Utæt tankdæksel - gode idéer søges
Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 19-06-08 21:03

Den afløbsslange der sidder nede i tanken på min TL1000R er knækket af, der
hvor den sidder op mod tankdækslet. Det betyder, at der løber en smule
benzin ud på lakken på tanken, når den er over 3/4 fuld. Hvad kan jeg gøre
for at få den tæt igen? Ingen vil svejse den på igen i tanken, og jeg synes
det er lige drastisk nok at skifte hele tanken ud.

Nogle gode idéer?

--
Lars Bjerregaard
TL1000R

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-08 21:41

On Thu, 19 Jun 2008 22:02:37 +0200, Lars Bjerregaard wrote:

> det er lige drastisk nok at skifte hele tanken ud.

Men det bliver nok løsningen En ting er at svejse på en tank, det kan
sagtens lade sig gøre med de rigtige forholdsregler, (glem alt om vand, det
er livsfarligt). Meen, at svejse et tyndt "vibrationsknækket", og nu for
kort, rør fast til den svært tilgængelige kant ved tankdækslet er nok i
praksis umuligt. Lettere vil det nok være at sætte et helt nyt rør i. Under
alle omstændigheder ryger malingen, og alene den omkostning gør en brugt
tank, (fra eBay), økonomisk forsvarlig.

Jeg går ud fra at det "afløb" Du taler om, er regnvandsafløbet fra kanten
rundt ved tankdækslet. :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-06-08 07:15

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> alle omstændigheder ryger malingen, og alene den omkostning gør en brugt

Svejsning er ikke sagen til den slags - slaglodning derimod. Sølvet skal
nok fylde gabet hele vejen rundt

Lakken er blot en coating - ny på.

--
vh
Torben

Fra : Orla Pedersen

Dato : 20-06-08 10:58

Torben Scheel wrote:

> Svejsning er ikke sagen til den slags - slaglodning derimod. Sølvet skal
> nok fylde gabet hele vejen rundt

Men kræver megen varme, og godt håndelag for ikke at deformere emnet.
Heldigvis kan de fleste "indsprøjtningstanke" åbnes meget der hvor pumpen
er sat ind, så risikoen for "bum" er meget lille.

> Lakken er blot en coating - ny på.

Sagde hobbylakereren.

mvh
Orla

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-06-08 11:05

Orla Pedersen wrote:

> Men kræver megen varme, og godt håndelag for ikke at deformere emnet.
> Heldigvis kan de fleste "indsprøjtningstanke" åbnes meget der hvor
> pumpen er sat ind, så risikoen for "bum" er meget lille.

Sølv kræver langt mindre varme end svejsning, og det er meget mere jænt
fordelt.

Jeg ville dog ikke vide hvilke forholdsregler jeg skulle tage mod "bum" ?

> Sagde hobbylakereren.

Jeps

--
vh
Torben

Fra : Orla Pedersen

Dato : 20-06-08 11:52

Torben Scheel wrote:

> Sølv kræver langt mindre varme end svejsning, og det er meget mere jænt
> fordelt.

Njaeh, TIG, og moderne svejsning med laser, er meget koncentreret, og
derfor totalt set med lav effekt. Har en lasersvejser i huset, og det er
imponerende så lidt varme der opstår uden for selve svejsningen. Men det
kræver fri sigt til svejsepunktet, og emner i "tankstørrelse" kommer ind i
maskinen.

> Jeg ville dog ikke vide hvilke forholdsregler jeg skulle tage mod "bum" ?

Afvaskning med rigeligt/i lang tid, med dieselolie, og ellers så åben tank
som overhovedet muligt. Tanken skal være våd af diesel under operationen.
Vær beredt på flammer når olien "æder" den resterende ilt.

Principielt, er Du det mindste i tvivl, så lad være :-| Og ALDRIG
nogensinde vand i nærheden af benzindampe, og svejsning !

mvh
Orla

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-06-08 12:34

Orla Pedersen wrote:
> [...]
> imponerende så lidt varme der opstår uden for selve svejsningen. Men det
> kræver fri sigt til svejsepunktet, og emner i "tankstørrelse" kommer ind

Jo, men smeltning af emnets materiale må nødvendigvis give mere
deformation end tilsats?

> Afvaskning med rigeligt/i lang tid, med dieselolie, og ellers så åben
> tank som overhovedet muligt. Tanken skal være våd af diesel under
> operationen. Vær beredt på flammer når olien "æder" den resterende ilt.

OK - tak for tip.

> Principielt, er Du det mindste i tvivl, så lad være :-| Og ALDRIG
> nogensinde vand i nærheden af benzindampe, og svejsning !

Det er heller ikke aktuelt - jeg beskæftiger mig ikke med gammelt
materiel (*host*)

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 20-06-08 13:51

Torben Scheel skrev:

> Sølv kræver langt mindre varme end svejsning, og det er meget mere jænt
> fordelt.

Jég regne sådanne vibrations-skader for nærmest umulige at genreparere
så det holder :-|

Torben og Orla:
én af jer to er helt ude af trit med tiden (á svares på indlæg inden det
er afsendt) - Find lige ud af hvem!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-06-08 14:03

Armand wrote:

> Jég regne sådanne vibrations-skader for nærmest umulige at genreparere
> så det holder :-|

Så må du også regne med at en erstatningstank lider af (eller kommer til
at lide af) samme problem. Altid en god grund til at reparere - så
styrken overgår den originale.

> Torben og Orla:
> én af jer to er helt ude af trit med tiden (á svares på indlæg inden det
> er afsendt) - Find lige ud af hvem!

Hmm. Kronologien ser fin ud fra min stol?

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 20-06-08 15:18

Torben Scheel skrev:

> Hmm. Kronologien ser fin ud fra min stol?

Og pludselig også hér! :-/
Sorry!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 20-06-08 01:06

Lars Bjerregaard skrev:
> [...]
> jeg gøre for at få den tæt igen? Ingen vil svejse den på igen i tanken,
> og jeg synes det er lige drastisk nok at skifte hele tanken ud.

Der er næsten ikke andet at gøre en "the full monty"
Pågældende må være regnvands-afløbet fra dæksel-hullet, og er
rørføringen inde i tanken knækket, løber der strømme af regnvand, dug og
afvaskningsvand ned i tanken, hvilket vil kræve mere end jævnlig brug af
karburatorsprit for at sikre dig mod motorstop hvilket som bekendt altid
kommer når det er mest ubelejligt

Rust i bunden af tanken er et andet følgeproblem, som på et tidspunkt
medfører at du alligevel kommer til at finde dig en ny tank, så begynd
blot at søge nu!

--
Armand.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-06-08 16:10

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Torben og Orla:
> én af jer to er helt ude af trit med tiden (á svares på indlæg inden
> det er afsendt) - Find lige ud af hvem!

Orlas newsreader (min webside) sætter sit datostempel i UTC (+0) mens de
fleste andre i denne gruppe sætter deres i CEST (+2). Det burde din
newsreader dog forstå at oversætte til din lokale østjyske tidszone

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*