/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
forårklargøring af dieselmotor (Volvo MD20~
Fra : news.tele.dk


Dato : 10-06-08 20:32

Hej

Man plejer at få fornuftige svar man kan bruge til noget her i gruppen, så
jeg prøver lige med et nyt spørgsmål.
Jeg har givet min båd den helt store tur i år, med nyt strøm, nyt pantry o.a
der lignede manglede at blive nusset om, og nu er jeg så nået til motoren.
Jeg har ingen forstand på motorer, så det er godt det er en sejlbåd jeg har
:) - men hvad skal man gøre ved sådan en motor når den skal forårsklargøres
?

Olien skal vel skiftes, og diverse filtre og impeller ? Jeg har forsøgt at
se om jeg kan læse noget ud af manuallen, men det står meget spredt hvad man
skal gøre, så jeg håber der er en her i gruppen der kan hjælpe mig ?, eller
har et godt link ?


På forhånd tak

Jesper




 
 
Leon Hulstrøm (10-06-2008)
Kommentar
Fra : Leon Hulstrøm


Dato : 10-06-08 21:18

> Olien skal vel skiftes, og diverse filtre og impeller ?

Der er heller ikke meget andet, måske lidt sprayfedt smøring af diverse gas-
& gear-arme og kabler, stopkabel hvis det er mekanisk, samt
korrosionsbeskyttelse af evt. ledningsforbindelse på feks. vand temp.-føler,
olietryk-føler. En irret forbindelse her kan give de vildeste alarmer.
Har man haft problemer med at holde alm. drift-temp. skulle man måske kikke
på termostaten.
Ligeledes skal man lige hive lidt i diverse slanger, det er set flere gange,
at de er blevet møre og ikke længere kan klare trykket på
ferskvandssystemet.

En ting som 99.8% glemmer er tære-zinken i varmeveksleren, de bør skiftes
lige så tit som du skifter dem der hjemme i varmtvandsbeholderen!!! nemlig
aldrig... har jeg ret?
Jeg troede at det var nogle propper til aftapning!! og det kostede mig så en
ramme kølige til min mekaniker ven, som jo straks benyttede sig af
håne-retten.

mvh
Leon



peja (10-06-2008)
Kommentar
Fra : peja


Dato : 10-06-08 22:50


"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i meddelelsen
news:484ee15e$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Olien skal vel skiftes, og diverse filtre og impeller ?
>
> Der er heller ikke meget andet, måske lidt sprayfedt smøring af diverse
> gas- & gear-arme og kabler, stopkabel hvis det er mekanisk, samt
> korrosionsbeskyttelse af evt. ledningsforbindelse på feks. vand
> temp.-føler, olietryk-føler. En irret forbindelse her kan give de vildeste
> alarmer.
> Har man haft problemer med at holde alm. drift-temp. skulle man måske
> kikke på termostaten.
> Ligeledes skal man lige hive lidt i diverse slanger, det er set flere
> gange, at de er blevet møre og ikke længere kan klare trykket på
> ferskvandssystemet.
>
> En ting som 99.8% glemmer er tære-zinken i varmeveksleren, de bør skiftes
> lige så tit som du skifter dem der hjemme i varmtvandsbeholderen!!! nemlig
> aldrig... har jeg ret?
> Jeg troede at det var nogle propper til aftapning!! og det kostede mig så
> en ramme kølige til min mekaniker ven, som jo straks benyttede sig af
> håne-retten.
>
> mvh
> Leon


HVAD MED TANK OG BRÆNDSTOFSLANGER/RØR ???

Vi har haft de fleste motorproblener der - og hvad med at udskifte
brændstoffet og kondensvand - har fået variende råd så???


claus b.p. (11-06-2008)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 11-06-08 00:18


"peja" <xxxxx@xxxxx.xx> skrev i en meddelelse
news:484ef72b$0$4466$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>
> HVAD MED TANK OG BRÆNDSTOFSLANGER/RØR ???
>
> Vi har haft de fleste motorproblener der - og hvad med at udskifte
> brændstoffet og kondensvand - har fået variende råd så???
Kondensvandet skal skiftes mindst en gang om året...

Det er kun benzin der ikke bør gemmes for længe, diesel giver normalt ikke
de samme problemer. For at undgå kondens bør tanken være fyldt helt op til
sæsonslut. Har du mulighed for at få en slange helt ned i bunden af tanken,
kan du suge vand og slam op. Vand er jo tungere end dieselolie, så det
ligger nederst. Brændstofslangerne skal som alle andre slanger checkes for
om de har revner, mistet elasticiteten, er blevet møre, og utætheder ved
samlingerne. Falsk luft i brændstoffet pga. utætheder vil helt sikkert give
problemer. Røret der suger diesel op fra tanken sidder lidt over tankens
bund, det kan så ikke suge den allersidste rest diesel op, men skulle så
også undgå at suge slam og kondensvand med op.

/Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177496
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408490
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste