Privat salg af MC, prøve kørsel m.m
Fra : Michael Hansen

Dato : 20-06-08 08:05

Hej

Jeg står for at vil sælge mig MC, men hvordan bærer jeg mig af.
Satser på at sætte en annonce på dba.dk, gul&gratis.dk
Men hvordan så med når nogen kommer og vil prøvekøre, så jeg tænker på hvis
der sker uheld, forsikringsspørgsmål og de ikke stikker af med cyklen

mvh Michael

Fra : Michael Poulsen

Dato : 20-06-08 04:58

On 20 Jun., 09:04, "Michael Hansen" <mhan...@jyde.dk> wrote:
> [...]
> Men hvordan så med når nogen kommer og vil prøvekøre, så jeg tænker på hvis
> der sker uheld, forsikringsspørgsmål og de ikke stikker af med cyklen

Du kan jo evt. bede om at få pengene i din varetægt når prøvekørslen
skal finde sted. Ingen penge=ingen prøvekørsel.

Fra : Per

Dato : 21-06-08 10:46

Michael Poulsen wrote:

> Du kan jo evt. bede om at få pengene i din varetægt når prøvekørslen
> skal finde sted. Ingen penge=ingen prøvekørsel.

Du kan give dem en prøvetur bagpå, hvor du kører - det har jeg gjort flere
gange.
De behøver ikke selv være chauffører.

Så kan de alligevel mærke trækket, se at den ikke trækker til siden osv.

SKAL de have en prøvetur alene på cyklen - så behold deres kørekort under
prøvekørslen - den lille bøde på 500 kr de kan få for at køre uden er deres
eget problem.
Tjek at der er tale om et ægte kørekort !! Har set eksempler på at der er
fusket med billedet

Stikker de af med cyklen alligevel - så hænger du selv på den. Der er INGEN
erstatning fra forsikringen, da du selv har givet dem nøglen.

/Per

Fra : Steen E.

Dato : 20-06-08 12:28

> Men hvordan så med når nogen kommer og vil prøvekøre, så jeg tænker på
> hvis der sker uheld, forsikringsspørgsmål og de ikke stikker af med cyklen

et rigtigt religionsspørgsmål

Jeg ville aldrig give prøveture til nogen - hvis jeg skulle sætte min til
salg, som er en garagemaskine der aldrig har været ude i regnvejr, og helt
original, så ville jeg blive enig med en køber, som måtte forventes at kende
maskinen og som naturligvis kunne undersøge den så meget han ville.

Når aftalen - inkl. en paragraf som sagde at handlen kunne gå tilbage efter
prøvekørsel uden yderligere diskussion - var underskrevet og betaling var
faldet - så skulle han(hun) naturligvis have en lang prøvetur og hvis der så
var noget som helst, ja, så gik handlen naturligvis tilbage.

Årsagen er selvfølgelig at jeg ikke vil tage nogen risiko med kørere jeg
ikke kender, med en perfekt maskine

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 20-06-08 13:01

Steen E. skrev:

> [...]
> var noget som helst, ja, så gik handlen naturligvis tilbage.
>
> Årsagen er selvfølgelig at jeg ikke vil tage nogen risiko med kørere jeg

Hmmm
Til gengæld bærer køber risikoen for at du er fuld af fup og gamle
aviser, og at han ikke får en kllejne hvis ikke det han har købt passer
ham....

Mon nu ikke der findes en mellemvej, så køber kan få en prøvetur (det er
da det mindste en evt. køber kan forlange), og at du sikres mod tyveri
samtidig.

Forsikringen klarer uheld.

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Armand

Dato : 20-06-08 13:46

J.C.Kløve skrev:

> [...]
>
> Mon nu ikke der findes en mellemvej, så køber kan få en prøvetur (det er
> da det mindste en evt. køber kan forlange), og at du sikres mod tyveri

Hvilket ikke er tilstrækkeligt for mange, eftersom at skyhøje selvrisici
er meget udbredt.

Hvis man er ganske sikker i hvem prøvekøreren er, stjæler vedkommende
nok ikke modellen, ligesom at man vil kunne sagsøge ham for tab i.f.m.
skader - men kan man nu også være så sikker på dét? Falsk legitimation
er vidt udbredt og især blandt folk med skumle planer :-|

Jeg har brugt at følge potentielle købere ud på prøvetur med en
dominerende model lånt af en kammerat, hvorved at det ikke er så oplagt
at stikke af, men faktisk synes jeg at Steens model ser fornuftig ud!
Den kræver blot at man i forvejen skal indstille sig på at der vil være
mange der ikke (ønsker at) køber og at det ikke er én selv der skræmmer
dém væk med tricket og således ikke skal ærgre sig over de givne frafaldne.

--
Armand.

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 20-06-08 13:30

> [...]
> Men hvordan så med når nogen kommer og vil prøvekøre, så jeg tænker på
> hvis der sker uheld, forsikringsspørgsmål og de ikke stikker af med cyklen

Du fremstiller selv et dokument, der klargører hvilke omstændigheder
prøveturen klares under. Dvs. at personen der prøvekører din mc selv hæfter
for eventuelle skader han/hun måtte forvolde. Derudover får du billed ID,
f.eks. kørekort, pas og sygesikringsbevis fra føreren. Han skriver derefter
under på dokumentet og hæfter derfor juridisk for din motorcykel.

/Lars

Fra : Niels Stoltze

Dato : 20-06-08 15:36

Lars Bjerregaard skrev den 20-06-2008:

> [...]
> f.eks. kørekort, pas og sygesikringsbevis fra føreren. Han skriver derefter
> under på dokumentet og hæfter derfor juridisk for din motorcykel.

Hmm... Problemet er blot, set i mine øjne, at dette vil være et privat
retsligt mellemværende, som hvis skadevolder ikke vil betale, skal
igennem retten mv..

Synes ligesom livet har lært mig, at den som HAR pengene, har det lange
strå.. Altså, få penge inden køretur.. Vil køber ikke det, så må køber
jo ikke være interesseret nok...

Just my 2 cents..

/Stoltze

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 20-06-08 16:22

Niels Stoltze skrev:

Det lyder næsten som om _I_ gjorde verdenen en tjeneste ved at sælge
jeres brugte køretøj....

Hvis alle var så utroligt mistænksomme så skete der skutte meget i dette
samfund.

Hvor mange tyverier/uheld sker der egentlig på den "konto" hvert år?

Det lyder næsten som om at hele verden kun vil snyde og bedrage jer -
Det må sgu være hårdt at have det sådan...

Det er da ok at sikre sig, men lige fram at behandle alle som
potentielle forbrydere og stille dem _ringere_ end I selv ville
acceptere hvis I skulle købe brugt, det er sgu for ringe!

til yderligere optænding af jeres neuroser:

en annonce/kontakt afslører hvor MC'en står
hvis der kommer en fremmed, kan han banke jer og stikke af med MC'en
- når han er der alligevel voldtager han nok også hele husstanden inc.
hunden, og nedbrænder huset bagefter...

come on!

Fra : Niels Stoltze

Dato : 20-06-08 16:49

"J.C.Kløve" skrev den 20-06-2008:
<SNIP en masse som jeg ikke skrev og heller ikke var et svar til det
jeg skrev>

Nu svarede jeg Lars på ideen med at skrive et dokument om at den der
prøvekører bærer risikoen. Og pointerede blot, at det var fint med
dokumentet, men at man altså ikke kan indlevere den ødelagte mc til
reparation sammen med dokumentet. Altså at det ikke lige er det samme
som en check/kontanter..

Det var dig som dragede paraleller til at alle var mistænksomme etc..

/Stoltze

Fra : Anders Majland

Dato : 20-06-08 21:46

> Hvor mange tyverier/uheld sker der egentlig på den "konto" hvert år?
> acceptere hvis I skulle købe brugt, det er sgu for ringe!

Jeg har hørt en del "historier" også i pressen. F.eks. at den potentielle
køber kommer i et stjålet køretøj. Og også historier om det bøvl det kan
give hvis en potentiel køber laver skader under prøvekørslen... Der er
udgangspunktet retsligt at kørsel sker i sælger interesse og på dennes
risiko ... Det kan man så forsøge at aftale sig ud af ....

Men hvor paranoid man behøver være som sælger afhænger nok meget af hvad det
er man sælger.

En bekendt med en Golf VR6 var ude for nogle "lidt for interesserede" i
marts i år
http://www.vagcars.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=162537 << er begyndt at kræve
login så jeg kan ikke se den mere

Men den korte udgave er at de gerne vil have at vide hvor bilen stod. Det
ønsker han ikke at fortælle dem så de møde på en tankstation med
videoovervågning. Trods det slutter fremvisningen med at de prøver at stikke
af med bilen ... De var gamle kendinge hos politiet, og havde stjålet en bil
på samme måde ugen inden.

Men des dyrere eller specielt mc'en er jo større er risikoen nok for at
tiltrække andre end reelle potentielle købere ...

Ved en bil er det nemmere - der kører jeg med som passager, men forslaget
med at sende en kammerat på en mc med prøveturen er heller ikke helt dum..
Prøveturen skal jo ikke bruges til at køre ræs, men til at sikre at den køre
som den skal ...

Fra : Futte & Co.

Dato : 20-06-08 16:50

Michael Hansen skrev:

> Men hvordan så med når nogen kommer og vil prøvekøre,

Jeg lader da en eventuel køber prøve en tur på min fandens fine
motorcykel. Jeg sikrer mig at han har gyldigt kørekort. Så tager jeg et
billede af køber på cyklen og spørger om det er i orden at jeg tager et
billede af købers kørekort.
Når jeg er køber, forventer jeg da en prøvetur uden alt for meget vrøvl.
Jeg har endnu ikke vist nogen form for id ved privat handel, bare fået
cyklen og kørt en tur
Man finder ret hurtigt ud af hvad det er for een der står der og savler
over den fandens fine motorcykel, er det en der ved hvad han snakker om,
så er der som regel ikke noget at være bange for.

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Steen E.

Dato : 20-06-08 18:49

... som jeg skrev : et rigtigt religionsspørgsmål, der kan få dette forums
engagerede deltagere på banen

Vi har hver vores holdning, min er såmænd ikke begrundet i mistillid til
evt. købere, og jeg har solgt et par maskiner på den måde.

Nej for mig er det en holdning om at det er helt i orden, hvis man som køber
vil rundt og prøvekøre et antal maskiner før man bestemmer sig. Eller bare
er "oser" som vil se hvad markedet har at byde på.

Det bliver bare ikke på min maskine. Det overlader jeg til andre, herunder
forhandlere.

Seriøse købere vil derimod være velkomne, der bliver vi sagtens enige, også
om betingelserne for prøvekørsel.

Og denne køber vil vide at maskinen ikke er "testkørt" af et større antal
tilfældige

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 20-06-08 19:04

Steen E. skrev:

> [...]
> om betingelserne for prøvekørsel.
>
> Og denne køber vil vide at maskinen ikke er "testkørt" af et større antal

Vi kan kun blive enige om at der ikke er inveteret til "åben hus"
....men det kan være svært at skelne de seriøse fra ham der blot tumæer
rundt og nasser sig til "gratis" testkørsel