Lambdasonde giver ujævn kørsel ?
Fra : frbi

Dato : 22-06-08 09:48

Har en Kawa Versys der går en smule tøvende i området mellem 2500 og 4000
omdr ved jævn hastighed, måske pga Euro3, hvor benzin/luftblandingen er pint
for meget. Nogle sætter en Powercommander på og så er problemet væk, men
forhandleren mener det er nok at tage ledningen til lambdasonden. Har nogen
erfaring med dette og hvad sker der med benzinforbruget ?. Mon det giver
mere forurening end at sætte en Powercommander på ?.

Vh Frank

Fra : Anders Majland

Dato : 23-06-08 09:35

> men forhandleren mener det er nok at tage ledningen til lambdasonden.

Jeg ville nok skifte til en mere seriøs forhandler ... Det vil sikkert få
styreenheden til at skifte til en anden mapninp ....

Jeg deler din bekymring med at det kan risikere at forurene meget mere, men
du kan også risikere at mangle en masse kræfter ....

/A

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 23-06-08 12:14

Anders Majland skrev:

> Jeg ville nok skifte til en mere seriøs forhandler ... Det vil sikkert
> få styreenheden til at skifte til en anden mapninp ....

Tænkte lidt det samme.
Jeg kender ikke Kawazaki, men Suzuki har flere modeller hvor netop det
omdrejningsområde (3-4000 o/min)giver lignende problemer, og der hjælper
det ikke en fløjtende fis at skære lambdasonden fra. *

På Suzuki kan ECU'en justeres, så kuren er her at få ECU'en justeret,
enten via Tika- (det bedste) eller Yoshimura-"box". Om det er muligt på
Kawazaki ved jeg ikke, men undersøg det, det tager ikke lang tid og
virker udmærket.

TRE (Timing Retard Eliminator) er af flere også nævnt som en feature der
giver bedre respons og mindre "huggen" ved konstant gasgivning. Jeg ved
der fås TRE til Kawazaki også, og kan udføres som gør det selv meget
enkelt (adskild et stik og sæt TRE'en ind)

> Jeg deler din bekymring med at det kan risikere at forurene meget mere,
> men du kan også risikere at mangle en masse kræfter ....

Nemli'

*
Bare en tanke...
I europa er der gået styg mode i at fjerne lambdasonden, da det er Ihh
og Åhhh så godt - hvor imod i USA, hvor den ikke er at finde andre
steder end i Californien svjh, der er det lige omvendt, de vil mere end
gerne have sådan en smart feature... ak jeg naboens græs...

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-08 15:40

On Mon, 23 Jun 2008 10:35:29 +0200, Anders Majland wrote:

> Jeg ville nok skifte til en mere seriøs forhandler ... Det vil sikkert få
> styreenheden til at skifte til en anden mapning ....

Nemlig, til nødmap, og så kan Du tale om forurening, og dårlig/hård
motorgang.

I øvrigt er Lambdasonden slet ikke problemet, der er derimod programmet i
motorstyringen. Spørg en seriøs forhandler efter en opdatering til din
cykel. Det skulle ikke undre mig om der findes en "efter indkøring"
opdatering, (som godtnok ikke helt læner sig op ad Euro måleteknik :-/),
men som fungerer bedre.

Orla Pedersen, med finpudset software i rystepudseren
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : frbi

Dato : 23-06-08 20:42

Ok. Dén forhandler jeg har spurgt og købt cyklen hos, er godtnok Rydberg og
han burde være nogenlunde seriøs. Kan nu ikke finde TRE på nettet til Kawa
Versys, så jeg kan vist konkludere at vejen skal gå via en Powercommander.

Vh Frank

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 23-06-08 21:44

"frbi" <frbi@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Rydberg og han burde være nogenlunde seriøs. Kan nu ikke finde TRE på
> nettet til Kawa Versys, så jeg kan vist konkludere at vejen skal gå

Be my guest
http://www.gi-pro.net/

--
Michael D

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-06-08 22:01

On Mon, 23 Jun 2008 21:41:42 +0200, "frbi" <frbi@mail.tele.dk> wrote:

Hej Frank.

> [...]
>Versys, så jeg kan vist konkludere at vejen skal gå via en Powercommander.

Jeg er i store træk enig med andre ærede skribenter.
Lambda sonden er ikke i sig selv problemet - Tværdimod.
Den forsøger at få styringen til holde et ideelt blandingsforhold.
Det lykkedes for det meste, men hvis der har været fusket med enten
udstødning eller indsugning giver den op.
Nu er det efterhånden blevet således at "power Commander" er blevet
Sesam ordet der løser alle problemer, uden at der er hold i det.
Sandheden er, at når der monteres en Power Commander modarbejdes dens
justering af lambda sonden, så af den årsag ryger den oftest ud ved
samme lejlighed.
Og så er vi tilbage til argumentet om den øgede forurening.
De fleste moderne motorstyringer (ECU) kan justeres en smule med det
udstyr forhandlerne har til rådighed.
Jeg ville forsøge at snakke lidt med værkstedet om at finde fejlen
eller evt at justere lidt inden for rammerne af det ECU'en tillader
før der gribes til yderligheder.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Anders Majland

Dato : 24-06-08 07:27

> [...]
> Det lykkedes for det meste, men hvis der har været fusket med enten
> udstødning eller indsugning giver den op.

Nu skal vi ikke give den skylden for mere end ret er ... Den er blot en
"simpel" føler og styrer ikke noget selv ...

Det er motorstyringen der er problemet - altså at den sikkert kører motoren
for magert for at leve op til emissionskravene ... Herhjemme måler man ikke
på et til syn, men det gør man syd for grænsen og der har mange (selv
originale mc'er) svært ved at holde kravene ...

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-06-08 19:16

Hej Anders.

> [...]
>på et til syn, men det gør man syd for grænsen og der har mange (selv
>originale mc'er) svært ved at holde kravene ...

Læs venligst hvad jeg skrev: Den forsøger at få motorstyringen til
Jeg skulle måske have skrevet: Den er referancen til at motorstyringen
kan ........
Jeg er ret sikker på hvorledes det kredsløb virker

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : p.jarnbak

Dato : 24-06-08 11:09

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message

> Jeg er i store træk enig med andre ærede skribenter.
> Lambda sonden er ikke i sig selv problemet - Tværdimod.
> Den forsøger at få styringen til holde et ideelt blandingsforhold.

Problemet er at det er et ideelt blandingsforhold for funktion af
katelysator,
ikke af motoren.Derfor er blandingen for mager for at give en høj
udstødnings
temperatur = glad kat.Det er samme problem de fleste biler har ved lav
hastighed/ydelse hvor systemet køre i closed loop.
M.v.h. Palle.