Billige hjelme ligeså gode som dyre
Fra : mig

Dato : 18-06-08 09:04

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 18-06-08 09:15

"mig" <..@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:4858c18c$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> http://fpn.dk/motor/mc/article1371935.ece

Tja, fra samme side:
http://fpn.dk/motor/mc/article1367256.ece

Læs konklusion/afslutning

Michael D

Fra : H. P. Holm

Dato : 18-06-08 09:43

Michael Dahlberg skrev:
> "mig" <..@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:4858c18c$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> http://fpn.dk/motor/mc/article1371935.ece
>>
> Tja, fra samme side:
> http://fpn.dk/motor/mc/article1367256.ece
>
> Læs konklusion/afslutning

Tommy Rønn modsiger sig selv helt rutinemæssigt.

Fra : Ole Schultz

Dato : 18-06-08 11:48

On Wed, 18 Jun 2008 10:04:27 +0200, "mig" <..@yahoo.com> wrote:

>http://fpn.dk/motor/mc/article1371935.ece

Ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt er det nok rigtigt.
Men en række andre faktorer som støjniveau, pasform, antidug,
solbrille o.s.v. er bestemt også vigtige.

mvh Ole
Schuberth Concept og C2

Fra : Armand

Dato : 18-06-08 16:27

Ole Schultz skrev:

> Ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt er det nok rigtigt.
> Men en række andre faktorer som støjniveau, pasform, antidug,
> solbrille o.s.v. er bestemt også vigtige.

Beskyttelsen mod hjernerystelse ligger i inderhjelmen af skumplast, som
er tilnærmelsesvis ens for alle fabrikater!
At hjelmen passer godt til ens hovedform således at der ikke forekommer
luftrum mellem kranie og inderhjelm er en forudsætning for at
inderhjelmen kan gøre sit arbejde ordentligt :-|

Yderskallen beskytter mod at givne spidser/kanter trænger igennem til
kraniet og ved alle de hjeltests jeg har set gennem tiden svinger
indtrængnings-værdierne ligesåmeget blandt de fine komposit-hjelme, som
blandt plasthjelmene.

Sammenholdt, er det i mine øjne væsentligere at hjelmen passer på roen,
end om yderskallen er af nok så eksotisk et materiale :-|

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 18-06-08 19:34

> [...]
>
> Sammenholdt, er det i mine øjne væsentligere at hjelmen passer på
> roen, end om yderskallen er af nok så eksotisk et materiale :-|

Sandt nok, men de billigere hjelme af plast (poly-bimelim) har generelt
en større tendens til at hoppe som en bold, hvor de generelt dyrere
fibermaterialer som oftest optager energien inden hopperiet bliver for
udtalt.
Jeg vil selv foretrække et absorberende yderlag, for et fjedrende.
;-|

Michael D

Fra : Armand

Dato : 18-06-08 22:36

Michael Dahlberg skrev:

> [...]
> udtalt.
> Jeg vil selv foretrække et absorberende yderlag, for et fjedrende.

Læg blot et par handsker i en plasthjelm og prøve-smid den i indkørslen,
og du vil opleve at også dén ligger død :-|

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 19-06-08 07:24

> Læg blot et par handsker i en plasthjelm og prøve-smid den i
> indkørslen, og du vil opleve at også dén ligger død :-|

I mit tilfælde skal det nok være et kålhoved, der skal i

Jeg har nu ikke en plasthjelm, og jeg køber ikke en for at teste, men
jeg vil prøve, hvis lejlighed byder sig.
Indtil da, vil jeg nu alligevel holde mig til fiber- eller tilsvarende.

Michael D

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-08 15:59

> Jeg har nu ikke en plasthjelm, og jeg køber ikke en for at teste, men jeg
> vil prøve, hvis lejlighed byder sig.
> Indtil da, vil jeg nu alligevel holde mig til fiber- eller tilsvarende.

Læs

http://www.roadsafety.mccofnsw.org.au/a/74.html

Samme side har også info om jakker bukser og alt andet bla.
http://www.roadsafety.mccofnsw.org.au/a/88.html#firstdecision

....og ikke mindst (ang "hatten"):

<Citat>
Conventional helmet-biz wisdom says fiberglass construction is somehow
better at absorbing energy than plastic-something about the energy of the
crash being used up in delaminating the shell. And that a stiffer shell lets
a designer use softer foam inside-which might absorb energy better.

Our results showed the exact opposite-that plastic-shelled helmets actually
performed better than fiberglass. In our big 3-meter hit-the high-energy
kind of bash one might expect would show the supposed weaknesses of a
plastic shell-the plastic helmets transferred an average of 20 fewer Gs
compared with their fiberglass brothers, which were presumably designed by
the same engineers to meet the same standards, and built in the same
factories by the same people.
</Citat>

taget fra:

http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html

(Laaang og meeeeget interesssant læsning.)

/Allan

Som kører med C2 pga. god ventilation, indbygget solbrille, klaphat, nem lås
osv.
Ikke fordi jeg tror den er en snus mere sikker end en plasthjelm fra
THansen.

Fra : KentBM

Dato : 20-06-08 23:20

AW skrev:
> Som kører med C2 pga. god ventilation, indbygget solbrille, klaphat, nem lås
> osv.
> Ikke fordi jeg tror den er en snus mere sikker end en plasthjelm fra
> THansen.

Jeg har samme hjelm af nøjagtig de samme årsager og så er den en af de
mest lydsvage hjelme. Nu har jeg haft et lille uheld (noget med en
skivebremselås som ikke var fjernet), som har betydet, at hjelmen har
taget skade så vidt jeg kan se.

Ud over prisen så taler vægten i høj grad i mod C2-hjelmen. Desværre er
lette hjelme som regel meget dyre og ikke af klap-op-typen. Så nu må jeg
se, hvad der bliver råd til, men det bliver helt sikkert ikke en
T-Hansen hjelm.

--

Kent