Motor kører varm, men ingen fejl! - defekt~
Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 22-06-08 17:20

Hej NG,

Jeg har i et stykke tid rodet med en motor, som kørte varm.
Ejeren havde fortalt mig af året før manglede der 2 vinger på impellen...
som jo så ligger et eller andet sted i systemet.

ALT blev kontrolleret, sender, instrument, manifolder og pumper af, afsyring
af motor.. hele turen...
Impellen fejlede intet, vingerne var perfekte. Jeg skiftede til ny, som var
købt samtidig med den gamle. Samme fejl efter 30min. kørte motoren varm.

Så blev det sgu øl tid!! måtte lige have en til hvert ben før jeg kravlede i
motorrummet igen. Jeg var godt nok tæt på at dømme defekt toppakning.
Rent tilfældigt lagde jeg begge impeller i vinduet i solen og pludselig så
jeg noget... DAMN vulkaniseringen havde på begge impeller sluppet
sekskanten.

Hvor uheldig kan man være... Og der var ingen ny impell at få på en søndag.
Men vi havde en masse 2-komponent lim, såå lidt varmt vand og de 2 dele var
adskilt. Vi gravede en rille i sekskanten, kom lim på og maste gummiet på
igen. Den kørt i 3 timer på normal temperatur, så nu skal der bare købes 2
originale impeller hjem.

Mvh
Leon

Fra : Per

Dato : 22-06-08 17:57

Leon Hulstrøm wrote:
> [...]
> og maste gummiet på igen. Den kørt i 3 timer på normal temperatur, så
> nu skal der bare købes 2 originale impeller hjem.

Det var sgu godt nok noget af en tilfældighed og sjælden fejl du har været
udsat for.

Tak for tippet - den vil jeg have liggende i baghovedet.

Mvh. Per

Fra : Ole Pagh

Dato : 22-06-08 19:41

Per skrev:
> Det var sgu godt nok noget af en tilfældighed og sjælden fejl du har været
> udsat for.
>
> Tak for tippet - den vil jeg have liggende i baghovedet.

Helt sjælden og usædvanlig er fejlen nu næppe.
Havde selv samme fejl på en knap én sæson gammel original Yanmar
impeller, der maksimalt havde kørt 50 timer.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 22-06-08 20:46

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse

> Helt sjælden og usædvanlig er fejlen nu næppe.
> Havde selv samme fejl på en knap én sæson gammel original Yanmar impeller,
> der maksimalt havde kørt 50 timer.

Det skulle da også være mærkeligt hvis jeg var den første der oplevede sådan
en fejl.
Men det er ikke lige frem, det første man tænker på når en 20år gammel
saltvands-kølet motor kører varm.

Det samme skete på min faders propel på hans påhængsmotor, der var fejlen
let at finde, da motoren jo bare tog omdr. uden at der kom fremdrift.

Mvh
Leon

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-06-08 23:12

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
> Rent tilfældigt lagde jeg begge impeller i vinduet i solen og pludselig så
> jeg noget... DAMN vulkaniseringen havde på begge impeller sluppet
> sekskanten.

Hej

Jeg havde samme fejl på min VP 2002 på turen fra Holland, det varede et par
timer før den for....... fejl blev fundet, impelleren var original og havde
kun kørt ca.40 timer, så det blev Biltemas billige "kopi" der blev
erstatningen, den kører perfekt endnu, og kan jo dårligt være ringere end de
originale

--
Langgaard
www.megapixels.dk