Kunne ikke plane, motor tog omdrejninger i~
Fra : Erik Hansen

Dato : 24-06-08 19:53

Hejsa.

Her til aftenen hvor jeg var ude og sejle i min speedbåd opleve jeg at
jeg ikke kunne få den op at plane. Til at starte med gik det fint,
hvor jeg sejlede med fin fart i ca. 30 min eller ca. der omkring,
derefter sejlede jeg med en lille fart på omkring 4 - 6 knob i omkring
10 - 15 minutter hvorefter jeg igen vil plane.
Men det kunne jeg ikke, så snart motoren fik flere omdrejninger tog
den lige pludselig mange omdrejninger lige som hvis jeg får trimmet
motoren for meget og skruen kommer ud af vandet. Men dette opstod
inden jeg kunne planen, faktisk kunne jeg ikke sejle hurtigere end
omkring 6 knob.
Jeg aner ikke hvad der skete, det var lige meget hvordan jeg trimmede,
det havde ingen betydning

Jeg tænker her efterfølge om det kan skyldes en form for
overbelastnings sikring fordi motoren er blevet for varm (den kommer
fint med kølervand fra motoren, så den bliver kølet som den skal efter
hvad jeg kan se), eller om der kan være en form for luftboble under
både som så flytter sig ned til skruer når jeg prøver at sejle
hurtigere. Der var lidt trist at skulle sejle hjem med kun 5 knob.
Håber der er nogen som kan give en forklaring. Jeg prøvede flere gange
men med det samme resultat.

Det er en Evinrude VRO 50 HK motor, hvor jeg tidligere har skrevet om
startproblemer, men dem har jeg fået styr på, jeg har simple hen fået
den druknet tidligere, så bar den ikke får noget choker men noget gas
så starte den, dog nogle gange efter et par forsøg.

--
....::Hilsen Erik

Fra : A.Kaup

Dato : 24-06-08 13:00

On 24 Jun., 20:52, Erik Hansen <nej_tak_spa...@mail.dk> wrote:
> [...]
> hurtigere. Der var lidt trist at skulle sejle hjem med kun 5 knob.
> Håber der er nogen som kan give en forklaring. Jeg prøvede flere gange

Et bud er en knækket brudstift til skruen. Tog motoren mange
omdrejninger?
Prøv at sætte den slukkede motor i gear og se om du kan dreje skruen
uden at motoren drejer med. Kan du det er brudstiften nok knækket.

Mvh. Akaup.

Fra : Erik Hansen

Dato : 24-06-08 21:11

On Tue, 24 Jun 2008 12:00:29 -0700 (PDT), "A.Kaup"
<andreaskaup@gmail.com> wrote:

>Et bud er en knækket brudstift til skruen. Tog motoren mange
>omdrejninger?

Ja det syntes jeg, dog nok ikke maks omdrejninger det er lidt svært
når man ikke har omdrejningstæller på.

>Prøv at sætte den slukkede motor i gear og se om du kan dreje skruen
>uden at motoren drejer med. Kan du det er brudstiften nok knækket.

Det har jeg tjekket, og motoren drejer fint rundt når jeg drejer
skruen.
Men hvis denne brudstift er knækket kan den vel slet ikke sejle, eller
hvad.? Kan sådan en brudstift sætte sig.?

--
....::Hilsen Erik

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 24-06-08 22:20

Nu er der ikke nogen moderne påhængsmotor over 5hk der har knækstift,
derimod har de en vulkanisering der normalt ikke kan give sig ret meget,
hvis den er gået løs vil motoren naturligvis gå op i omdrejninger uden
rigtig at trække, dette er den mest sandsynlige årsag

Fra : A.Kaup

Dato : 25-06-08 01:00

On 24 Jun., 23:19, "Varly Fich Jespersen" <va...@ny-post.dk> wrote:
> [...]
> hvis den er gået løs vil motoren naturligvis gå op i omdrejninger uden
> rigtig at trække, dette er den mest sandsynlige årsag

Vi blir da også alle klogere

Mvh. Akaup

Fra : Erik Hansen

Dato : 25-06-08 16:31

On Tue, 24 Jun 2008 23:19:39 +0200, "Varly Fich Jespersen"
<varly@ny-post.dk> wrote:

> [...]
>hvis den er gået løs vil motoren naturligvis gå op i omdrejninger uden
>rigtig at trække, dette er den mest sandsynlige årsag

Er det noget som jeg som ikke kyndig motor ekspert kan gøre noget ved,
evt. hvor sidder sådan noget henne, jeg har en massetegninger til
motoren som jeg måske kan guide mig i gennem.?

--
....::Hilsen Erik

Fra : PK Johnsen

Dato : 25-06-08 18:58

Hej EH
Det er vulkaniseringen mellem skruen og
bøsningen,der monteres på skrueakslen, der er
sluppet.Har du været ude og pløje havbund?
Det er ligesom et lastvognsdæk der smider slidbanen.

mvh
PJ

Fra : Erik Hansen

Dato : 25-06-08 19:56

On Wed, 25 Jun 2008 19:57:45 +0200, "PK Johnsen" <johnsenpk@mail.dk>
wrote:

>Hej EH
>Det er vulkaniseringen mellem skruen og
>bøsningen,der monteres på skrueakslen, der er
>sluppet.Har du været ude og pløje havbund?
>Det er ligesom et lastvognsdæk der smider slidbanen.

Hej.

Jeg har meget svært ved at forstille mig at jeg har ramt bunden, da
jeg hele turen i går sejlede i forholdsvis dybt vand, jeg var mest i
en sejlrende, men jeg vil ikke afvise noget 100%. Jeg ved at den
tidligere ejer har været i noget sand, og det har han også indrømmet,
og det kan ses på skruen, men det er mange sejlturen siden.

Men jeg har lige været ude og tage skrue af, og jeg kan godt se der
sidder en messing bøsning i skruen og som går uden på navet. Jeg har
prøvet om jeg kan dreje den bøsning men ikke sådan lige, jeg har nok
heller ikke det rette værktøj.
Hvis det nu viser sig at det er den bøsning som så sidder løs, er det
så en ny skrue og bøsning eller kan det laves.?

--
....::Hilsen Erik

Fra : PK Johnsen

Dato : 25-06-08 21:02

Hej EH
Jeg tror det er en ny skrue, men et el. andet
sted har jeg også hørt man kan vulkanisere den
igen, jeg er ikke sikker.

mvh
PJ

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 26-06-08 17:07

"PK Johnsen" <johnsenpk@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej EH
> Jeg tror det er en ny skrue, men et el. andet
> sted har jeg også hørt man kan vulkanisere den
> [...]

Hejsa...

Eriks motor er fra midt 80 til først i 90'erne, så den kan godt være med
stift
Men jeg ville nu også gætte på, at der skal en ny skrue på, den koster fra
400,- kr for en ny.
Det er varme udviklingen og vandmodstand, der gør gummiet blødt under
sejlads, så skruen ikke drejer med rundt. På land skal der alvorligt værktøj
til for at skabe samme effekt.

Mvh
Leon

Fra : Erik Hansen

Dato : 26-06-08 19:02

On Thu, 26 Jun 2008 18:07:24 +0200, "Leon Hulstrøm"
<LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote:

>Hejsa...
>
>Eriks motor er fra midt 80 til først i 90'erne, så den kan godt være med
>stift

Motoren er fra 1990, så det er godt ramt.

> [...]
>sejlads, så skruen ikke drejer med rundt. På land skal der alvorligt værktøj

Jeg har en anden stålskrue skrue som jeg fik med i handlen, den har
dog lidt mindre stigning, men den sætter jeg på og så ser jeg om
problemet ikke er løst.

Det er en aluminium skrue jeg har på nu.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Lars Clement

Dato : 26-06-08 23:45

det ku osse være tang om benet. det løses ved at bakke lidt.

--
Venligst

Lars Clement
mitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : Erik Hansen

Dato : 27-06-08 19:02

On Fri, 27 Jun 2008 00:44:59 +0200, "Lars Clement"
<mitefternavn@hejlsnet.dk> wrote:

>det ku osse være tang om benet. det løses ved at bakke lidt.

Hejsa.

Jeg sejlede faktisk igennem sådan noget stads, kan det virke give
sådan et problem.? Jeg har svært ved at forestille mig at tang omkrign
benet kan give luft om skruen.?

Når det kan være jeg lige skal prøve i weekenden med den samme skrue
for at se om den bliver ved med at lave det nummer.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Lars Clement

Dato : 29-06-08 13:47

Lige nemlig, ja.
Prøvede det for nogle år siden i Svendborgsund:
Halleluja Far planer i Nordan 18.

Masser af tang

Øv, far planer ikke mere ! ( blev faktisk bange og troede jeg havde mistet
skruen ) i bakgear og væk med tang og vupti...... ( gå fire linjer op )

--
Venligst

Lars Clement
mitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : Erik Hansen

Dato : 29-06-08 21:08

On Sun, 29 Jun 2008 14:46:56 +0200, "Lars Clement"
> [...]

>skruen ) i bakgear og væk med tang og vupti...... ( gå fire linjer op )

Jeg tror du har ret, for jeg er overbevist om at det er det samme jeg
har været ude for. Her idag har jeg været ude og sejle med den samme
skrue, og der var slet ikke nogen problemer, så jeg kan sejle fuld
speed som det passer mig. Så det er dejligt at der ikke lige var en
ekstra udgift der.

Det er bare utroligt at sådan noget tang kan det, jeg prøvede eller er
kikke efter det den dag, men kunne ikke se noget. Men nu ved jeg det.

--
....::Hilsen Erik