Udmåling af shims.
Fra : LasseNC

Dato : 16-06-08 01:32

Hej!

Jeg står og skal til at tjekke mine ventiltolerancer.

Er det nødvendigt at bruge et mikrometer, eller kan en digital
skydelære bruges?

Det er mine shims der skal måles ud :)

Fra : René Hansen

Dato : 16-06-08 11:09

LasseNC <lassenc@gmail.com> skrev:
> [...]
>
>Jeg står og skal til at tjekke mine ventiltolerancer.
>
>Er det nødvendigt at bruge et mikrometer, eller kan en digital

Den måde jeg gør det på er at måle ventilerne med søgerblade, og
hvis afstanden ikke falder inden for tolerancen, må den
pågældende shim ud, så jeg kan læse på den hvor tyk den er og
derfra regne ud hvad den nye skal hedde.
Husk når du lægger nye shims i, skal den side hvor tykkelsen
står vende nedad så teksten ikke slides af af knasten.
Nu skriver jeg nye shims, men faktisk bytter jeg hos min MC-
pusher til genbrugs-shim.Det er væsentlig billigere!

Rene

Fra : LasseNC

Dato : 16-06-08 06:10

On Jun 16, 11:09 am, René Hansen <dd...@2KPKXpost.tele.dk> (slet
2KPKX) wrote:

> [...]
> Nu skriver jeg nye shims, men faktisk bytter jeg hos min MC-
> pusher til genbrugs-shim.Det er væsentlig billigere!

Jeg er godt klar over hvordan man tjekker det. Men om en digital
skydelære er præcis nok til at måle korrekt tykkelse på en shim.

Fra : Anders Majland

Dato : 16-06-08 13:51

> Jeg er godt klar over hvordan man tjekker det. Men om en digital
> skydelære er præcis nok til at måle korrekt tykkelse på en shim.

Afhænger nok primært af kvaliteten af skydelæren - uanset om den er analog
eller digital ..

Jeg ville nok ikke stole på den var bedre end 0,05mm - trods det at den
digitale sikkert udlæser med 0,01

I hvilke spring kan du få shims ?

Fra : Orla Pedersen

Dato : 16-06-08 14:34

LasseNC wrote:

> Jeg er godt klar over hvordan man tjekker det. Men om en digital
> skydelære er præcis nok til at måle korrekt tykkelse på en shim.

På en VFR måler Du ikke shims, Du aflæser blot målet på shims'en, og
vælger en ny. VFR har mig bekendt, i senere udgaver, shims under bucket,
og derfor slides markeringen ikke væk.

En skydelære er for upræcis til Honda's 0,025 shims-spring.

mvh
Orla

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 16-06-08 14:41

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bucket, og derfor slides markeringen ikke væk.
>
> En skydelære er for upræcis til Honda's 0,025 shims-spring.

Hallo Orla.

Let off topic, men når springene er .025, er det så ikke også at spare
for meget, at genbruge, som René beskriver at han gør?

Venlig hilsen
Michael D

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-08 16:52

On Mon, 16 Jun 2008 15:41:18 +0200, Michael Dahlberg wrote:

> Let off topic, men når springene er .025, er det så ikke også at spare
> for meget, at genbruge, som René beskriver at han gør?

Nøh, de slides jo ikke da de ligger mellem knastfølger, og ventilstamme.
Teoretisk kán de "bankes" flade over tid, men i praksis er det ikke
målbart. At René genbruger shims fra "shims over bucket" kan måske give en
målbar differens fra en ny, men selv det er meget sjældent.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-08 16:03

On Mon, 16 Jun 2008 13:34:25 +0000 (UTC), Orla Pedersen wrote:

> En skydelære er for upræcis til Honda's 0,025 shims-spring.

Mangler at fortælle om Honda's lidt mærkelige mærkning af shims.

X,X5 betyder selvsagt 5 hundrededele.
X,X8 betyder, knapt så selvfølgeligt, 7,5 hundrededele.
X,X2 betyder 2,5 hundrededele.

Fra : Ivar

Dato : 16-06-08 18:28

LasseNC skrev:

> Jeg er godt klar over hvordan man tjekker det.

Er du sikker? Principielt behøver du ikke at tjekke tykkelsen
på dine shims, det spillerummet du skal tjekke.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Niels Munk

Dato : 16-06-08 18:01

"LasseNC" <lassenc@gmail.com> wrote in message

Er det nødvendigt at bruge et mikrometer, eller kan en digital
skydelære bruges?

En digital skydelære, i rigtig god, prof. kvalitet - Mitotoyo, som vi bruger
på min arbejdsplads, har en tolerance på +- 0.02mm. Så må du jo om hvorvidt
det er præcis nok til udmåling af dine shims.

/Niels Munk

Fra : LasseNC

Dato : 16-06-08 12:22

On 16 Jun., 18:27, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> Er du sikker? Principielt behøver du ikke at tjekke tykkelsen
> på dine shims, det spillerummet du skal tjekke.

> [...]

Derfor skal jeg stadig måle tykkelsen så jeg kan bestille den rigtige
størrelse shim efterfølgende.

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-08 19:48

On Mon, 16 Jun 2008 11:22:15 -0700 (PDT), LasseNC wrote:

> Derfor skal jeg stadig måle tykkelsen så jeg kan bestille den rigtige
> størrelse shim efterfølgende.

Måske, men alle de brikker jeg har målt har passet med påskriften, så det
ér ikke absolut nødvendigt. Se:

http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves/shims.html

hvor tydelig skriften er. Og uanset, så kan en shims ikke "bankes" en hel
størrelse á 0,025 mm. så Du vil altid kunne ramme inden for tolerancen ved
blot at aflæse shims'en.

Læs evt. hele afsnittet:

http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves/index.html

Fra : Rasmus og Ditte

Dato : 17-06-08 11:00

< Er det nødvendigt at bruge et mikrometer, eller kan en digital
<skydelære bruges?

En skydelære er fin.
Men som oftest står målet på shimsen.

Mvh
Rasmus H(der engang har justeret shims ned i størrelse ved hjælp af en
vinkelsliber og en drejebænk..(-: )

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-08 16:41

On Tue, 17 Jun 2008 12:00:24 +0200, Rasmus og Ditte wrote:

> Mvh
> Rasmus H(der engang har justeret shims ned i størrelse ved hjælp af en
> vinkelsliber og en drejebænk..(-: )

Det har hærdningen dælme ikke godt af

Orla Pedersen, måbende......

Fra : Armand

Dato : 17-06-08 22:46

Orla Pedersen skrev:

> Det har hærdningen dælme ikke godt af

Jeg skulle mene at shim's er sintrede, og derved ufølsomme overfor varme!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-08 06:11

On Tue, 17 Jun 2008 23:46:22 +0200, Armand wrote:

> Jeg skulle mene at shim's er sintrede, og derved ufølsomme overfor varme!

Ufølsomme ?? Mon dog, de lod sig i hvert fald påvirke _under_ sintringen