male aluminium-mast
Fra : Steffen Skov

Dato : 17-06-08 17:35

Ohøj
Min ukorrente alu-mast på pd´en er malet sort. Altså ikke på nogen måde
eloxeret. Malingen er begyndt at skalle af og jeg vil gerne male
"pletterne".
Jeg regner med at rense "pletterne" og male med et par lag Hempel Light
Primer (Har ingen samhørighed med benævnte firma).
? Hvad skal jeg male med bagefter? Eller er der andre metoder/midler?
Hilsen
Steffen
---
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som søvnen bringer drømme"!
C. Columbus 1451-1506

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-08 18:07

Svend Brandt Jensen Maxi 77 renovering er beskrevet på :
http://www.maximalt.dk/Modeller/77/SvendBrandtJensens77er/Kapitel1.htm.
Kapitel 7 beskriver maste-maling.

Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 17-06-08 19:33

Hej Bjarke og andre
Tak for et sjovt link. Det er besværligt, men meget læseværdigt, når man
forstår Svends tankegang. Hans fremgangsmåde med masten lyder fornuftig (det
er bare pokkers, at jeg ikke har en Diana).
Hvis der er flere gode erfaringer her i forummet, vil jeg gerne læse dem.
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som søvnen bringer drømme"!
C. Columbus 1451-1506

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:4857ef24$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : HKN

Dato : 17-06-08 14:27

Jeg ville få masten glasblæst, og efterfølgende give den en eller
anden form for beskyttende overflade, i form af noget lakforsegler
el.lign. og udenpå dette Hempels alupolish. Malingen vil forsætte med
at skalle af i al fremtid...

Mvh
Henrik

Fra : Steffen Skov

Dato : 18-06-08 22:15

Hej Henrik
Jeg kan ikke lige følge dig, for efter en glasblæsning med der efter
følgende lakforsegler, da kan man da ikke bruge alupolish? Alupolish må da
være beregnet til brug på aluminium og ikke lak.?
Selvfølgelig vil det ultimative da være, at indlevere masten til et firma,
der renser den og eloxerer den, men så tror jeg det er billigere at købe en
ny mast.
Jeg efterlyser bare gode råd til en mast der allerede er malet og skal
repareres.
Hilsen Steffen
---
"Håbet er som en høne, der lægger flere æg, end den kan ruge ud".

Fra : HKN

Dato : 21-06-08 07:12

On 18 Jun., 23:15, "Steffen Skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> ny mast.
> Jeg efterlyser bare gode råd til en mast der allerede er malet og skal

Lakforsegler er ikke lak Blot noget der lægger en hinde oven på
alu'en, så den ikke korroderer (så nemt)

Det var bare et forslag - du kan sikkert nøjes med at give den
Alupolish (som jo også lægger en silikonehinde oven på aluen)

Jeg er enig i det med eloxeringen - det er sikkert ganske dyrt. Men
jeg er også helt sikker på at du i al fremtid kan "muntre" dig med
afskalning. Jeg har set flere eksempler på master der er blevet
"hjemmemalet" og det er ikke godt nok til noget som befinder sig i det
miljø som en mast gør (vind og saltvand). Hvis man skal have sin mast
malet, så skal det gøres professionelt - f.eks hos en autolakerer,
eller som en pulverlakering som masteproducenterne bruger.

Mvh
Henrik