/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Olie mineralsk/syntetisk
Fra : kc


Dato : 12-06-08 00:18

Hej

Hvornår bruger man det ene og det andet. og hvor er forskellen.

KC




 
 
Michael Dahlberg (12-06-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 12-06-08 07:37


"kc" <sibm@SLETofir.dk> skrev i en meddelelse
news:48505d27$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Hvornår bruger man det ene og det andet. og hvor er forskellen.
>
Lidt firkantet sagt, så brug mineralsk olie på veteran motorcykler og
syntetisk olie på moderne motorcykler.
Men du har nu startet en religionskrig!

Læs og bliv klogere:
http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html
Eller:
http://www.trustmymechanic.com/motor-oil-bible.pdf
Hvor du kan starte på side 19, da det indledende er typisk amerikansk
introduktion og pladder om at "The motor-oil-bible"

Michael D



Jim Andersen (12-06-2008)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 12-06-08 11:53

kc wrote:
> Hvornår bruger man det ene og det andet.

Når det står i instruktionsbogen.

/jim



Michael Dahlberg (12-06-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 12-06-08 12:45


"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4850fff9$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> kc wrote:
>> Hvornår bruger man det ene og det andet.
>
> Når det står i instruktionsbogen.
>
Den holder ikke helt.
I instruktionsbogen til min datters Susuki GN250 står blot :
"Use only oils whitc are rated SE or SF under the API clasification
system.
The viscosity rating should be SAE 10W-40."
Det kan jo være både det ene og det andet, så den med instruktionsbogen
giver jeg ikke meget for.
For øvrigt har jeg ingen problemer med at bruge fuldsyntetisk, selvom
instruktionsbogen skulle sige mineralsk, hvis det drejer sig om en
moderne motor.

Michael D



Jim Andersen (13-06-2008)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 13-06-08 07:21

Michael Dahlberg wrote:
> I instruktionsbogen til min datters Susuki GN250 står blot :
> "Use only oils whitc are rated SE or SF under the API clasification
> system.
> The viscosity rating should be SAE 10W-40."
> Det kan jo være både det ene og det andet,

Ja.

> så den med
> instruktionsbogen giver jeg ikke meget for.

Du mener GN'en kun kan tåle mineralsk?

/jim



Michael Dahlberg (13-06-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 13-06-08 08:49


"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:485211e0$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Michael Dahlberg wrote:
>> I instruktionsbogen til min datters Susuki GN250 står blot :
>> "Use only oils whitc are rated SE or SF under the API clasification
>> system.
>> The viscosity rating should be SAE 10W-40."
>> Det kan jo være både det ene og det andet,
>
> Ja.
>
>> så den med
>> instruktionsbogen giver jeg ikke meget for.
>
> Du mener GN'en kun kan tåle mineralsk?
>
Nej, men jeg mener ikke instruktionsbogen siger hverken det ene, eller
det andet.
;-(

GN'eren kører da fint på Syntetisk nu, og jeg tror såmænd også den vil
have det fint med mineralsk, så længe skifteterminerne ikke overskrides,
og der skiftes filter hver gang.



Jim Andersen (13-06-2008)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 13-06-08 09:01

Michael Dahlberg wrote:
> Nej, men jeg mener ikke instruktionsbogen siger hverken det ene, eller
> det andet.

Tjae... jeg vil mene den siger der kan bruges både det ene og det andet.

Men sålænge der ikke står at man skal bruge syntetisk (eller en
kvalitet/specifikation der kun kan fåes ved en syntetisk) så kommer man da
mineralsk på da den jo er billigere.

/jim



Michael Dahlberg (13-06-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 13-06-08 09:16


"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:48522925$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Michael Dahlberg wrote:
>> Nej, men jeg mener ikke instruktionsbogen siger hverken det ene,
>> eller
>> det andet.
>
> Tjae... jeg vil mene den siger der kan bruges både det ene og det
> andet.
>
> Men sålænge der ikke står at man skal bruge syntetisk (eller en
> kvalitet/specifikation der kun kan fåes ved en syntetisk) så kommer
> man da mineralsk på da den jo er billigere.
>
Ja, og du få jo hvad du betaler for.
;-/

Det hele bunder ud i, om du vil have noget der opfylder
specifikationerne når det hældes på, eller om det betyder noget for dig,
at stadig gør det efter et par tusinde Km i en moderne højtydende
motorcykel-motor.

