|
| "Vidner anslår motorcyklistens fart til 20~ Fra : MotoCoder |
Dato : 09-06-08 11:26 |
|
Inspireret af denne artikel: http://jp.dk/indland/trafik/article1364354.ece
- som allerede bliver diskuteret på en lidt ubehagelig måde i tråden
om videooptagelser, så er jeg altså nødt til at spørge hvad det er for
nogle mennesker der på den måde er i stand til at vurdere motorcyklers
hastighed.
Ja, vi ved godt at det er farligt at køre stærkt, og vi ved også godt
at stort set ethvert uheld kunne undgåes hvis farten var tilstrækkelig
lav (omend de to ældre herrer i Aars nok beviser at den skal være
enddog særdeles lav). Men jeg begynder at føle at bilister altid kan
tillade sig at køre motorcykler ned, fordi "de kører jo også alt for
stærkt" - se bare reaktionen fra damen på Amagerbrogade for et par
tråde siden.
Motorcykler kører altid stærkt - selv når vi ikke kører stærkt, så
accelererer vi jo fra alle bilerne, det er nærmest umuligt at undgå.
Vi bevæger os kvikt fra den ene vejside til den anden, og lyden af de
mange omdrejninger er jo altid nok til at få folk til at udbryde: "Uh
altså - du kører alt for stærkt!"
Jeg er ikke i stand til at vurdere hvor hurtigt en bil kører, når den
kører forbi mig, slet ikke hvis den kører imod mig, og bestemt ikke
hvis jeg selv står stille. Så hvad er det for nogle mennesker, der
ikke alene kan vurdere at en motorcykel kører for stærkt, men endda
kan fastsætte hastigheden forholdsvis præcist? Hvad er det der får dem
til at tro at de er i stand til det? Og hvorfor bringer aviserne altid
den slags historier?
Historien er i forvejen ret underlig - Thisted Landevej er utrolig
lige, i hvert fald fra Arentsminde til Birkelse, så hvordan i alverden
kan en bilist overhale, for "pludselig" at blive overrasket over en
motorcykel der "dukker op"?
Se landevejen her: (jeg ved ikke præcis hvor uheldet skete)
http://maps.google.dk/maps?f=q&hl=da&geocode=&q=Arentsminde&sll=57..162778,9.708652&sspn=0.05492,0.116386&ie=UTF8&ll=57.143784,9.67329&spn=0.054948,0.116386&t=h&z=13
Hvorfor lyder nyheden ikke "Søvnig bilist kører i den forkerte side af
vejen og slår motorcyklist ihjel"? Jeg skal ikke forsvare den
pågældende, nu afdøde, motorcyklist, men jeg synes der er en
ubehagelig tendens til at skyde skylden på motorcyklisterne, som om
Hr. og Fru Danmark tænker "Jaja, så døde der endnu en, men han var jo
også selv ude om det." Og så fortsætter de ellers med at køre 110 i
den forkerte side af landevejen, imens de lægger makeup og
programmerer deres GPS ...
Men tilbage til emnet. Tror I på at nogen - overhovedet - er i stand
til at vurdere hvor hurtigt (+/-50 km/t) en motorcykel kører? Kunne
det ikke være interessant at lave en slags MythBusters test af den
slags?
/Peter
GSX600F '98 - der vist ikke engang kan køre 200 km/t
| |
Western (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Western |
Dato : 09-06-08 18:56 |
|
"MotoCoder" <peterlinddk@gmail.com> skrev
>Men tilbage til emnet. Tror I på at nogen - overhovedet - er i stand
>til at vurdere hvor hurtigt (+/-50 km/t) en motorcykel kører? Kunne
>det ikke være interessant at lave en slags MythBusters test af den
>slags?
Nu fremgår det ikke af artiklen i jp.dk hvor vidnerne befandt sig. Hvis
de nu har kørt i samme retning som mc'isten, er blevet overhalet af ham
og selv har kørt "godt til", så er muligheden for at vurdere hastigheden
langt bedre end den er for en modgående trafikant.
Så ja, det er muligt. Men i mange situationer rigtig svært.
--
Leif Westen
| |
Rene´ (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Rene´ |
Dato : 09-06-08 12:28 |
|
MotoCoder skrev:
> Tror I p� at nogen - overhovedet - er i stand
> til at vurdere hvor hurtigt (+/-50 km/t) en motorcykel k�rer? Kunne
> det ikke v�re interessant at lave en slags MythBusters test af den
> slags?
Jeg tror det er meget svært at bedømme hastighed ved bare at observere
køretøjet. Man er jo næsten nødt til at have en given strækning kørt
på en hvis tid, og det er nok sjældent man når at tælle kantpæle og
tælle sekunder, og det ville jo stadigvæk være noget upræcist.
Ved kun at observere køretøjet har man jo også en tendens til at tage
støjniveauet med i sit gæt.
En der overhaler med en larmepotte vil umiddelbart give et indtryk af
en højere fart, end hvis den ikke larmede. IMHO.
| |
Brian Lund Larsen (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Brian Lund Larsen |
Dato : 09-06-08 12:52 |
|
On 9 Jun., 19:26, MotoCoder <peterlin...@gmail.com> wrote:
>
> Men tilbage til emnet. Tror I på at nogen - overhovedet - er i stand
> til at vurdere hvor hurtigt (+/-50 km/t) en motorcykel kører? Kunne
> det ikke være interessant at lave en slags MythBusters test af den
> slags?
>
> /Peter
> GSX600F '98 - der vist ikke engang kan køre 200 km/t
Jeg vil gerne nominere en GSXR250 i første gear til at være objektet
der skal vurderes.
Jeg er selv engang kørt forbi en gammel dame på cykel, på min gamle 4g
Yamaha knallert. Farten var nok i nærheden af 25km/t. Kort efter
overhalingen punkterede jeg og da den gamle dame fik cyklet sig op til
mig råbte hun til mig i forbi farten: "Det er også fordi du kører så
stærkt".
Så nej, jeg tror ikke den almene person er i stand til at vurdere en
MCs fart.
--
// brian
| |
Ukendt (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-06-08 20:11 |
|
"MotoCoder" <peterlinddk@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:888ba726-5cdb-4938-8cc5-55eeb1c8a579@26g2000hsk.googlegroups.com...
>
>
Men tilbage til emnet. Tror I på at nogen - overhovedet - er i stand
til at vurdere hvor hurtigt (+/-50 km/t) en motorcykel kører? Kunne
det ikke være interessant at lave en slags MythBusters test af den
slags?
>
>
Det foresvæver mig at jeg engang har læst/hørt at det tyske politi var holdt
op med at bruge den slags "vidneudsagn"
netop fordi den almindelige borger ikke var i stand til at vurdere en, i det
her tilfælde, bils hastighed.
Så jeg tror ikke folk generelt er i stand til at vurdere en bil/mc's
hastighed.
Jo, ca 50 kontra ca 150 den forskel vil de fleste nok kunne se.
Mvh
Thomas
| |
Studo (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Studo |
Dato : 09-06-08 21:04 |
|
Den Mon, 09 Jun 2008 21:11:09 +0200 skrev T. R.:
> "MotoCoder" <peterlinddk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:888ba726-5cdb-4938-8cc5-55eeb1c8a579@26g2000hsk.googlegroups.com...
>>
>>
> Men tilbage til emnet. Tror I på at nogen - overhovedet - er i stand til
> at vurdere hvor hurtigt (+/-50 km/t) en motorcykel kører? Kunne det ikke
> være interessant at lave en slags MythBusters test af den slags?
