svar i fdm-motor
Fra : Klaus R

Dato : 09-06-08 20:00

sad lige og læste i FDM's motor og deres jurist har svaret en der
spørger om kørsel mellem rækker på motorvej... det er bare forbudt,
siger han. jeg mener der er noget om at hvis man kører venstre om og
holder sig inden for stregen er det lovligt nok...
ikke at jeg ønsker diskussion om det fornuftige :-? men det
regelmæssige aspekt lol

Klaus R

Fra : Rene´

Dato : 09-06-08 13:29

On 9 Jun., 21:00, Klaus R <dummefj...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> holder sig inden for stregen er det lovligt nok...
> ikke at jeg ønsker diskussion om det fornuftige :-? men det

Så vidt jeg husker er det kun lovligt såfremt der er dobbelte optrukne
vognbanelinier, ellers ikke.

Fra : Rene´

Dato : 09-06-08 13:36

Der står lidt om overhaling her :
§ 21 til 24.

Fra : Rene´

Dato : 09-06-08 15:14

Fandt lige et spørgsmål til Mogens Wilbert som tidligere var i
Rigspolitiets Færdselsafdeling :

?. : Der hersker ingen tvivl om, at man ikke må overskride en fuldt
optrukket stribe på en landevej.
Men må man gerne overhale, hvis det kan gøres uden at overskride
striben?
Mange tolker striben som "Overhaling Forbudt" - men hvad er det
rigtige?
Er der forskel i tolkningen af spørgsmålet, hvis der er dobbelt
optrukket?

Svar: Jeg er enig med dig i, at den fuldt optrukne linie aldrig må
overskrides i en normal trafiksituation.
Derimod må man, hvis der er plads, og overhalingen kan ske uden at
være til fare eller ulempe for andre, gerne overhales selv om der er
optrukne linier.
Du kan bare forestille dig en situation, hvor en 3-sporet landevej er
opdelt i henholdsvis 2 og 1 vognbaner adskilt med dobbelt optrukket
spærrelinie. naturligvis må du så overhale i den 2-sporede retning,
bare du ikke overskrider spærrelinien. Tilsvarende gør sig gældende i
andre tilfælde.

M.v.h. Mogens Wilbert

Fra : Niels Pein

Dato : 10-06-08 00:30

"Klaus R" skrev ...
> [...]
> stregen er det lovligt nok...
> ikke at jeg ønsker diskussion om det fornuftige :-? men det regelmæssige

Jeg vil vædde en kasse humle med at det svar er lodret forkert, og derfor
har jeg også allerede sendt dem en mail om at de burde checke det svar.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-08 07:00

On Tue, 10 Jun 2008 01:30:18 +0200, "Niels Pein"
<fornavn@efternavn.landekode> wrote:

>Jeg vil vædde en kasse humle med at det svar er lodret forkert, og derfor
>har jeg også allerede sendt dem en mail om at de burde checke det svar.

En ting er i hvert fald sikkert. Juristen der svarer, har
simplificeret sagen i en grad der er helt hen i vejret.

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-06-08 12:58

Klaus R wrote:
> sad lige og læste i FDM's motor og deres jurist har svaret en der
> spørger om kørsel mellem rækker på motorvej... det er bare forbudt,
> siger han. jeg mener der er noget om at hvis

Det korte og simple svar er "det er forbudt".
Der er nogle hvis'er og enkelte specialtilfælde hvor det ikke er forbudt.

FDM er også gået over til at sige at man altid skal køre med vinterdæk (på
bil) om vinteren.
Tidligere nævnte de nogle hvis'er og specialtilfælde, men det er de, for
ikke at forvirre læseren, gået bort fra.

/jim

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 10-06-08 15:10

Jim Andersen skrev:
> [...]

> Tidligere nævnte de nogle hvis'er og specialtilfælde, men det er de, for
> ikke at forvirre læseren, gået bort fra.

Hvis der stilles et retsligt /lovteknisk spørgsmål, så kan man da ikke
bare tage den del af lovgivningen (specialtilfælde)der passer til ens
egen holdning/mening og så svare i forsimplet form at dette eller hint
er lovligt/forbudt - det giver simpelthen ingen mening!

