Et liv som pendler på MC?
Fra : Begbie

Dato : 20-06-08 15:16

Hej NG,

Jeg sidder og tænker lidt praktisk mht. til tilværelsen som pendler...

Hvis man skal køre 800km om ugen, og regner med at man vil køre ca.
6-7 måneder om året, kan det nemt blive 20K km om året.

Fra et økonomisk perspektiv, hvordan er fornuften i at køre sådan på
mc? Med korte serviceintervaller, dyre slidedele og motorer som yder
mange hester ift. størrelsen, og derfor sikkert ikke holdbarhed som en
bilmotor, er det så en økonomosk ragnorak at købe en ny mc til 65-100K
og køre 80K km over fire år, kontra det samme kørsel i en bil til
150K?

Ja, nu blander jeg mange ting sammen, men er der nogen der har noget
input til ideen?

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 20-06-08 15:30

On Jun 20, 11:16 pm, Begbie <y2j66...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> 150K?
>
> Ja, nu blander jeg mange ting sammen, men er der nogen der har noget

Jeg har 113km på arbejde og 113km hjem igen :)

Jeg er ret sikker på at det ikke kan betale sig økonomisk, når man
tager værdifald på MC, oftere service osv med, men da jeg ikke har
tålmodighed til at sidde i en kø i en bil (og basalt set ikke kan lide
at køre bil og derfor ikke ejer nogen), men derimod elsker at køre MC
så er det det jeg har valgt. Alternativet er offentlig transport som
jeg tager om vinteren, men det tager 1 time længere hver vej, så når
jeg kan undgå det, så gør jeg det.

Jeg har heldigvis mulighed for at besøge noget familie tæt på hvor jeg
arbejder, så hvis jeg f.eks har overarbejde og ikke kommer afsted før
sent, så kører jeg derhen i stedet for hele vejen hjem og det hjælper
lidt.

Jeg ved ikke hvor meget det hjælper dig, mit valg er ikke baseret på
fornuft, men det er der nu heller ikke meget vedrørende mit MC liv der
er :)
--
// brian - SV1000S K6

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 21-06-08 01:19

er det så en økonomosk ragnorak at købe en ny mc til 65-100K
og køre 80K km over fire år, kontra det samme kørsel i en bil til
150K?

Hvad skal du så med en MC i det prislag, hvis det kun er for at køre frem og
tilbage på jobbet?

Per

Fra : mig

Dato : 21-06-08 07:49

[...]

-

En MC er ikke dyere at have sådan rent kroner øre mæssigt. Du kan få en ok
mc for 80.000. Vægtafgift er lav. For nogle er forsikring også lav (for
andre vandvittig dyr). Rep er ikke slem. Der er jo ikke så mange ting på
den, og ikke så meget der kan ruste.

DER hvor læsset vælter er
1 - dæk : regn med 5-20.000 km per dæk mod en bils måske 20-50.000km - og de
er MEGET dyere end til bil
2 - en mc der har kørt 80.000km er svær at sælge (folk tror at en mc er
slidt op ved 100.000km). En bil der har kørt 80.000km er jo nærmest ny.
Altså skal du forvente et langt større værditab, omvendt hvis du køber en
billig mc, bliver tabet også tilsvarende mindre.

Altså : Hvis du brænder for det, og hvis du lader være med at købe for dyrt,
så kan det nok balancere...

og selv startede jeg på en 15 år gammel 2½'er af præcis samme grund - og det
kunne SAGTENS matche en biløkonomi, men jeg skulle også kun køre 35km om
dagen

Fra : Studo

Dato : 21-06-08 07:59

Den Fri, 20 Jun 2008 14:16:25 -0700 skrev Begbie:

> Hej NG,
>
> Ja, nu blander jeg mange ting sammen, men er der nogen der har noget
> input til ideen?

Og så vil jeg gerne blande endnu mere med ind. Hvad så når det skal være
helårspendling?

De dage med sne bliver hjemmearbejde eller offentlig transport. MÃ¥
indrømme at lysten ikke rigtig siger "nu er det vinter, så skal du i
bil". De par år jeg nu har haft mc, er ren fornøjelse. Men pendlingsbehov
har jeg så heller ikke haft noget af før nu. Der er også køreordning med
en i bil. Det kan bare ikke altid lade sig gøre.

Mine tanker er:
Pendling er jo oftest på store veje, så de er ryddet. Saltet, ja, men så
skal jeg flytte til et andet land hvis jeg vil undgå det.

Mine tanker går egentlig på fj1200. De får ros for stabilitet. Skille den
ad inden den kommer ud at køre. Få malet næsten alt, i en holdbar maling.
Lige fra forrør til trim.
Og så når salten æder sig ind, eller den bliver slidt, så er det at fange
en tysker til dele.

Men input fra jer der kører hele året. I forvejen kører cx'en 1. marts
til 1. december.

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-06-08 09:00

Studo wrote:

> [...]
> Lige fra forrør til trim.
> Og så når salten æder sig ind, eller den bliver slidt, så er det at fange

En FJ er ikke velegnet til glat føre (aalt for tung), og du _vil_ komme
ud for glatte strækninger. Der er desuden mange krinkelkroge der vil
lide under saltet, uanset forbehandling. Helårspendling kunne foregå på
en V-strom/transalp/tdm850 hvis de også skal være underholdende om
sommeren - men i praksis tror jeg der er mere økonomi i at have FJ'eren
til sommerbrug og touring, og en XT350 eller lignende let offroader til
vinterbrug.

--
vh
Torben - FJ1100/TDM900

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 21-06-08 12:43

"Studo" <rekvalmerNEJ@TAKgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> en tysker til dele.
>
> Men input fra jer der kører hele året. I forvejen kører cx'en 1. marts

Vinterkørsel på MC?
En ældre BMW R/60 - eller 75 - med sidevogn er ikke kostbar. Den er
robust overfor salt og andet skidt og kan renses med højtryks- eller endog
varmtvandsrenser. Der er ikke megen vedligeholdelse, - og den løber 100 km
på 5 liter benzin. Ansvarsforsikring, som man her kan nøjes med, beløber sig
til et par tusinde pr. år.

Ulrich, - der taler af erfaring.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 21-06-08 12:53

"Palle Bugtrup" <pilgrim.cyclemotors@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den løber 100 km på 5 liter benzin. Ansvarsforsikring, som man her kan
> nøjes med, beløber sig til et par tusinde pr. år.

Hvad koster sådan noget i en rimelig stand?

Michael D

Fra : Niels Pein

Dato : 21-06-08 10:36

"Begbie" skrev ...

> [...]
> ca. 6-7 måneder om året, kan det nemt blive 20K km om året.
>
> Fra et økonomisk perspektiv, hvordan er fornuften i at køre sådan

I mit tilfælde er der ingen tvivl om at motorcyklen er dyrest totalt set i
forhold til de kilometer jeg kører, hvilket hovedsageligt skyldes
afskrivningen (værdiforringelsen). Men det er også en Suzuki Bandit 1250 SA
(nypris 130.000 kr. og sjov) og bilen er Chevrolet Nubira 1.8 CDX (nypris
205.000 kr. og et behageligt ukompliceret transportmiddel).
Min kone har en Honda SCV 100 Lead, og der er ingen tvivl om at den er
billigere, også på langt sigt, end bilen, men så er vi også nede i noget jeg
knapt vil kalde en motorcykel. Nypris 15.000. Det er uretfærdigt at
sammenligne den med en nyere bil i mellemklassen.

Men jeg har valgt at jeg vil have både bil og motorcykel. Og mit
kørselsbehov ligger nogenlunde fast, så bortset fra ferier bliver det nu om
stunder til ca. 22.000 km/år i bil og 8.000 km/år på motorcykel (selvom jeg
kun har 3 km. på arbejde .
Jeg vælger så fra gang til gang om jeg nu vil køre bil eller mc i dag, men
totalt set flytter det ikke mange kilometer fra det ene køretøj til det
andet i løbet af et år.

Derfor har jeg opsat et regnskab helt uden faste omkostninger og uden at
tage hensyn til afskrivning, bare for at se om det er billigere at køre mc i
rene driftomkostninger. Den kører jo længere på literen.
Det ser således ud i kroner pr. kilometer:

Bil:
Benzin: 0,90
Service: 0,22
Dæk: 0,07
I alt: 1,19

MC:
Benzin: 0,64
Service: 0,25
Dæk: 0,14
Kæde: 0,05
I alt: 1,08

Der er selvfølgelig nogle forudsætninger man kan diskutere, men jeg har
givet den mit bedste bud, og motorcyklen er altså billigere i rene
driftomkostninger, men kun 10%.
Når så man tager afskrivning med, så vælter læsset straks til fordel for
bilen, i hvert fald hvis det skal være køretøjer af en rimelig standard.
Og hvis man, som i dit tilfælde, vil sammenligne enten det ene eller det
andet til daglig pendling 800 km/uge, så skal du helt klart tænke
afskrivning med ind i regnestykket.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 21-06-08 12:36

Niels Pein skrev:

> [...]
> rene driftomkostninger. Den kører jo længere på literen.
> Det ser således ud i kroner pr. kilometer:

Hvordan kan du at lave sådan et regnskab uden af medregne de faste
udgifter? Der bliver da ikke meget drift uden nummerplader (= man
betaler vægtafgift og forsikring!)

Thore

Fra : Niels Pein

Dato : 21-06-08 20:48

"SmaRTrxxv" skrev ...

> Hvordan kan du at lave sådan et regnskab uden af medregne de faste
> udgifter? Der bliver da ikke meget drift uden nummerplader (= man betaler
> vægtafgift og forsikring!)

Som jeg skrev (men du klippede væk), så har jeg valgt at jeg vil have både
bil og mc. Og når det først er valgt, så betaler jeg jo både vægtafgift og
forsikring på begge dele uanset hvor meget eller lidt jeg kører.

Så når jeg vil finde ud af om det om det er billigere at køre mc end bil, så
nøjes jeg med de variable omkostninger, for begge køretøjer holder klar ude
i garagen med de faste udgifter betalt, uanset om jeg vælger bil eller mc
den dag.

Tricket er at finde ud af hvad der er variabelt pr. km. og hvad der er fast.
Værdiforringelsen er kun delvist variabel, og ved små kilometerudsving er
den negligerbar. Men det vil nok være fair at tage et eller andet tal for
værdiforringelse med alligevel, uanset at at jeg nok ikke flytter ret mange
kilometer væk fra bil over til mc eller omvendt i løbet af et år. Det vil
jeg lige regne lidt på.
Men ikke forsikring og vægtafgift, for det er 100% uafhængigt af antal km.

Men det er bare min situation. Begbie står måske i en anden situation, hvor
valget står mellem at eje enten bil eller mc, ikke blot vælge hvilken der
skal bruges på arbejde.
Hvis alternativet til kørslen er slet ikke at eje køretøjet, så skal
samtlige udgifter selvfølgelig medregnes. Men jeg går altså ikke ud og
sælger min MC blot fordi jeg i en periode vælger bilen.
--
Mvh. Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Lazy

Dato : 02-07-08 07:40

Jeg er både langdistance pendler og motorcyklist.

175km pr dag til/fra arbejde

Jeg har købt en ekstra bil til opgaven.

Citroen C1

520kr pr år i ejerafgift
Billig forsikring
+20 km/l

Kører kun mc på gode dage om sommeren, nyder at sidde indendøre om vinteren.

Hilsen Lazy

Fra : Studo

Dato : 21-06-08 10:50

Den Sat, 21 Jun 2008 09:59:51 +0200 skrev Torben Scheel:

> [...]
> sommeren - men i praksis tror jeg der er mere økonomi i at have FJ'eren
> til sommerbrug og touring, og en XT350 eller lignende let offroader til

Jeg har også luret lidt på det med vægten. cx'en vejer også en 210
tørvægt, og den er da spændende at have på sne. En normal vinter
herhjemme byder vel også kun på sammenlagt små to ugers glatkørsel. Det
kan jeg godt få passet ind i mit behov, så jeg ikke skal køre i det.

En offroader til vinterkørsel er måske ret fornuftig. Men der er jo ingen
vindbeskyttelse til mig. Hvis jeg er frosset til, så kan jeg heller ikke
reagere ligeså godt som hvis jeg har det behageligt.

Vil egentlig godt undgå at skulle have monstermeget vintertøj på, og
istedet have nogetbeskyttelse på cyklen. (beskeden var næsten røget
afsted med mostermeget tøj, måske det er det samme, jeg ved det ikke
Kan man få det? og lav lidt af en bastard? Eller skal jeg så over i noget
storhjulet scooter (de er nok heller ikke sjove til glatte veje)

Fra : Studo

Dato : 21-06-08 13:14

Den Sat, 21 Jun 2008 13:42:35 +0200 skrev Palle Bugtrup:

> [...]
> løber 100 km på 5 liter benzin. Ansvarsforsikring, som man her kan nøjes
> med, beløber sig til et par tusinde pr. år.

Det lyder sgi fornuftigt. Var lige forbi dba for at se hvordan de ser ud.
Vægten ryger vel op på en 170-180 uden sidevogn? Ikke at det er min
største bekymring.

Der er ikke mange krinkelkroge. Og gøre rent med højtryk er da nemt.
Faktisk overvejede jeg også en af de russiske dnepr med sidevogn. Indtil
jeg hørte de ikke går mere end 8-10 km/l. Så er det måske fin
vintercykel, men ikke pendlercykel.

Ny kan jeg se at de starter fra omtrent 35k og opefter. Men hvad så med
sidevogn? Skal man bare være usandsynlig heldig at fange en der vil af
med den?

Fra : Anders Majland

Dato : 21-06-08 23:25

> [...]
> 6-7 måneder om året, kan det nemt blive 20K km om året.

> Fra et økonomisk perspektiv, hvordan er fornuften i at køre sådan på

Skal der være økonomisk fornuft i det så hedder det "tilkørt" mc og selv
foretage alt service. Så er det billigere end at køre i en lille ny bil - og
meget sjovere

Min XTZ koster under 3kr/km alt incl - så det er ikke så galt ... Og jeg
kører ~18000km på den i sommermånederne og ~6000 på en endnu ældre XT i
vintermånederne - Den har nu rundet 60.000km på den "nye" motor og resten er
tæt på 100.000km

Men lad andre om at regne på f.eks en lille vstpom til små 100kkr ... Den
vil imho være en fornuftig pendlercykel... Og skulle motoren være slidt op
efter 5år/100.000km er det bare at lægge en ny i (Tror nu nok den skal holde
længere - men som worst case). MEN hvis du ladet et værksted om olieskift
hver 6000km løber det op.

I mit regnestykke er der så også lige en færge der koster det dobbelte i bil

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 21-06-08 23:33

> Min XTZ koster under 3kr/km alt incl - så det er ikke så galt ... Og jeg
> kører ~18000km på den i sommermånederne

Den er så samlet tæt på 60.000km.

> dnu ældre XT i vintermånederne - Den har nu rundet 60.000km på den "nye"
> motor og resten er tæt på 100.000km

Den har så været en smule billigere end XTZ'en

> I mit regnestykke er der så også lige en færge der koster det dobbelte i
> bil

Ikke at det gør nogen forskel på driftudgiften af mc'en - men kraftigt
medvirkende til at jeg pendler på mc ...

Fra : Niels Pein

Dato : 21-06-08 23:46

"Anders Majland" skrev ...

> I mit regnestykke er der så også lige en færge der koster det dobbelte i
> bil
Nå ja. Færger, broafgifter, parkering i storbyer. Den slags vejer jo også
til mc'ens fordel næsten hver gang.

Da jeg boede i Ølstykke og arbejdede i København skulle jeg ofte ind midt i
byen, Sankt Annae Plads, som konsulent. Så var det et sikkert hit at tage
motorcyklen. Kanon at kunne komme nemt gennem trafikken, spare de 20
minutters cirklen rundt for at finde en P-plads, og kunne parkere gratis
lige ved indgangen.

Og ved kontoret på Midtermolen var det fedt at kunne smutte uden om bommen
til parkeringskælderen og så parkere lige ved siden af elevatoren der gik
direkte op til afdelingen.
I bil var det noget med at finde en plads på Langelinie og gå en halv
kilometer.

Nu bor jeg dog i Midtjylland hvor der er masser af plads til alle.
Men på Grundfos har de cykelskure nær diverse indgange. Det hjørne af biksen
hvor jeg sidder har et skur hvor den nærmeste fjerdedel er reserveret til
motorcykler.
Så holder vi tættere på indgangen end cheferne.

Noget skal vi vel have for alle de penge vi betaler i afgift.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA