Qingdao: Hvilke alger?
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-07-08 14:03

Hej gruppe

Det lader til at alger er i fuld sving med at gøre livet besværligt
for en hel del kinesere, der skulle således være indsamlet 170 tons
alger fra kysten ved Qingdao:

· http://ap.google.com/article/ALeqM5hYlzzaqa5xO9CL1ogdKC_ZSTNqtwD91LRAA80

Google News har en masse hits om emnet:

· http://news.google.com/news?q=china+olympic+games+algae

Det der undrer mig, er at de fleste nyhedskilder skriver at der er
tale om blågrønalger, men på de billeder jeg har set, ligner det nu
mere grønalger (jeg tænker ikke så meget på farven som på formen),
men hvad ved jeg om exotiske blågrønalger?

Er der nogen her i forummet der ved nok om alger til at se hvilken
art (eller blot slægt) der er tale om? På videoen her

· http://news.bbc.co.uk/2/hi/7485405.stm

ser algerne for fine ud til at være fx Ulva intestinalis, men jeg
synes stadig ikke at det ligner blågrønalger (og texten under
videoen skriver da osse »green algae«).

På forhånd tak.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-07-08 18:33

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mere grønalger (jeg tænker ikke så meget på farven som på formen),
> men hvad ved jeg om exotiske blågrønalger?

Det ligner ikke de blågrønalger, vi ser her om sommeren - men der er
også mange arter.
Der er noget, der taler for, at det kunne være en eller anden art
blågrønalge. På nuværende tidspunkt er N-indholdet i vandmiljøet
så lavt, at der er tale om kvælstofmangel. Det giver gode muligheder for
opformering af N-samlende blågrønalger, der ofte er forsynet med luftfyldte
blærer, der sikrer de holer sig i overfladen, hvor de kan samle N fra
luften.
De trives udmærket brakvand - som vi ser i Østersøen p.t.
Grønalger er afhængige af nitrat i vandet - det er forlængst væk.

Per A. Hansen