> Min CBR600 skramler en del når den er kold.lyder som et par
> marmorkugler der rasler rundt inde i motoren.
Du er inde på det helt rigtige. Det er enten knaskæden der er slidt
eller knastkædestrammeren der er slidt. Mange har skiftet
knastkædestrammeren med held, men jeg er mere af den overbevisning at
det oftere er knastkæden der skal skiftes. Jeg skifter som regel
knastkæde ved 75.000km, hvor min begynder at lave en enkelt mislyd ind i
mellem. Sidste weekend skiftede jeg en der larmede lige som din
(regelmæssigt) og den skulle kun have kørt 60.000km. Jeg gætter på både
din og min kammerats CBR har kørt mere end der står på speedometeret
siden de larmer hele tiden. Nu før du begår rituelt selvmord over den
udtalelse
, så vid at en CBR 600 F3 kan køre flere hundrede tusinde
og den eneste sliddel jeg har fundet er knastkæden
At skifte knstkæde på en CBR 600 F2/F3 er meget nemt! Af med knasterne
som om du ville stille ventiler. Af med højre tændningsdæksel. Drej
krumtappen og du kan hive knastkæden ud i et stykke. Så monterer man den
nye knastæde i et stykke. Monterer tændningsdækselet. Stiller knasten på
TDC. Takter knasterne og du er kørende. Burde ikke tage en mekanikker
mere end en time oven i stort service.
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk