Bo i en sejlbåd?
Fra : BikeManiac

Dato : 22-06-08 16:06

Hej,

Jeg overvejer at bo i en sejlbåd/motorsejler i en længere periode. Jeg
har fået kontakt til noget bådelaug hvor man for 5000-10000 kr/år kan
få tilsluttet strøm, benytte sig af bad osv. Jeg har dog slet ingen
anelse om hvilken type båd der egner sig til formålet. Jeg havde
umiddelbart forestillet mig noget i glasfiber til 500000 kr. Er der
nogen som har tips til særligt velegnede modeller og mærker? Det er et
krav at den skal kunne sejle (skal altså ikke være noget som ligner en
pram) og at man kan stå opret nede i den. Er det sandt at man kommer
til at lugte af petroleum uanset hvad?

Mvh Lucas

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-06-08 23:40

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Nej, det passer ikke, det er diesel man kommer til at lugte af

Hygiejnen med denne diesel skal være uhyggelig god, da få dråber forpester
de få kubikmeter luft der er i en båd.
Men hvis alt er tæt og der ikke er olie i sumpen på båden, så vil den ikke
lugte.
Hvis du vil være ombord til vinter, er kondens nok det største problem,
måske en dobbeltskrovet båd som f.eks. en Granada 31 kunne være god, den er
den eneste jeg lige kender der har dette isolerede skrov.

Se:

http://www.bo-i-baad.dk/

http://www.ask-alex.dk/7351_Husbaaden_-_naar_droemmen_bliver_til_virkelighed.html

http://www.idbs.dk/?q=node/1

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-08 00:12

Der lugter altså ikke af diesel i min båd. Når man har boet i den 3-4 uger
om sommeren (det må jo være lidt det samme) så lugter ens ting da mere af
sommerhus end af diesel.

Eller er det bare mine både ?

Bjarke

Fra : Leif Langgaard

Dato : 24-06-08 10:37

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:48602dd6$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> om sommeren (det må jo være lidt det samme) så lugter ens ting da mere af

Hej

Jeg skriver jo også at hvis alle rør, filtre og tanke er tætte, så er der
ingen lugt, men hvis man har fået lidt diesel i sumpen, ja så er lugten svær
at komme af med igen.
På min tur fra Holland spildte vi en del diesel da vi lå med død motor pga.
dieselpest, vi skulle have diesel tømt af en tank til fyret, og over i en 2½
l plastdunk, som så udgjorde brændstoftank. Alle rør og filter var stoppet
til med dette sorte stads, nærmest tjære, og måtte rengøres og monteres på
ny, alt dette i en storm, og med 2 flængede sejl, som var filtrede sammen så
de ikke kunne bruges til noget som helst, forsejlet blev først bjerget da vi
kom på værft i Tyskland.
Under sådanne forhold kan der komme lidt diesel i sumpen, hvilket vi nu har
fjernet med grundrens, et stort arbejde, da der er mange hjørner og hulrum
under dørken

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 25-06-08 21:57

Umiddelbart er Beneteaus Cruiser (Ocean Clipper 381 har jeg erfaring med) De
er rummelige, kan sejle - som regel lige godt for motor som for sejl, de er
bygget med henblik på ophold om læ - dvs. med komfortabel indretning på
kompromis med selve sejl rigningen - men sån er det - man får ikke i pose og
sæk.
Hvis du finder en tidligere charter båd, er de til at betale!

Lars
www.match38.dk