Input til valg af ny MC
Fra : stolle68

Dato : 12-06-08 07:56

Hej Gruppe
Min MC blev erklæret totalskadet for små tre uger siden og mens jeg
venter på forsikringspengene leder jeg efter en ny. Jeg har tidligere
haft en Honda Transalp og sidst en Suzuki GSX 750F. Nu vil jeg prøve
noget nyt men er i tvivl.
om hvilken. Jeg vil helst købe nyt da jeg ikke kan finde ud af at
skrue så meget selv.
Jeg bruger den fortrinsvis til korte ture i København og lidt længere
ture i weekender.
Jeg er 39 år, 185cm høj, har kørt MC (igen) i de sidste tre år og vil
have en med ABS.

Jeg er lidt lun på en Honda VFR 800 VTEC, og har fundet en spritny
2006 model til 170.000,-
Det er godt nok noget over hvad jeg havde regnet med og jeg kan ikke
få lov at prøvekøre den.

Jeg har også prøvekørt en FZ6, som var sjov men lidt lille.
Overvejer også en FZ1.

Jeg kan egentlig bedst lide MC'ere med kåbe, da jeg syntes det ser
bedst ud,
men syntes nu også at der er noget over f. eks. Aprillia Mana.

Hvad syntes i?
Anbefalinger er meget velkomne...

Mange hilsener
Martin
( Der stadig har ondt i ribbenene )

Fra : Thomas Jensen

Dato : 12-06-08 16:05

>Jeg er lidt lun på en Honda VFR 800 VTEC, og har >fundet en spritny
>2006 model til 170.000,-
>Det er godt nok noget over hvad jeg havde regnet med >og jeg kan ikke
>få lov at prøvekøre den.

jeg prøvede en VFR800 VTEC ved MP ved åbent hus.
Jeg synes det er underligt som kræfterne pludselig kommer ved 6500
omdrejninger (vist nok pga VTEC), så jeg brød mig ikke om den.
Har selv haft en FZ6 den kører godt, men jeg fandt den for lille til mig
efter et par år. FZ1 ser lækker ud til gengæld.
Vil du prøve en VFR800 og du gider rejse lidt for det, er der en
indregistreret til demo hos MP Motorcykler i Odense.
Men hvis du har 170k at lege med, så kan du måske være heldig at finde en
BMW K1200S til de penge brugt, det er sgu en dejlig køremaskine. Den har de
også hos MP til demo.
Nej jeg arbejder ikke for dem :)

Thomas Jensen
Kawasaki ZRX1200S
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Bent_Albertslund

Dato : 12-06-08 09:58

On 12 Jun., 17:04, "Thomas Jensen" <tho...@thomas-jensen.dk> wrote:

> [...]
> BMW K1200S til de penge brugt, det er sgu en dejlig køremaskine. Den har de

Med 170K til rådighed, er der pænt mange mulhigeder....

Jeg er ikke velbevandret i hvad der findes af maskiner ti prisen, men
jeg har selv en Bandit 1200S, som jeg er utroligt glad for. Jeg kører
selv både bykørsel til og fra arbejde, samt fornøjesesture i
weekenderne, og den kan det hele. Fordi den har så godt et bundtræk er
der sjældent behov for at kørre ret meget rundt i gearene i
bytrafikken og den kan snilt følge med det meste på landevejen og
motorgangen...

I dag fås den nyeste mode med ABS og vandkøling - det kunne være du
skulle prøve den - men pas på kraftoverskuddet er vanedannende

Se er: http://www.suzuki-mc.dk/media(2522,1030)/

Fra : Carsten

Dato : 12-06-08 22:55

"stolle68" <martin@stolten.eu> skrev i en meddelelse

>Jeg har tidligere haft en Honda Transalp og sidst en Suzuki GSX 750F

Fra off-road til færge

>Jeg er lidt lun på en Honda VFR 800 VTEC, og har fundet en spritny
>2006 model til 170.000,-

meget flot og velkørende mc men også meget dyr !

>Jeg har også prøvekørt en FZ6, som var sjov men lidt lille.

