Tilslutning af motor
Fra : Tom

Dato : 30-06-08 21:38

Jeg har en vaskemaskinemotor som jeg godt kunne tænke mig at få op at køre i
en testopstilling i mit værksted. Jeg postede først i dk.teknik.el men fik
ingen svar.
Mener dog at det må være ret grundlæggende at få sådan en motor op at køre.
Motoren har 7 tilledninger. 2 går til kulende, 3 til stator vindingerne, de
sidste 2 til en ring bagerst på motor akslen (muligvis noget feedback)
Er der nogen her som kan hjælpe, så jeg kan få den op at snurre?

/Tom

Fra : Morten

Dato : 01-07-08 09:28

"Tom" <rsunderscorefilex@post9.tele.dk> wrote in message
> [...]
> de sidste 2 til en ring bagerst på motor akslen (muligvis noget feedback)
> Er der nogen her som kan hjælpe, så jeg kan få den op at snurre?

Nu er jeg ikke vaskemaskine-teknikker og kender intet til
vaskemaskinemotorer og din beskrivelse er ikke så uddybbende igen, nok
derfor du ikke har fået svar fordi det ikke er til at give et præcist og
konkret, så mit svar må være en generel betragtning og jeg tager ikke ansvar
for noget som helst :)

Ud fra din beskrivelse er det ikke en hvirvelstrømsmotor, men en (rimelig)
alm. universalmotor - ellers ville der ikke være viklinger og brug for kul
på rotoren, med mindre de eneste kul er de to til slæberingene. Har den en
kommutator? Hvis de to slæberinge blot er til at måle hastigheden kan du
blot ignorere dem hvis du ikke mener du har behov for at kunne måle
hastigheden eller måler den på anden vis.

Men ellers, så er der to måder at slutte en sådan motor på afhængig af
hvordan den er lavet og viklingerne dimensioneret - serielt eller parallelt.
Lad os antage at den ene af de tre ledninger er et midterudtag, men det kan
også være til at forskyde magnetfeltet og dermed få større fart på motoren
(men mindre trækkraft). Eller det kan være til at man kan give mere eller
mindre magnetfelt afhængig af hvor mange spoler der trækker strøm. Jo mindre
magnetfelt, jo hurtigere kører motoren (til en hvis grænse), omend det er på
bekostning af trækkraften. Hvordan pågældende motor er kan jeg ikke sige
noget om uden at se den i egen høje "person".

Men det grundlæggende er, at rotor og stator blot skal have noget strøm, så
kører det. De motorer der bruges i boremaskiner og støvsugere er vist typisk
seriemotorer, dvs. du forbinder stator og et kul og sætter strøm på de to
andre ledninger, så snurrer motoren. Umiddelbart vil jeg starte med at prøve
at sætte det i serie hvis der skal eksperimenteres, da der så trækkes mindst
strøm og dermed mindst risiko for at noget står af.

Mvh
Morten

Fra : Tom

Dato : 01-07-08 21:23

> [...]
> at prøve at sætte det i serie hvis der skal eksperimenteres, da der så
> trækkes mindst strøm og dermed mindst risiko for at noget står af.

Tak for dit svar. Min beskrivelse nok ikke var uddybende nok, men nu kom vi
da lidt i gang med det.
Jeg tror også at det er en universal motor. Men jeg har svært ved at forstå
hvordan de mange tilslutninger på statoren skal anvendes. Det ser faktisk ud
til at der er 4 tilslutninger.
Men den skal jo kunne kører både højre og venstre om og i to hastigheder, så
det har jo nok noget med det at gøre.
Jeg har taget nogle billeder, som givet vis siger mere end mange ord.
Stator:
http://www.Zeroup.dk/vis.php?fil=1215016815.jpg
Rotor:
http://www.Zeroup.dk/vis.php?fil=1215022193.jpg
Feedback:
http://www.Zeroup.dk/vis.php?fil=1215008291.jpg

Det undrer mig også lidt at DC modstanden kun er omkring 1ohm både i stator
og rotor viklingerne er det normalt? Der står 230V 50Hz på motoren.

Den fungerede ellers fint men skulle have skiftet kul. Jeg havde skiftet dem
en gang, men da den fik nye kul sidste gang og blev sat tilbage i vaske
maskinen, brændte en vinding i feedback spolen over ..?!?
Men den burde jo nok kunne kører uden den i en test opstilling i værkstedet.

/Tom

Fra : Morten

Dato : 02-07-08 08:16

> Jeg tror også at det er en universal motor. Men jeg har svært ved at
> forstå hvordan de mange tilslutninger på statoren skal anvendes.

Det er en universalmotor.

> Det ser faktisk ud til at der er 4 tilslutninger.

Skal desværre ikke kunne gøre mig 100% klog på de 4 tilslutninger på stator.
Var der kun to var det meget nemmere :)

> Men den skal jo kunne kører både højre og venstre om og i to hastigheder,
> så

Ja, det kan have noget med hastighederne at gøre, men jeg vil ikke lægge
hovedet på blokken.
Om den skal køre venstre eller høj om kan gøres ved at bytte rundt på
ledningerne til f.eks. rotoren.

> det har jo nok noget med det at gøre.
> Jeg har taget nogle billeder, som givet vis siger mere end mange ord.
> [...]

Super, så er der nok nogle endnu klogere end mig, der også vil svare ;D

> Det undrer mig også lidt at DC modstanden kun er omkring 1ohm både i
> stator og rotor viklingerne er det normalt? Der står 230V 50Hz på motoren.

Ved ikke hvad der er normalt for en motor, men både små og store motorer har
meget lav DC modstand. Det er derfor de trækker så meget strøm hvis de
belastes hårdt ;)
Men når den kommer op i hastighed vil modstanden falde. Lad os antage det er
en motor med permanentmagnet som stator, så er det lidt nemmere at forklare,
men princippet er det samme. Når motoren kommer op i hastighed kræves der
mindre strøm at holde den kørende. Det er fordi magnetfeltet inducerer en
strøm i rotoren, omend der jo naturligt nok ikke induceres så meget som der
kræves for at holde den kørende (ellers havde man en evighedsmaskine). Tving
den rundt og den laver strøm med samme polaritet som den ellers skulle have
hvis den selv skulle køre rundt. Håber det giver mening.

Faktisk kan du også være heldig at kunne bruge en universalmotor som dynamo.
Det kræver dog, at der er en restmagnetisme i statoren der så kan gør at der
går en strøm som dermed forstærker magnetfeltet osv.

> Den fungerede ellers fint men skulle have skiftet kul. Jeg havde skiftet
> dem en gang, men da den fik nye kul sidste gang og blev sat tilbage i
> vaske maskinen, brændte en vinding i feedback spolen over ..?!?

Ja, dne spole ligner noget rent feedback. Der er ingen slæberinge, men
derimod en magnet på akslen, der så inducerer en vekselstrøm i
feedbackspolen. Ud fra frekvensen af vekselstrømmen kan motorens hastighed
beregnes.

> Men den burde jo nok kunne kører uden den i en test opstilling i
> værkstedet.

Uden problemer. Spørgmålet er blot hvordan den er reguleret. Kunne jo tænkes
den ville køre løbsk hvis den fik 220 v direkte uden nogen belastning. Nogle
motorer er lavet til at kunne køre praktisk talt uden belastning ved
mærkespændingen, andre igen bør have noget belastning - alt afhængig af hvad
de oprindeligt var tiltænkt.

Mvh
Morten