Broskræk
Fra : MotoCoder

Dato : 11-06-08 14:15

Hejsa gruppe ...

Jeg tror ikke jeg lider af broskræk, men her i næste weekend skal jeg
en tur over bæltet, og kommer derved til at køre motorcykel på
Storebæltsbroen for første gang nogensinde. Det er nogle år siden jeg
sidst havde motorcykel (faktisk så længe siden at der ikke var nogen
Storebæltsbro) og dengang foretrak jeg altid den gamle landevejs-
Lillebæltsbro fremfor den store flotte motorvejsbro - jeg følte mig
_meget_ udsat på den høje bro med masser af spændende sidevind,
ubehagelig grov asfalt, og en ganske anseelig hastighed tilmed.

Storebæltsbroen er jo meget længere og højere, så jeg bebrejder
bestemt ikke dem der slet ikke tør køre over den, men for mit eget
vedkommende, så vil jeg ikke lade mig slå ud af den smule (medmindre
selvfølgelig at det blæser lige så meget som de seneste par dage) - og
derfor kunne jeg godt tænke mig at høre nogle gode tips, tricks, råd
og erfaringer. Især hvis I kender til nogle med regulær broskræk der
er kommet over den (skrækken OG broen), men også erfaringer med
oppakning og kørestil, tidspunkter, etc.

Med de venligste hilsner
Peter
GSX600F - 98
- der i øvrigt nok skal komme over, men bare vil være supergodt
forberedt.

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-08 21:20

> derfor kunne jeg godt tænke mig at høre nogle gode tips, tricks, råd
> og erfaringer.

Jeg har læst om en som med succes placerede sig på læsiden af en stor
lastbil og fulgtes med den hele vejen over broen.
Godt nok skabte det en mindre kø utålmodige bilister bagved.

Dette trick kræver at vinden kommer fra den rigtige side og at man kan finde
en lastbil at følges med.

Mvh Kim

Fra : Anders Majland

Dato : 11-06-08 22:24

> [...]
> Godt nok skabte det en mindre kø utålmodige bilister bagved.
>
> Dette trick kræver at vinden kommer fra den rigtige side og at man kan

Og det skal ikke være en der kører med flamingo, rockwool eller andet let
materiale...

Men det bedste råd er nok at tage det i roligt tempo (~70 er findt for
langsomt går også ud over retnignstabilitetn), holde god afstand til andre
trafikanter og være opmærksom på at det er ved ankerblokkene og pylonerne at
man oplever at komme fra vind til læ til vind. Men hvis du ikke er bange for
at køre i blæsevejr i en by med fleretagers huse så er der heller ingen sag
at køre over storebælt. I en by oplever man også nemt kastevinde der lige
flytter en en meter sidelæns. Men hold f.eks det højre spor med god afstand
til den forankørende. Så kan du se på ham præcist hvor vinden skifter. Og
hvis højden bidrager til broskrækken så nøjes med at kigge fremad ...

Jeg har kørt en del scooter. Den er ca så retningsstabil som at kaste en
hammer med skaftet forrest. En lile sag med 12" hjul og en vindskærm
passende for en Honda Goldwing. I blæsevejr bruger den godt nok en stor del
af vejbanen og jeg har også prøvet at nå frem til betalingsanlægget og få en
skidenballe. Hun sagde jeg ikke havde måtte køre over da broen var lukket
for høje / lette køretøjer... Jeg kunne kun svare at jeg hverken var høj
eller let .... Idag siger de vist "broen lukket for vindfølsomme køretøjer"
i tarfikmeldingerne istedet .... Men den tur var heller ikke sjov - men imho
heller ikke decideret farlig. Sådan ca som at køre i kraftig storm på en vej
hvor der også var noget der kunne lave kastevinde

Fra : Leif

Dato : 11-06-08 22:04

"MotoCoder" <peterlinddk@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Tag dig i agt for det læ de store stolper giver - ligger du med en kraftig
slagside
rykker det gevaldigt, når du kommer ind i læ.

Måske du kender det fra bilen....

Mvh, Leif

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-08 22:51

On Wed, 11 Jun 2008 13:15:02 -0700 (PDT), MotoCoder
<peterlinddk@gmail.com> wrote:

>og
>derfor kunne jeg godt tænke mig at høre nogle gode tips, tricks, råd
>og erfaringer.

Kør hurtigere - ikke langsommere.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 11-06-08 23:16

"MotoCoder" <peterlinddk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> - og derfor kunne jeg godt tænke mig at høre nogle gode tips, tricks, råd
> og erfaringer.

Klem benene godt sammen om tanken, hovedet godt ned bag forruden, op i fart
og styr med hele kroppen.

Har kørt over flere gange (CBR1000F), hvor broen var lukket for lette
køretøjer. Første gang var jeg ved at sk... grønne grise på første del af
lavbroen, hvor jeg lå med omkring 80 km/t sammen med bilerne, og brugte godt
og vel en vognbane. Men lidt tankevirksomhed omkring gyrokrafter og vind
omkring kåben fik mig til at sætte farten op, og fortsatte i venstresporet
med 125-130 km/t og en kørsel der ikke lignede en sinuskurve. Bevares -
cyklen hoppede lidt fra side til side, men det hele var meget mere stabilt.
At bilisterne sikkert har siddet og rystet på hovedet af idioten der kom
"blæsende" i overhalingssporet, er en anden sag.

De gange jeg har kørt over i storm/orkan har jeg erfaret at vindtrykket på
højbroen er meget konstant uden de store kastevinde der optræder på
lavbroen. Der skal selvfølgelig lige forberedes til passage ved pyloner og
ankerblokke.

Allan Bojesen
SP1

Fra : Martin Wittrock

Dato : 12-06-08 05:21

Og hvis det ikke blæser så voldsomt, så husk endelig at nyde turen. Man har
en rigtig god udsigt deroppe når man er på to hjul. Jeg har kun kørt over
broen i blæsevejr en gang og der havde jeg medvind :)

--
Martin Wittrock (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine

Fra : Anders Majland

Dato : 12-06-08 09:06

> Og hvis det ikke blæser så voldsomt, så husk endelig at nyde turen. Man
> har
> en rigtig god udsigt deroppe når man er på to hjul.

Den flotteste tur jeg har haft over broen var med udsigt ned til en kraftig
tordenbyge over fyn. Det er lidt en sjov oplevelse at køre oppe i solskinnet
og kunne se ned på kuldsorte skyer og lyn (Ja jeg ved godt at jeg reelt ikke
var over uverjret - men blot ved siden af. Men oplevelsen var som beskrevet)
Desværre kunne jeg godt regne ud at uvejret og min bane ville mødes nede på
fyn

Fra : HC

Dato : 12-06-08 15:05

MotoCoder wrote:

> Hejsa gruppe ...
> Jeg tror ikke jeg lider af broskræk, men her i næste weekend skal jeg
> en tur over bæltet, og kommer derved til at køre motorcykel på
> Storebæltsbroen for første gang nogensinde.

Jeg har krydset en del gange på mc, og det kan være en smule skummelt de
første par gange. Vinden kan tage godt ved, men husk på hvad de andre
også skriver - hvis du kører for langsomt er du mere følsom overfor
sidevind. Hvis det er rigtig slemt med vinden, så kan du - alt efter
trafikken naturligvis - lægge dig tæt på midterstriben når du passerer
pyloner, ankerblokke osv. første gang for ligesom at få en fornemmelse
af hvor hidsig vinden er.

Jeg er iøvrigt lige kommet hjem fra bryllupsrejse i Sydeuropa, og kan
oplyse at motorvejsbroerne i de italienske alper op imod Østrig er
*rigtig* spændende. Rigtig meget af motorvejsstrækningen omkring grænsen
er broer, og man er derfor meget udsat for de meget tilfældige
kastevinde som der er i bjergene. Motorcykler var der masser af imellem
München og Innsbruck, men ned til Verona var der stort set ingen - og
jeg forstår dem ærlig talt godt. Det er ikke en særlig rar strækning.
Konen var heller ikke glad for den.

... og så var der iøvrigt pisse varmt :)

Hygge,
HC

--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

Fra : Niels Pein

Dato : 12-06-08 23:53

"HC" skrev ...
> Motorcykler var der masser af imellem München og Innsbruck, men ned til
> Verona var der stort set ingen - og jeg forstår dem ærlig talt godt. Det
> er ikke en særlig rar strækning.

Måske fordi mange tager de fede bjergveje i stedet for de forholdsvis
kedelige motorvejsstræk med store broer og store tunneler?
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Anders Majland

Dato : 17-06-08 14:18

> - der i øvrigt nok skal komme over, men bare vil være supergodt
> forberedt.

Regner da ned du kom godt frem og tilbage

Men hvad var din oplevelse af første tur over broen ?

Fra : Studo

Dato : 17-06-08 16:49

Den Tue, 17 Jun 2008 15:17:58 +0200 skrev Anders Majland:

> Regner da ned du kom godt frem og tilbage
>
> Men hvad var din oplevelse af første tur over broen ?

Godt nok ikke min første tur, men den anden.
Søndag eftermiddag, godt med vind. En byge ude i horisonten, høj sol
henover broen. Flot udsigt. Lige en smut langs en lastbil ved pillerne,
men behovet var nu ikke så stort. Men det gjorde jo at hastigheden gav en
længere oplevelse af overkørslen.

(og jeg ramte aldrig nogen byge)

Fra : MotoCoder

Dato : 17-06-08 10:26

On 17 Jun., 15:17, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Regner da ned du kom godt frem og tilbage
>
> Men hvad var din oplevelse af første tur over broen ?

Jeg kører først over på lørdag - hvis vinden løjer lidt af - for leden
sagde vejrudsigten 12m/s fra vest, nu er det "kun" 10 - måske når det
at blive lidt mindre, for det er godt nok en lidt hidsig blæst synes
jeg.