popnitter
Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 11-06-08 22:35

Hej

Jeg skal have nittet et beslag til kickingstrappen fast igen på
masten. Hvilke popnitter skal man bruge for at skidtet bliver siddende
og man undgår korrision? Beslaget er af rustfrit stål og masten er
aluminium med sort eloxering.

MVH

Ole Jeppesen

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 11-06-08 23:00

"Ole Flemming Jeppesen (slet 35XJ4)" <olejeppesen@35XJ4mail.dk> skrev i en
meddelelse news:12132204570.856608181401565@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> masten. Hvilke popnitter skal man bruge for at skidtet bliver siddende
> og man undgår korrision? Beslaget er af rustfrit stål og masten er

Hejsa,

Jeg ville klart anbefale Monel nitter til riggen. De har stålkerne og kan
trækkes hårdere an. Ligeledes er det nitten der forsvinder og ikke masten,
som hvis du bruger rustfrie nitter.

Mvh
Leon

Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 12-06-08 06:17

Leon Hulstrøm <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev:

>Hejsa,

> [...]

Hej Leon

Tak for hurtigt svar. Nu må vi bare håbe at den lokale udstyrshaj har
sådan nogle så jeg kan få fixet kickkingstrappen
inden aftenens kapsejlads.

MVH

Ole Jeppesen

Fra : Harding Larsen

Dato : 12-06-08 14:21

Hej Ole,

Monel-nitter er typen du skal anvende, husk desuden at lægge et
stykke klar plastic, f.eks. fra en frostpose, mellem mast og
beslag, således at der ikke er mulighed for der under beslaget
kan opstå korrosion.

Mvh/Harding

Ole Flemming Jeppesen <olejeppesen@35XJ4mail.dk> (slet 35XJ4)

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-08 21:16

Klart: Monel. Intet andet.

Plastpose ? Spændes/svejses nitten ikke så hårdt at den bryder plastens
isolerende virkning ?

Husk iøvrigt at slå stålkuglen bag-ud med en dorn. Det giver to fordele: 1:
den er nemmere at bore ud om x år når den skal af og 2: man reducerer
tæringen af nitten.

Bjarke

"Harding Larsen (slet PAB49)" <harding@PAB49larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12132772400.344180746679051@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 16-06-08 21:01

Hej Bjarke,

Tilspændingen er ikke så stor at plasten vil flyde væk.
Det er bedre at anvende plast i stedet for brug af tectyl som
tidligere ofte blev anvendt.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-08 21:42

Ja, det er jeg enig i. Det skal ikke være flydende.

Jeg vil bare mene det skal være lidt tykkere. Fx en lille brik man klipper
ud af plast fra en tom dunk.

Seldens original beslag fås iøvrigt med et plaststykke der lige passer.

Bjarke

"Harding Larsen (slet OCFPU)" <harding@OCFPUlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12136468590.812769619164133@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 16-06-08 22:06

Ja det gør ikke noget at tykkelsen forøges ved f.eks. at lægge
flere lag.
Trykket pr kvadratcentimeter vil ikke være ekstremt højt på et
beslag hverken i forspænding eller den opstående belastning.
Det er bare væsentligt at der ikke er kontakt mellem de to
forskellige materialer.

En rustfri wire der ligger rundt om en mast gennem en vinters
opbevaring, selv indendørs i mastehuset vil om foråret have
lavet en masse små korrosionshuller i aluminiummasten. Det ses
som et aftryk af wiren og det kan ikke fjernes igen. Der er
huller i aluminiumsoverfladen.
Tilsvarende hvis wiren ligger inden i masten og berører den så
bliver der også her korrosion. Derfor er det altid godt at
trække wirerne ud af masten og huske at hægte en træktråd i
enden ved udtagningen.
For helt at undgå disse korrosionsproblemer kan man skifte til
et kevlar fald.

Mvh/Harding

Når vi kommer over i færdigstøbte plast mellemlæg så kan man alt
efter anvendelsesformålet lave varianter lige fra bløve til
hårde enheder med varierende smelteindex og molekylevægt og man
kan yderligere forstærke med fyldstoffer eller glasfiber. Der er
mulighederne mange for lige netop at få den ønskede kvalitet.

Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 16-06-08 18:29

Hej Harding.

Det er desværre for sent med plastposen. Men beslaget har siddet på
masten siden 1979 uden isolering mellem beslag og
mast. Jeg gik til min normalt veludstyrede udstyrsforhandler i Kolding
og fik det gode råde at skifte de normale 4 mm
nitter ud med nogen på 6,4 mm. Jeg borede hullerne lidt større, lånte
en stor popnittetang og fik mit beslag nittet på
igen. Nu sidder det bare fast og, hvis det bare holder i 29 år mere
skal jeg ikke klage yderligere. Tak til alle på NG for
svarene og tak til Kolding Marinecenter for gode råd og god service.

Fra : Harding Larsen

Dato : 16-06-08 21:12

Hej Ole,

Det kan godt lade sig gøre at forebygge, brug lidt kontaktrens
eller parafinolie både forår og efterår i forbindelse med
klargøringen. det vil prøve at forhindre at der er fugt i
samlingen mellem beslag og mast; men olien vil ikke komme ind på
indersiden af masten og her vil vand efterhånden angribe den
blotlagte aluminiumoverflade under nittens udposning. Det er der
ikke så meget at gøre ved og måske om 29 år skal du sætte lidt
større nitter i igen.
Den evt. korrosion der opstår mellem det rustfrie beslag og
aluminiummasten fremmes af en saltholdig atmosfære i samlingen
og det kan afstedkomme kraterhuller i aluminiumoverfladen.
korrosionen vil brede sig ud og svække mastens styrke væsentligt
over tid.

Du kan vælge at lade det være som det nu er eller bore nitterne
ud og sætte nye nitter i igen efter at du har lagt lidt plast
ind imellem.
Det største problem er nok igen at låne popnittetangen.
Arbejdet tager ikke lang tid at udføre.

Mvh/Harding

Ole Flemming Jeppesen <olejeppesen@KJ4DRmail.dk> (slet KJ4DR)

Fra : Jakob_K

Dato : 12-06-08 14:58

On 11 Jun., 23:34, Ole Flemming Jeppesen <olejeppe...@35XJ4mail.dk>
(slet 35XJ4) wrote:
> [...]
> masten. Hvilke popnitter skal man bruge for at skidtet bliver siddende
> og man undgår korrision? Beslaget er af rustfrit stål og masten er

Min smuttede også af for et par sæsoner siden. Jeg erstattede dem med
solide rustfri stålbolte, da jeg ikke gad det nittefis længere. Bare
en idé

Det er en aluminiumsbom på en Boheme 870 fra 1982.

mvh
JAKOB

Fra : Harding Larsen

Dato : 15-06-08 19:05

Hej Jakob,

Det der nittefis og et par solide rustfrie stålbolte, det må du
beskrive nærmere.
Måske er der noget viden vi mangler!)

Mvh/Harding

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 15-06-08 21:49

Rooolig Harding,

Jakob, vender tilbage om 3-5år for at spørger om, hvordan man lukker nogle
10mm store huller i en alu.bom, når det "boltfis" har tæret nogle dejlige
store huller

Man skal nok have set det, før man tror på det.

Mvh
Leon
---

"Harding Larsen (slet KC180)" <harding@KC180larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12135535070.439648869237438@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding Larsen

Dato : 16-06-08 21:21

Ja det er hyggeligt med lidt sjove bemærkninger; men emnet er
alvorligt nok.
Det sker for ofte at der udføres "reparationer" uden at
reparatøren helt at har styr på spændingsrækkefølgen for
materialer.
De kan/vil senere hen give unødvendige hændelser; men
selvfølgeligt, det giver arbejde og oplevelser og "fikse ideer".

Mvh/Harding

Fra : Carsten Jensen

Dato : 15-06-08 23:07

Fra : blueocean

Dato : 16-06-08 05:11

> Og så kan han lære at bruge Durafix kan han :)
>
> Mvh
>
> Carsten

eller ide´fix