Generator til båd med Dieselmotor
Fra : Torben

Dato : 11-06-08 07:22

Hej jeg skal have en generator i båden, det er en sejlbåd med en 160 HP
Diesel motor af meget ældre dato. Hvordan går man det smartest, køber en
seperat eller. Jeg har behov for 4 - 8 KWh til at køre min dykkerkompressor

-TT

Fra : joppe

Dato : 13-06-08 14:16

On 11 Jun., 08:21, "Torben" <t...@fjerneshajq.dk> wrote:
> [...]
> seperat eller. Jeg har behov for 4 - 8 KWh til at køre min dykkerkompressor

Man siger generelt at generatoren skal yde 3 x den ydelse du har brug
for når den skal slæbes igang. Har prøvet uden held med en 5,5kw
generator og frekvensomformer til blød opstart. Det gik ikke godt. Vær
opmærksom på at kompressorer skal ha korrekt rpm for at lave olietryk
og derved at blive smurt. Bauer siger eks max afvigelse +-20% på rpm.
Det nemmeste er at få monteret en honda motor med centrifugal
kobling...

Jesper

Fra : Torben

Dato : 14-06-08 18:53

"joppe" <jesperbjerregaard@gmail.com> wrote in message
> [...]

og derved at blive smurt. Bauer siger eks max afvigelse +-20% på rpm.
Det nemmeste er at få monteret en honda motor med centrifugal

Hej Jesper,

Jeg har Honda motoren, men ville gerne slippe for larmen når jeg var ude på
båden, og da båden aligevel skal have en generator... Men den suger 2,2 KW
kompressoren, så jeg skal vel have en 7 KW 3 faset. Jeg fandt dem her, så
kunne jeg montere den under dæk ??

http://www.powergenerator.dk/6000_F.html

-Torben

Fra : joppe

Dato : 15-06-08 15:36

Tag det ikke for givet at den kan drive den igang. En kompressor er en
meget svær at få igang specielt hvis den ikke starter fra 0 bar. Prøv
om det virker før du køber, eller få returret på den. Startstrøm er
ikke de billige generatores livret.