Lær af Fjernøsten, sir Goethe, Nietzsche, ~
Fra : Bo Warming

Dato : 27-06-08 04:18

Lær af Fjernøsten, sir Goethe, Nietzsche, Glistrup, Humboldt og alle
godheds-skeptiske genier

EU er mit fædreland, selvom jeg er imod øget magt til
Bruxelles-institutionerne. Frihandel gør os travle og rige.

Efter 1945 har japanerne trukket sig selv og hele SydØstasien op til et
Tysklands-overgående wirtschaftswunder, med en overlegenhed, så de nu lader
andre overhale sig og dyrker sund anti-materialisme med vækst nær den lave
danske.

I WW2 gjorde de regionen fri af Vestlig kolonialisme

Ved ikke at have stor udlandsgæld som det USA-kopierende Danmark, er de i
dag altruister, der gavner nabolandes vækst.

Jeg kunne ikke trives selv i Japan, fordi jeg er forfalden til provokationer
og ublufærdig facade-afvisning. Japanerne skammer sig ved at vise sandheden
om deres indre rod frem og her kan de måske få inspiration fra os.

De er ærlige egoister der hjælper hinanden når det betaler sig -
markedsorienteret og minimalskat og med minimal vold og tyveri, for de
tætboende risbønder har årtusindlang indgroet tradition for at sladre
effektivt om hinanden så man kan ikke skjule vigtige synder, så politiet og
domstole har superhøj opklarings-procent, og det forebygger asocial adfærd,
selvom fængselsstraffenes længde er sært korte - men effektive, ubehagelige
fængsler. Ingen kristen blødsødenhed

Det er ikke luksushotel-fængsler som vore. Japaneres ø-geografi har gjort
japanerne sociale og tillidsfulde - kærlighed internt er en stærk social
lim.

De giver kun lange opholdstilladelser til de der gavner landet meget og er
integreret, så japaner-folket bliver ved at være herrer i eget hus. Ingen
tossegode muslimelskere som her.

Selvom de bruger avanceret vestlig kirurgi og placebobaseret kinesisk
urtemedicin i store mængder, har de sans for selvanalyse og arbejdsglæde som
værn mod sygdom og de lever derfor rekord-lange liv.

I årtier har jeg samlet oneliners, slogans og andre korte citater og jeg har
giftet mig med en japansk sygeplejerske og lært konfuzianisme i praksis af
hende (på et ret overfladisk plan, men dog) og brikkerne er faldet på plads
så jeg ser en japaneragtig ånd som rød tråd i de valgte citater,

Nutidsjapaneren har så lidt lighed med WW2 s erobringslystne militarister,
som tysk ungdom i dag har lighed med nazier. De ser frem og gider ikke sige
undskyld for bedstefædres udåd - som jeg har let ved at undskylde med at UK
og USA ved opiumskrig og efterfølgende hårdhed mod det tvangsåbnede Japan
havde tvunget Japan til at blive kolonialist 1855-1945.

Opiumskrigens ondskab har sit verdenshistoriske sidestykke i at Japan
frelste sin storebror Kina fra at blive Vestligt styret, hvilket dog ikke
skete via japansk sejr og lederskab, hvilket var plan A men ved plan B: at
USA-marionetstyre svækkedes af krigen så Mao vandt og hans hestekur 1949-89
kunne skabe den ny-imperiallisme som snart gør Kina til verdens rigeste
land.

Japan og Kina spilder ikke mange resourcer på grundforskning, men satser på
produktudvikling der skaber profit og lykke - helt som Humboldt hvorom
bogen "Opmålingen af verden" p.t. er verdens næstmest læste bog - og kan
anbefales.

Humboldt ville dog kun opmåle for Zaren hvis langsigtet landegavn gik forud
for russisk mineralopdagelse - alt er om balance.

På Humboldts og HC Ørsteds tid tænkte topforskere så klogt her som de gør i
de konfuzianske lande i dag - men nu er alt om jobskabelse og foragt for
forbrugeren i Vesten. Lær af Fjernøsten. De går efter resultater og trivsel
for egne folk . Fremmede fx muslimer ved hvad der er godt for dem selv og vi
skal ikke importere dem eller blande os på anden vis.