Olietryk og kraftig nedbremsning
Fra : Martin Wittrock

Dato : 12-06-08 05:39

Hej derude

En gang imellem oplever jeg at min olietryksindikator ser rødt under kørsel,
hvilket aldrig er nogen rar oplevelse.
Hvis der ikke er så meget olie på maskinen skal den lige have lidt gas efter
start før indikatoren slukker. Jeg hældte lidt mere olie på maskinen og så
lyste den ikke mere i den forbindelse.
Men ca 2 gange inde for de sidste to måneder har jeg oplevet at lampen lyste
under kørsel og ikke var så nem at få væk igen.

Første gang troede jeg det kunne have noget med det varme vejr kombineret
med en masse stop'n go kørsel den dag hvor jeg var til et lille
bremsekursus. Men i morges var den der igen, netop som jeg testede min
affjedring som jeg lige har skiftet olie på - altså en masse kraftige
opbremsninger.

Så det lader til at hvis jeg laver en serie på 2-3 ret kraftige
opbremsninger, så lyser olietryksindikatoren og går kun væk hvis jeg vrider
hanen op til 4000 rpm - hvilket i øvrigt er ret ubehageligt når måleren nu
står og påstår at der ikke er tryk på systemet! Så dør den ud igen og så
kan man fortsætte med kraftige bremsninger uden at der kommer så meget brok
fra indikatoren.

Der er rigeligt med olie på maskinen, så jeg mistænker enten
olietryksmåleren, dens kredsløb eller måske (i mangel af bedre) en
overtryksventil i motoren der måske ikke er helt i orden (oil presure
relief valve). Jeg har ikke udført nogen olietrykstest af systemet, men jeg
tror egentlig heller ikke man vil kunne se så meget alligevel.

Er der nogle af Jer derude der har en ide om hvad der kan være galt, hvad
jeg måske kan undersøge eller nogen kommentarer til hvad der egentlig
foregår i et sådan oliesystem?

Med venlige hilsner og ønske om godt vejr:

--
Martin Wittrock (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine

Fra : kim.svensson@tdcadsl~

Dato : 12-06-08 07:10

On Thu, 12 Jun 2008 06:39:11 +0200, Martin Wittrock
<martin-is-afraid-of-sp@m.dk> wrote:

> [...]
>foregår i et sådan oliesystem?
>
>Med venlige hilsner og ønske om godt vejr:

Manglende olietryk under acceleration eller opbremsning, tyder på at
der er for lidt olie på maskinen. Efterhånden som olien bliver varm,
bliver den tynd som eller tyndere end vand, dvs den kan skvulpe så
meget under extrem kørsel at oliesien ikke når ned til olien f.eks
fordi olien ligger aller forest i sumpen under kraftig opbremsning.

Check korrekt oliestand, og skal din model checkes med oliepinden
skruet helt i eller hvilende løst i hullet? der kan nemt være ½-1
liter til forskel,

MVH

Kim

BMW R100RS 1977
MZ ETZ 301 Saxon Fun - Velorex 562
MZ ES 150-1 1974
MZ TS 150 1981
MZ ETS 250 1972
MZ ETZ 250 1986
MZ ETZ 250 Saxon Tour 1994

Fra : Jim Andersen

Dato : 12-06-08 09:24

Martin Wittrock wrote:
> Så det lader til at hvis jeg laver en serie på 2-3 ret kraftige
> opbremsninger, så lyser olietryksindikatoren

Min Kawa er-5 gør (gjorde) det samme da jeg var til bronzekursus
(bremsekursus).

Det var nu ikke kun olielampen men også den anden røde lampe,
vand-temperatur-lampen. Ligesom hvis motoren er stoppet og jeg sætter
tænding på.

Den gjorde det 2-3 gange. Jeg behøvede ikke vride håndtaget. Jeg sad og
kiggede lidt forvirret på lamperne, kiggede på omdrejningstælleren for at se
om motoren var gået i stå, kløede mig (mentalt) i nakken, og så gik de ud.

Næste gang gik de ikke så hurtigt ud, så jeg kørte i pit, op på
centralstøtteben, vente et par minutter, checke olieniveau (skueglas) og det
var 100% i orden.

Så jeg regner med det var fordi al olien/vandet blev kastet fremad ved disse
katastrofeopbremsninger. Den har ikke "lavet numre" ved almindelig (ej heler
almindelig hård) kørsel.

/jim