Christiania set med Pascals øjne
Fra : Bo Warming

Dato : 29-06-08 14:28

Christiania set med Pascals øjne

" Kærlighed og ærlighed tilintetgør hinanden gensidigt." Pascal

Alle civiliserede individer er sindsyge - med Glistrup som en mulig
undtagelse, men han er lidt senil i dag - og gode bud på kur mod samfundets
dårskab kom fra eksistentialisterne, som åndeligt nedstammer fra Pascal (med
følgende formidler-mellemled Kierkegaard, Nietzsche, Heidegger, Camus)

Mor gør os narkotisk afhængige af overdreven, usaglig medlidenhed -
kærlighed - men ønsker man lykkemaximering, så behøves ÆRLIGHED - som varer
længst, selvom sandhed for dig ikke er lig sandhed for mig.

Christianitterne er alle rablende gale ved at tro, at deres sandheder om
politivold kan retfærdiggøres med ævl om, at samfundet skylder os kærlighed.
De er tyveknægte - også hvis retssag siger, at de har "hævd" (hvilket ville
være fjollet juristeri/paragrafrytteri).

"Hvordan kan det være, at vi fyldes med medlidenhed, når vi ser en haltende
mand på gaden,
mens en haltende ånd fylder os med raseri?
Joh - det kommer af, at den haltende mand godt ved, at det er ham der går
skævt
og os andre, der går lige,
mens den haltende ånd derimod hårdnakket påstår,
at det er ham der tænker lige, og vi andre skævt".Pascal

Christiania kan roses for mod til at være en blind stakkel, der gir den som
et døvt spetakel og foregiver at "tænke lige", selvom alle bondefornuftige
danskere indser at deres lovbrud bl.a. hashsalg er utilgivelige, er
skævt-tænkende når USA forbyder hash i Vesten.

Christianitterne en masse tænker skævt og bør straffes for tyveri og , når
de modsætter sig anholdelse, og klynk om, at politiet overtræder knippel og
pistol regler er ligegyldige. Vi har grund til at foragte så
anarkistisk-asociale lovbrydere, for Ordnung Muss Sein, siger et ret klogt
flertalsdiktatur og danskernes grundlov er flertalsdiktatorisk.

(det døve spektakel irriterer pga sin haltende ånd, den blinde stakkel
fylder os med medlidenhed,

men er ikke mere sympatisk af den grund. )

"Men are so necessarily mad, that not to be mad would amount to another form
of madness. Pascal

"Nysgerrihed er intent andet end forfængelighed.
For det meste vil man blot vide for at kunne tale med om det.Blaise Pascal

"Om alle vidste, hvad andre siger om dem, ville der ikke være fire venner i
hele verden.Blaise Pascal

"Plurality which is not reduced to unity is confusion, unity
which does not depend on plurality is tyranny. Pascal

"Muhamed grundlagde en religion ved at dræbe. Jesus grundlagde en religion
ved at lade sig dræbe. Pascal

Som naturvidenskabsmand, født 1632, død 1662 forklarede Pascal lufttryk,
barometre og vakuum og fysik-måleenheden der har erstattet atmosfære hedder
i dag pascal, og han lagde grund for computermatematik. Følgende viser at
science kan inspirere psykologi i dag

Hans horror vakuum tænkning har skabt Kierkegårds Freud-inspirerende "Begrebet
Angst" (om angsten for intet, angsten for angst, angsten for det tomme rum
som forklarer fobier og paranoia bedre end lægevidenskab gør)

"Opslugt af rummenes uendelige vidder, som jeg intet
ved om, og som intet ved om mig, gyser jeg (...) Disse uendelige rums evige
tavshed får mig til at gyse. Pascal

"Når jeg tænker på, at mennesket er overladt til sig selv som en
vildfaren i denne afkrog af af universet (...), så overvældes jeg af gru.
Pascal

Jeg prøver at leve op til følgende, så mail bwng@bwng.dk, hvis noget behøver
uddybning

" I have only made this letter rather long,

because I have not had time to make it shorter. "
Blaise Pascal

(Churchill var dage om at skrive en femminutters tale/peptalk, men kunne
rable lange taler af sig improviseret.