"..::JMJ::.." <kaliffen@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.e2c37d8635dea90e.84754@privat.dk...
> Jeg er en sjuft med den gamle CB750-F, men nu har jeg besluttet mig for at
> shine den lidt op.
> Det største problem synes at være aluminiummet på motorblokken, der er ret
> irret, kan man gøre noget?
> Jørgen
>
Hej Jørgen.
Du kan gøre flere ting, men hvis den irrede overflade har dybe "kratere" er
de næsten umulige et fjerne helt.
1. Du kan ta' et let slibemiddel (a lá skurepulveret under køkkenvasken) og
skure motordelene med en grøn skuresvamp. Det efterlader overfladen mat, men
også lettere ridset (dog afhængig af hvor fint hhv. groft skurepulveret er).
2. Du kan gå i gang med vandslibepapir, i den kornstørrelse som du selv
synes gi'r den flotteste overflade.
3. Du kan gå i gang med et polermiddel som f.eks "AUTOSOL" (og knofedt) op
prøve at polere overfladen op. Det efterlader overfladen blank - eller så
blank som du gider gnubbe.
Alle ovenstående metoder har dog den ulempe, at de større og jævne
overflader er lette at bearbejde, men det er svært at komme ind i alle kroge
og hjørner.
4. Du kan adskilde motoren, dække/blokere/proppe alle huller og pakflader,
og sende delene til glasblæsning. Det er et kæmpe arbejde, men gi'r absolut
den bedste finish, dvs. en flot silkemat overflade.
Og alle "eksperterne" her i gruppen vil helt sikkert anbefale dig endnu
flere metoder
)
Du kan også gå på biblioteket, låne en eller flere af følgende bøger om
emnet, og læse dig klogere:
The Motor cycle restorer's workshop companion, (1992) af Geoff Purnell
(Placering: 62.726)
Restaurering af gamle motorcykler, (1993) af V. A. Jensen (Placering:
62.726)
Perfekte Motorrad-Restaurierung Motor, Fahrwerk, Elektrik, Anbauteile af
Jürgen Gassebner
Go' fornøjelse
Mvh
Jørgen (som selv valgte glasblæsningen da min gamle DKW RT250/2 fra 1955
skulle restaureres)