der skete med postfuldmægtig Mindde - om det nogensinde bliver
opklaret. Vi får se.

Igen tak for din gode hjælp.
--
Mvh Toke