Tidlig overgangsalder...
Fra : Kewtee

Dato : 24-06-08 00:27

Hej alle

Jeg er som 41-årig begyndt at menstruere hver 30. dag og kun i 1 dag -
hvor for bare et år siden var det hver 28. dag i 5 dage.
Menstruationen er regelmæssig og ikke forbundet med hedeture eller
andet ubehag end de sædvanlige menstruationssmerter.
Men jeg har læst et sted, at der er tegn på at kvinder der går i
tidlig overgangsalder har større risiko for kræft og knogleskørhed, så
derfor ringede jeg til min læge.
Hun sagde, at så længe menstruationen er regelmæssig er der ingen
grund til at gøre noget og at jeg skal bare drikke et par glas mælk om
dagen og holde mig i form, så er det godt. Der var ingen grund til at
undersøge noget fordi FSH niveauet kan svinge igennem hele livet og
selvom vi konstaterede at der var ændringer i mine niveauer, så var
det ikke noget man skulle gøre noget ved - en hormonkur udsætter blot
tingene. (Jeg skal ikke have hormoner, jeg ved at der er naturmedicin
som sandsynligvis kan hjælpe hvis det kom dertil)

Jeg har tidligere været ude for at hun har taget lidt for let på
tingene og derfor er jeg ikke helt overbevist om at det "bare" er et
spørgsmål om motion og mælk.
Som sat har jeg ikke svedeture eller lignende, men jeg har haft
hjertebanken efter spisning et stykke tid og lidt snurren i hænderne
når jeg ligger ned.
Det kan dog ligeså godt være fordi jeg er inde i en travl periode (men
ikke stresset).

Hvad siger panelet?

På forhånd mange tak

Mette

Fra : S

Dato : 24-06-08 09:03

"Kewtee" <kewtee@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Mette
Måske er du på vej i overgangsalderen. Måske er det blot en midlertidig
ændring i dit menstruationsmønster.
10% af alle kvinder får tidlig menopause (menstruationsstop), dvs. de er
under 45 år.
Det er rigtigt at din risiko for tarmkræft og knogleskørhed er en smule
øget. Derfor kan man overveje behandling med østrogen, men du skal være
opmærksom på at dette øger risikoen for brystkræft og blodpropper.
Derfor anbefaler man ikke østrogen til kvinder med tidlig menopause med
mindre de har andre risikofaktorer (ex. kendt knogleskørhed, svær undervægt
el.lign).
Hormonterapi anbefales ved svære klimakterielle gener, dvs. svedeture,
psykisk ustabilitet, tørhed i skeden mv.
Det er muligt at naturmedicin kan afhjælpe de klimakterielle gener, men hvis
du er mest bekymret for knogleskørheden bør du tage østrogen. Det er jo
faktisk også det mest "naturlige" valg idet du blot giver kroppen samme
hormon, som du tidligere selv har produceret. Du udskyder jo blot din
menopause som din læge siger.

Din læges lidt tilbagelænede stil er helt fin i dette tilfælde efter min
mening.

Læs evt. mere om de officielle guidelines fra dansk selskab for gynækologi
og obstetrik: http://www.dsog.dk/files/Guidelines_HT_23_01_05.pdf
Mere letlæselig information findes ex. her:
http://rigshospitalet.dk/rh.nsf/Content/687FC5D4E479B81BC1256FBA004BCF99?OpenDocument

Mvh S

Fra : Lise Hansen

Dato : 26-06-08 07:31

Hej.
Jeg er lidt usikker på, hvad det egentlig er, du spørger om.
Så længe, du har (nogenlunde) regelmæssige menstruationer, er du ikke i
egentlig overgangsalder, men det kan da godt være, at du er på vej.
De fleste kvinder oplever, at deres mensnstruationscyklus ændrer sig i
tidens løb, det er ikke tegn på begyndende overgangsalder.
Men HVIS du reelt er tæt på at gå tidligt i overgangsalder - hvad ønsker du
så? Du skriver tydeligt, at du ikke vil have hormoner.
Er det knogleskørhed, som du er bange for? Personligt synes jeg, at det er
overdrevent, at begynde at "behandle" mod knogleskørhed på en kvinde på 41
år med regelmæssige menstruationer.
Men der kan selvfølgelig være forhold hos dig eller din nærmeste familie
(mor og søstre), der gør, at netop DU skal "behandles" med særlig
opmærksomhed.
Du ved sandsynligvis, at de almindelige råd om sund levevis (herunder
motion) er med til at styrke knogler og dermed modvirke knogleskørhed.

Hilsen
Lise
(jeg er ikke "fagperson")

Fra : Kewtee

Dato : 28-06-08 23:24

Mange tak for jeres svar - det lader til at lægen havde ret og der
ikke er grund til at gøre noget - men "better safe than sorry"

Mette