Prøv nu bare at læse:
http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html
Det er gjort på et øjeblik

Michael D



James Derry (13-06-2008)
Kommentar
Fra : James Derry


Dato : 13-06-08 10:56


Sidst jeg var på gruppen.....2002, var den samme
emne op at vende......ha ha ingenting
ændres...intet står stille! Men svarene er det
samme. Syntetiskolie er ikke noget som er lavet på
en kemibænk, det er mineralsk olie, som er
splittet og molykulerne er så sat sammen i længere
kæder. Meget fint. Men i MC kan man benytte en
"bedre" olie, mao langt nyere specifikation, som
er for "glat" til koblingen, som bruger den samme
olie. Moderne koblinger skulle ikke give
problemet, men mange af de danske cykler er af
ældre dato.

Personligt....(religionsdelen) foretrækker jeg
halvsynthetisk, da de lange kæder har en tendens
til at blive meget belastet af den behandling de
får i netop girkassen. De mere naturligekæder har
større modstandskraft mod disse påvirkninger.

På mine 2 nyeste, bruger jeg helsynthetisk, da det
er anbefalet af fabrikken. Interessant nok, er
lyden fra girkassen og koblingens følelse
anderledes afhængig af hvilken olie jeg bruger(!)
Jeg troede at girkassen var meget "primitiv" i
første omgang, men efter olieskift (kun 600 km)
til min foretrukne mærke, blev den meget bedre.
Begge helsynthetisk af god mærke.

Underligt...

Held og lykke med valget og læsning.....skal vi nu
snakke om smøring af kæder?

lol!

jas




Michael Dahlberg <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev:
>
>"Jim Andersen"
><jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev
>i en meddelelse
>news:48522925$0$15877$edfadb0f@dtext
>01.news.tele.dk...
>> Michael Dahlberg wrote:
>>> Nej, men jeg mener ikke
>>>instruktionsbogen siger hverken det ene,
>>> eller
>>> det andet.
>>
>> Tjae... jeg vil mene den siger der
>>kan bruges både det ene og det
>> andet.
>>
>> Men sålænge der ikke står at man
>>skal bruge syntetisk (eller en
>> kvalitet/specifikation der kun kan
>>fåes ved en syntetisk) så kommer
>> man da mineralsk på da den jo er billigere.
>>
>Ja, og du få jo hvad du betaler for.
>;-/
>
>Det hele bunder ud i, om du vil have
>noget der opfylder
>specifikationerne når det hældes på,
>eller om det betyder noget for dig,
>at stadig gør det efter et par
>tusinde Km i en moderne højtydende
>motorcykel-motor.
>
>Prøv nu bare at læse:
>http://motorcycleinfo.calsci.com/Oil s1.html
>Det er gjort på et øjeblik
>
>Michael D

--
Lyden af Moses´Triumf blev hørt i dalen!


Ukendt (13-06-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-06-08 14:56


"James Derry (slet GVOWF)" <airthy@GVOWFmail.dk> skrev i en meddelelse
news:12133513220.0493682311863317@dtext.news.tele.dk...
>
> Sidst jeg var på gruppen.....2002, var den samme
> emne op at vende......ha ha ingenting
> ændres...intet står stille! Men svarene er det
> samme.
> Personligt....(religionsdelen) foretrækker jeg
> halvsynthetisk, da de lange kæder har en tendens
> til at blive meget belastet af den behandling de
> får i netop girkassen.

Hej

Velkomen tilbage

Rigtige motorcykler har forskellige olier i motoren og gearkassen

> Held og lykke med valget og læsning.....skal vi nu
> snakke om smøring af kæder?

Unødvendigt ! rigtige motorcykler har kardan


--
Mvh.
Dennis Pedersen.
99' BMW R 1150 GS ( 5000 km i år )
89' Honda XBR 500 S ( kan købes )
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66



Michael Dahlberg (13-06-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 13-06-08 15:33


"James Derry (slet GVOWF)" <airthy@GVOWFmail.dk> skrev i en meddelelse
news:12133513220.0493682311863317@dtext.news.tele.dk...
>
> Sidst jeg var på gruppen.....2002, var den samme
> emne op at vende......ha ha ingenting
> ændres...intet står stille! Men svarene er det
> samme. Syntetiskolie er ikke noget som er lavet på
> en kemibænk, det er mineralsk olie, som er
> splittet og molykulerne er så sat sammen i længere
> kæder. Meget fint. Men i MC kan man benytte en
> "bedre" olie, mao langt nyere specifikation, som
> er for "glat" til koblingen, som bruger den samme
> olie. Moderne koblinger skulle ikke give
> problemet, men mange af de danske cykler er af
> ældre dato.

Prøv nu stadig at læse den smule jeg henviser til:
http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html

Syntetisk olie blev egentlig opfundet under WW II til højtydende
flymotorer, og det var dengang laboratorieolie.

Syntetisk olie kan i virkeligheden være 3 ting:

Mineralsk olie, der er "Superrafineret"
Poly-Alpha-Olefin "PAO"
Estere
Oprindelig var kun de 2 sidstnævnte syntetiske olier, men efter at
Castrol i midten af 1990'erne brugte mineralolie i deres syntetiske
olier og Mobil lagde sag an om brugen af ordet syntetisk, og tabte, har
olier baseret på såkaldt Gruppe III mineralsk grundolie også måtte
kaldes syntetisk.
;-/

>
> Personligt....(religionsdelen) foretrækker jeg
> halvsynthetisk, da de lange kæder har en tendens
> til at blive meget belastet af den behandling de
> får i netop girkassen. De mere naturligekæder har
> større modstandskraft mod disse påvirkninger.

Delsyntetisk er blot en blanding indeholdende mindst 30% syntetisk olie!
;-(

>
> På mine 2 nyeste, bruger jeg helsynthetisk, da det
> er anbefalet af fabrikken. Interessant nok, er
> lyden fra girkassen og koblingens følelse
> anderledes afhængig af hvilken olie jeg bruger(!)
> Jeg troede at girkassen var meget "primitiv" i
> første omgang, men efter olieskift (kun 600 km)
> til min foretrukne mærke, blev den meget bedre.
> Begge helsynthetisk af god mærke.


> Underligt...

Ikke nødvendigvis underligt, måske er den ene "ægte" syntetisk, og den
anden baseret på mineralsk olie?
Pas på med f.eks udtrykket "Syntetisk teknologi" på bøtten, så er det
MEGET ofte mineralsk grundolie.

>
> Held og lykke med valget og læsning.....skal vi nu
> snakke om smøring af kæder?
Øh, på min egen MC bliver kæden da smurt af motorolien?
>
Jeg sagde det allerede i mit første svar, dette er starten på (endnu) en
religionskrig.


Michael D



Jim Andersen (13-06-2008)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 13-06-08 13:04

Michael Dahlberg wrote:
> at stadig gør det efter et par tusinde Km i en moderne højtydende
> motorcykel-motor.

GN 250 ?



/jim



Michael Dahlberg (13-06-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 13-06-08 15:03


"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4852621a$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Michael Dahlberg wrote:
>> at stadig gør det efter et par tusinde Km i en moderne højtydende
>> motorcykel-motor.
>
> GN 250 ?
>
>
>
Nej


Jeg svarer generelt om moderne højtydende motorer, der hører datterens
ikke med, og dog, kun 1,3 liter olie, i en motor med 4 ventiler (pr
cylinder), og en litereffekt der trods alt overstiger størstedelen af
husholdnings-bilerne. Jo, jeg ofrer gerne syntetisk på den selv om den
ikke er ligefrem højtydende, men måske netop på grund af sin ringe
størrelse derfor er kraftigt belastet.

Michael D



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste