Dæk- Hastighedsgodkendelse
Fra : Martin Wittrock

Dato : 26-06-08 17:29

Jeg skal bestille nye dæk og er i den forbindelse er jeg kommet til at
spekulere over hvilken hastighedsgodkendelse mine kommende dæk skal have.

H er op til 210 km/t, mens V er op til 240 km/t. Min maskine kommer ikke
over 210, så H er fin. Men V-dækket koster kun 25 kroner ekstra.

Hvilken teknisk forskel er der på de to dæk? Det er næppe mere end en
minimal forskel på de to dæk, men er de 25 kroner smidt lige ud ad vinduet
hvis jeg vælger V dækket.

(25 kroner er et dumt grundlag for et indlæg, men der kunne være andre
omstændigheder som restlager eller udsolgte dæk der gør forskellen)

--
Martin Wittrock (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 26-06-08 17:41

"Martin Wittrock" <martin-is-afraid-of-sp@m.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> (25 kroner er et dumt grundlag for et indlæg, men der kunne være andre
> omstændigheder som restlager eller udsolgte dæk der gør forskellen)

Som "alt andet lige" betragtning er de sidste 30 km/h opnået ved at gå
på kompromisser på andre områder, hvilket i tilfældet 210 - 240 oftest
er på bekostning af slidstyrken, (men også kunne være vejgreb, eller
komfort.)
Min mening er, at der sjældent betaler sig at sætte "overhastighed" på
motorcyklen (i øvrigt heller ikke på bilen.)

--

Michael D

Fra : Martin Wittrock

Dato : 26-06-08 18:02

> [...]
> Min mening er, at der sjældent betaler sig at sætte "overhastighed" på
> motorcyklen (i øvrigt heller ikke på bilen.)

Det er jo alt hvad jeg behøver at vide :)

Fra : Armand

Dato : 26-06-08 18:16

Michael Dahlberg skrev:
> [...]
> på kompromisser på andre områder, hvilket i tilfældet 210 - 240 oftest
> er på bekostning af slidstyrken, (men også kunne være vejgreb, eller

Slidstyrken?
At et dæk kan holde til at køre 30 km/t hurtigere = at det ikke opbygger
mere varme ved 240' end H-dækket ved 210'.
Alt andet lige må det derfor være koldere ved 210 end H-dækket, og dét
forhold bevares hele vejen ned gennem hastighedsregisteret!
Sag på en anden måde: V-dæk er af nød "koldere" end H-dæk, som til
forskel vil være varmere i en hvilkensomhelst sammenlignelig situation
under 210'

At et dæk bliver driftsvarm, og ikke mindst: Hvor hurtigt, er et
væsentlig kvalitets-detalje, som V-dækket generelt vil være dårligere
udi :-|

--
Armand.

Fra : Carsten

Dato : 26-06-08 20:19

Er der ikke en lille fælde hvis man vil køre i Tyskland, !
hvis man vil køre i bil i Tyskland skal dækkende være godkendt til den
hastighed bilen er opgivet til at kunne køre
så mon ikke det forholder sig ligeledes med MC der nede

--
MHV
Carsten

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 26-06-08 20:37

"Carsten" <spam@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hastighed bilen er opgivet til at kunne køre
> så mon ikke det forholder sig ligeledes med MC der nede

Hvis det er sådan, og det er det nok, så er Martins GPS500 nok stadig
lovligt kørende på "H"-mærkede dæk.

--

Michael D