/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
TL1000R affjedrings indstillinger
Fra : Coraggio


Dato : 23-06-08 17:55

Hej NG

Jeg har købt mig en TL1000R som står i standard indstillingerne for og
bag...i eftermiddags havde jeg en kammerat bagpå, vi hører ikke til de
allermindste (vejer begge omkring 95kg) men jeg blev nok lidt overrasket
over hvor meget bagenden dykkede da kammerat satte sig op - derfor tænkte
jeg på at stramme affjedring lidt op, kunne evt starte med "stiffer"
indstillingerne fra manualen...men ville gerne høre om der er nogen i NG som
har gjort sig nogen erfaringer omkring affjedringen på TL1000R´en !?

Hilsen Brian



 
 
Thomas Jensen (24-06-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 24-06-08 05:25

men ville gerne høre om der er nogen i NG som
> har gjort sig nogen erfaringer omkring affjedringen på TL1000R´en !?
>
> Hilsen Brian
ikke specifikt om TLéren, men den skal jo passe til dig, så hvad andre har
indstillet kan du nok ikke regne helt med.
Jeg rodede med min affjedring ud fra denne guide:
http://www.smcc.dk/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=8&sid=9f4a4c410733095742940402fa280589

og det gjorde jeg fik en noget bedre cykel, min var alt for blød bagpå.
Så du skal vel bare prøve at følge den guide med 2 mand på og så notere
hvordan den står, og så bagefter kun med dig på. Så ved du jo til næste gang
hvordan den skal være med din kammerat bagpå.

--
mvh

Thomas Jensen
Kawasaki ZRX1200S
http://dfmc.dk/?id=11



Armand (24-06-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-06-08 20:06

Thomas Jensen skrev:
> men ville gerne høre om der er nogen i NG som
>> har gjort sig nogen erfaringer omkring affjedringen på TL1000R´en !?
>>
>> Hilsen Brian
> ikke specifikt om TLéren, men den skal jo passe til dig, så hvad andre har
> indstillet kan du nok ikke regne helt med.
> Jeg rodede med min affjedring ud fra denne guide:
> http://www.smcc.dk/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=8&sid=9f4a4c410733095742940402fa280589
>
> og det gjorde jeg fik en noget bedre cykel, min var alt for blød bagpå.
> Så du skal vel bare prøve at følge den guide med 2 mand på og så notere
> hvordan den står, og så bagefter kun med dig på. Så ved du jo til næste gang
> hvordan den skal være med din kammerat bagpå.
>
Under alle omstændigheder er det jo én selv der vurderer hvorvidt
affjedringen er for hård/blød og bør reagere derpå ved at justere
fjeder-forspændingen derefter!
Derudover kommer dæmperjusteringen, hvilket kan være noget mere forvirrende:
Jeg kan ikke surfe mig til opæysninger om TLR'en har to hydrauliske
justeringer (á for hhv. ud-fjedring ("expansion") og kompression) - Er
der kun én er det under alle omstændigheder expansions-justeringen, og
netop dén er den væsentligste, derved at man i takt med at "stramme
fjederen op" også skal øge dæmpningen for at den større fjederkraft ikke
skal dominere dæmpningen. En umuíddelbar justering af svag dæmpning til
svag fjederforspænding; middel til middel og hård til hård går man ikke
fejl af, men der er også plads til lidt fingerspitzengefühl hvis man
fornemmer at ud-fjedringen sker for langsomt (=stor fejl: støddæmperen
når aldrig at komme ud i normalt position før næste bump/indfjedring!)
eller for hurtigt.
Kompressionsdæmpningen er til for at netop de små hårde bump ikke skal
"arbejde" for meget med støddæmperen, så der bevares blød indfjedring
til at kontrollere de små bløde afvigelser i vejbanen! Alt for mange
strammer kompressionsdæmpningen op i en misforstået sportslig
indstilling, og medmindre man virkelig tvinger sit jern rundt på lukkede
baneanlæg med omgangstider der er en champ værdig, er endog temmelig
blød kompressions-dæmpning fuldt tilstrækkelig :-|

Til affjedrings-justerings helvedet hører en historie jeg kan om den
første CBR900:
En kammerat fik lejlighed til at langtids-prøve samme model som
mc-journalisterne havde haft til tests, og var i bunden skuffet over
hvorledes den kørte - Indtil han fandt brugervejledningen under sædet
(eller hvor den nu lå) og fik tilbage(!)stillet affjedringen til den
originale indstilling, hvorefter den kørte til fuld tilfredshed
Behøver jeg sige at forklare at ingen danske mc-magaziner har anfægtet
modellens køreegenskaber? Så meget for journalister og de tests man
betaler dyre penge for at læse :-|


--
Armand.

Ukendt (24-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-06-08 22:37

On Tue, 24 Jun 2008 21:06:12 +0200, Armand wrote:

> (=stor fejl: støddæmperen
> når aldrig at komme ud i normalt position før næste bump/indfjedring!)

Og aftenens fællestur var lige en reminder på at min ellers meget
reducerede returdæmpning i forhold til fabriksindstilling, stadig er for
meget på "rufleoverflader" :-/

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Thomas Jensen (25-06-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 25-06-08 06:10

> Under alle omstændigheder er det jo én selv der vurderer hvorvidt
> affjedringen er for hård/blød og bør reagere derpå ved at justere
> fjeder-forspændingen derefter!

bestemt, men de forskellige guides kan i hvert fald give et hint om hvordan
det kunne være, samt et indblik i hvorledes skidtet fungerer
Især når det kommer til returdæmpning og kompressionsdæmpning, istedet for
man bare skruer uden at vide hvad det egentlig gør.

--
mvh

Thomas Jensen
Kawasaki ZRX1200S
http://dfmc.dk/?id=11



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste