/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
NMEA datakonvertering (vinddata)
Fra : Ole Pagh


Dato : 22-06-08 21:08

Hej Gruppe.

Dette spørgsmål er af temmelig specifik teknisk karakter, men jeg håber
at der derude sidder nogle som har erfaringer (Bjarke!?) og / eller
input:

Inden jeg monterer en vindmåler i masten, vil jeg gerne sikre mig at
der kan laves en løsning så bådens selvstyrer kan sejle efter en
relativ vindretning på samme måde som den kan styre efter data fra
navigatoren.

Jeg har et lidt ældre, men ubrugt "NASA Clipper Wind System", der
sender 'MWV' NMEA sætninger.
eks.: $WIMWV,029,R,2.0,N,A*34

Selvstyreren som er en Raymarine ST2000, kræver NMEA sætninger på
formen 'VWR'
eks.: $WIVWR,45.0,R,1.0,N,0.5,M,1.9,K*6A.

Forsøg med at fodre selvstyreren med MWV sætninger fungerer som
forventet ikke, men med et NMEA simulatorprogram ("NmeaTalker" fra
Sailsoft - http://www.sailsoft.nl/ ) reagerer selvstyren prompte på VWR
sætninger.

Kortplotteren (InterPhase Chart Master V6) reagerer også kun på data
formen 'VWR'.

Så mit ønske er en converter der oversætter 'MWV' sætninger til 'VWR'
format. Der skulle være informationer nok i 'MWV' til at oversætte til
'VWR'.

Det nærmeste jeg er kommet til en converter er fra Brookhouse (
http://brookhouseonline.com/ ) i New Zealand. I denne converter er der
muligheder for via scripts at programmere den til at manipulere NMEA
sætninger på forskellig måde.

Mit spørgsmål til gruppen - og måske især til Bjarke er derfor om
nogen har puslet med disse NMEA konverteringer og har erfaringer med
evt. andre converter fabrikater.

En måske lettere fremgangsmåde er at anskaffe en NMEA <-> SeaTalk
converter / bridge. Det sprog forstår selvstyreren, men så får jeg
ingen glæde af vindinstrumentet på min kortplotter, som er ren NMEA.
Måske helt hjemmebyggede. Eventuelt sådan en her:
http://www.gadgetpool.de/bestellen/catalog/product_info.php/products_id/29
Manual: http://www.fwma.de/stalk/Manual.pdf

Prisen for det hele skulle jo heller ikke gerne blive sådan at det
bedre kan betale sig at investere i et helt nyt vindinstrument.

Ideer og input imødeses med spænding.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



 
 
Ukendt (22-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-06-08 22:29

Tak for tilliden, men det har jeg (endnu) ikke prøvet. Jeg ved at Børge
Müller har pudslet noget med, så forhåbentligt kan han hjælpe.

Mit eget tilsvarende projekt (ja, du har ret... det er i slige problemer jeg
har mine interesser ....) gik i stå da jeg manglede en ledning fra
ratkonsollet og til instrumenterne over nedgangen. Da jeg skruede
loftpladerne ned opdagede jeg der var løbet vand fra cockpittet ned over
loftet, og der var gået vand/råd i pladerne i agterkahytten. - så nu bruger
jeg fritiden på at skifte lofter istedet for at rode med ledningen .....

men det skal nok komme .....

