Livliner
Fra : Jens Jespersen

Dato : 23-06-08 11:13

Hej

Nu nærmer sommerferien sig, og jeg vil i år have indkøbt livliner til os.
På vore redningsveste er en D-ring som jeg går ud fra er tiltænkt livliner -
men hvad sætter "man" den anden ende i ? Jeg kan se at man kan købe sig et
par flade "bånd" til at montere mellem f.eks. fortøjningsklamperne
for/agte - eller "øjer" som kan monteres i dækket.
Hvad gør I andre ? Det skal jo være nemt at bruge, og skal helst ikke være
nødvendigt at afmontere når det ikke bruges. Samtidig har jeg det bedst med
ikke at skulle lave flere huller i dækket end højest nødvendigt.

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-08 11:47

Hos os bruger vi livliner med tre karabinhager, så man altid kan have
den ene fastgjort vesten, den anden i båden og den tredie kan så
fastgøres i det næste punkt ... se f.eks.

http://www.shipshop.dk/redningsveste_livliner_og_harness-c-52_4_8.html
eller
http://www.netbaad.com/product.asp?product=1022

og vi sætter dem i søgelænderet eller et vant, som er ganske kraftige
stålwirer.

Du kan også, som du skriver, montere en eller to "mandeline(r)"
langskibs, som kan fastgøres i forreste og agterste klamper, og dem kan
du så sætte livlinerne i ... Men så er klamperne jo ikke tilgængelige
.... ...

http://www.netbaad.com/product.asp?product=2159

Den sidste mulighed har jeg dog ikke praktisk erfaring med ... men den
giver vel større bevægelsesfrihed, så man slipper for at koble sig af og
på på vej op til fordækket? ... Men som du skriver, hvis man skal lave
nye beslag/huller i skroget, er det ikke så tiltrækkende ... Men måske
fortøjningsklamperne kan anvendes?

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-08 14:40

> [...]
> nødvendigt at afmontere når det ikke bruges. Samtidig har jeg det bedst
> med ikke at skulle lave flere huller i dækket end højest nødvendigt.

Hej Jens,

jeg har de "flade bånd" som så er sat fast på henholdsvis forreste og
bagerste klamper. Det fungerer helt perfekt - og klamperne kan stadigt
bruges til fortøjningerne idet det flade bånd ikke fylder ret meget selv når
det er bundet med knuder - og så kan det forsigtigt vaskes efter sæsonen,
hvis det skulle behøves. Det fås i metermål således at du selv kan bestemme
hvor og hvordan det skal løbe over dæk.
Jeg selv ville nok ikke turde bruge søgelænderet, selv om det er lavet af en
god wire - for scepterne kan ikke tåle større belastninger sideværts hvis
trykket/trækket kommer på øverste del af dem - wiren der er løber gennem
scepterne skal såmænd nok holde, men hvis selve scepteret knækker og du
hænger udenbord i din påklipsede sele som har været fastgjort til
søgelænderwiren - så risikerer du at "få tæv" af sådan et løstdinglende
scepter (hvilket må gøre nas)

venlig hilsen

JN

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 23-06-08 20:52

Hej Jens

Vi bruger en gjord der - som tidligere omtalt - løber imellem de yderste
klamper. Det er en 30 mm. gjord hvor der er i hver ende er syet et øje (af
en sejlmager) og monteret en aflang sjækel som påspændes på klampen. Det
virker rigtig godt, er sikkert og man lægger slet ikke mærke til sjæklen ved
havne manøvre.
Vi bruger livliner med 3 stål carabiner - 3, således det er muligt at
"vandre" fra en befæstigelse til en anden.
Vi bruger konsekvent livliner ved natsejlads og hårdt vejr/solo sejlads mv.

Der er en hage ved gjorden på dækket.. man kan risikere at glide i den.. men
bare man har sin livline på, så går det nok

Se billeder her: www.match38.dk

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 23-06-08 21:44

Hej.

Jeg bruger også de flade bånd mellem klamperne, og det er en supergod
løsning, da det giver god bevægelsesfrihed på dækket. Hvis det er for bøvlet
eller langsommeligt at bruge livlinen, kunne man jo finde på at droppe den i
en presset situation, og det er netop i sådanne, at man falder i vandet!
Søgelænderet må frarådes som befæstigelsessted, og det må vantet også.
Problemet er, at disse punkter sidder for tæt for vandet, så hvis du ryger
overbord, når du helt ned i det våde. Sejler du alene er det fuldstændig
umuligt at trække sig op fra denne position pga. vandpresset fra bådens
fart. Og der er faktisk folk, som er druknet, hængende i deres livliner!
Derfor skal linen gøres fast i dækniveau, og den skal ikke være længere, end
at den fastholder dig over vandet, hvis uheldet er ude - OG, du skal kunne
bevæge dig. Er der andre løsninger end jack-staget (de flade bånd
langskibs)? Det tror jeg ikke...

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-08 10:54

Livliner er en god ting
Men ikke helt så lette at anvende, som det umiddelbart kunne se ud.
Der findes sikkerhed og falsk sikkerhed--

Alfa og omega består i, hvor man fastgør linen.
Dette bør ALTID gøres så tæt på bådens midte, som det er muligt..!!
Nogen bruger flade liner, som de fastgør i fortøjningsklamperne.
Disse løber således langs rælingen.
Dette bør man ikke gøre, idet det eneste man opnår ved at skvatte i vandet
er, at liget efterfølgende kan findes fastgjort til skivet
Prøv selv at hoppe i baljen under fart, og se, om du kan komme op.
Det kan du efter al sansynlighed IKKE..!!
Det er jo ikke altid, man har en stærk besætning med, der kan hive en op

Af denne grund har jeg dømt denne line ude, om ikke den kan sidde således,
at sikkerhedslinen, tilkoblet den langsgående, kan forhindrer een i at ryge
ud over siden.
Med andre ord: Langsgående line skal sidde i midterlinien af båden..

Personligt anvender jeg en line med to karabinhager, således at jeg kan
kople mig på skiftende steder under vandringen for eller agterud.
Og altid således, at livlinen ikke rækker ud over søgelænderet.

Hele ideen består jo netop i, at man forbliver på dækket.

MVH
Egon