>>
Var det måske en mulighed til en track-day. Hvor man hiver så mange
"udefra"-kommende med, som så skal vurdere hastigheden. Man skal så sætte
det i lidt system. Med placering, hastighed, sving og sådan. Men en lille
hurtig sjusning om hvor gode folk er til det kan man da få. Evt.
sammenligne med de som er vant til trackday. (hvor de nok ikke skal have
sving de kender for godt)
| |
Anders Majland (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 09-06-08 21:19 |
|
> Men tilbage til emnet. Tror I på at nogen - overhovedet - er i stand
> til at vurdere hvor hurtigt (+/-50 km/t) en motorcykel kører? Kunne
> det ikke være interessant at lave en slags MythBusters test af den
> slags?
Det kunne være en sjov øvelse . F.eks.
Passere med xx km/t i højeste gear
Passere med yy km/t et eller 2 gear lavere
Acc kraftigt umiddelbart inden og passere med xx km/t
Og så have et par forskellige mc'er - fra en "ny" med original "lydløs"
potte til en med et orednligt råberør. Og også gerne en stor kåbecykel og en
med så lille fremtoning som muligt...
En gsx250r der bliver kørt ud gennem gearene lyder jo af meget mere end en
moderne stor mc
xx kunne jo passende starte med at være 80km/t og så også tage den med
120km/t go 160km/t - eller lign.
| |
mig (09-06-2008)
| Kommentar Fra : mig |
Dato : 09-06-08 22:05 |
|
> En gsx250r der bliver kørt ud gennem gearene lyder jo af meget mere end en
> moderne stor mc
>
> xx kunne jo passende starte med at være 80km/t og så også tage den med
> 120km/t go 160km/t - eller lign.
En moderne 600 tager også ganske mange omdrejninger, og de er rimelige
udbredte. Bor tæt på touring camp, og ud fra LYDEN vil jeg da gætte på at
halvdelen af de godt 100 mcere der passerer hver dag kører over 200
Jeg var på et mc kursus afholdt af nogle politifolk for nogle år siden. En
af øvelserne var at man skulle accelere op til et bestemt sted og så bremse.
Jeg vil sige at de var MEGET gode til at bedømme den fart man havde på det
bestemte punkt, så nogle har helt sikkert den evne, men øvrigheden... næppe.
Dog vil jeg give en anden ret i, at kører man 110 på en landevej og en mc
flyver uden om en, så har den nok kørt en del mere end 110, og 200 kan da
være et (omend nok urealistisk?) gæt.
| |
Jacob Bunk Nielsen (09-06-2008)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 09-06-08 22:55 |
|
"mig" <..@yahoo.com> writes:
> Dog vil jeg give en anden ret i, at kører man 110 på en landevej og en
> mc flyver uden om en, så har den nok kørt en del mere end 110, og 200
> kan da være et (omend nok urealistisk?) gæt.
Jo, men vil det ikke være ganske kortvarigt for manges vedkommende? Jeg
kører fx ofte hurtigt når jeg overhaler, og slipper så gassen igen når
jeg er forbi, så jeg kommer ned på en mere rimelig hastighed. Har han så
lavet et par friske overhalinger i lavt gear og dem han har overhalet
har lagt mærke til larmen, så har han sikkert hurtigt kørt 200 i følge
vidnerne som han har overhalet.
Ham der blev kørt ned her blev kørt ned mens han kørte i sin egen
vognbane. Det synes jeg er værd at huske på, det er der ingen
undskyldning for, heller ikke selv om han har kørt lidt for hurtigt. Det
må være ham der ikke har haft tilstrækkeligt udsyn til at lave en
overhaling der må påtage sig (hovedparten af) skylden.
--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
| |
Niels Pein (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 10-06-08 00:41 |
|
"MotoCoder" skrev ...
> Historien er i forvejen ret underlig - Thisted Landevej er utrolig
> lige, i hvert fald fra Arentsminde til Birkelse, så hvordan i alverden
> kan en bilist overhale, for "pludselig" at blive overrasket over en
> motorcykel der "dukker op"?
Jeg synes også det lyder lidt vel mystisk. Der er gode oversigtsforhold står
der.
Ok hvis de 200 holder vand, så er det da meget, men hvis der er bare lidt
afstand mellem bil og mc under overhaling, så vil mc'isten vel reagere, ved
at køre udenom eller bremse. Ved landevejshastighed har de fleste vel mindst
300 meter til modkørende, nok nærmere over 400, før man laver en overhaling.
Overholdes det, så skulle der være tid nok til en fornuftig reaktion, selvom
de nærmer sig hinanden med sammenlagt 300 km/t.
Jeg synes det lyder som om der ikke har været ret lang afstand til den
motorcyklist. Mit skud i tågen er, at bilisten helt har overset
motorcyklisten.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
| |
Allan Rasmussen (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Allan Rasmussen |
Dato : 10-06-08 07:23 |
|
>> Historien er i forvejen ret underlig - Thisted Landevej er utrolig
>> lige, i hvert fald fra Arentsminde til Birkelse, så hvordan i alverden
>> kan en bilist overhale, for "pludselig" at blive overrasket over en
>> motorcykel der "dukker op"?
> Jeg synes også det lyder lidt vel mystisk. Der er gode oversigtsforhold
> står der.
> Ok hvis de 200 holder vand, så er det da meget, men hvis der er bare lidt
> afstand mellem bil og mc under overhaling, så vil mc'isten vel reagere,
> ved at køre udenom eller bremse. Ved landevejshastighed har de fleste vel
> mindst 300 meter til modkørende, nok nærmere over 400, før man laver en
> overhaling. Overholdes det, så skulle der være tid nok til en fornuftig
> reaktion, selvom de nærmer sig hinanden med sammenlagt 300 km/t.
>
> Jeg synes det lyder som om der ikke har været ret lang afstand til den
> motorcyklist. Mit skud i tågen er, at bilisten helt har overset
> motorcyklisten.
Det er formentlig en kombination af begge...
Hvis du, i bil, skal overhale en forankoerende bil...
Den bevaeger sig med 80 km/t - og du med 90...
Saa tager det vel hvad? 8 sekunder at komme udenom? - Paa 8 sekunder
bevaeger mc'en sig ca. 440 meter... og dig i den overhalende bil 200
meter...
Bilisten har altsaa ved overhalingens begyndelse haft et muligt frit sigte
paa ca. 640 meter...
200 km/t er altsaa hurtigt og saerdeles uforsvarligt ... Hvis han altsaa har
koert saa staerkt... Men det kan vel fastslaas af hvor langt vaek fra
ulykkesstedet man har fundet mc'en...
Pas paa derude...
Mvh
Allan
| |
N/A (10-06-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 10-06-08 15:27 |
|
| |
N/A (10-06-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 10-06-08 15:27 |
|
| |
James Derry (10-06-2008)
| Kommentar Fra : James Derry |
Dato : 10-06-08 11:50 |
|
Mit skud i tågen er, at bilisten helt har overset
motorcyklisten.
enig!
| |
Niels.Pein@gmail.com (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Niels.Pein@gmail.com |
Dato : 10-06-08 02:58 |
|
On 10 Jun., 08:23, "Allan Rasmussen" <jawaSLETmig...@hotmail.com>
wrote:
> >> Historien er i forvejen ret underlig - Thisted Landevej er utrolig
> >> lige, i hvert fald fra Arentsminde til Birkelse, så hvordan i alverden
> >> kan en bilist overhale, for "pludselig" at blive overrasket over en
> >> motorcykel der "dukker op"?
> > Jeg synes også det lyder lidt vel mystisk. Der er gode oversigtsforhold
> > står der.
> > Ok hvis de 200 holder vand, så er det da meget, men hvis der er bare lidt
> > afstand mellem bil og mc under overhaling, så vil mc'isten vel reagere,
> > ved at køre udenom eller bremse. Ved landevejshastighed har de fleste vel
> > mindst 300 meter til modkørende, nok nærmere over 400, før man laver en
> > overhaling. Overholdes det, så skulle der være tid nok til en fornuftig
> > reaktion, selvom de nærmer sig hinanden med sammenlagt 300 km/t.
>
> > Jeg synes det lyder som om der ikke har været ret lang afstand til den
> > motorcyklist. Mit skud i tågen er, at bilisten helt har overset
> > motorcyklisten.
>
> Det er formentlig en kombination af begge...
>
> Hvis du, i bil, skal overhale en forankoerende bil...
> Den bevaeger sig med 80 km/t - og du med 90...
> Saa tager det vel hvad? 8 sekunder at komme udenom? - Paa 8 sekunder
> bevaeger mc'en sig ca. 440 meter... og dig i den overhalende bil 200
> meter...
>
> Bilisten har altsaa ved overhalingens begyndelse haft et muligt frit sigte
> paa ca. 640 meter...
>
Og 640 meter er så rigeligt til at motorcyklisten kunne reagere og
evt. standse helt, også fra 200 km/t.
Det bilisten kunne forvente under de opstillede forhold, var vel at
han skulle have mindst 400 meter fri. Det er også rigeligt til at
mc'en kunne undgå sammenstød, også fra 200 km/t. Et slag på tasken;
fra 200 km/t kan man standse helt på 200 meter, inkl. afstand
tilbagelagt i reaktionstiden (er der nogen der har et bedre bud?).
Så jeg tror ikke på der har være ret lang afstand da bilisten
overhalede.
> 200 km/t er altsaa hurtigt og saerdeles uforsvarligt ... Hvis han altsaa har
> koert saa staerkt... Men det kan vel fastslaas af hvor langt vaek fra
> ulykkesstedet man har fundet mc'en...
>
Så er det altså heller ikke værre (jo, det er selvfølgelig
uforsvarligt på lande vej). Afhængigt af mc, men på en moderne mc
bygget til fart, så har man fin manøvredygtighed ved den slags
hastigheder, og behøver ikke 1/2 kilometer for at få styr på bæstet.
Bilisten har bare at sørge for, at han kan fuldføre sin overhaling,
uden på nogen måde at være til ulempe selvom der i samme splitsekund
han begynder, skulle dukke en modkørende op med lovlig hastighed. Og
det vil sige flere hundrede meter.
Hvis den modkørende mc'ist i stedet kommer med 200, så betyder det
bare at han må finde bremsen frem, ikke andet, hvis ellers bilisten
har overhalet med en forsvarlig fri afstand.
Bilisten skal jo også kunne trække ind foran den overhalede uden at
være for tæt på, og uden at en evt. modkørende er kommet for tæt på.
Det kræver altså stor afstand. 400 meter er ikke helt ved siden af som
mindste afstand.
Og hvis man kommer susende på mc med 200 km/t, og man 400 meter
længere fremme ser en bilist der begynder at overhale, så er der ikke
noget livstruende i det, så bremser man bare.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
| |
James Derry (10-06-2008)
| Kommentar Fra : James Derry |
Dato : 10-06-08 11:58 |
|
Som jeg skrev et andet sted, er der flere
spørsmål end svar. Jeg har ike bremselængde fra så
meget som 200 km/t, men fra 120 på den tungeste MC
jeg kan finde, med forholdsvis dårlige bremser (en
Moto-Guzzi Stelvio) er 56 m til 0. Som andre har
skrevet, kan man da også undvige. Der er noget der
ikke stemmer helt...
| |
Michael Dahlberg (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 10-06-08 13:01 |
|
"James Derry (slet K4Z6L)" <airthy@K4Z6Lmail.dk> skrev i en meddelelse
news:12130958440.0236225577273856@dtext.news.tele.dk...
> Som jeg skrev et andet sted, er der flere
> spørsmål end svar. Jeg har ike bremselængde fra så
> meget som 200 km/t, men fra 120 på den tungeste MC
> jeg kan finde, med forholdsvis dårlige bremser (en
> Moto-Guzzi Stelvio) er 56 m til 0. Som andre har
> skrevet, kan man da også undvige. Der er noget der
> ikke stemmer helt...
>
Hvis vi ser på lovens mindstekrav, så må bremselængden ved 30 km/h højst
være 6 meter.
Bremselængden forøges med kvadratet på hastighedsforøgelsen..
Hastighedsforøgelsen 200/30=6.666666666
Kvadratet af dette =44.444444444
Bremselængde fra 200 = 266.6666666 meter
Reaktionstid sætter jeg til 1 sekund (Ja, jeg ved godt at nogle kan
hurtigere men...)*
1 sekund med 200 km/h 55,6 meter
Standsningslængde, 322 meter!
* Hvor nøjagtigt kan man på en måske kraftigt vibrerende 2-hjuler se
detaljer om modkørendes placering på kørebanen på noget over 300 meters
afstand, og hvad hvis man måske samtidig er brillebærer.
(Jeg nævner kun muligheden; mine egne briller forhindrer forsvarlig
kørsel ved forcerede hastigheder)
Hvor hurtigt kan en observation på over 300 meters afstand omsættes til
noget der skal reageres på?
Jo jeg tror måske endda at en reaktionstid på 1 sekund er optimistisk
under de forhold..
Michael D
Der godt kan sætte en underskrift, så alle kan se det
| |
Per K. Nielsen (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Per K. Nielsen |
Dato : 10-06-08 13:53 |
|
On Tue, 10 Jun 2008 14:00:35 +0200, "Michael Dahlberg"
<m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote:
>Hvis vi ser på lovens mindstekrav, så må bremselængden ved 30 km/h højst
>være 6 meter.
Ja, men det giver jo ingen mening, vel?
En mc der kører 200km/h men kun lever op til lovens mindstekrav for
bremselængde?
Næppe!
| |
Michael Dahlberg (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 10-06-08 14:36 |
|
"Per K. Nielsen" <pkn.usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:j8us441agqka4kpau4belnpv5i5f498373@4ax.com...
> On Tue, 10 Jun 2008 14:00:35 +0200, "Michael Dahlberg"
> <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote:
>
>>Hvis vi ser på lovens mindstekrav, så må bremselængden ved 30 km/h
>>højst
>>være 6 meter.
>
> Ja, men det giver jo ingen mening, vel?
>
> En mc der kører 200km/h men kun lever op til lovens mindstekrav for
> bremselængde?
Ja, og en motorcyklist der kan vride håndtaget om, men ikke kan bremse
selv en moderne motorcykel med perfekte bremser ned med noget der bare
ligner den opgivne mindstebremseevne.
Og selv hvis vi siger at den kan bremse 25 % bedre end mindstekravene
(og det er fremragende) så er bremselængde nu 200 meter.
Hertil lægges reaktionslængden der stadig er 55.6 meter
Ialt en standsningslængde, der er mere end 255 meter.
Det er ikke min udregning, der ikke giver mening, det er hastigheden på
200 km/h (Hvis den altså er sand).
;-\
Michael D
| |
place (10-06-2008)
| Kommentar Fra : place |
Dato : 10-06-08 12:39 |
|
Til dem som vil se billeder af uheldet , så er de her .
Det eneste jeg vil sige , er at der har sgu været fart på .
http://www.112-nord.dk/motorcyklistarentsmindethistedvej.htm
"MotoCoder" <peterlinddk@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:888ba726-5cdb-4938-8cc5-55eeb1c8a579@26g2000hsk.googlegroups.com...
Inspireret af denne artikel: http://jp.dk/indland/trafik/article1364354.ece
- som allerede bliver diskuteret på en lidt ubehagelig måde i tråden
om videooptagelser, så er jeg altså nødt til at spørge hvad det er for
nogle mennesker der på den måde er i stand til at vurdere motorcyklers
hastighed.
Ja, vi ved godt at det er farligt at køre stærkt, og vi ved også godt
at stort set ethvert uheld kunne undgåes hvis farten var tilstrækkelig
lav (omend de to ældre herrer i Aars nok beviser at den skal være
enddog særdeles lav). Men jeg begynder at føle at bilister altid kan
tillade sig at køre motorcykler ned, fordi "de kører jo også alt for
stærkt" - se bare reaktionen fra damen på Amagerbrogade for et par
tråde siden.
Motorcykler kører altid stærkt - selv når vi ikke kører stærkt, så
accelererer vi jo fra alle bilerne, det er nærmest umuligt at undgå.
Vi bevæger os kvikt fra den ene vejside til den anden, og lyden af de
mange omdrejninger er jo altid nok til at få folk til at udbryde: "Uh
altså - du kører alt for stærkt!"
Jeg er ikke i stand til at vurdere hvor hurtigt en bil kører, når den
kører forbi mig, slet ikke hvis den kører imod mig, og bestemt ikke
hvis jeg selv står stille. Så hvad er det for nogle mennesker, der
ikke alene kan vurdere at en motorcykel kører for stærkt, men endda
kan fastsætte hastigheden forholdsvis præcist? Hvad er det der får dem
til at tro at de er i stand til det? Og hvorfor bringer aviserne altid
den slags historier?
Historien er i forvejen ret underlig - Thisted Landevej er utrolig
lige, i hvert fald fra Arentsminde til Birkelse, så hvordan i alverden
kan en bilist overhale, for "pludselig" at blive overrasket over en
motorcykel der "dukker op"?
Se landevejen her: (jeg ved ikke præcis hvor uheldet skete)
http://maps.google.dk/maps?f=q&hl=da&geocode=&q=Arentsminde&sll=57.162778,9.708652&sspn=0.05492,0.116386&ie=UTF8&ll=57.143784,9.67329&spn=0.054948,0.116386&t=h&z=13
Hvorfor lyder nyheden ikke "Søvnig bilist kører i den forkerte side af
vejen og slår motorcyklist ihjel"? Jeg skal ikke forsvare den
pågældende, nu afdøde, motorcyklist, men jeg synes der er en
ubehagelig tendens til at skyde skylden på motorcyklisterne, som om
Hr. og Fru Danmark tænker "Jaja, så døde der endnu en, men han var jo
også selv ude om det." Og så fortsætter de ellers med at køre 110 i
den forkerte side af landevejen, imens de lægger makeup og
programmerer deres GPS ...
Men tilbage til emnet. Tror I på at nogen - overhovedet - er i stand
til at vurdere hvor hurtigt (+/-50 km/t) en motorcykel kører? Kunne
det ikke være interessant at lave en slags MythBusters test af den
slags?
/Peter
GSX600F '98 - der vist ikke engang kan køre 200 km/t
| |
Jim Andersen (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 10-06-08 12:53 |
| | |
Per K. Nielsen (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Per K. Nielsen |
Dato : 10-06-08 13:56 |
|
On Tue, 10 Jun 2008 13:52:30 +0200, "Jim Andersen"
<jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote:
>Vistnok en sort gsxf 750.
Nok nærmere en GSX-R.
Og de kan altså godt bremse :-|
| |
mig (10-06-2008)
| Kommentar Fra : mig |
Dato : 10-06-08 16:52 |
|
> Til dem som vil se billeder af uheldet , så er de her .
> Det eneste jeg vil sige , er at der har sgu været fart på .
>
>
> http://www.112-nord.dk/motorcyklistarentsmindethistedvej.htm
>
Det kan jeg ikke afgøre, men jeg kan se at vejen er meget smal, således at
der næppe var plads til at mcen kunne passere hvis der lå to biler ved siden
af hinanden. Måske derfor at bilen er ramt i VENSTRE side, altså at han har
prøvet at stikke imellem, eller at bilen har prøvet at give plads?
| |
James Derry (12-06-2008)
| Kommentar Fra : James Derry |
Dato : 12-06-08 00:21 |
|
Det ser ret skidt ud.......men jeg ser ingen
bremsespor, hverken fra bil eller MC..........
?????
jas
| |
Torben Scheel (12-06-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 12-06-08 07:04 |
|
James Derry (slet 309YM) wrote:
> Det ser ret skidt ud.......men jeg ser ingen
> bremsespor, hverken fra bil eller MC..........
>
> ?????
>
> jas
>
ABS er en ældre opfindelse.
--
vh
Torben
| |
Thomas Gulholm (12-06-2008)
| Kommentar Fra : Thomas Gulholm |
Dato : 12-06-08 08:14 |
|
Torben Scheel wrote:
> ABS er en ældre opfindelse.
Orv ja... det er da faktisk fremgang i forhold til tidligere, hvor manglende
bremsespor (i.flg. journalist/vidner) ville betyde at motorcyklisten var
ude på en selvmordsmission, da han ikke bremsede ;) mener da at det ikke er
sååå længe side det blev "konkluderet" at motorcyklen havde defekte
bremser, da der ikke var bremsespor... der er måske håb om "ligestilling"
forude.
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk
| |
Michael Dahlberg (12-06-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 12-06-08 10:43 |
|
"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse
news:4850ccb1$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> Torben Scheel wrote:
>
>> ABS er en ældre opfindelse.
>
> Orv ja... det er da faktisk fremgang i forhold til tidligere, hvor
> manglende
> bremsespor (i.flg. journalist/vidner) ville betyde at motorcyklisten
> var
> ude på en selvmordsmission, da han ikke bremsede ;) mener da at det
> ikke er
> sååå længe side det blev "konkluderet" at motorcyklen havde defekte
> bremser, da der ikke var bremsespor... der er måske håb om
> "ligestilling"
> forude.
>
Jeg spørger nu af nysgerrighed!
Er en maksimal ABS-bremsning fra 200 km/h, på MC, totalt "sporløs"?
Er den det i bil?
Hvis der er mulighed for at afprøve sidstnævnte lovligt, lægger jeg
gerne bil til.
Min MC er desværre uden ABS, så det kan jeg ikke tilbyde at afprøve.
(Den kan nok heller ikke drives op over 200 med mig på ryggen, selvom
fabrikstallet vist nok siger at den kan.)
Michael D
| |
Ukendt (12-06-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 12-06-08 16:44 |
| | |
Michael Dahlberg (12-06-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 12-06-08 21:46 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1igmudhd3myi3.7dvgk6nzj5za$.dlg@40tude.net...
> On Thu, 12 Jun 2008 11:42:45 +0200, Michael Dahlberg wrote:
>
>> Jeg spørger nu af nysgerrighed!
>> Er en maksimal ABS-bremsning fra 200 km/h, på MC, totalt "sporløs"?
>
> Altså, jeg har kun prøvet baghjulet,(bronze), og det var hverken
> lydløst,
> eller sporløst. :-/
>
> --
Hej Orla!
Det var lige som jeg tænkte.
(Er det ikke spændende at bremse fra 200 km/h......kun på baghjulet?
Michael D
(Skralder-grinende)
| |
Torben Scheel (13-06-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 13-06-08 07:30 |
|
Michael Dahlberg wrote:
> Hej Orla!
> Det var lige som jeg tænkte.
> (Er det ikke spændende at bremse fra 200 km/h......kun på baghjulet?
>
>
Livin'on the edge-agtigt.. ArseJack! :D
Men kørsel på baghjulet, Orla - så tror da pokker at der ikke var grip i
M1 fordækket
--
vh
Torben - der _måske_ får en bedre centerspacer til FJ'eren i idag, så
M1'eren ikke går i frø som Orla's
| |
"J.C.Kløve" (13-06-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 13-06-08 07:58 |
|
Torben Scheel skrev:
> Michael Dahlberg wrote:
>
>> Hej Orla!
>> Det var lige som jeg tænkte.
>> (Er det ikke spændende at bremse fra 200 km/h......kun på baghjulet?
>>
>>
> Livin'on the edge-agtigt.. ArseJack! :D
>
> Men kørsel på baghjulet, Orla - så tror da pokker at der ikke var grip i
> M1 fordækket
>
ja han ender da med at tage "morfar" imaget af BMW, men den form for
stunts
--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
Torben Scheel (13-06-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 13-06-08 10:36 |
|
J.C.Kløve wrote:
>> Livin'on the edge-agtigt.. ArseJack! :D
>>
>> Men kørsel på baghjulet, Orla - så tror da pokker at der ikke var grip
>> i M1 fordækket
>>
> ja han ender da med at tage "morfar" imaget af BMW, men den form for
> stunts
>
Ja, han er jo godt igang med at aflive kvalitetsmyten, så hvorfor ikke
--
vh
Torben
| |
Ukendt (13-06-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-06-08 15:05 |
|
On Fri, 13 Jun 2008 08:58:16 +0200, "J.C.Kløve" wrote:
> Torben Scheel skrev:
>> Michael Dahlberg wrote:
>>
>>> Hej Orla!
>>> Det var lige som jeg tænkte.
>>> (Er det ikke spændende at bremse fra 200 km/h......kun på baghjulet?
>>>
>>>
>> Livin'on the edge-agtigt.. ArseJack! :D
>>
>> Men kørsel på baghjulet, Orla - så tror da pokker at der ikke var grip i
>> M1 fordækket
>>
> ja han ender da med at tage "morfar" imaget af BMW, men den form for
> stunts
Jeg fik ved samme lejlighed ros for min balance i en stoppie ;-D
Men det var jo også med conti Med M1'erne kunne jeg givetvis have fået
fornøjelse af ABS'en :-|
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Torben Scheel (16-06-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 16-06-08 07:00 |
|
Orla Pedersen wrote:
>
> Jeg fik ved samme lejlighed ros for min balance i en stoppie ;-D
>
> Men det var jo også med conti Med M1'erne kunne jeg givetvis have fået
> fornøjelse af ABS'en :-|
>
Nu må vi have sandheden - bremsede du ned fra 200km/t på baghjulet eller
på forhjulet?
--
vh
Torben - der yderst sjældent har kørt med < 2 hjul med vejkontakt. Altså
fraregnet træde- og unicykler.
| |
Ukendt (16-06-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-06-08 16:57 |
| | |
Niels Pein (13-06-2008)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 13-06-08 00:10 |
|
"Michael Dahlberg" skrev ...
>
> Jeg spørger nu af nysgerrighed!
> Er en maksimal ABS-bremsning fra 200 km/h, på MC, totalt "sporløs"?
>
Det må da prøves engang. Har kun testet det på baghjulet alene. Fra 90 til
næsten 0 i regnvejr lidt nedad bakke. Pedalen i bund og ABS funktion på hele
vejen. Jeg var virkelig overrasket over hvor godt det gik. Og ganske
gnidningsløst. Helt fantastisk faktisk.
Men jeg har ikke testet det på tør vej endnu. Det er nok noget helt andet,
men at dømme efter min regnvejrstest vil der ikke komme spor af betydning.
> Er den det i bil?
Så vidt jeg har prøvet; ja, stort set "sporløs".
> Min MC er desværre uden ABS, så det kan jeg ikke tilbyde at afprøve. (Den
> kan nok heller ikke drives op over 200 med mig på ryggen, selvom
> fabrikstallet vist nok siger at den kan.)
>
Det kan min nu nemt, men 1) jeg ved ikke lige hvornår jeg skal til Tyskland
igen, og 2) på motorvej har jeg ingen ambition om at gå ud og studere
asfalten bagefter for at finde spor.
Men jeg kan teste det herhjemme i omegnen en dag, med en noget lavere
hastighed. Stor, lige og relativt øde landevej lige i nærheden.
Jeg havde alligevel tænkt jeg ville finde ud af hvor langt den skal have for
at stoppe fra X til 0 under gode forhold. Nu skal der så lige blive tørvejr
igen.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
| |
Schlæger (16-06-2008)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 16-06-08 17:12 |
|
>> Min MC er desværre uden ABS, så det kan jeg ikke tilbyde at afprøve. (Den
>> kan nok heller ikke drives op over 200 med mig på ryggen, selvom
>> fabrikstallet vist nok siger at den kan.)
>>
> Det kan min nu nemt, men 1) jeg ved ikke lige hvornår jeg skal til Tyskland
> igen, og 2) på motorvej har jeg ingen ambition om at gå ud og studere
> asfalten bagefter for at finde spor.
> Men jeg kan teste det herhjemme i omegnen en dag, med en noget lavere
> hastighed. Stor, lige og relativt øde landevej lige i nærheden.
> Jeg havde alligevel tænkt jeg ville finde ud af hvor langt den skal have for
> at stoppe fra X til 0 under gode forhold. Nu skal der så lige blive tørvejr
> igen.
Jeg ser frem til at læse resultatet af din test.
Mch Schlæger
også Bandit 1250SA
| |
Niels.Pein@gmail.com (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Niels.Pein@gmail.com |
Dato : 10-06-08 07:45 |
|
On 10 Jun., 14:00, "Michael Dahlberg" wrote:
>
> Hvis vi ser på lovens mindstekrav, ...
[snip]
Sådan en udregning er ubrugelig.
I praksis bremser man en del bedre end lovens mindstekrav, men ok, der
er selvfølgelig den mulighed at der var noget galt med bremserne.
Næppe sandsynligt.
Min gamle CX650E fra 1985 kunne standse 120 til 0 på 52 meter. Min
nuværende Bandit 1250 bremser en hel del bedre end det, men jeg har
ikke lavet målinger.
Reaktionstiden er vel 1 sek. hvis man er lidt sløv. Når man kører 200
er man sandsynligvis på dupperne, så 0,6 sek. er nok mere rigtigt.
Men om føreren så får bremset optimalt fra starten, det er et åbent
spørgsmål.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
| |
Michael Dahlberg (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 10-06-08 17:17 |
|
<Niels.Pein@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:a7ee4560-76bc-40ab-93b3-c630bbc07e1f@k37g2000hsf.googlegroups.com...
On 10 Jun., 14:00, "Michael Dahlberg" wrote:
>
> Hvis vi ser på lovens mindstekrav, ...
[snip]
Sådan en udregning er ubrugelig.
I praksis bremser man en del bedre end lovens mindstekrav, men ok, der
er selvfølgelig den mulighed at der var noget galt med bremserne.
Næppe sandsynligt.
Jeg har brugt lovens mindstekrav fordi det er da noget vi kan forholde
os til. Samtidig er det ikke så meget om det lige er mindstekravet eller
den er 25 % hurtigere, det er den faktor 44 i bremselængde jeg vil
påpege. Du skal uanset effektiviteten af dine bremser regne med at bruge
44 gange så meget kørebane til bremsning fra 200km/h som du behøver fra
30 km/h.
Og uanset hvor hurtigt du reagerer så flytter du dig med over 55
meter/s, når du kører 200 km/h.
Min gamle CX650E fra 1985 kunne standse 120 til 0 på 52 meter. Min
nuværende Bandit 1250 bremser en hel del bedre end det, men jeg har
ikke lavet målinger.
Reaktionstiden er vel 1 sek. hvis man er lidt sløv. Når man kører 200
er man sandsynligvis på dupperne, så 0,6 sek. er nok mere rigtigt.
Men om føreren så får bremset optimalt fra starten, det er et åbent
spørgsmål.
Jeg tror ikke ret mange vil reagere på 1 sekund på en situation der er
nogle hundrede meter fremme.
Man vil lige tænke hvad er nu......, og så er sekundet brugt.
;-(
Men pyt der skal godt nok superbremser og lyn reaktionstid til, for at
bringe standselængden ned på de 200 meter, som et tidligere indlæg
foreslog.
Lad os lege, din reaktionstid på .6 sekunder det medfører at vi kører
33.3 meter i reaktionstiden!
Hvis standsningslængden skal være 200 meter, er der 166,66 meter til at
bremse. Det svarer til en deceleration på 9,25 m/ s², hvilket betyder at
91% af tyngdekraften skulle overføres som bremsekraft! Meget dygtig
bremseekvillibrist, og fremragende gadedæk, kombineret med perfekt
rengjort vejbane med optimale friktionsforhold.
Michael D
Der lige havde den oppe på 100 på landevej i dag, og føler mig lidt som
en slem dreng
| |
Niels Pein (11-06-2008)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 11-06-08 01:14 |
|
"Michael Dahlberg" skrev ...
>
> Jeg tror ikke ret mange vil reagere på 1 sekund på en situation der er
> nogle hundrede meter fremme.
> Man vil lige tænke hvad er nu......, og så er sekundet brugt.
> ;-(
Tvivler stærkt på du har ret. Hvis der dukker noget op foran een hvor man
ikke kan nå at bremse (det kunne han jo langt fra kan vi se af resultatet),
så tror jeg ALLE ville reagere straks, bortset fra de få der går i
panik-frys.
> Lad os lege, din reaktionstid på .6 sekunder det medfører at vi kører 33.3
> meter i reaktionstiden!
> Hvis standsningslængden skal være 200 meter, er der 166,66 meter til at
> bremse. Det svarer til en deceleration på 9,25 m/ s², hvilket betyder at
> 91% af tyngdekraften skulle overføres som bremsekraft! Meget dygtig
> bremseekvillibrist, og fremragende gadedæk, kombineret med perfekt
> rengjort vejbane med optimale friktionsforhold.
>
Ja ok da, lad os bare sige at f.eks. undertegnede er en ekvilibrist på en
MC.
Jeg vil godt påtage mig det stunt til hver en tid på en vej som den vi kan
se på billederne.
--
Hilsen Niels
(der har prøvet katastrofeopbremsninger, både de der gik godt og de der
alligevel endte med et mindre sammenstød fordi det var for sent)
| |
Niels.Pein@gmail.com (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Niels.Pein@gmail.com |
Dato : 10-06-08 07:54 |
|
On 10 Jun., 13:39, "place" <FJERNDETTEm...@mail.dk> wrote:
> Til dem som vil se billeder af uheldet , så er de her .
> Det eneste jeg vil sige , er at der har sgu været fart på .
>
> http://www.112-nord.dk/motorcyklistarentsmindethistedvej.htm
>
Det ser umiddelbart ud til oversigtsforholdene er perfekte.
Bilen er blevet ramt på højre side. Hmmm. Det tyder på at
motorcyklisten har kørt tæt på midterstriben. Det er ikke det bedste
sted når man skal passere modkørende, hvor der er mere en een bil. For
så er det sværere for den/de bagvedkørende bilist(er) at se
motorcyklen forbi bilen foran. Og det er sværere for motorcyklisten at
undvige hvis een i rækken af modkørende fejlagtigt trækker ud til
overhaling.
Vejplacering! (min kæphest)
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
| |
Allan Rasmussen (12-06-2008)
| Kommentar Fra : Allan Rasmussen |
Dato : 12-06-08 06:41 |
|
> http://www.112-nord.dk/motorcyklistarentsmindethistedvej.htm
>
Det ser umiddelbart ud til oversigtsforholdene er perfekte.
Bilen er blevet ramt på højre side. Hmmm. Det tyder på at
motorcyklisten har kørt tæt på midterstriben. Det er ikke det bedste
sted når man skal passere modkørende, hvor der er mere en een bil. For
så er det sværere for den/de bagvedkørende bilist(er) at se
motorcyklen forbi bilen foran. Og det er sværere for motorcyklisten at
undvige hvis een i rækken af modkørende fejlagtigt trækker ud til
overhaling.
Vejplacering! (min kæphest)
++++++++++
Plus - min kaephest... om sommeren - i dagslys... Koer med langt lys...
Hellere lidt ulovlig - en doed...
Mvh
Allan
| |
N/A (12-06-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 12-06-08 11:07 |
|
| |
Niels.Pein@gmail.com (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Niels.Pein@gmail.com |
Dato : 10-06-08 08:12 |
|
On 10 Jun., 14:00, "Michael Dahlberg" wrote:
>
> * Hvor nøjagtigt kan man på en måske kraftigt vibrerende 2-hjuler se
> detaljer om modkørendes placering på kørebanen på noget over 300
> meters afstand, og hvad hvis man måske samtidig er brillebærer.
Nu ved jeg ikke noget om den mc det er gået galt for her, men for min
egen Bandit 1250SA er det sådan, at den ikke vibrerer overhovedet,
selv ved 235 (*) ifølge speedometeret, endda med en værre klump af en
topboks bagpå. Skal dog lige passe på med den løftede venstre, ikke
fordi jeg ikke kan styre med een hånd, men fordi fartvinden griber fat
i den løftede venstre.
Og jeg kan se det jeg vil se uden problemer selvom jeg er brillebærer,
men det kommer vel mest an på hvor godt hjelmen sidder.
Fokus flytter sig automatisk fremad, så problemet er nærmere at spotte
ting der er meget tæt på ved den fart.
(*) Har været et smut i Tyskland på Autobahn,
og jeg kørte 17,2 km/l på den tur, så den blev ikke fyret af hele
tiden.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
| |
"J.C.Kløve" (10-06-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 10-06-08 15:27 |
|
Niels.Pein@gmail.com skrev:
> On 10 Jun., 14:00, "Michael Dahlberg" wrote:
>> * Hvor nøjagtigt kan man på en måske kraftigt vibrerende 2-hjuler se
>> detaljer om modkørendes placering på kørebanen på noget over 300
>> meters afstand, og hvad hvis man måske samtidig er brillebærer.
>
> Nu ved jeg ikke noget om den mc det er gået galt for her, men for min
> egen Bandit 1250SA er det sådan, at den ikke vibrerer overhovedet,
> selv ved 235 (*) ifølge speedometeret, endda med en værre klump af en
> topboks bagpå. Skal dog lige passe på med den løftede venstre, ikke
> fordi jeg ikke kan styre med een hånd, men fordi fartvinden griber fat
> i den løftede venstre.
> Og jeg kan se det jeg vil se uden problemer selvom jeg er brillebærer,
> men det kommer vel mest an på hvor godt hjelmen sidder.
> Fokus flytter sig automatisk fremad, så problemet er nærmere at spotte
> ting der er meget tæt på ved den fart.
>
> (*) Har været et smut i Tyskland på Autobahn,
> og jeg kørte 17,2 km/l på den tur, så den blev ikke fyret af hele
> tiden.
Den øvelse har jeg også gerådet mig ud i, (også uden nævneværdige gener,
ud over at man er grotesk fokuseret og koncentreret) og du _må_ indrømme
at det man ser ude i horisonten (fx. en dansker med campingvogn i 3.
spor og 100 km/t kommer endog meget tæt på i en hulens fart, fra men ser
ham og til man får tilpasset hastigheden - det går altså rigtig rigtig
hurtigt når man kommer over de 200...
--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
Niels Pein (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 10-06-08 16:18 |
|
"J.C.Kløve" skrev ...
> Niels.Pein@gmail.com skrev:
>> On 10 Jun., 14:00, "Michael Dahlberg" wrote:
>>> * Hvor nøjagtigt kan man på en måske kraftigt vibrerende 2-hjuler se
>>> detaljer om modkørendes placering på kørebanen på noget over 300
>>> meters afstand, og hvad hvis man måske samtidig er brillebærer.
>>
>> Nu ved jeg ikke noget om den mc det er gået galt for her, men for min
>> egen Bandit 1250SA er det sådan, at den ikke vibrerer overhovedet,
>> selv ved 235 (*) ifølge speedometeret, endda med en værre klump af en
>> topboks bagpå. Skal dog lige passe på med den løftede venstre, ikke
>> fordi jeg ikke kan styre med een hånd, men fordi fartvinden griber fat
>> i den løftede venstre.
>> Og jeg kan se det jeg vil se uden problemer selvom jeg er brillebærer,
>> men det kommer vel mest an på hvor godt hjelmen sidder.
>> Fokus flytter sig automatisk fremad, så problemet er nærmere at spotte
>> ting der er meget tæt på ved den fart.
>
> Den øvelse har jeg også gerådet mig ud i, (også uden nævneværdige gener,
> ud over at man er grotesk fokuseret og koncentreret) og du _må_ indrømme
> at det man ser ude i horisonten (fx. en dansker med campingvogn i 3. spor
> og 100 km/t kommer endog meget tæt på i en hulens fart, fra men ser ham og
> til man får tilpasset hastigheden - det går altså rigtig rigtig hurtigt
> når man kommer over de 200...
>
Det vil jeg give dig helt ret i. Gu' er det hurtigt. Men ikke uhåndterligt.
Vi skal stadig ind på alt for kort afstand, også for kort til almindelige
hastigheder, før det går så galt som billederne viser.
Men ok, måske har han kørt 280 og ikke 200, og det vil jo igen rykke
grænserne.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
| |
"J.C.Kløve" (10-06-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 10-06-08 16:59 |
|
Niels Pein skrev:
> "J.C.Kløve" skrev ...
>> Niels.Pein@gmail.com skrev:
> Det vil jeg give dig helt ret i. Gu' er det hurtigt. Men ikke uhåndterligt.
> Vi skal stadig ind på alt for kort afstand, også for kort til almindelige
> hastigheder, før det går så galt som billederne viser.
> Men ok, måske har han kørt 280 og ikke 200, og det vil jo igen rykke
> grænserne.
.... og det er jo humlen ved det hele - diskussionen er aldeles
akademisk, det eneste fakta vi reelt har at forholde os til er, at nok
en af vore kollegaer har mistet livet på landevejene...
ØV!
R.I.P.
--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
N/A (10-06-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 10-06-08 15:27 |
|
| |
Jacob Bunk Nielsen (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 10-06-08 17:29 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:
>> Ham der blev kørt ned her blev kørt ned mens han kørte i sin egen
>> vognbane. Det synes jeg er værd at huske på, det er der ingen
>> undskyldning for, heller ikke selv om han har kørt lidt for hurtigt. Det
>> må være ham der ikke har haft tilstrækkeligt udsyn til at lave en
>> overhaling der må påtage sig (hovedparten af) skylden.
>
> Det er bare ikke meget ved at have ret hvis man er død
Du har så ganske ret - jeg tænker nu også bare på at der måske kan være
en enkelt bilist der tænker sig om en ekstra gang før han kører den
næste motorcyklist ihjel :-\
--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
| |
Jacob Bunk Nielsen (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 10-06-08 17:45 |
|
"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> writes:
> Hvis standsningslængden skal være 200 meter, er der 166,66 meter til at
> bremse. Det svarer til en deceleration på 9,25 m/ s², hvilket betyder at
> 91% af tyngdekraften skulle overføres som bremsekraft! Meget dygtig
> bremseekvillibrist, og fremragende gadedæk, kombineret med perfekt
> rengjort vejbane med optimale friktionsforhold.
Det er bestemt ikke urealistisk - prøv fx at beregne accelerationen på
en sports-MC der accelerer til 100 km/t på under 3 sekunder. 0-100 på
2,9 sekunder med jævn acceleration svarer til 9,91 m/s². Så det er ikke
dækkenes greb der er problemet for at opnå accelerationer der er
kraftigere end den tyngdekraften giver.
--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
| |
Jacob Bunk Nielsen (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 10-06-08 18:30 |
|
"HKL" <henrikPUNKTlynnerupAT@lynnePUNKT.dk> writes:
> Er sgu lidt træt af at hver eneste gang en motorcyklist dør i trafikken, er
> det i denne gruppe pr. definition bilistens skyld, ingen tvivl om at det
> ofte er sådan, men hold dog for ........... op med kategorisk at sige, at vi
> MC'ister bare altid køre helt fint, og alle der dør på MC bevist bliver
> slået ihjel af en bilist.
Det er da bestemt heller ikke det jeg siger. Jeg siger bare at vi heller
ikke altid skal tro på hvad aviserne skriver når de skriver at han selv
var ude om det fordi han kørte hurtigt. Han blev immervæk kørt ned af en
der kørte imod færdselsretningen i den pågældende vejbane.
--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
| |
place (10-06-2008)
| Kommentar Fra : place |
Dato : 10-06-08 18:34 |
|
Lige lidt mere info , om ulykken .
Læs også de inlæg ,der er på siden .
Et af dem er et inlæg , fra ham som bilen overhalede.
http://www.nordjyske.dk/indland/forside.aspx?ctrl=10&data=2%2c2832007%2c5%2c3
"MotoCoder" <peterlinddk@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:888ba726-5cdb-4938-8cc5-55eeb1c8a579@26g2000hsk.googlegroups.com...
Inspireret af denne artikel: http://jp.dk/indland/trafik/article1364354.ece
- som allerede bliver diskuteret på en lidt ubehagelig måde i tråden
om videooptagelser, så er jeg altså nødt til at spørge hvad det er for
nogle mennesker der på den måde er i stand til at vurdere motorcyklers
hastighed.
Ja, vi ved godt at det er farligt at køre stærkt, og vi ved også godt
at stort set ethvert uheld kunne undgåes hvis farten var tilstrækkelig
lav (omend de to ældre herrer i Aars nok beviser at den skal være
enddog særdeles lav). Men jeg begynder at føle at bilister altid kan
tillade sig at køre motorcykler ned, fordi "de kører jo også alt for
stærkt" - se bare reaktionen fra damen på Amagerbrogade for et par
tråde siden.
Motorcykler kører altid stærkt - selv når vi ikke kører stærkt, så
accelererer vi jo fra alle bilerne, det er nærmest umuligt at undgå.
Vi bevæger os kvikt fra den ene vejside til den anden, og lyden af de
mange omdrejninger er jo altid nok til at få folk til at udbryde: "Uh
altså - du kører alt for stærkt!"
Jeg er ikke i stand til at vurdere hvor hurtigt en bil kører, når den
kører forbi mig, slet ikke hvis den kører imod mig, og bestemt ikke
hvis jeg selv står stille. Så hvad er det for nogle mennesker, der
ikke alene kan vurdere at en motorcykel kører for stærkt, men endda
kan fastsætte hastigheden forholdsvis præcist? Hvad er det der får dem
til at tro at de er i stand til det? Og hvorfor bringer aviserne altid
den slags historier?
Historien er i forvejen ret underlig - Thisted Landevej er utrolig
lige, i hvert fald fra Arentsminde til Birkelse, så hvordan i alverden
kan en bilist overhale, for "pludselig" at blive overrasket over en
motorcykel der "dukker op"?
Se landevejen her: (jeg ved ikke præcis hvor uheldet skete)
http://maps.google.dk/maps?f=q&hl=da&geocode=&q=Arentsminde&sll=57.162778,9.708652&sspn=0.05492,0.116386&ie=UTF8&ll=57.143784,9.67329&spn=0.054948,0.116386&t=h&z=13
Hvorfor lyder nyheden ikke "Søvnig bilist kører i den forkerte side af
vejen og slår motorcyklist ihjel"? Jeg skal ikke forsvare den
pågældende, nu afdøde, motorcyklist, men jeg synes der er en
ubehagelig tendens til at skyde skylden på motorcyklisterne, som om
Hr. og Fru Danmark tænker "Jaja, så døde der endnu en, men han var jo
også selv ude om det." Og så fortsætter de ellers med at køre 110 i
den forkerte side af landevejen, imens de lægger makeup og
programmerer deres GPS ...
Men tilbage til emnet. Tror I på at nogen - overhovedet - er i stand
til at vurdere hvor hurtigt (+/-50 km/t) en motorcykel kører? Kunne
det ikke være interessant at lave en slags MythBusters test af den
slags?
/Peter
GSX600F '98 - der vist ikke engang kan køre 200 km/t
| |
Anders Majland (10-06-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 10-06-08 18:55 |
| | |
Niels Pein (11-06-2008)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 11-06-08 01:27 |
|
"place" skrev ...
> Lige lidt mere info , om ulykken .
> Læs også de inlæg ,der er på siden .
> Et af dem er et inlæg , fra ham som bilen overhalede.
>
> http://www.nordjyske.dk/indland/forside.aspx?ctrl=10&data=2%2c2832007%2c5%2c3
>
>
De der svarer i den debat, er åbenbart rimeligt enige om at man ikke har en
chance når en motorcyklist kører så stærkt. Sikke da noget forbandet
sludder.
I så fald kan de da spare sig at tage til roadracing på Jyllandsringen.
Motorcykler bliver jo åbenbart usynlige når de kommer godt op i fart, og så
er billetprisen da spildt for disse mennesker. :-/
Det er s*u skræmmende at folk i fuldt alvor kan mene at man ikke har en
chance for at se en motorcykel der kører 200.
Men klart nok, vi skal jo køre efter forholdene, som bl.a. er at mange ikke
ser sig ordentligt for inden der manøvrerer ud på tværs af andres kørebaner.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
| |
Brian Lund Larsen (12-06-2008)
| Kommentar Fra : Brian Lund Larsen |
Dato : 12-06-08 01:34 |
|
On Jun 12, 7:41 am, "Allan Rasmussen" <jawaSLETmig...@hotmail.com>
wrote:
>
> Plus - min kaephest... om sommeren - i dagslys... Koer med langt lys...
> Hellere lidt ulovlig - en doed...
>
> Mvh
> Allan
Det var en bane cykel uden lys, så den er lidt svær.
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=18928
--
// brian
| |
"J.C.Kløve" (12-06-2008)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 12-06-08 11:07 |
|
Brian Lund Larsen skrev:
> On Jun 12, 7:41 am, "Allan Rasmussen" <jawaSLETmig...@hotmail.com>
> wrote:
>
>
> Det var en bane cykel uden lys, så den er lidt svær.
>
> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=18928
>
Det ser unægtelig sådan ud :-\
man skulle tro der var grænser for hvor tåbeligt man kan opføre sig, men
det er der så ikke :-\
--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
Anders Majland (12-06-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 12-06-08 14:33 |
|
>> Det var en bane cykel uden lys, så den er lidt svær.
>> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=18928
>>
>
> Det ser unægtelig sådan ud :-\
Nogen der ved om der kørte galt havde fået den afgiftet og indregisteret
eller han kørte galt på den som det racerjern vi ser på billederne ?
/A
PS Eller et fint setup med den percedes pickup med plads til geden bagpå....
Så slipper man for at trille med trailer for at komme til trackday ... Og
merceren er sikkert mere behagelig at køre i en kassevogn ... Så også en
amerikansk sportsvogn (camaro ?) på gule plader i sidste uge. Uden
hardtop'en kunne den sikkert også tage en mc med ...Måske med en lang skinne
under hjulene da den nok ikke er lang nok
| |
N/A (12-06-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 12-06-08 11:07 |
|
| |
MotoCoder (12-06-2008)
| Kommentar Fra : MotoCoder |
Dato : 12-06-08 12:10 |
|
On 12 Jun., 15:33, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> >> Det var en bane cykel uden lys, så den er lidt svær.
> >> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=18928
>
> > Det ser unægtelig sådan ud :-\
>
> Nogen der ved om der kørte galt havde fået den afgiftet og indregisteret
> eller han kørte galt på den som det racerjern vi ser på billederne ?
Jeg ved ikke noget, men på billederne på
http://www.112-nord.dk/motorcyklistarentsmindethistedvej.htm, især
http://www.112-nord.dk/MC%20mod%20bil%201%20draebt%20Thisted%20Landevej%20002.jpg
- ser det ikke ud som om der er kommet lygter på. Baglygten sidder
ganske vist skjult under halen så vidt jeg ved, så det er svært at se
- og hele forpartiet er væk ...
Men hvis han har købt den d.25.april i år, og fragtet den til Jylland,
så kan der næsten heller ikke have været tid til at skaffe de
nødvendige dele til indregistrering, få dem monteret, og få den synet
og what have you ...
Jeg købte selv min GSX600F (uden R!) den 22.april i år, og havde altså
blot 3-4 dages mere køre-erfaring ... men finder det nu stadig
vanvittigt at køre (med hvilken som helst hastighed faktisk) på en
sort motorcykel uden lys på en ret trafikeret landevej, mellem klokken
8 og 9 mandag morgen ... Så må man altså være lebensmüde. Måske var
cyklen stjålet? Brugt til et røveri? Ført af en beruset fører?
Men nu forstår jeg faktisk bilisternes udsagn om at motorcyklen
"pludselig dukkede op".
Peter
GSX 600 F, '98 - ældre, rødere og med en del mere lys
| |
place (12-06-2008)
| Kommentar Fra : place |
Dato : 12-06-08 20:02 |
|
Tror ikke den er synet .
Se på bagdækket , det er stadig banedæk .
Det ihvertfald helt nedslidt .
"MotoCoder" <peterlinddk@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:afbf6107-f914-45a2-a315-e73ffa3ae1fe@y38g2000hsy.googlegroups.com...
On 12 Jun., 15:33, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> >> Det var en bane cykel uden lys, så den er lidt svær.
> >> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=18928
>
> > Det ser unægtelig sådan ud :-\
>
> Nogen der ved om der kørte galt havde fået den afgiftet og indregisteret
> eller han kørte galt på den som det racerjern vi ser på billederne ?
Jeg ved ikke noget, men på billederne på
http://www.112-nord.dk/motorcyklistarentsmindethistedvej.htm, især
http://www.112-nord.dk/MC%20mod%20bil%201%20draebt%20Thisted%20Landevej%20002.jpg
- ser det ikke ud som om der er kommet lygter på. Baglygten sidder
ganske vist skjult under halen så vidt jeg ved, så det er svært at se
- og hele forpartiet er væk ...
Men hvis han har købt den d.25.april i år, og fragtet den til Jylland,
så kan der næsten heller ikke have været tid til at skaffe de
nødvendige dele til indregistrering, få dem monteret, og få den synet
og what have you ...
Jeg købte selv min GSX600F (uden R!) den 22.april i år, og havde altså
blot 3-4 dages mere køre-erfaring ... men finder det nu stadig
vanvittigt at køre (med hvilken som helst hastighed faktisk) på en
sort motorcykel uden lys på en ret trafikeret landevej, mellem klokken
8 og 9 mandag morgen ... Så må man altså være lebensmüde. Måske var
cyklen stjålet? Brugt til et røveri? Ført af en beruset fører?
Men nu forstår jeg faktisk bilisternes udsagn om at motorcyklen
"pludselig dukkede op".
Peter
GSX 600 F, '98 - ældre, rødere og med en del mere lys
| |
|
|