Bjarke

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> wrote in message
news:mn.b5307d868f5716dd.67063@xjyllingesydx.xdk...
> Hej Gruppe.
>
> Dette spørgsmål er af temmelig specifik teknisk karakter, men jeg håber at
> der derude sidder nogle som har erfaringer (Bjarke!?) og / eller input:
>
> Inden jeg monterer en vindmåler i masten, vil jeg gerne sikre mig at der
> kan laves en løsning så bådens selvstyrer kan sejle efter en relativ
> vindretning på samme måde som den kan styre efter data fra navigatoren.
>
> Jeg har et lidt ældre, men ubrugt "NASA Clipper Wind System", der sender
> 'MWV' NMEA sætninger.
> eks.: $WIMWV,029,R,2.0,N,A*34
>
> Selvstyreren som er en Raymarine ST2000, kræver NMEA sætninger på formen
> 'VWR'
> eks.: $WIVWR,45.0,R,1.0,N,0.5,M,1.9,K*6A.
>
> Forsøg med at fodre selvstyreren med MWV sætninger fungerer som forventet
> ikke, men med et NMEA simulatorprogram ("NmeaTalker" fra Sailsoft -
> http://www.sailsoft.nl/ ) reagerer selvstyren prompte på VWR sætninger.
>
> Kortplotteren (InterPhase Chart Master V6) reagerer også kun på data
> formen 'VWR'.
>
> Så mit ønske er en converter der oversætter 'MWV' sætninger til 'VWR'
> format. Der skulle være informationer nok i 'MWV' til at oversætte til
> 'VWR'.
>
> Det nærmeste jeg er kommet til en converter er fra Brookhouse (
> http://brookhouseonline.com/ ) i New Zealand. I denne converter er der
> muligheder for via scripts at programmere den til at manipulere NMEA
> sætninger på forskellig måde.
>
> Mit spørgsmål til gruppen - og måske især til Bjarke er derfor om
> nogen har puslet med disse NMEA konverteringer og har erfaringer med evt.
> andre converter fabrikater.
>
> En måske lettere fremgangsmåde er at anskaffe en NMEA <-> SeaTalk
> converter / bridge. Det sprog forstår selvstyreren, men så får jeg ingen
> glæde af vindinstrumentet på min kortplotter, som er ren NMEA.
> Måske helt hjemmebyggede. Eventuelt sådan en her:
> http://www.gadgetpool.de/bestellen/catalog/product_info.php/products_id/29
> Manual: http://www.fwma.de/stalk/Manual.pdf
>
> Prisen for det hele skulle jo heller ikke gerne blive sådan at det bedre
> kan betale sig at investere i et helt nyt vindinstrument.
>
> Ideer og input imødeses med spænding.
>
> --
> hilsen Ole
> (mail: fjern x'erne i mail adr.)
>
>


Børge Wedel Müller (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 23-06-08 10:44

Hej Ole

Det er rigtigt som Bjarke skriver, at jeg har "pudslet" en del med
ovenstående.

Jeg har selv brugt NMEA simulatorprogram ("NmeaTalker" fra Sailsoft -
http://www.sailsoft.nl ) for at se hvilke reaktioner jeg fik fra de
forskellige NMEA modtagere. Mit sidste større projekt var at optimere NMEA
"timeslots" for hurtig opdateringer på "NMEA bussen" i båden.

(Min opsætning er Raymarine selvstyrer, og Silva NX2 server (vind, log,
temp, lod), Garmin GPS plotter, samt diverse PC systemer).

Noget af dette er beskrevet på www.maximalt.dk. under elektronik, inkl
ledningsdiagram og NMEA sentences.

I dit projekt ville jeg ubetinget vælge en converter er fra Brookhouse (
http://brookhouseonline.com ) i New Zealand, som du også selv anbefaler.

Den converter laver bedre Seatalk <-> NMEA konverteringer end Raymarine
selv, hvis du "googler" de på de rigtige parametre, vil du finde at netop
denne converter, og især script mulighederne, roses over alle andre.

Hvis du går videre, vil jeg meget gerne høre om dine erfaringer.
mvh
/Børge


"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:485ec41d$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Tak for tilliden, men det har jeg (endnu) ikke prøvet. Jeg ved at Børge
> Müller har pudslet noget med, så forhåbentligt kan han hjælpe.
>
> Mit eget tilsvarende projekt (ja, du har ret... det er i slige problemer
> jeg har mine interesser ....) gik i stå da jeg manglede en ledning fra
> ratkonsollet og til instrumenterne over nedgangen. Da jeg skruede
> loftpladerne ned opdagede jeg der var løbet vand fra cockpittet ned over
> loftet, og der var gået vand/råd i pladerne i agterkahytten. - så nu
> bruger jeg fritiden på at skifte lofter istedet for at rode med ledningen
> .....
>
> men det skal nok komme .....
>
> Bjarke
>
> "Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> wrote in message
> news:mn.b5307d868f5716dd.67063@xjyllingesydx.xdk...
>> Hej Gruppe.
>>
>> Dette spørgsmål er af temmelig specifik teknisk karakter, men jeg håber
>> at der derude sidder nogle som har erfaringer (Bjarke!?) og / eller
>> input:
>>
>> Inden jeg monterer en vindmåler i masten, vil jeg gerne sikre mig at der
>> kan laves en løsning så bådens selvstyrer kan sejle efter en relativ
>> vindretning på samme måde som den kan styre efter data fra navigatoren.
>>
>> Jeg har et lidt ældre, men ubrugt "NASA Clipper Wind System", der sender
>> 'MWV' NMEA sætninger.
>> eks.: $WIMWV,029,R,2.0,N,A*34
>>
>> Selvstyreren som er en Raymarine ST2000, kræver NMEA sætninger på formen
>> 'VWR'
>> eks.: $WIVWR,45.0,R,1.0,N,0.5,M,1.9,K*6A.
>>
>> Forsøg med at fodre selvstyreren med MWV sætninger fungerer som forventet
>> ikke, men med et NMEA simulatorprogram ("NmeaTalker" fra Sailsoft -
>> http://www.sailsoft.nl/ ) reagerer selvstyren prompte på VWR sætninger.
>>
>> Kortplotteren (InterPhase Chart Master V6) reagerer også kun på data
>> formen 'VWR'.
>>
>> Så mit ønske er en converter der oversætter 'MWV' sætninger til 'VWR'
>> format. Der skulle være informationer nok i 'MWV' til at oversætte til
>> 'VWR'.
>>
>> Det nærmeste jeg er kommet til en converter er fra Brookhouse (
>> http://brookhouseonline.com/ ) i New Zealand. I denne converter er der
>> muligheder for via scripts at programmere den til at manipulere NMEA
>> sætninger på forskellig måde.
>>
>> Mit spørgsmål til gruppen - og måske især til Bjarke er derfor om
>> nogen har puslet med disse NMEA konverteringer og har erfaringer med evt.
>> andre converter fabrikater.
>>
>> En måske lettere fremgangsmåde er at anskaffe en NMEA <-> SeaTalk
>> converter / bridge. Det sprog forstår selvstyreren, men så får jeg ingen
>> glæde af vindinstrumentet på min kortplotter, som er ren NMEA.
>> Måske helt hjemmebyggede. Eventuelt sådan en her:
>> http://www.gadgetpool.de/bestellen/catalog/product_info.php/products_id/29
>> Manual: http://www.fwma.de/stalk/Manual.pdf
>>
>> Prisen for det hele skulle jo heller ikke gerne blive sådan at det bedre
>> kan betale sig at investere i et helt nyt vindinstrument.
>>
>> Ideer og input imødeses med spænding.
>>
>> --
>> hilsen Ole
>> (mail: fjern x'erne i mail adr.)
>>
>>
>



Ole Pagh (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 23-06-08 17:14

Den 2008-06-23, skrev Børge Wedel Müller:
>
> I dit projekt ville jeg ubetinget vælge en converter er fra Brookhouse (
> http://brookhouseonline.com ) i New Zealand, som du også selv anbefaler.
>
Det var også mit første valg. Nu skriver jeg til dem og spørger om
deres converter kan løse opgaven. Det kan endog være at de har et
færdigt script til opgaven.

> Den converter laver bedre Seatalk <-> NMEA konverteringer end Raymarine selv,
> hvis du "googler" de på de rigtige parametre, vil du finde at netop denne
> converter, og især script mulighederne, roses over alle andre.

Ja, den omtales pænt. 125 Euro for standardmodellen er ikke nogen ublu
pris. Der tilkommer dog nok lidt told og moms. Sådan der det jo fra
ikke EU lande.
>
> Hvis du går videre, vil jeg meget gerne høre om dine erfaringer.

Det skal jeg gerne gøre.
Et er at converter måske købes og testes nu, men vindmåler og det
samlede system vil først blive monteret i skibet til næste sæson af
indlysende grunde

Jeg er stadig åben for andre kommentarer og forslag til projektet.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



Torben Andersen (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Torben Andersen


Dato : 23-06-08 08:48


"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> wrote in message
news:mn.b5307d868f5716dd.67063@xjyllingesydx.xdk...
> Hej Gruppe.
>



->cut



Prøv at se hos http://www.marinelektronik.se/ De har alt i den slags nmea
convertere, og det de ikke har, laver de til dig til en fornuftigpris.

Ellers ring til dem og sig hvad du vil have, de er super flinke at snakke
med og er til god hjælp



Ole Pagh (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 23-06-08 16:58

Torben Andersen formulerede spørgsmålet:
> Prøv at se hos http://www.marinelektronik.se/ De har alt i den slags nmea
> convertere, og det de ikke har, laver de til dig til en fornuftigpris.
>
Det er en lidt 'spøjs' hjemmeside de har.
Af de få links der er, virker kun få, og på et af dem står 'last
updated 5. oktober 2001'. Linket er i øvrigt dødt, så det vil nok ikke
blive det første valg jeg gør, når der skal vælges et produkt.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



Torben Andersen (25-06-2008)
Kommentar
Fra : Torben Andersen


Dato : 25-06-08 20:15


"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> wrote in message
news:mn.bc367d86818f2db2.67063@xjyllingesydx.xdk...
> Torben Andersen formulerede spørgsmålet:
>> Prøv at se hos http://www.marinelektronik.se/ De har alt i den slags
>> nmea convertere, og det de ikke har, laver de til dig til en
>> fornuftigpris.
>>
> Det er en lidt 'spøjs' hjemmeside de har.
> Af de få links der er, virker kun få, og på et af dem står 'last updated
> 5. oktober 2001'. Linket er i øvrigt dødt, så det vil nok ikke blive det
> første valg jeg gør, når der skal vælges et produkt.
>
> --
> hilsen Ole
> (mail: fjern x'erne i mail adr.)
>


Jeg har handlet med dem, i mit job. og det er igennem mange år. de kan
varmt anbefales. selvom jeg giver dig ret i at deres side trænger en
omhaling



Henning H (26-06-2008)
Kommentar
Fra : Henning H


Dato : 26-06-08 10:45

Jeg har et system der består af KVH instumenter og Autohelm 100+ det virker
,men alt langsomt.
Det kunne måske bruges hvis man sejlede lange kurser,men til de hjemlige
farvande virker de for langsomt.
Jeg har istedet købt en trådløs fjernbetjening til selvstyreren, og det
virker.

Holst
"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
news:mn.b5307d868f5716dd.67063@xjyllingesydx.xdk...
> Hej Gruppe.
>
> Dette spørgsmål er af temmelig specifik teknisk karakter, men jeg håber at
> der derude sidder nogle som har erfaringer (Bjarke!?) og / eller input:
>
> Inden jeg monterer en vindmåler i masten, vil jeg gerne sikre mig at der
> kan laves en løsning så bådens selvstyrer kan sejle efter en relativ
> vindretning på samme måde som den kan styre efter data fra navigatoren.
>
> Jeg har et lidt ældre, men ubrugt "NASA Clipper Wind System", der sender
> 'MWV' NMEA sætninger.
> eks.: $WIMWV,029,R,2.0,N,A*34
>
> Selvstyreren som er en Raymarine ST2000, kræver NMEA sætninger på formen
> 'VWR'
> eks.: $WIVWR,45.0,R,1.0,N,0.5,M,1.9,K*6A.
>
> Forsøg med at fodre selvstyreren med MWV sætninger fungerer som forventet
> ikke, men med et NMEA simulatorprogram ("NmeaTalker" fra Sailsoft -
> http://www.sailsoft.nl/ ) reagerer selvstyren prompte på VWR sætninger.
>
> Kortplotteren (InterPhase Chart Master V6) reagerer også kun på data
> formen 'VWR'.
>
> Så mit ønske er en converter der oversætter 'MWV' sætninger til 'VWR'
> format. Der skulle være informationer nok i 'MWV' til at oversætte til
> 'VWR'.
>
> Det nærmeste jeg er kommet til en converter er fra Brookhouse (
> http://brookhouseonline.com/ ) i New Zealand. I denne converter er der
> muligheder for via scripts at programmere den til at manipulere NMEA
> sætninger på forskellig måde.
>
> Mit spørgsmål til gruppen - og måske især til Bjarke er derfor om
> nogen har puslet med disse NMEA konverteringer og har erfaringer med evt.
> andre converter fabrikater.
>
> En måske lettere fremgangsmåde er at anskaffe en NMEA <-> SeaTalk
> converter / bridge. Det sprog forstår selvstyreren, men så får jeg ingen
> glæde af vindinstrumentet på min kortplotter, som er ren NMEA.
> Måske helt hjemmebyggede. Eventuelt sådan en her:
> http://www.gadgetpool.de/bestellen/catalog/product_info.php/products_id/29
> Manual: http://www.fwma.de/stalk/Manual.pdf
>
> Prisen for det hele skulle jo heller ikke gerne blive sådan at det bedre
> kan betale sig at investere i et helt nyt vindinstrument.
>
> Ideer og input imødeses med spænding.
>
> --
> hilsen Ole
> (mail: fjern x'erne i mail adr.)
>
>



Ole Pagh (30-06-2008)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 30-06-08 07:13

Henning H formulerede spørgsmålet:
> Jeg har et system der består af KVH instumenter og Autohelm 100+ det virker
> ,men alt langsomt.
> Det kunne måske bruges hvis man sejlede lange kurser,men til de hjemlige
> farvande virker de for langsomt.
> Jeg har istedet købt en trådløs fjernbetjening til selvstyreren, og det
> virker.
>
Ja, jeg er godt klar over at med de springende vinde som vi f.eks har
meget af her i fjorden vil det ikke virke særlig godt og hvis jeg er på
en kurs for f.eks halvvind i Kattegat, er det sejlene der skal justeres
når vinden drejer.

Men på en lang tur på kryds (for bidevind), ville det være rart om
selvstyreren selv kunne justere kursen når vinden rummer eller
skralder.

Det er selvfølgelig lidt et forsøg, men når nu selvstyreren har evnen
til at sejle en vindkurs, er det forsøget værd og hvis det ikke dur, så
er det jo bare godt at båden som den sejler nu stort set selv kan holde
bidevind kurs med 'surret' ror, blot vindstyrken er stabil.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



Ukendt (30-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-06-08 13:04


"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
news:mn.f1ec7d864eece1ae.67063@xjyllingesydx.xdk...
> Ja, jeg er godt klar over at med de springende vinde som vi f.eks har
> meget af her i fjorden vil det ikke virke særlig godt og hvis jeg er
> på en kurs for f.eks halvvind i Kattegat, er det sejlene der skal
> justeres når vinden drejer.
>
Ikke nødvendigvis.
Hvis man har "et ærinde" er det da rart at have tid nok, mens båden
sejler efter vinden, når bare der er plads nok ... ...

> Men på en lang tur på kryds (for bidevind), ville det være rart om
> selvstyreren selv kunne justere kursen når vinden rummer eller
> skralder.
>
Jeps. Men det afhænger meget af bådens balance. Hvis jeg sejler bidevind
i kraftig vind - eller med kraftige pust ind imellem, kan båden i
perioder være temmelig luvgerrig, så der skal ikke være halet FOR hårdt
hjem i storen, hvis autopiloten skal klare styringen.

> Det er selvfølgelig lidt et forsøg, men når nu selvstyreren har evnen
> til at sejle en vindkurs, er det forsøget værd og hvis det ikke dur,
> så er det jo bare godt at båden som den sejler nu stort set selv kan
> holde bidevind kurs med 'surret' ror, blot vindstyrken er stabil.
>
På min båd, som er meget levende (som en stor jolle), er der en ST60
vindmåler og en 4000+ autopilot til pind. På det system kan man justere
følsomheden og reaktionshastigheden.

Bortset fra vind meget agten for tværs i medsø, synes jeg den klarer det
forbløffende godt. Dog sker der ind imellem helt uforklarlige
rorkorrektioner, som om den har "glemt", hvor vi skal hen. Og så skal
systemet have en hjælpende hånd ... Men jeg har ofte sejlet single i
flere timer for "elektronisk vindror" uden manuel intervention ... på
steder, hvor der er plads nok ... og udkiggen på plads ...

En af mine sejlervenner har et mekanisk vindror i en Nimbus 30 og mens
han stod nede i kahytten og lavede kaffe kunne han stå og se på et
kapsejladsfelt ude til bagbord. Hans båd fulgte vindspringene mindst
lige så hurtigt som kapsejlerne - sagde han ... Den præcision tror jeg
ikke, man kan opnå via elektronisk styring ...

--
mvh
Flemming Torp
Gimle/DEN-61



Ole Pagh (30-06-2008)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 30-06-08 13:45

Flemming Torp har bragt dette til verden:
>
>> Men på en lang tur på kryds (for bidevind), ville det være rart om
>> selvstyreren selv kunne justere kursen når vinden rummer eller skralder.
>>
> Jeps. Men det afhænger meget af bådens balance. Hvis jeg sejler bidevind i
> kraftig vind - eller med kraftige pust ind imellem, kan båden i perioder være
> temmelig luvgerrig, så der skal ikke være halet FOR hårdt hjem i storen, hvis
> autopiloten skal klare styringen.
>
Min båd (en Polaris Drabant) er i fin balance, men da jeg næsten altid
sejler solo, er selvstyreren normalt altid sat til eller i det mindste
standby, og når den sejler efter en kurs eller til et waypoint, skal
storen heller ikke været skødet for hårdt i frisk luft.

>> Det er selvfølgelig lidt et forsøg, men når nu selvstyreren har evnen til
>> at sejle en vindkurs, er det forsøget værd og hvis det ikke dur, så er det
>> jo bare godt at båden som den sejler nu stort set selv kan holde bidevind
>> kurs med 'surret' ror, blot vindstyrken er stabil.
>>
> På min båd, som er meget levende (som en stor jolle), er der en ST60
> vindmåler og en 4000+ autopilot til pind. På det system kan man justere
> følsomheden og reaktionshastigheden.

Det kan man også på ST1000 (og en ST2000 som jeg har liggende som
reserve)
>
> Bortset fra vind meget agten for tværs i medsø, synes jeg den klarer det
> forbløffende godt.

Ja, med sådan en sø må de fleste selvstyrerer give op, men det er så en
kurs, hvor man ikke keder sig når man styrer manuelt...

> Dog sker der ind imellem helt uforklarlige
> rorkorrektioner, som om den har "glemt", hvor vi skal hen. Og så skal
> systemet have en hjælpende hånd ... Men jeg har ofte sejlet single i flere
> timer for "elektronisk vindror" uden manuel intervention ... på steder, hvor
> der er plads nok ... og udkiggen på plads ...

Jeg glæder mig til at prøve det. Det bliver dog tidligst til næste
sæson.
>
> En af mine sejlervenner har et mekanisk vindror i en Nimbus 30 og mens han
> stod nede i kahytten og lavede kaffe kunne han stå og se på et kapsejladsfelt
> ude til bagbord. Hans båd fulgte vindspringene mindst lige så hurtigt som
> kapsejlerne - sagde han ... Den præcision tror jeg ikke, man kan opnå via
> elektronisk styring ...

Nej, de mekaniske vindror skal man ikke kimse ad. Det er vist også nær
det eneste der kan holde hvis man sejler i månedsvis på de store have.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177483
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408395
Brugere : 218884

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste