|
| Kawasaki z1100 problemer Fra : Henning S Christians~ |
Dato : 27-06-08 21:37 |
|
efter at havde køre kan den når den har stået stoppet i ca 15 - 20 minutter
finde på at gå på 2 cylindre samtidig med at omdrejningstæller går på nul,
ved lange ture hvor der er masser af luft til køling fejler dyret intet,
hvis jeg starter på 2 cylindre vil den efter lidt (ca 5 minutters kørsel) gå
på alle 4 igen og omdrejningstæller virker igen perfekt - mon ikke det er en
ny tændspole der skal til???
På forhånd tak for hjælpen
| |
Armand (28-06-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-06-08 00:38 |
|
Henning S Christiansen skrev:
> efter at havde køre kan den når den har stået stoppet i ca 15 - 20 minutter
> finde på at gå på 2 cylindre samtidig med at omdrejningstæller går på nul,
> ved lange ture hvor der er masser af luft til køling fejler dyret intet,
> hvis jeg starter på 2 cylindre vil den efter lidt (ca 5 minutters kørsel) gå
> på alle 4 igen og omdrejningstæller virker igen perfekt - mon ikke det er en
> ny tændspole der skal til???
>
En Z1100 har ikke indsprøjtning - Ergo:
ER der forskel på hvilken støttefod du benytter under (nat)parkering og
under pause/stop? Fænomænet kan muligvis hænge sammen med den vinkel som
motorcyklen hælder over i på sidestøttebenet: Det kan være svømmeren der
"klemmer" eller vand/snavs i svømmerhusene der lægger sig et uheldigt sted!
Min mirakelkur mod sådan en mistanke er at tømme alle fire svømmerhuse
for indhold v.h.a. den dertil forekommende bund-tapskrue - Og ikke
genfylde fra tanken førend dén har fået et passende skvæt karburatorsprit!
Måske at du ligefrem kan bekræfte at problemet er opstået efter at du
for første gang i lang tid har haft brug for at sætte bensinhanen på
"reservetank"!?
--
Armand.
| |
Steen Gruby (28-06-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 28-06-08 00:41 |
|
On Fri, 27 Jun 2008 22:36:38 +0200, "Henning S Christiansen"
<fjerndette-henning@mail.tdcadsl.dk> wrote:
Hej Hening.
>efter at havde køre kan den når den har stået stoppet i ca 15 - 20 minutter
>finde på at gå på 2 cylindre samtidig med at omdrejningstæller går på nul,
>ved lange ture hvor der er masser af luft til køling fejler dyret intet,
>hvis jeg starter på 2 cylindre vil den efter lidt (ca 5 minutters kørsel) gå
>på alle 4 igen og omdrejningstæller virker igen perfekt - mon ikke det er en
>ny tændspole der skal til???
>
Omdrejningstælleren sidder på den ene tændspole, så når den strejker
kan fejlen indkredses til det system hvorfra den får sit signal.
Det forklarer også hvorfor den falder ud på to cylindre.
Der er tre bud på den fejl:
1) En defekt tændspole.
2) Defekt tændboks.
3) Fejl i kablingen i form af irrede stik eller anden dårlig kontakt.
Jeg tror jeg vil tillade mig st sætte mine penge på 2 eller 3,
overvejende 2 idet fejlen ser ud til at være termisk
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (28-06-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-06-08 01:00 |
|
Steen Gruby skrev:
> On Fri, 27 Jun 2008 22:36:38 +0200, "Henning S Christiansen"
> <fjerndette-henning@mail.tdcadsl.dk> wrote:
>
>
> Hej Hening.
>
>> efter at havde køre kan den når den har stået stoppet i ca 15 - 20 minutter
>> finde på at gå på 2 cylindre samtidig med at omdrejningstæller går på nul,
>> ved lange ture hvor der er masser af luft til køling fejler dyret intet,
>> hvis jeg starter på 2 cylindre vil den efter lidt (ca 5 minutters kørsel) gå
>> på alle 4 igen og omdrejningstæller virker igen perfekt - mon ikke det er en
>> ny tændspole der skal til???
>>
> Omdrejningstælleren sidder på den ene tændspole, så når den strejker
> kan fejlen indkredses til det system hvorfra den får sit signal.
> Det forklarer også hvorfor den falder ud på to cylindre.
>
Vi mangler lige den væsentlige diagnose omkring "to cylindre"
Er det de højre hhv. venstre, eller er det de midterste hhv. yderste
-par at der tales om?
V. "højre/venstre": = Bensinrelateret!
V. ""midten/yderste" = Tændings-relateret!
--
Armand.
| |
Steen Gruby (28-06-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 28-06-08 01:01 |
|
On Sat, 28 Jun 2008 01:59:44 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
Hej Armand.
>>
>Vi mangler lige den væsentlige diagnose omkring "to cylindre"
>Er det de højre hhv. venstre, eller er det de midterste hhv. yderste
>-par at der tales om?
>
Jeg hæfter mig ved omdrejningstælleren der strejker.
Det peger direkte på en EL fejl.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (28-06-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-06-08 01:10 |
|
Nemmelig , det er næsten helt sikkert det er 2 tændspoler hvor den ene
svigter , og så får du de problemer som du beskriver
--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
| |
Armand (28-06-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-06-08 13:06 |
|
Steen Gruby skrev:
> On Sat, 28 Jun 2008 01:59:44 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
> Hej Armand.
>> Vi mangler lige den væsentlige diagnose omkring "to cylindre"
>> Er det de højre hhv. venstre, eller er det de midterste hhv. yderste
>> -par at der tales om?
>>
> Jeg hæfter mig ved omdrejningstælleren der strejker.
>
Hvorfor ser mine øjne ikke dén detalje? Og det til trods for at du
refererer til den i dit svar!
--
Armand.
| |
Ukendt (28-06-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-06-08 13:17 |
|
Armand her er en undskylding , du godt må låne
Ja klokken var mange , og jeg var pisse fuld efter en tur i klubben
--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
| |
Armand (28-06-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-06-08 13:37 |
|
PE skrev:
> Armand her er en undskylding , du godt må låne
>
> Ja klokken var mange , og jeg var pisse fuld efter en tur i klubben
>
Tjaeh :-/
Dog ikke klubben, men ude hos min kammerat der lige har været på en
3-generationers tur til invasionskysten "på dagen", som jeg simpelthen
måtte høre om udfaldet af!
Pissefuld blev jeg heller ikke af den ene øl man blev budt, men på den
anden side så kunne jeg jo så køre hjem (selv incl. det vin jeg
tidligere på aftenen havde fourageret i.f.m. min datters dimmision!
--
Armand.
| |
Steen Gruby (28-06-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 28-06-08 19:38 |
|
On Sat, 28 Jun 2008 14:05:36 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
Hej Armand.
>>
>Hvorfor ser mine øjne ikke dén detalje? Og det til trods for at du
>refererer til den i dit svar!
Det fremskredne tidspunkt undskylder alt, og så var du vist i overtal
med at fange mig, så nu er regnskabet mere ballanceret
Jeg var selv lige kommet hjem fra Rosenborg Tatoo, så jeg var nu
heller ikke helt oppe på dupperne.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Henning S Christians~ (28-06-2008)
| Kommentar Fra : Henning S Christians~ |
Dato : 28-06-08 19:22 |
|
>>Vi mangler lige den væsentlige diagnose omkring "to cylindre"
>>Er det de højre hhv. venstre, eller er det de midterste hhv. yderste
>>-par at der tales om?
>>
> Jeg hæfter mig ved omdrejningstælleren der strejker.
> Det peger direkte på en EL fejl.
Hej igen.
Så er der et par oplysninger mere, de er de yderste cylindre den svigter på
altså dem på venstre spole hvor oxo omdrejningstælleren hænger på et eller
andet sted, har idag skiftet spole til en sprit ny og det hjalp intet æv æv,
er der nogle der ved om man kan måle på en pick-up og evt hvordan så jeg
måske kan udelukke den
| |
Steen Gruby (28-06-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 28-06-08 19:35 |
|
On Sat, 28 Jun 2008 20:22:18 +0200, "Henning S Christiansen"
<fjerndette-henning@mail.tdcadsl.dk> wrote:
Hej Henning.
>
>Hej igen.
>Så er der et par oplysninger mere, de er de yderste cylindre den svigter på
>altså dem på venstre spole hvor oxo omdrejningstælleren hænger på et eller
>andet sted, har idag skiftet spole til en sprit ny og det hjalp intet æv æv,
>er der nogle der ved om man kan måle på en pick-up og evt hvordan så jeg
>måske kan udelukke den
>
Muligheden for at det kan være en PU foreligger.
Dog plejer de ikke at komme igen da termiske fejl i den ende har en
lang afkølingstid, men udelukkes kan det bestemt ikke.
Måle på en PU med en så sporadisk fejl er ikke nemt.
Jeg plejer at benytte et oscilloscop til at måle den slags med.
Det er det eneste der rigtigt dur.
Det kræver naturligvis at du har scopet på når fejlen er der.
Hvis du har adgang til et scop, så kan du passende forbinde kanal1 til
PU'en, kanal2 til tændspolen (den pol hvor ledningen kommer fra
tændboksen) og indstille trigningen til at benytte kanal1
Så vil du kunne se om der er udfald på PU eller styring fra boksen.
Det er den rigtige målemetode.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Henning S Christians~ (28-06-2008)
| Kommentar Fra : Henning S Christians~ |
Dato : 28-06-08 19:57 |
|
> Muligheden for at det kan være en PU foreligger.
> Dog plejer de ikke at komme igen da termiske fejl i den ende har en
> lang afkølingstid, men udelukkes kan det bestemt ikke.
>
> Måle på en PU med en så sporadisk fejl er ikke nemt.
> Jeg plejer at benytte et oscilloscop til at måle den slags med.
> Det er det eneste der rigtigt dur.
> Det kræver naturligvis at du har scopet på når fejlen er der.
> Hvis du har adgang til et scop, så kan du passende forbinde kanal1 til
> PU'en, kanal2 til tændspolen (den pol hvor ledningen kommer fra
> tændboksen) og indstille trigningen til at benytte kanal1
> Så vil du kunne se om der er udfald på PU eller styring fra boksen.
> Det er den rigtige målemetode.
Vil omdrejningstæller gå på nul hvis det er 2 defekte tændrør der dør en
gang imellem, evt kabler??
fejlen har lige været der efter 40 min kørsel men den var der kun ca 30sek
så kom omdrejningstæller igen og begge de yderste cylindre
| |
Steen Gruby (28-06-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 28-06-08 20:02 |
|
On Sat, 28 Jun 2008 20:57:01 +0200, "Henning S Christiansen"
<fjerndette-henning@mail.tdcadsl.dk> wrote:
Hej Henning.
>
>Vil omdrejningstæller gå på nul hvis det er 2 defekte tændrør der dør en
>gang imellem, evt kabler??
Nej!
>fejlen har lige været der efter 40 min kørsel men den var der kun ca 30sek
>så kom omdrejningstæller igen og begge de yderste cylindre
>
Det nytter ikke at spørge mere - Du skal have fat i grejet.
Start med det nemme - Rens stik og forbindelser, og undersøg dine
kabler for evt brud og kortslutninger.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (28-06-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-06-08 23:02 |
|
Henning S Christiansen skrev:
>>>
> Så er der et par oplysninger mere, de er de yderste cylindre den svigter på
> altså dem på venstre spole hvor oxo omdrejningstælleren hænger på et eller
> andet sted, har idag skiftet spole til en sprit ny og det hjalp intet æv æv,
> er der nogle der ved om man kan måle på en pick-up og evt hvordan så jeg
> måske kan udelukke den
>
Kan du ikke på simpleste vis bytte om på de to pick-up's og se om
problemet flyttes til den modsatte spole hhv. de midterste cylindre?
--
Armand.
| |
Henning S Christians~ (29-06-2008)
| Kommentar Fra : Henning S Christians~ |
Dato : 29-06-08 15:42 |
|
> Kan du ikke på simpleste vis bytte om på de to pick-up's og se om
> problemet flyttes til den modsatte spole hhv. de midterste cylindre?
>
> --
> Armand.
Har idag minutiøst gennemgået ledningsnettet og der er ingen dårlige
forbindelser, kan desværre ikke bytte pickup da de sidder i et multistik
ellers en god ide fejlen er der stadig æv æv, - er der nogle måder man kan
måle pickup på ved stilstand? jeg har et billigt måleapp fra jem og fix til
ohm og volt??
på forhånd tak
| |
Henning S Christians~ (29-06-2008)
| Kommentar Fra : Henning S Christians~ |
Dato : 29-06-08 17:51 |
|
Fik byttet ledninger i multistik samt vendt pickup og sørme om ikke
problemet rykkede ind på den anden spole - Stor tak for hjælpen
| |
|
|