/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvad kan en Speedway motorcykel ?
Fra : Per


Dato : 15-06-08 09:21

Hej NG !

Så lige en gammel Jawa speedway motorcykel og undrede mig over hvad den kan
/ specifikationer.

ER den meget let og har forholdsvis mange HK ?

Og så bemærkede jeg at det var en JAWA !! - det må andre da kunne gøre
bedre - de er ikke ligefrem kendt for deres kvalitet - det er mildt sagt
noget være lo...

Er der overhovedet sket nogen udvikling på speedwaymaskiner - eller er
allesammen simple 1-cylindrede luftkølede ?

Mvh. Per


 
 
Leif Bording (15-06-2008)
Kommentar
Fra : Leif Bording


Dato : 15-06-08 09:43

Per skrev:
> Hej NG !
>
> Så lige en gammel Jawa speedway motorcykel og undrede mig over hvad den
> kan / specifikationer.
>
> ER den meget let og har forholdsvis mange HK ?
>
> Og så bemærkede jeg at det var en JAWA !! - det må andre da kunne gøre
> bedre - de er ikke ligefrem kendt for deres kvalitet - det er mildt sagt
> noget være lo...
>
> Er der overhovedet sket nogen udvikling på speedwaymaskiner - eller er
> allesammen simple 1-cylindrede luftkølede ?
>
> Mvh. Per


Hej Per !
JAWA var i gamle dage "creme de la slask" De lavede den berømte ESO
motor som kørte fra alt og alle i slut halvtresserne og i tresserne.
Legendariske Hans Nielsen kørte også i en periode med JAWA i stellet.

Mvh. Leif B.

Steen Gruby (15-06-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 15-06-08 12:06

On Sun, 15 Jun 2008 10:43:22 +0200, Leif Bording <bording@adr.dk>
wrote:

Hej.
>
>JAWA var i gamle dage "creme de la slask" De lavede den berømte ESO
>motor som kørte fra alt og alle i slut halvtresserne og i tresserne.
>Legendariske Hans Nielsen kørte også i en periode med JAWA i stellet.
>
Så vidt jeg husker har Hans Andersen netop skiftet fra JAWA til den
samme motor som alle de andre benytter (Jeg kan ikke huske fabrikatet
- Vist nok engelsk), i håb om at få lidt mere knald på.
Min opfattelse er at de nu har nået grænsen for hvad der kan overføres
fra baghjul til bane, så yderligere power i motoren vil ikke hjælpe
det store, men tro kan flytte bjerge

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ukendt (15-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-06-08 12:17

On Sun, 15 Jun 2008 13:06:18 +0200, Steen Gruby wrote:

> Min opfattelse er at de nu har nået grænsen for hvad der kan overføres
> fra baghjul til bane, så yderligere power i motoren vil ikke hjælpe
> det store, men tro kan flytte bjerge

Ligesom Ole Olsen flyttede grænserne mht. kørestil, og bankede alt og alle
med en dengang "lavtydende" toventilet JAWA.

JAWA'en var dengang nærmest berømt for ikke at skulle serviceres, og for at
holde løbene ud.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Ukendt (16-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-06-08 01:25

Westlake måske

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:0mt95492shhn2a8gbg20bhm0t4ii944lsl@4ax.com...



Armand (15-06-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-06-08 15:45

Per skrev:
> Hej NG !
>
> Så lige en gammel Jawa speedway motorcykel og undrede mig over hvad den
> kan / specifikationer.
>
> ER den meget let og har forholdsvis mange HK ?
>
> Og så bemærkede jeg at det var en JAWA !! - det må andre da kunne gøre
> bedre - de er ikke ligefrem kendt for deres kvalitet - det er mildt sagt
> noget være lo...
>
> Er der overhovedet sket nogen udvikling på speedwaymaskiner - eller er
> allesammen simple 1-cylindrede luftkølede ?
>
Udviklingen begrænses af reglementet, der ligefrem nåede at bremse
4-ventil udviklingen så dé motorer ikke "bredte" sig til isspedway.

Den ene cylinder er derfor også et reglementarisk krav, men eftersom at
der heller ikke forekommer gear (andet end på såkaldt: langbane) ville
flercylindrede motorer sikkert komme til kort omkring sejgtræksevnen,
ligesom at dé også ville være markant tungere, og vægt er helt sikkert
et område med stor opmærksomhed!

Selvom forskellen mellem fabrikaterne nærmest må være marginale, ligger
der også en stor forskel på optimerings-planet hvorved at mekanikere og
tunere er en stor del af gamet.

Netop på grund af motorernes ligeværdighed bliver det kørerens og
mekanikerens vurderinger omkring set-up, samt kørers evne (herunder
dagsform) der afgør racet, og dét gør det ikke mindre spændende i mine øjne!

--
Armand.

Ukendt (15-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-06-08 20:19


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4854d165$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej NG !
>
> Så lige en gammel Jawa speedway motorcykel og undrede mig over hvad den
> kan / specifikationer.
>
> ER den meget let og har forholdsvis mange HK ?

Machines used must:

a.. Weigh greater than 77 kg
b.. Use a four-stroke single cylinder engine
c.. Have guards fitted over moving engine parts where reasonable
d.. Use an additional chain guard to prevent a hand or finger/s being cut
by a chain
e.. Have a peg (Dutch Peg) fitted to prevent a broken chain flailing and
injuring a rider or a fellow competitor
f.. Use shatter resistant plastics where reasonable
g.. Be fitted with a dirt deflector
h.. Be fuelled by methanol
Machines used cannot:

a.. Use a Supercharger in any form
b.. Be constructed in any part from Titanium
c.. Use uncoated ceramic parts
d.. Use telemetry during a race except for timing purposes
e.. Use any electronic components to control the engine
f.. Use brakes of any form

500cc JRM LAYDOWN ENGINE (JAWA)

JRM engine model 889
Air cooled four stroke single cylinder
engine with single OHC
Bore/Stroke: 90mm/77.6mm
Capacity: 494cm
Maximum HP 65-68 bhp at 8500 rpm
Compression ratio 13-16 / 1
Weight: 28-30kg
Ignition: electronic - PVL or Selettra
Ignition advance: 30-33 degrees
Spark plug: Champion G55R
Fuel: Methanol
Oil: .06 Liter

/Allan



Per (15-06-2008)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 15-06-08 21:03

AW wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4854d165$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hej NG !
>>
>> Så lige en gammel Jawa speedway motorcykel og undrede mig over hvad
>> den kan / specifikationer.
>>
>> ER den meget let og har forholdsvis mange HK ?
>
> Machines used must:
>
> a.. Weigh greater than 77 kg
> b.. Use a four-stroke single cylinder engine
> c.. Have guards fitted over moving engine parts where reasonable
> d.. Use an additional chain guard to prevent a hand or finger/s
> being cut by a chain
> e.. Have a peg (Dutch Peg) fitted to prevent a broken chain flailing
> and injuring a rider or a fellow competitor
> f.. Use shatter resistant plastics where reasonable
> g.. Be fitted with a dirt deflector
> h.. Be fuelled by methanol
> Machines used cannot:
>
> a.. Use a Supercharger in any form
> b.. Be constructed in any part from Titanium
> c.. Use uncoated ceramic parts
> d.. Use telemetry during a race except for timing purposes
> e.. Use any electronic components to control the engine
> f.. Use brakes of any form
>
> 500cc JRM LAYDOWN ENGINE (JAWA)
>
> JRM engine model 889
> Air cooled four stroke single cylinder
> engine with single OHC
> Bore/Stroke: 90mm/77.6mm
> Capacity: 494cm
> Maximum HP 65-68 bhp at 8500 rpm
> Compression ratio 13-16 / 1
> Weight: 28-30kg
> Ignition: electronic - PVL or Selettra
> Ignition advance: 30-33 degrees
> Spark plug: Champion G55R
> Fuel: Methanol
> Oil: .06 Liter
>
> /Allan

Jamen - der har jeg jo alle data ..

Tak for det.

Man må åbenbart ikke bruge "any electronic components to control the
engine" - gad vide om det også dækker over elektronisk tænding ?

Mvh. PEr


Per (15-06-2008)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 15-06-08 21:13

Per wrote:
> AW wrote:
>> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:4854d165$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Hej NG !
>>>
>>> Så lige en gammel Jawa speedway motorcykel og undrede mig over hvad
>>> den kan / specifikationer.
>>>
>>> ER den meget let og har forholdsvis mange HK ?
>>
>> Machines used must:
>>
>> a.. Weigh greater than 77 kg
>> b.. Use a four-stroke single cylinder engine
>> c.. Have guards fitted over moving engine parts where reasonable
>> d.. Use an additional chain guard to prevent a hand or finger/s
>> being cut by a chain
>> e.. Have a peg (Dutch Peg) fitted to prevent a broken chain flailing
>> and injuring a rider or a fellow competitor
>> f.. Use shatter resistant plastics where reasonable
>> g.. Be fitted with a dirt deflector
>> h.. Be fuelled by methanol
>> Machines used cannot:
>>
>> a.. Use a Supercharger in any form
>> b.. Be constructed in any part from Titanium
>> c.. Use uncoated ceramic parts
>> d.. Use telemetry during a race except for timing purposes
>> e.. Use any electronic components to control the engine
>> f.. Use brakes of any form
>>
>> 500cc JRM LAYDOWN ENGINE (JAWA)
>>
>> JRM engine model 889
>> Air cooled four stroke single cylinder
>> engine with single OHC
>> Bore/Stroke: 90mm/77.6mm
>> Capacity: 494cm
>> Maximum HP 65-68 bhp at 8500 rpm
>> Compression ratio 13-16 / 1
>> Weight: 28-30kg
>> Ignition: electronic - PVL or Selettra
>> Ignition advance: 30-33 degrees
>> Spark plug: Champion G55R
>> Fuel: Methanol
>> Oil: .06 Liter
>>
>> /Allan
>
> Jamen - der har jeg jo alle data ..
>
> Tak for det.
>
> Man må åbenbart ikke bruge "any electronic components to control the
> engine" - gad vide om det også dækker over elektronisk tænding ?

Arghh !

Glem det - det står jo længere nede...

/Per


Steen Gruby (15-06-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 15-06-08 21:30

On Sun, 15 Jun 2008 22:02:58 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

Hej Per.
>
>Man må åbenbart ikke bruge "any electronic components to control the
>engine" - gad vide om det også dækker over elektronisk tænding ?
>
Jeg tror det dækker over indsprøjtningssystemer og telemetristyring
under løbene.
Der er altså tale om karburatormotorer.
Jeg er næsten sikker på at de alle har en eller anden form for
konventionel transistortænding, måske uden elektronisk avancering, men
jeg kan ikke forestille mig at det skulle betyde noget.
De motorer går jo for fulde omdrejninger fra start til mål

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Niels Pein (15-06-2008)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 15-06-08 23:02

"Steen Gruby" skrev ...

> De motorer går jo for fulde omdrejninger fra start til mål
>
Gennemgår de ikke nærmest hele registeret; halv kraft gennem sving, fuld
kraft ud på langsiden og motorbremsning ind mod sving?
--
Niels
Bandit 1250 SA



Steen Gruby (15-06-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 15-06-08 23:07

On Mon, 16 Jun 2008 00:01:54 +0200, "Niels Pein"
<fornavn@efternavn.landekode> wrote:

Hej Niels.
>>
>Gennemgår de ikke nærmest hele registeret; halv kraft gennem sving, fuld
>kraft ud på langsiden og motorbremsning ind mod sving?

Man sætter normalt høj tænding omkring 3000 RPM, og det kommer de vist
aldrig under

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste