Molslinien
Fra : James Derry

Dato : 19-06-08 15:23

JEg har skrevet til Mols-linien angående deres priser. Jeg kan ikke
kopiere brevet over, da det en en pdf fil, men kan sende det i mail
dersom nogen er interesseret.

I korte træk, fortæller rederiet, at

1. Man behøver ikke have nogen sammenhæng mellem MC priser og
feks personbilpriser

2. MCer giver ekstra arbejde, da man skal surre dem fast.
Personligt, har jeg aldrig haft hjælp til at surre eller set andre
blive surret, men jeg har da fået god vejledning af personalet, som
altid har været venlige.

3. Redskaber til surringen "forsvinder," så rederiet har flere
omkostninger. Underforstået, MCisterne tager det med.....hvis det er
korrekt, har nogen mere plads end jeg har til at slæbe afsted med
noget som nadre MCister har brug for. Men ER DET MCisterne selv som
tager det med sig? En bilist eller lastbilkører kan bare smide
bælterne bag i køretæjet, mener jeg. Så udlevere til MC-kørerne og
indsamle igen.....0 problemos!

4. Selvom de udleverer surringsudstyr, får folk skade på MC og
det koster i erstatning til dyre kåbedele mv

Så indtil videre, vil de have 420 kroner, mens broen vil have 110. Jeg
foretrækker færgen, en pause, en kop (dyr) kaffe osv, men vil ikke
være med mere.

jas--
Lyden af Moses´Triumf blev hørt i dalen!

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-06-08 21:30

James Derry (slet 8IFIA) wrote:
hu>
> Så indtil videre, vil de have 420 kroner, mens broen vil have 110. Jeg
> foretrækker færgen, en pause, en kop (dyr) kaffe osv, men vil ikke
> være med mere.

Sjovt nok er det langt billigere at sejle langsomt fra Århus - så den
med omkostningerne køber jeg ikke.

Det er iøvrigt 430kr pr. MC pr vej. 1720,- tur/retur hvis fruen og jeg
skal på touring camp :-/

--
vh
Torben

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-06-08 21:56

Torben Scheel skrev:
> [...]
> med omkostningerne køber jeg ikke.
>
> Det er iøvrigt 430kr pr. MC pr vej. 1720,- tur/retur hvis fruen og jeg

Det er forrygende underligt!
Hvis man ønsker at sejle med Color Line til Kristiansand, eller Larvik,
slipper man med mellem 160 kr (lavsæsson midtuge)og 320 kr (højsæsson
weekend) (pr. vej)
Der er trods alt noget længere og bøvlet med at spænde MC'erne fast
skulle man mene var lige stort :-\

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-06-08 22:09

J.C.Kløve skrev:

> [...]
> weekend) (pr. vej)
> Der er trods alt noget længere og bøvlet med at spænde MC'erne fast

ohh jeg glemte at nævne (hvis ikke jeg husker forkert)

....Og der til kommer at Molslinien er statsstøttet, gud bedre det, som
kompensation for at der blev opført en storebeltsbro.

---
Jeg må antage at det er en plan om at slippe helt for motorcyklister.

Ser man på antallet af kunder på MC, er det givet begrænset, så
økonomisk ville en prisnedsættelse på fx. 50% ikke væsentligt ændre på
driftsresultatet (2007 overskud på ca 60 mio kr. - en stigning på over
60% siden 2004)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-06-08 22:22

J.C.Kløve skrev:

> [...]
> økonomisk ville en prisnedsættelse på fx. 50% ikke væsentligt ændre på
> driftsresultatet (2007 overskud på ca 60 mio kr. - en stigning på over

Var lige inde og se på Langelandstrafikken. Det koster kr.130 m/u
sidevogn. Og den med stropperne der skal udleveres og som stjæles. De
har deres pladser og kan ikke stjæles. Jeg tror bare Molslinien ikke
gider mc.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Jan Bachman

Dato : 20-06-08 01:59

On Thu, 19 Jun 2008 22:29:35 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Sjovt nok er det langt billigere at sejle langsomt fra Århus - så den
>med omkostningerne køber jeg ikke.

Fart koster penge. De hurtigfærger guffer mindst dobbelt så meget
diesel pr. passager end en traditionel færge på samme afstand. Og
diesel er blevet ret dyrt. En tur tværs over Atlanten med Concorden
kostede jo også 30.000,- i sin tid.

Jeg tjekkede lige lidt priser:

Hurtigfærger:
--------------------
Odden/Aarhus. Bil+1 prs = 795,-
Odden/Aarhus. MC+1 prs = 430,-
MC-pris er 54% af bilpris.

Ystad/Rønne. Bil+1 prs = 800,-
Ystad/Rønne. MC+1 prs = 362,-
MC-pris er 45% af bilpris.

Alm. færger:
--------------------
Kalundborg/Aarhus. Bil+1prs = 375,-
Kalundborg/Aarhus. MC+1prc = 245,-
MC-pris er 65% af bil pris.

Køge/Rønne. Bil+1prs = 1250,-
Køge/Rønne. MC+1prs = 475,-
MC-pris er 38% af bilpris.

Spodsbjerg/Tårs. Bil+1prs = 230,-
Spodsbjerg/Tårs. MC+1prs = 130,-
MC-pris er 57% af bilpris.

Helsingør/Helsingborg. Bil+1prs = 250,-
Helsingør/Helsingborg. MC+1prs = 120,-
MC-pris 48% af bilpris.

Så vidt jeg kan se koster en MC i snit ca. halv pris af en bil uanset
færgetypen, og det er rimeligt i nok mine øjne. At det så generelt er
blevet dyrt er jo bare surt

/Jan

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-06-08 07:04

Jan Bachman wrote:
> Så vidt jeg kan se koster en MC i snit ca. halv pris af en bil uanset
> færgetypen, og det er rimeligt i nok mine øjne. At det så generelt er
> blevet dyrt er jo bare surt

Du glemmer de rabatmuligheder bilister har mulighed for - f.eks.
familieweekend med 5 personer tur/retur til 1290,- incl. buffet. Skal
jeg og fruen med ungerne samme vej koster det 1720,- + buffetpris for 4
personer. Nærmere 200% end 50% af prisen.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 20-06-08 07:29

> 1. Man behøver ikke have nogen sammenhæng mellem MC priser og
> feks personbilpriser

Og så alligevel. Der er ikke moms på persontransport mens det er der på
godstransport. Derfor har molsinien valgt at det er persontransporten der er
den dyre.

En person en vej 360kr,-

Så har de noget statistik på hvor mange personer der i snit er i en bil
eller på en mc.

Mc med op til 2 personer 430,- eller svarende til 1,2 personer i snit -
Bingo en mc bilet kan sælges uden moms

Bil med op til 5 personer 795 eller svarende til 2,2 personer i snit - Bingo
en bil billet kan sælges uden moms

Men - de sælger så også deres pendlerkort med en væsentlig rabat så man kan
kommer over for 195,- og der må man gerne tage en knallert med (Der optager
næsten samme plads som en mc)

Og til sammenligning kan man tage bussen århus kbh via molslinien for
270kr - eller som 10turskort til 200kr/tur. Eller sagt på en anden måde. Det
er billiger at tage Århus->København end blot med færgen Århus->Odden (Men
så koster cykler ekstra)

Mhs stropperne ombord så er det først indenfor de seneste år at der kommet
på de små færger - indtil da var det bare blåt nylonreb. Og de stropper de
har svarer til de billigste fra harald nyborg .... Ikke sært at de ikke
holder, men jeg har nu også anvendt mine egne meget længe.... Det er ikke
nogen grund til at bruge "besværlige" skraldestropper - Simple hvor man bare
trækker stroppen igennem en fjederbelastet klemme er rigeligt til at holde
en mc på en færge ...

/A

/A