Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in
news:4866b33b$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> Steen Gruby skrev:
>> On Sat, 28 Jun 2008 23:07:10 +0200, SmaRTrxxv <thore@snaps.dk> wrote:
>>
>> Hej Tore.
>>> Ja, det er Mana'en, det står også i artiklen
>>>
>> OK, så var jeg ude af en tangent.
>> Der stod i det oprindelige indlæg at det var gear a'la' DAF, og det
>> er en ganske anden sag.
>> DAF's gear er baseret på to skivehjul med variabel diameter imellem
>> hvilke der kører en fladrem - Jeg kender det fra industrien som
>> "Simplabelt".
>> Prilleren har en rigtig 7 trin gearkasse der skiftes elekrtisk.
>>
> Det er begge dele: Scooter-transmission, med syv fastlåste trin. Og
> man kan benytte såvel scooter/DAF -gearet eller de 7 elektriskt
> skiftede gear efter forgodtbefindende - Gad vide om de 7 gear ikke
> blot er til for at kvæle skeptikere, og få solgt ideen, hvorefter at
> ejerne i praksis vil bruge det trinløse gear efter først at være
> vænnet til det :-/
>
De normale "ruller", der sidder i varioen, er skiftet ud med et par
stepmotorer, som trinløst sørger for bageste remskives bevægelse. Derfor
kan man vælge forskellige modes, og samtidigt er der elektronisk indlagt
7 "trin" - altså 7 positioner i varioen hvor man manuelt kan vælge disse.
Der er dermed ikke tale om en regulær gearkasse, men en vario med trin.
DBA har testet, taget billeder, og forklaret mere om Mana'en og
gearkassen på
http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=50266
/Rexman
(som selv kører MC Scooter)