|
| Adskillelse af forgaffel.. Fra : peterbechm |
Dato : 23-06-08 07:36 |
|
Hej med jer..
Står og skal have skiftet pakdåserne i forgaffelbenene, og skulle
gerne have adskilt disse ad. Men i min haynes værkstedsbog står der at
ved adskillelse skal man også skifte den øverste bøsning. Kan det mon
være rigtigt at den går til, eller går de bare med livrem og seler..
Det er en Kawasaki Zephyr 550, håber nogen har prøvet noget lignende..
Ville helst gøre det på den rigtige måde..
På forhånd tak, Peter
| |
Grunnet (23-06-2008)
| Kommentar Fra : Grunnet |
Dato : 23-06-08 16:48 |
|
I nyhedsmeddelelse:
82224137-9d5d-4b84-8e9a-56c877197a45@k13g2000hse.googlegroups.com,
skrev peterbechm <peterbechm@webspeed.dk> følgende:
> Hej med jer..
>
> Står og skal have skiftet pakdåserne i forgaffelbenene, og skulle
> gerne have adskilt disse ad. Men i min haynes værkstedsbog står der at
> ved adskillelse skal man også skifte den øverste bøsning. Kan det mon
> være rigtigt at den går til, eller går de bare med livrem og seler..
> Det er en Kawasaki Zephyr 550, håber nogen har prøvet noget lignende..
> Ville helst gøre det på den rigtige måde..
>
> På forhånd tak, Peter
Jeg har hidtil kunnet klare mig med at skifte pakdåserne.
Det har været på Hondaer, går ikke ud fra gaffelbenene er væsentligt
anderledes på Kawa.
--
Steen
GL 500 SilverWing '84
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)
| |
LasseNC (23-06-2008)
| Kommentar Fra : LasseNC |
Dato : 23-06-08 10:22 |
|
On 23 Jun., 16:48, "Grunnet" <ne...@slet-disse-ord-besked.com> wrote:
> I nyhedsmeddelelse:
> 82224137-9d5d-4b84-8e9a-56c877197...@k13g2000hse.googlegroups.com,
> skrev peterbechm <peterbe...@webspeed.dk> følgende:
>
> > Hej med jer..
>
> > Står og skal have skiftet pakdåserne i forgaffelbenene, og skulle
> > gerne have adskilt disse ad. Men i min haynes værkstedsbog står der at
> > ved adskillelse skal man også skifte den øverste bøsning. Kan det mon
> > være rigtigt at den går til, eller går de bare med livrem og seler..
> > Det er en Kawasaki Zephyr 550, håber nogen har prøvet noget lignende..
> > Ville helst gøre det på den rigtige måde..
>
> > På forhånd tak, Peter
>
> Jeg har hidtil kunnet klare mig med at skifte pakdåserne.
> Det har været på Hondaer, går ikke ud fra gaffelbenene er væsentligt
> anderledes på Kawa.
>
> --
> Steen
> GL 500 SilverWing '84
>
> http://home11.inet.tele.dk/grunnet/(om 2-hjulere med motor men intet om MC)
Hvis Haynes anbefaler det, og det ikke er den store hovedpine at
skifte er det vel meget rart at vide de er iorden? Det kan være du får
en bedre maskine?
| |
N/A (24-06-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 24-06-08 19:35 |
|
| |
N/A (24-06-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 24-06-08 19:35 |
|
| |
peterbechm (23-06-2008)
| Kommentar Fra : peterbechm |
Dato : 23-06-08 14:27 |
|
On 23 Jun., 18:22, LasseNC <lass...@gmail.com> wrote:
> On 23 Jun., 16:48, "Grunnet" <ne...@slet-disse-ord-besked.com> wrote:
>
>
>
>
>
> > I nyhedsmeddelelse:
> > 82224137-9d5d-4b84-8e9a-56c877197...@k13g2000hse.googlegroups.com,
> > skrev peterbechm <peterbe...@webspeed.dk> følgende:
>
> > > Hej med jer..