Hvordan lille ? lille fysisk eller for lille motor ? ..ellers ville jeg jo
anbefale en CBR 600 F4i som dog ikke kan fåes ny mere (kun RR modellen)

Hvad med en Honda CBF 1000 ? hvis du vil have ABS skal du af med en del mere
end for en non-ABS. Aagesen(.dk) skriver at de har een non-ABS tilbage til
140k. En ABS koster knap 160K.

Carsten

Fra : Armand

Dato : 12-06-08 23:39

Carsten skrev:

> Hvad med en Honda CBF 1000 ? hvis du vil have ABS skal du af med en del mere
> end for en non-ABS. Aagesen(.dk) skriver at de har een non-ABS tilbage til
> 140k. En ABS koster knap 160K.

Jeg var i går for første gang på nakken af en ABS-udrustet motorcykel:
Z750! Opdagede faktisk først detaljen da jeg afleverede den til
forhandleren og måtte så liiige tage en tur mere blot for at lege med
bremserne
Z750 har en prisforskel på 3.000,- for ABS-udgaven af Z750

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-08 23:27

Hej.

Arrghh...... det er umuligt det du spørger om !, der er så mange
meninger....

Køb en Suzuki DL 650 V-Strom til 100K og brug de sidste 70K til at få
kørt noget mere stilen kender du jo lidt til fra dine TransAlp
dage,
eller prøv at tage en tur på den nye BMW F 800ST eller BMW F 800GS

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Morten KD

Dato : 13-06-08 07:21

"Dennis Hellan Pedersen (4690)" skrev i meddelelsen

> Køb en Suzuki DL 650 V-Strom til 100K

Ja, eller en DL10000 V-strom

> eller prøv at tage en tur på den nye BMW F 800GS

Uuha, ja, ja, ja, den er fin.. - kunne sagtens se mig selv på den de næste
mange år

Venligst,
Morten (er allerede begyndt at spare op til en 800GS)

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-08 08:11

"Morten KD" <mortenkd@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, eller en DL10000 V-strom

Det er en model ydmyg ! Den har desværre ikke ABS

> Uuha, ja, ja, ja, den er fin.. - kunne sagtens se mig selv på den de
> næste mange år

Skal også have en tur på såån en, en dag ved lejlighed

Fra : Morten KD

Dato : 13-06-08 10:37

> Det er en model ydmyg ! Den har desværre ikke ABS

Tjoo.. - ved godt at spørger vil have ABS, men efter min egen objektive
mening er dl1000 uendelig mange gange sjovere og federe at køre på bla. pga.
den større motor der bare trækker og trækker. Har prøvet dem begge og jeg er
ikke det mindste i tvivl..

Bare min mening I virkeligheden er markedet fyldt med lækre motorcykler,
som uden tvivl ville kunne tilfredstille spørger.. - også med ABS.

Hvis jeg skulle vælge en med ABS, ville det være en brugt Honda CBF1000A -
den kører sgu også dejligt.

Venligst,
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-08 12:29

> [...]
> næste mange år
>
> Venligst,
> Morten (er allerede begyndt at spare op til en 800GS)

Så kan du jo læse lidt her mens du drømmer
http://www.raptorsandrockets.com/Reviews/2008_BMW_F_800_GS.htm

Fra : Anders Majland

Dato : 13-06-08 13:17

> http://www.raptorsandrockets.com/Reviews/2008_BMW_F_800_GS.htm

Motoren vender jo helt rigtigt
http://www.raptorsandrockets.com/images/BMW/F-800-GS-Engine.jpg når man
kommer fra en ældre yamaha xtz Jeg regner dog med at yamaha'en skal
bruges nogle år endnu men den er imho en meget interessant nyhed.

Dog skal man nok også lige overveje F 650 GS - Det er også en 798ccm men kun
med 71hk (Mod 85)

"Manglerne" er desuden mindre forgaffel, støbte hjul, kun 19" foran og kun 1
skive foran - Men med danske priser kan det jo godt tænkes at den lille
bliver passende attraktiv ...

Se meget mere her: http://www.bmw-motorrad.com/com/en/index.html

Fra : N/A

Dato : 14-06-08 12:59

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-06-08 08:20

Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:
> eller prøv at tage en tur på den nye BMW F 800ST

Der ifølge et engelsk mc-blad er bedre end vfr800 på vistnok alle punkter.

/jim

Fra : stolle68

Dato : 14-06-08 04:09

Dejligt med de mange input!
Det sgu svært, når der er så mange dejlige maskiner, der alle kan
noget forskelligt.
Lige nu kigger jeg på en BMW K1200S, selv om den er noget dyrere.
( 200K brugt)

Mit argument for at købe en MC der er i virkeligheden er alt for dyr
for mig er:
Efter min ulykke for en godt en måned siden.
http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/e7ed560a17dbcd8b/4722a343e9114b9c?hl=da&lnk=gst&q=heldigvis+uden+varige+m%C3%A9n#4722a343e9114b9c

Syntes min bedre halvdel (og mine børn) ikke rigtig at det var en god
ide at jeg fortsatte med at køre MC.
Men da hun ved at det betyder meget for mig, acceptere hun det, og
giver mig en chance til.
Næste gang jeg har et uheld vil hun nok ikke acceptere at jeg kører
mere, og skal jeg vælge bliver det kærresten.
Derfor mener jeg at jeg måske kun har et par år endnu til at køre i.
( sanynligheden for et uheld til er jo rimelig stor)
Vil jeg så bruge de år på at køre på en nogenlunde fed MC - eller
investere den ultimative køremaskine?

Klart det sidste!!!
Vil bruge sommeren på at få prøvekørt nogen forskellige maskiner og så
købe til efteråret hvor priserne forhåbenligt er lidt mere fornuftige.

Hvad er jeres drømme maskine?

Mange hilsener
Martin
Ex. Transalp & GSX750F

Fra : Armand

Dato : 14-06-08 12:59

stolle68 skrev:

> [...]
> giver mig en chance til.
> Næste gang jeg har et uheld vil hun nok ikke acceptere at jeg kører

Hvordan tager hun det 2. eller 3. gang at du måtte køre galt i bil?
Forventer hun at du holder op med at køre bil derefter???

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-08 22:29

[...]

8>-----------------------

Hemmm........ så hjælper det sikkert på hendes nervøsitet at du vil
have en mc med 167hk ;-D

ang. den ultimative køremaskine, der er det altså ikke nødvendigt med
167hk, det er IMHO bare til at blære sig med på Langelinie ....... god
jagt, skriv hvad du vælger....

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Niels Pein

Dato : 15-06-08 00:24

"stolle68" skrev ...

> [...]
> Syntes min bedre halvdel (og mine børn) ikke rigtig at det var en
> god ide at jeg fortsatte med at køre MC.

Heh - jeg har været _meget_ tæt på at slå mig ihjel i en bil, og jeg led
under følgerne et stykke tid. Og det skete ved normal stille kørsel.
Men selvom jeg har haft et par smuttere på MC, også sammenstød med biler, så
er der aldrig sket mig noget, andet end blå mærker og hudafskrabninger, som
motorcyklist.
Så min kone er helt tryg ved at lade mig køre MC.

Heller ikke diverse "flyveture" som offroad mc kører har givet mig skader,
men mit venstre knæ er varigt skadet efter en skitur. Hvad er egentligt
farligt her i livet? Alt muligt mærkeligt når man mindst venter det!
Skovflåter f.eks.

> Men da hun ved at det betyder meget for mig, acceptere hun det,
> og giver mig en chance til.
> Næste gang jeg har et uheld vil hun nok ikke acceptere at jeg
> kører mere, og skal jeg vælge bliver det kærresten.

Man har sine prioriteter i livet.
Visse ting udgør fundamentale dele af ens identitet. Det vil de færreste
give køb på, selv for et ellers godt parforhold. Spørgsmålet er om det at
køre mc hører med til den kategori. Det gør det nok ikke for ret mange (men
det gør det for mig).

> [...]
>(sanynligheden for et uheld til er jo rimelig stor)
> Vil jeg så bruge de år på at køre på en nogenlunde fed MC - eller

Hvis du virkelig mener der kun er få år igen på den grønne gren, så "go for
it". Godt valg imho.

> Hvad er jeres drømme maskine?

Til prisen er jeg enormt godt tilfreds med den Suzuki Bandit 1250 SA jeg
købte sidste år.
Men havde jeg penge nok, så ville jeg da godt lige prøve en Yamaha FJR 1300
(ret pebret pris dog).

Jeg har haft TransAlp fra 1992 til 2007 og jeg har prøvet en Suzuki DL650.
Det er næsten det samme, men en ny DL'er kører dog lidt bedre end min gamle
TransAlp '92. Men den mangler lidt kræfter, ligesom TransAlp'en gør. Bandit
1250'eren er en helt anden verden i forhold til de to. Det er dog ikke
sikkert det var blevet den hvis jeg havde haft 200.000, men det havde jeg
ikke lige den dag.

Held og lykke med at vælge.
Niels Pein
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-06-08 08:31

stolle68 wrote:

> [...]
> Derfor mener jeg at jeg måske kun har et par år endnu til at køre i.
> ( sanynligheden for et uheld til er jo rimelig stor)

Jeg synes du ser _meget_ pessimistisk på dine chancer. Prøv at kaste et
blik på statistikken, og dividér med antallet af aktive MC-ister. Er du
virkelig så meget mere udsat end os andre at du skal have et uheld hver
andet år? Dernæst er det de færreste kvinder der vil diktere at fjerne
mandens passion - de ved godt hvor indebrændte vi bliver hvis ikke vi
får lov at dyrke vores passion. At true med det er en anden sag

For jeres allesammens skyld - snak om det - lad der gå nogen tid - tag
(endnu?) et bronze- et guld- og et mestersvingerkursus.

> Vil jeg så bruge de år på at køre på en nogenlunde fed MC - eller
> investere den ultimative køremaskine?
>
> Klart det sidste!!!

Planlæg med at leve sjovt og længe medmindre du har en dødelig sygdom.

> Vil bruge sommeren på at få prøvekørt nogen forskellige maskiner og så
> købe til efteråret hvor priserne forhåbenligt er lidt mere fornuftige.
>
> Hvad er jeres drømme maskine?

Varadero, FJR, en trial, Africa Twin, Transalp, TDM900, Nimbus bopper
som den fra Toring nyt, FZR1000, CBR600RR i skala 1,5 - 1, Triumph
Tiger, Triumph Thruxton. Jeg skal bare blive gammel nok til at nå det
hele

--
vh
Torben

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-06-08 23:01

stolle68 skrev:

> Hvad er jeres drømme maskine?

Dem alle sammen næsten (chopper har ikke den store interesse)
Men er det egentlig ikke også ligegyldigt?

Jeg antager at du kører MC fordi du nyder det, og hvad vi andre drømmer
om burde ikke bære den store vægt i dit valg af MC, med mindre du har
den for at imponere os/andre.

Så vælg du blot den du selv gerne vil have, og luk så ørene for alle de
der vil kloge i om du har valgt rigtig

dyrk din passion for din egen skyld ikke for min

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Anders Majland

Dato : 16-06-08 10:40

Snippet en masse
> dyrk din passion for din egen skyld ikke for min

Kunne ikke have skrevet det bedre ...

Men et velmenende råd - Der er ikke meget sikkerhedsudstyr på en mc, men det
er muligt at få en god ABS. Og den kan gøre en forskel næste gang en volvo
spærer din vej ... På en bane med god asfalt kan de fleste lære at bremse
lige så godt selv - men i hverdagens trafik hvor man pludseligt får brug for
at kaste anker på et underlag med tvivlsom friktion er det en anden sag ...

/A - der ikke har ABS på nogen af cyklerne - men købte jeg en fabriksny
kunne det nemt blive udslagsgivende for valget af mc

Fra : N/A

Dato : 14-06-08 12:59

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 16-06-08 07:44

On 12 Jun., 15:55, stolle68 <mar...@stolten.eu> wrote:
> [...]
> bedst ud,
> men syntes nu også at der er noget over f. eks. Aprillia Mana.

Honda CBF1000SA eller den meget oversete Yamaha TDM900.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-06-08 22:19

stolle68 <martin@stolten.eu> writes:

> Overvejer også en FZ1.

Det er også en rigtig fed MC. Den kiggede jeg også på sidst jeg købte MC
for 2 år siden. Valget faldt dog på den lidt ældre bror FZS 1000.

Det er en maskine der har rigeligt med kræfter til den daglige kørsel
alene i den nederste del af omdrejningsspektret. Skal det gå hurtigt en
dag, så lader man den bare få lidt flere omdrejninger. Det er dog
temmelig uanvendeligt i byen. Eneste gear der giver omdrejninger nok til
frisk overhaling i bytempo er 1. gear, og det er ikke skide brugbart.

Så vælger du en FZ1 (eller FZS1000 eller Bandit 1200 eller ...) så vær
opmærksom på at det ikke er verdens fedeste MC til bykørsel, men så
snart du kommer på landevejen, så er den helt fantastisk.

Jeg synes i øvrigt at FZ1S er vildt fed!

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : stolle68

Dato : 20-06-08 01:47

> [...]
>der vil kloge i om du har valgt rigtig
>
>dyrk din passion for din egen skyld ikke for min

Grunden til jeg beder om gruppens input,
er at der måske var nogen af jer der
kom forslag til en MC jeg ikke selv havde tænkt på.

Jeg ved at det skal være en hurtig sportstourer, og jeg var så dum at
tage
ind til BMW forhandleren på Amager og sætte mig op på en K1200S.
Det er nok den ultimativt lækreste maskine jeg har set.
Jeg turde ikke tage en prøvetur af skræk for pludselig at stå med
en underskrevet slutsedel og et kåmpe lån.

Men inderst inde tror jeg at det skal være den, nu skal jeg bare tage
mig sammen
at prøvekøre den og så finde en pose guld.

Overvejer lidt at importere en fra Tyskland, men har ikke nok
forstand
på teknikken, til at jeg selv tør vurdere om en brugt er i ordentlig
stand.
Så jeg satser nok på en DK forhandler, så der i det mindste er lidt
garanti.

Mange hilsener
Martin
Ex. Transalp & GSX750F

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-08 14:48

[...]

8<-------------------

Hej.

Den kan du nu roligt prøve, har selv prøvet den + søster modellen
K1200GT
(model ydmyg, med kun 152 hk) , og jeg har ikke købt nogen af dem !,
så det kan godt lade sig gøre

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 20-06-08 02:18

On 18 Jun., 23:18, Jacob Bunk Nielsen <s...@bunk.cc> wrote:

> [...]
> opmærksom på at det ikke er verdens fedeste MC til bykørsel, men så
> snart du kommer på landevejen, så er den helt fantastisk.

Jeg har ikke prøvet nogle af ovennævnte, men en Bandit 1250 tøffer
fint rundt i byen med endog temmeligt lave omdrejninger, og har stadig
masser af kræfter til en frisk overhaling, uden man behøver skifte
ned. Det er faktisk en af de ting jeg sætter pris på ved en MC, at man
ikke behøver hvine rundt i lavt gear bare fordi man kører langsomt.
Men korrekt, styrken ligger ude på de større veje. I byer foretrækker
jeg faktisk sådan een som TransAlp'en, men det er på grund af
siddestilling (oprejst og bredt styr) og affjedring (blød og stor
vandring), ikke på grund af det med omdrejninger.

Og egentlig ville jeg også gerne have haft en BMW som stolle68 nævner,
men den var for dyr i indkøb til mig.
--
Mvh. Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-06-08 09:35

Niels.Pein@gmail.com writes:

> [...]
> ned. Det er faktisk en af de ting jeg sætter pris på ved en MC, at man
> ikke behøver hvine rundt i lavt gear bare fordi man kører langsomt.

Jeg tror vi er ret enige - ingen af dem er gode by-motorcykler. Vi
formulerer det bare en anelse forskelligt.

Min Fazer kan da også godt flytte sig friskt i 2. gear med 50 km/t ved
3500 RPM, men ikke nær så hidsigt som en tilsvarende 600 der sikkert
ville løbe mindst 1000 RPM hurtigere ved tilsvarende hastighed og gear.

> Og egentlig ville jeg også gerne have haft en BMW som stolle68 nævner,
> men den var for dyr i indkøb til mig.

Det vil jeg også en dag når jeg bliver gammel

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*