Nielsen skrev:
>> Jeg har kig på en Yamaha Fazer 600 98´ kørt 28000 km,
>> den skal prøvekøres imorgen
> ...men få fat i servicehæftet og
> kontroller om der har været gennemført regelmæssige eftersyn (her kan
> der godt starte en debat om forhandlereftersyn vs. egne eftersyn - jeg
> er stærk tilhænger af det sidste, hvis man ved, hvad man skal gøre).
> Ikke mindst er det vigtigt at se efter evt. udskiftning af knastkæde
> m.v.
Jeg tvivler på at der efter 28kkm er skiftet kanstkæde, er der det, er
der noget galt!
> Se også lige efter kædekit og dækkenes tilstand - er de slidte taler
> vi om op mod 3-4.000 kr for udskiftning.
Kæden kan være godt slidt efter 28kkm, træk i kæden, midt på det stykke
der er i indgreb med bagerste kædehjul. Kan du trække kæden væk fra
kædehjulet skal kæden skiftes. Det er nok de færreste der sætter nyt
gummi på MC'en for så at sælge den :-\
> Ellers er en god prøvetur,
> hvor motoren bliver varm et must. Glider kobling, lyder motor sund,
> trækker den uden ryk, er der raslelyde, oser udstødning, kan
> udstødning godkendes af bilinspektionen o.s.v.
Motoren skal være kold når du kommer for at prøvekøre den, så du får en
"koldstart" med i den afprøvning.
> Husk nu sund fornuft - og lad dig ikke forblænde af et
> (tilsyneladende) godt tilbud. Gå, hvis der er noget mistænkeligt. Der
> er flere Fazere i havet....
Akkut købekløe (TM/JJB) er din verste fjende, tag en med der er mere
objetiv, og som kan stille dumme og vanskelige spørgsmål.
Læs mere om kæbekløe her:
http://www.tenere.dk/Artikler/købsvejledning/købsvejledning.htm
Se på motorcyklens generelle stand. En 28kkm motorcykel har brugtspor, i
større eller mindre grad, det du ser skal stå i rimelig forhold til dens
alder og kilometerstand.
Er den modificeret (blinklys, kåbedele, udstødning, eller andet), så få
originaldelene med i købet.
Held og lykke med handlen.
--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC