VHF-Kanaler L1,L2 mm
Fra : sailor99

Dato : 17-06-08 07:24

Har man som lystsejler brug for kanalerne
L1, L2 og fiskerikanalerne F1, F2, og F3?? I givet fald til hvad?

Jeg har på fornemmelsen, at i hvert fald L kanalerne er et dansk fænomen -
er det korrekt.

Tak for svar!

Mvh
Georg

Fra : Lars Hansen

Dato : 17-06-08 14:42

Du kan have megen gavn af L-kanalerne - Lystbåde bruger dem meget som
kanaler til samtale direkte imellem både.
F-kanalerne må du kun have som fisker (med kendingsbogstav osv., ikke
lystfisker)

Der er lidt generelt om VHF her:
http://www.vhfskolen.dk/omvhfdsc/index.html

Faktisk er kanalerne L1 og L2 et godt sted at klare al den trafik, der IKKE
er omtalt her:

http://www.diving2000.dk/data/media/V%C3%A6rd_at_vide_om_VHF_og_DSC.pdf

dvs. noget, der ikke handler om nød og sikkerhed.

Det er meget lokalt bestemt, hvilken kanaler "man" mødes på efter evt. at
have kaldt op på kanal 16.
Du kan finde en del mere om emnet ved at kigge i tidligere tråde om VFH.

VH
Lars
Odense

Fra : Ivar Holm

Dato : 17-06-08 16:14

Hallo Georg.
Du kunne for eksempel også tage et VHF-kursus. Så vil du få svar på dine
spørgsmål, få et certifikat og opnå tilladelse til både at anskaffe,
installere og tale i VHF.
Det er det rene "Kinderæg"

Ivar Holm

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-08 17:12

Man kan jo godt klare sig uden L'erne, men det er altså lidt irriterende når
andre foreslår dem og man skal afvise. - altså forklare, at man ikke har L,
men kun de 'alm' VHF kanaler.

Ja, det er dansk/scandinavisk, men 99% af dem jeg taler med påVHF er altså
også danskere. - eller hvad vi nu end hedder her i øresund, hvor vi er et
skøn blanding af svenskere og danskere ....

Hvis du (som jeg) har en VHF uden, så lærer man at leve uden. Men hvis man
skal købe en ny, så skal det klart være MED L kanalerne.

Jeg gætter: Du overvejer at købe en VHF i udlandet.... I så fald skal du
være opmærksom på at der er andre forskelle end L kanalerne. Helt gal er den
med USA VHF'er der bruger kanal 9 til opkald.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-08 17:59

Netop ... Den fejl var jeg meget tæt på at begå, da jeg i
forsommeren "gik en tur" i en West Marine shop ...
Det er ca. halv pris af vores her i DK! Men altså:

Det kommer vel helt an på, hvad VHF'en skal bruges til.
Hvis man aldrig skal "sludre" men udelukkende bruge den i nødstilfælde eller
til at kontakte Lynby Radio eller en brovagt o.l. kan L-kanalerne jo være
ligegyldige ... ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:4857e23c$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-08 18:32

Jeg tror det er en god ide at sludre lidt i den engang imellem. Selvom det
virker "fremmed" og det er meget nemmere med mobilos, så synes jeg bare det
er smart at være lidt rutineret i at bruge den. En skønne dag har man akut
behov og så er det ikke den bedste dag at fumle .....

Bjarke

Fra : sailor99

Dato : 17-06-08 22:24

> [...]
> være opmærksom på at der er andre forskelle end L kanalerne. Helt gal er
> den med USA VHF'er der bruger kanal 9 til opkald.

Det var godt gættet, Bjarke. Jeg henter den nu hverken i USA eller UK, da
det blot giver problemer, men hos min venlige, tyske leverandør, som både
lægger L-kanalerne, mit MMSI og mit ATIS-nr. ind, og så koster en Icom kun
det halve af, hvad man skal betale herhjemme - som med så meget andet
bådudstyr, men det har vi jo haft fat i tidligere. - Jeg spurgte, fordi jeg
ikke var klar over, at mange benytter omtalte kanaler. Når vi er flere, der
sejler "tur", benytter vi en af arbejdskanalerne - sikkert fordi ikke alle
har L´erne.

Kan man mon konkludere, at L-kanalerne er lidt overflødige?

Mv.
Georg

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-08 22:49

Det synes jeg ikke man kan. Pc'en kan køre med 1 gb ram, telefonen er stadig
en telefon uden sms, en bil kan køre uden airbags, man kan klare sig uden en
opvaskemaskine osv osv....

I princippet kan man jo klare sig med en VHF der kun har kanal 16 ....Men
hvor godt er det ?

Jeg synes man skal have det der er gængst og standard. Og det inkluderer
L'erne. Jeg savner dem på den stationære VHF. Heldigvis har jeg dem i hånd
VHF'en...

Jeg er ret sikker på at tyskerne har helt styr på at sætte den op til dansk
standard inkl L'erne.

BJarke

"sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> wrote in message

snip

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-08 23:00

> [...]
SNIP

> Kan man mon konkludere, at L-kanalerne er lidt overflødige?

Ja, på samme måde som en del mennesker mener,
at man sagtens kan holde en fest uden alkohol ... ...

Det er vel den gamle sang om need to have versus nice to have?

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Kjell Roger Johnsen

Dato : 18-08-08 16:46

I Norge har vi disse. Og de er ikke overflødige.
155.500 MHz VHF-Maritim Kanal L1 (FritidsbÅter),
155.525 MHz VHF-Maritim Kanal L2 (FritidsbÅter),
155.650 MHz VHF-Maritim Kanal L3 (FritidsbÅter),

MVH
Roger

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i melding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-07-08 14:30

> [...]
> L1, L2 og fiskerikanalerne F1, F2, og F3?? I givet fald til hvad?
>
> Jeg har på fornemmelsen, at i hvert fald L kanalerne er et dansk fænomen -

Nu er radioer jo efterhånden kommet ned i en pris hvor alle kan være med...
så omkring 1500kr og man har en ny radio med L kanaler m.v.

Men jeg købte engang en radio ved ShipShop... og spurgte om jeg ikke kunne
købe et kabel og det program han
programerede radioen med.. Jo, det kunne jeg da sagtens... og fik det hele
for 70 kr. dengang...

Se... nu kan jeg selv bestemme hvilke kanaler jeg vil have på... ligesom jeg
til enhver tid kan ændre mine koder...

Det er jo kun noget man har brug for en gang... eller hvis man sælger
radioen igen...

Mvh.
JR

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 13-07-08 15:15

Hvad mærke er radioen, hvor det er så nemt ?

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Jan Rasmussen