Olie mineralsk/syntetisk
Fra : kc

Dato : 12-06-08 00:18

Hej

Hvornår bruger man det ene og det andet. og hvor er forskellen.

KC

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 12-06-08 07:37

"kc" <sibm@SLETofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvornår bruger man det ene og det andet. og hvor er forskellen.

Lidt firkantet sagt, så brug mineralsk olie på veteran motorcykler og
syntetisk olie på moderne motorcykler.
Men du har nu startet en religionskrig!

Læs og bliv klogere:
http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html
Eller:
http://www.trustmymechanic.com/motor-oil-bible.pdf
Hvor du kan starte på side 19, da det indledende er typisk amerikansk
introduktion og pladder om at "The motor-oil-bible"

Michael D

Fra : Jim Andersen

Dato : 12-06-08 11:53

kc wrote:
> Hvornår bruger man det ene og det andet.

Når det står i instruktionsbogen.

/jim

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 12-06-08 12:45

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Når det står i instruktionsbogen.

Den holder ikke helt.
I instruktionsbogen til min datters Susuki GN250 står blot :
"Use only oils whitc are rated SE or SF under the API clasification
system.
The viscosity rating should be SAE 10W-40."
Det kan jo være både det ene og det andet, så den med instruktionsbogen
giver jeg ikke meget for.
For øvrigt har jeg ingen problemer med at bruge fuldsyntetisk, selvom
instruktionsbogen skulle sige mineralsk, hvis det drejer sig om en
moderne motor.

Michael D

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-06-08 07:21

Michael Dahlberg wrote:
> [...]
> system.
> The viscosity rating should be SAE 10W-40."
> Det kan jo være både det ene og det andet,

Ja.

> så den med
> instruktionsbogen giver jeg ikke meget for.

Du mener GN'en kun kan tåle mineralsk?

/jim

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 13-06-08 08:49

> Ja.

> Du mener GN'en kun kan tåle mineralsk?

Nej, men jeg mener ikke instruktionsbogen siger hverken det ene, eller
det andet.
;-(

GN'eren kører da fint på Syntetisk nu, og jeg tror såmænd også den vil
have det fint med mineralsk, så længe skifteterminerne ikke overskrides,
og der skiftes filter hver gang.

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-06-08 09:01

Michael Dahlberg wrote:
> Nej, men jeg mener ikke instruktionsbogen siger hverken det ene, eller
> det andet.

Tjae... jeg vil mene den siger der kan bruges både det ene og det andet.

Men sålænge der ikke står at man skal bruge syntetisk (eller en
kvalitet/specifikation der kun kan fåes ved en syntetisk) så kommer man da
mineralsk på da den jo er billigere.

/jim

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 13-06-08 09:16

> [...]
> kvalitet/specifikation der kun kan fåes ved en syntetisk) så kommer
> man da mineralsk på da den jo er billigere.

Ja, og du få jo hvad du betaler for.
;-/

Det hele bunder ud i, om du vil have noget der opfylder
specifikationerne når det hældes på, eller om det betyder noget for dig,
at stadig gør det efter et par tusinde Km i en moderne højtydende
motorcykel-motor.

Prøv nu bare at læse:
http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html
Det er gjort på et øjeblik

Michael D

Fra : James Derry

Dato : 13-06-08 10:56

Sidst jeg var på gruppen.....2002, var den samme
emne op at vende......ha ha ingenting
ændres...intet står stille! Men svarene er det
samme. Syntetiskolie er ikke noget som er lavet på
en kemibænk, det er mineralsk olie, som er
splittet og molykulerne er så sat sammen i længere
kæder. Meget fint. Men i MC kan man benytte en
"bedre" olie, mao langt nyere specifikation, som
er for "glat" til koblingen, som bruger den samme
olie. Moderne koblinger skulle ikke give
problemet, men mange af de danske cykler er af
ældre dato.

Personligt....(religionsdelen) foretrækker jeg
halvsynthetisk, da de lange kæder har en tendens
til at blive meget belastet af den behandling de
får i netop girkassen. De mere naturligekæder har
større modstandskraft mod disse påvirkninger.

På mine 2 nyeste, bruger jeg helsynthetisk, da det
er anbefalet af fabrikken. Interessant nok, er
lyden fra girkassen og koblingens følelse
anderledes afhængig af hvilken olie jeg bruger(!)
Jeg troede at girkassen var meget "primitiv" i
første omgang, men efter olieskift (kun 600 km)
til min foretrukne mærke, blev den meget bedre.
Begge helsynthetisk af god mærke.

Underligt...

Held og lykke med valget og læsning.....skal vi nu
snakke om smøring af kæder?

lol!

jas

--
Lyden af Moses´Triumf blev hørt i dalen!

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-08 14:56

"James Derry (slet GVOWF)" <airthy@GVOWFmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Personligt....(religionsdelen) foretrækker jeg
> halvsynthetisk, da de lange kæder har en tendens
> til at blive meget belastet af den behandling de

Hej

Velkomen tilbage

Rigtige motorcykler har forskellige olier i motoren og gearkassen

> Held og lykke med valget og læsning.....skal vi nu
> snakke om smøring af kæder?

Unødvendigt ! rigtige motorcykler har kardan

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 13-06-08 15:33

> [...]
> er for "glat" til koblingen, som bruger den samme
> olie. Moderne koblinger skulle ikke give
> problemet, men mange af de danske cykler er af

Prøv nu stadig at læse den smule jeg henviser til:
http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html

Syntetisk olie blev egentlig opfundet under WW II til højtydende
flymotorer, og det var dengang laboratorieolie.

Syntetisk olie kan i virkeligheden være 3 ting:

Mineralsk olie, der er "Superrafineret"
Poly-Alpha-Olefin "PAO"
Estere
Oprindelig var kun de 2 sidstnævnte syntetiske olier, men efter at
Castrol i midten af 1990'erne brugte mineralolie i deres syntetiske
olier og Mobil lagde sag an om brugen af ordet syntetisk, og tabte, har
olier baseret på såkaldt Gruppe III mineralsk grundolie også måtte
kaldes syntetisk.
;-/

> [...]
> til at blive meget belastet af den behandling de
> får i netop girkassen. De mere naturligekæder har
> større modstandskraft mod disse påvirkninger.

Delsyntetisk er blot en blanding indeholdende mindst 30% syntetisk olie!
;-(

> [...]
> Jeg troede at girkassen var meget "primitiv" i
> første omgang, men efter olieskift (kun 600 km)
> til min foretrukne mærke, blev den meget bedre.

Ikke nødvendigvis underligt, måske er den ene "ægte" syntetisk, og den
anden baseret på mineralsk olie?
Pas på med f.eks udtrykket "Syntetisk teknologi" på bøtten, så er det
MEGET ofte mineralsk grundolie.

> Held og lykke med valget og læsning.....skal vi nu
> snakke om smøring af kæder?
Øh, på min egen MC bliver kæden da smurt af motorolien?

Jeg sagde det allerede i mit første svar, dette er starten på (endnu) en
religionskrig.

Michael D

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-06-08 13:04

Michael Dahlberg wrote:
> at stadig gør det efter et par tusinde Km i en moderne højtydende
> motorcykel-motor.

GN 250 ?

/jim

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 13-06-08 15:03

> GN 250 ?

Nej

Jeg svarer generelt om moderne højtydende motorer, der hører datterens
ikke med, og dog, kun 1,3 liter olie, i en motor med 4 ventiler (pr
cylinder), og en litereffekt der trods alt overstiger størstedelen af
husholdnings-bilerne. Jo, jeg ofrer gerne syntetisk på den selv om den
ikke er ligefrem højtydende, men måske netop på grund af sin ringe
størrelse derfor er kraftigt belastet.

Michael D