>
> > > Står og skal have skiftet pakdåserne i forgaffelbenene, og skulle
> > > gerne have adskilt disse ad. Men i min haynes værkstedsbog står der at
> > > ved adskillelse skal man også skifte den øverste bøsning. Kan det mon
> > > være rigtigt at den går til, eller går de bare med livrem og seler..
> > > Det er en Kawasaki Zephyr 550, håber nogen har prøvet noget lignende..
> > > Ville helst gøre det på den rigtige måde..
>
> > > På forhånd tak, Peter
>
> > Jeg har hidtil kunnet klare mig med at skifte pakdåserne.
> > Det har været på Hondaer, går ikke ud fra gaffelbenene er væsentligt
> > anderledes på Kawa.
>
> > --
> > Steen
> > GL 500 SilverWing '84
>
> > http://home11.inet.tele.dk/grunnet/(om2-hjulere med motor men intet om MC)
>
> Hvis Haynes anbefaler det, og det ikke er den store hovedpine at
> skifte er det vel meget rart at vide de er iorden? Det kan være du får
> en bedre maskine?- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
Det er da rigtigt, men skal have bøsningerne originalt. Sagen er at
jeg gerne skulle med en tur til louis i hamborg på fredag,
derfor ikke megen tid til at vente på at skaffe dele hjem.. Prøver at
skille det ad imorgen, på den stille måde..
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (24-06-2008)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 24-06-08 08:12 |
|
> Det er da rigtigt, men skal have bøsningerne originalt. Sagen er at
> jeg gerne skulle med en tur til louis i hamborg på fredag,
> derfor ikke megen tid til at vente på at skaffe dele hjem.. Prøver at
> skille det ad imorgen, på den stille måde..
Så længe der er masser af teflon på den øverste glidering, og du ikke
kan se messing i gennem på indersiden, så behøver du ikke skifte den.
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
peterbechm (24-06-2008)
| Kommentar Fra : peterbechm |
Dato : 24-06-08 04:15 |
|
On 24 Jun., 09:12, "Jens Jacob Bager Jensen"
<ba...@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
> > Det er da rigtigt, men skal have bøsningerne originalt. Sagen er at
> > jeg gerne skulle med en tur til louis i hamborg på fredag,
> > derfor ikke megen tid til at vente på at skaffe dele hjem.. Prøver at
> > skille det ad imorgen, på den stille måde..
>
> Så længe der er masser af teflon på den øverste glidering, og du ikke
> kan se messing i gennem på indersiden, så behøver du ikke skifte den.
>
> --
> Jens Jacob Bager Jensen
> CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
> Polyteknisk MC og Ténéré.dk
Ok.
Tak for hjæpen indtil videre, men tror de mener den går til under
demontering.
Må prøve at gøre det stille og roligt..
Mvh. Peter
| |
Armand (24-06-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-06-08 19:35 |
|
peterbechm skrev:
> On 24 Jun., 09:12, "Jens Jacob Bager Jensen"
> <ba...@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
>>> Det er da rigtigt, men skal have bøsningerne originalt. Sagen er at
>>> jeg gerne skulle med en tur til louis i hamborg på fredag,
>>> derfor ikke megen tid til at vente på at skaffe dele hjem.. Prøver at
>>> skille det ad imorgen, på den stille måde..
>> Så længe der er masser af teflon på den øverste glidering, og du ikke
>> kan se messing i gennem på indersiden, så behøver du ikke skifte den.
>>
>>
> Tak for hjæpen indtil videre, men tror de mener den går til under
> demontering.
>
I så fald har du sikkert fejltolket teksten:
Pakdåsen kan man anfægte funktionen af efter afmontering; men ikke
glideringen(e!). Eftersom at dit job går ud på at skifte dém alligevel
er dét jo ikkke et problem
>Må prøve at gøre det stille og roligt..
>
Som er ret voldsom: Ikke grave dem ud!!!!!! Men "slå" dem ud indenfra
efter at låseringe (over pakdåsen) og dæmper-bundskruer er fjernet!
På min tidligere GPZ900R lærte jeg at elske Kawa's originale pakdåser
efter, vanen tro, at have monteret nærmest forekommende u-originale, som
godtno gled fint, men bed sig fast så der skulle en forholdsvist stor
kraft til for at glid'et begyndte - Kawasaki-pakdåserne gled ganske
hæmningsløst allerede fra den mindste påvirkning(*) !
(*):
Test (for alle:):
Stil modellen på sidestøttebenet og pres ned med kun pegefingeren på
højre teleskop-top og se hvor meget der skal til for at teleskopet
sætter sig, samt ikke mindst om dét sker i et pludseligt ryk først ved
større kraftpåvirkning!
--
Armand.
| |
Michael Dahlberg (24-06-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 24-06-08 19:42 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:48613e28$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> peterbechm skrev:
>> On 24 Jun., 09:12, "Jens Jacob Bager Jensen"
>> <ba...@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
>>>> Det er da rigtigt, men skal have bøsningerne originalt. Sagen er at
KLIPPE_SKÆRE_FJERNE
(*):
> Test (for alle:):
> Stil modellen på sidestøttebenet og pres ned med kun pegefingeren på
> højre teleskop-top og se hvor meget der skal til for at teleskopet
> sætter sig, samt ikke mindst om dét sker i et pludseligt ryk først ved
> større kraftpåvirkning!
>
Vil du være rar at uddybe / forklare lidt tydeligere?
Tak
--
Michael D
| |
Armand (24-06-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-06-08 21:06 |
|
Michael Dahlberg skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:48613e28$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> peterbechm skrev:
>>> On 24 Jun., 09:12, "Jens Jacob Bager Jensen"
>>> <ba...@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
>>>>> Det er da rigtigt, men skal have bøsningerne originalt. Sagen er at
>
> KLIPPE_SKÆRE_FJERNE
>
> (*):
>> Test (for alle:):
>> Stil modellen på sidestøttebenet og pres ned med kun pegefingeren på
>> højre teleskop-top og se hvor meget der skal til for at teleskopet
>> sætter sig, samt ikke mindst om dét sker i et pludseligt ryk først ved
>> større kraftpåvirkning!
>>
> Vil du være rar at uddybe / forklare lidt tydeligere?
>
Basic:
Teleskopet skal glide frit og ubesværet og det nytter ikke at kraften
der skal til for at "løsne" pakdåsens bid i inderrøret er væsentlig
større end de kræfter der skal til når først der er glid i sagerne!
Practice:
Når motorcyklen står på sidestøttebenet kan man trykke forgaflen sammen
ved at trykke øverst på 'broen - For at hjælpe lidt til kan man til en
start "trække teleskopet ud" ved at løfte i styret og slippe trækket
meget roligt og derefter arbejde ud fra den position teleskopet derefter
befinder sig i!
Drill:
Medmindre at det drejer sog om en ekstremt hårdt opspændt
forgaffel/motorcykel, kræver det ikke mange kræfter for at få teleskopet
til at sætte sig en smule: Man burde kunne gøre dét blot ved den styrke
man har i pegefingeren alene.
Ved at trykke forgaflen sammen og gøre dét så forsigtigt som muligt (á
pegefingeren frem for to hænders pres) vil man kunne registrere hvorvidt
at forgaflen "binder" og derved pludselig dykker dybt (når først at
pakdåsen slipper sit greb)!
Jo lettere teleskopet lader sig sammentrykke, og jo mindre pludselighed
der er i bevægelsen, desto bedre!
Conclusion:
Er man i tvivl over hvorvidt at ens egen motorcykel binder eller ej, kan
man ved givne lejligheder teste kammeraters eller
udstillings-motorcykler (der burde have originale pakdåser monteret) på
samme måde som reference!
--
Armand.
| |
Michael Dahlberg (24-06-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 24-06-08 21:15 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4861538c$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Michael Dahlberg skrev:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>> news:48613e28$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> peterbechm skrev:
>>>> On 24 Jun., 09:12, "Jens Jacob Bager Jensen"
>>>> <ba...@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
>>>>>> Det er da rigtigt, men skal have bøsningerne originalt. Sagen er
>>>>>> at
>>
>> KLIPPE_SKÆRE_FJERNE
>>
>> (*):
>>> Test (for alle:):
>>> Stil modellen på sidestøttebenet og pres ned med kun pegefingeren på
>>> højre teleskop-top og se hvor meget der skal til for at teleskopet
>>> sætter sig, samt ikke mindst om dét sker i et pludseligt ryk først
>>> ved større kraftpåvirkning!
>>>
>> Vil du være rar at uddybe / forklare lidt tydeligere?
>>
> Basic:
> Teleskopet skal glide frit og ubesværet og det nytter ikke at kraften
> der skal til for at "løsne" pakdåsens bid i inderrøret er væsentlig
> større end de kræfter der skal til når først der er glid i sagerne!
>
> Practice:
> Når motorcyklen står på sidestøttebenet kan man trykke forgaflen
> sammen ved at trykke øverst på 'broen - For at hjælpe lidt til kan man
> til en start "trække teleskopet ud" ved at løfte i styret og slippe
> trækket meget roligt og derefter arbejde ud fra den position
> teleskopet derefter befinder sig i!
>
> Drill:
> Medmindre at det drejer sog om en ekstremt hårdt opspændt
> forgaffel/motorcykel, kræver det ikke mange kræfter for at få
> teleskopet til at sætte sig en smule: Man burde kunne gøre dét blot
> ved den styrke man har i pegefingeren alene.
> Ved at trykke forgaflen sammen og gøre dét så forsigtigt som muligt (á
> pegefingeren frem for to hænders pres) vil man kunne registrere
> hvorvidt at forgaflen "binder" og derved pludselig dykker dybt (når
> først at pakdåsen slipper sit greb)!
> Jo lettere teleskopet lader sig sammentrykke, og jo mindre
> pludselighed der er i bevægelsen, desto bedre!
>
> Conclusion:
> Er man i tvivl over hvorvidt at ens egen motorcykel binder eller ej,
> kan man ved givne lejligheder teste kammeraters eller
> udstillings-motorcykler (der burde have originale pakdåser monteret)
> på samme måde som reference!
>
Thank you Sir.
--
Michael D
| |
Ukendt (24-06-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-06-08 21:15 |
|
Michael Dahlberg wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>>Test (for alle:):
>>Stil modellen på sidestøttebenet og pres ned med kun pegefingeren på
>>højre teleskop-top og se hvor meget der skal til for at teleskopet
>>sætter sig, samt ikke mindst om dét sker i et pludseligt ryk først ved
>>større kraftpåvirkning!
>>
>
> Vil du være rar at uddybe / forklare lidt tydeligere?
>
> Tak
Kort sagt: Kohæsion / friktion mellem pakdåsens læber og inderrørets chrom.
--
Squish
VFR750F
| |
Armand (24-06-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-06-08 21:35 |
|
Squish skrev:
> Michael Dahlberg wrote:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>
>>> Test (for alle:):
>>> ......... pres ned med kun pegefingeren på højre teleskop-top
>
> Kort sagt: Kohæsion / friktion mellem pakdåsens læber og inderrørets chrom.
>
Eller som jeg har hørt det benævnt: forskellen mellem den statiske og
dynamiske friktion!
--
Armand.
| |
N/A (24-06-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 24-06-08 19:35 |
|
| |
|
|