Det korte og simple svar er at det _er_ lovligt - og det er testet i
praksis op mod en emsig og ikke så lidt stædig betjent over flere ugers
diskussion - men han gav sig til sidst, med konstateringen af at det i
det givne tilfælde var lovligt.(motorvej E45 mellem afkørsel "Aalborg C"
og afkørsel "Hadsnd / Egensevej")

--
Dun@nt - der _ikke_ selv kører mellem rækkerne, men kører tidligt nok
hjemme fra. - "Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : claus b.p.

Dato : 11-06-08 00:26

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Ifølge FDMs definition er det forbudt at overhale i samme vognbane hvor der
allerede befinder sig en bil. Det er også forbudt at overhale indenom. Men
hvis bilerne "fremføres i flere baner ... osv. altså kø-kørsel, så er der
ikke tale om overhaling, men forbikørsel (for bilerne). Det samme må vel så
gælde for mc'erne, eller hvad?

/Claus

Fra : Niels Pein

Dato : 11-06-08 01:04

"claus b.p." skrev ...

> Ifølge FDMs definition er det forbudt at overhale i samme vognbane hvor
> der allerede befinder sig en bil.
[snip]

Og det er bl.a. det der er forkert. I hvert fald i de fleste situationer.

Juristen fra bladet henviser til §52 stk. 1, men den har ikke noget med en
overhalingssituation at gøre. Og der står heller ikke noget i §52 om
vognbaner, så hvis den paragraf blev brudt ved en overhaling, så ville den
blive brudt ligegyldigt hvilken vognbane man lå i. Manden tager simpelthen
fejl, selvom han er jurist.
(det er i hvert fald min mening indtil det modsatte er bevist
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-08 09:46

On Wed, 11 Jun 2008 02:03:32 +0200, "Niels Pein"
> [...]

>blive brudt ligegyldigt hvilken vognbane man lå i. Manden tager simpelthen

Det skal man kun være glad for. Hvis politiets jurist gjorde det samme
ville man blive frifundet

Fra : Anders Majland

Dato : 11-06-08 14:56

> Det skal man kun være glad for. Hvis politiets jurist gjorde det samme
> ville man blive frifundet

Det korrekte svar ville have været noget i retning af at det kan gøres
lovligt hvis der er plads til at overhale en bil venstre om. Men også at man
ved kørsel imellem rækkerne oftest vil komme til at forbryde sig mod
reglener mod at overhale højre om eller slalomkørsel.

Men mon de finder plads til et dementi ? Problemet er at motor bliver læst
af rigtigt mange bilister. Hvis de tror på det skrevne vil nogen af dem
måske i fremtiden få en tendens til at lukke af istedet for at give plads

/A - der ikke overhaler ret tit i samme vognbane - Med sidestaskerne er
mc'en lige lovlig bred til at der kan skaffes ordenligt afstand medmindre
bilisten trækker helt til højre ..

Fra : Søren Larsen

Dato : 11-06-08 16:37

Det har Thomas Makro også tænkt lidt over Prøv at se her.
http://www.dmcn.dk/faq/VisEmne.asp?ID=54

/Søren

Fra : Klaus R

Dato : 11-06-08 18:49

Søren Larsen:
> Det har Thomas Makro også tænkt lidt over Prøv at se her.
> http://www.dmcn.dk/faq/VisEmne.asp?ID=54
>
> /Søren

jamen det er jo det jeg tænker. kørte meget på motorvej hele sidste
sommer, lille zuki 450 uden sidetasker som nemt smuttede igennem, men
kan FDM's svar ikke føre til at mange "u-uddannede civilbetjente" vil
prøve at formidle dette tvivlsomme svar i praksis til stor fare for
mange, der som jeg, sparede køen hver dag for en bil de 75 km hver vej.
er der nogen der har prøvet at starte en skrivelse til politikerne om
denne fordel ved "mellemkørsel" som andre lande sandsynligvis har
opdaget... de skeler jo gerne til andre lande i andre sammenhænge.

Klaus R

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-06-08 07:12

Klaus R wrote:
> [...]
> denne fordel ved "mellemkørsel" som andre lande sandsynligvis har
> opdaget... de skeler jo gerne til andre lande i andre sammenhænge.

Opdaget og anbefaler : http://www.motornieuws.nl/hart_file-thumb.gif

Jeg kørte mellem rækkerne i dag så en MC-betjent ikke kunne undgå at se
det. Han reagerede ikke, men det var måske fordi han ventede på den
ambulance han skulle escortere. Han passerede mig igen med blink, og en
ambulance på slæb ved bellahøj. Jeg havde ellers næsten besluttet mig
for at prøve lovligheden af hvis chancen kom (biler < 30km/t - mig =
40km/t imellem).

--
vh
Torben -

Fra : Rene Joergensen

Dato : 12-06-08 07:06

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ambulance på slæb ved bellahøj. Jeg havde ellers næsten besluttet mig
> for at prøve lovligheden af hvis chancen kom (biler < 30km/t - mig =

I mandags kørte jeg forbi både en MC-betjent og en politibil. Ingenting
skete, så mon ikke det kun er hvis man møder en ny betjent, eller en
gammel krakilsk betjent. :)

--
-René

Fra : Jim Andersen

Dato : 12-06-08 08:56

Klaus R wrote:
> jamen det er jo det jeg tænker. kørte meget på motorvej hele sidste
> sommer, lille zuki 450 uden sidetasker som nemt smuttede igennem

Det har intet at gøre med om man "nemt smutter igennem". Det har at gøre med
om du overholder loven.
Og det vil laaaangt størstedelen af "rækkekørere" (både små og store) ikke
kunne (i længere tid ad gangen).

> kan FDM's svar ikke føre til at mange "u-uddannede civilbetjente" vil
> prøve at formidle dette tvivlsomme svar i praksis til stor fare for
> mange

Hvilken fare? At nogle selvbestaltede sheriffer vil "lukke af"?
Så skal de jo også lade være med at fortælle at det er ulovligt at køre
hurtigere end max tilladte hastighed, så "civil-sherifferne" ikke lukker af
for fartsyndere ved at ligge i yderste bane med max tilladte.

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-08 11:08

On Thu, 12 Jun 2008 09:56:19 +0200, "Jim Andersen"
<jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote:

>Så skal de jo også lade være med at fortælle at det er ulovligt at køre
>hurtigere end max tilladte hastighed, så "civil-sherifferne" ikke lukker af
>for fartsyndere ved at ligge i yderste bane med max tilladte.

Men det er så også ulovligt

Fra : Søren Larsen

Dato : 13-06-08 20:02

"Klaus R" <dummefjols@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> denne fordel ved "mellemkørsel" som andre lande sandsynligvis har
> opdaget... de skeler jo gerne til andre lande i andre sammenhænge.

Hmm! Skrive til politikerne. Med tanke på den måde politikerne i dette land
arbejder, vil der nok gå så mange år før det direkte ville blive
lovliggjort, at jeg til den tid ikke længere ville kunne holde balancen på
en MC!

Så hellere tage loven i denne "lille" sag i egen hånd. På den måde jeg
praktiserer det, skal en betjent næsten gøre det samme, altså køre mellem
rækkerne, for at opdage det. Iøvrigt går jeg mere op i sikkerheden end
lovligheden; hvis bilerne holder stille eller ligger så tæt at det ikke er
muligt for dem at skifte vejbane, føler jeg mig sikker på midterstriben

/Søren

Fra : N/A

Dato : 25-06-08 15:10

Fra : otto2@worldonline.dk

Dato : 25-06-08 05:58

Så fik jeg svar fra fdm
Hej Preben Jensen

FDM vil naturligvis helst vejlede og ikke vildlede. Umiddelbart var
jeg/vi overbevist om, at vores svar i Motor var korrekt.
Da vi har modtaget mange henvendelser som din egen,
har vi rettet henvendelse til både Rigspolitiets færdselsafdeling og
Justitsministeriets lovafdeling for at få vores forståelse af
færdselslovens bestemmelser om overhaling endeligt bekræftet.
Efter min første, telefoniske, henvendelse til de nævnte myndigheder
må vi imidlertid konstatere,
at Rigspolitiets færdselsafdeling ikke er enig med Justitsministeriets
lovafdeling.
Og at hverken Rigspolitiets eller Justitsministeriets fortolkning
svarer helt overens med FDM’s forståelse af færdselsloven.

En sådan uklarhed er naturligvis uacceptabel. FDM har derfor anmodet
såvel Rigspolitiet som Justitsministeriet
om skriftligt at meddele og begrunde myndighedernes vurdering med
henvisning til den tvivl som myndighedernes indledende,
telefoniske redegørelse har efterladt. Vi må formode at myndighederne
vil drøfte sagen internt og herefter meddele FDM,
hvilken bestemt forståelse af færdselsloven, der må anses at være den
rette.

Vi vil naturligvis orientere om resultatet i Motor.

Med venlig hilsen

Casper Schad

Fuldmægtig, cand.jur.

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 25-06-08 06:45

On 25 Jun., 13:57, ot...@worldonline.dk wrote:
> Så fik jeg svar fra fdm

[snip]

Jeps, jeg fik nøjagtig samme svar.

> Da vi har modtaget mange henvendelser som din egen,
> har vi rettet henvendelse til både Rigspolitiets færdselsafdeling
> og Justitsministeriets lovafdeling ...

Jeg er glad for jeg skrev. Een henvendelse flytter nok ikke så meget,
men hvis vi er mange nok, så begynder de alligevel at lytte.
Og når man skal være "mange nok" kan man passende begynde med sig
selv, og håbe at nogle andre gør ligeså.

> Vi vil naturligvis orientere om resultatet i Motor.

Jeg glæder mig til at se hvordan de formulerer det, for jeg har en
fornemmelse af, at det korrekte svar ikke stemmer helt overens med det
de selv gerne ville skrive. Ud fra den fordom at bilister generelt
ikke bryder sig om motorcyklister, og slet ikke når vi taler om at
køre mellem rækkerne på motorvej.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-06-08 15:10

Niels.Pein@gmail.com skrev:
> [...]

> de selv gerne ville skrive. Ud fra den fordom at bilister generelt
> ikke bryder sig om motorcyklister, og slet ikke når vi taler om at

Mjahh glæde sig og glæde sig.

Selv om jeg ikke selv benytter pågældende fremfærd på motorvejene, så
frygter jeg at en sådan uklarhed, får politikere der keder sig til at
røre på sig, og bumelummelum så er der atter en paragraf der regulerer
danskerens adfærd (som om der ikke var rigelig af dem i forvejen) -

Næh nej, den der lever stille lever godt, og er der ikke regler, lærte
jeg fra ung af, at det der ikke er _udtrykkeligt_ forbudt er tilladt,
hvorfor det er op til den enkelte at vurdere om det nu også er en klog
disposition - og når alt kommer til alt, så har jeg det bedst med at
tingene er sådan...

--
Dun@nt

Fra : Armand

Dato : 25-06-08 19:16

J.C.Kløve skrev:

> [...]
> danskerens adfærd (som om der ikke var rigelig af dem i forvejen) -
>
> Næh nej, den der lever stille lever godt, ...

Hørt!

Hvor man hidtil har kunnet lukrere på de fleste betjentes forståelse for
trafikal afvikling, risikerer emnet nu at blive indskærpet i skarpeste
fortolkning hvorefter at samtlige motorcykelbetjente i en lang periode
fremover vil blive korsfarere for denne sag hvorved denne stille fordel
for mangt en motorcyklist i stop'n go -trafik vil være en sage blot :-|

--
Armand.

Fra : Niels Pein

Dato : 25-06-08 22:48

"Armand" skrev ...

> [...]
> fremover vil blive korsfarere for denne sag hvorved denne stille fordel
> for mangt en motorcyklist i stop'n go -trafik vil være en sage blot :-|

Jeg tillader mig at tvivle.
Det begyndte med at Motor slog fast med syvtommersøm - fejlagtigt - at det
var forbudt. Og det i FDM's medlemsblad, som nok bliver læst af en del.
Jeg synes man møder en rimelig velvilje, bortset fra få bonderøve, når man
forsigtigt sniger sig frem i en stillestående kø. Hvis der breder sig den
misforståelse, at det under alle omstændigheder er forbudt, så tror jeg vi
vil møde mere modstand blandt de øvrige trafikanter. Jeg synes det gælder om
at komme sådan en misforståelse i møde.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA