Mars, hvilken slags is?
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-06-08 13:04

Hørte lige i radioen at den nysankomne sonde på Mars
har fundet is. Hvilken slags is er mon det? Frossent H2O,
eller frossen CO2?

--
Herluf :·)
- det er nok ikke Hansens Flødeis med nougat

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-06-08 20:29

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Hørte lige i radioen at den nysankomne sonde på Mars
> har fundet is. Hvilken slags is er mon det? Frossent H2O,
> eller frossen CO2?

Jeg gætter på nougat-is. Det har tidligere været anvendt til bygning af
rumfartøjer.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Ivar

Dato : 20-06-08 22:06

Erik Olsen DK skrev:

> Jeg gætter på nougat-is. Det har tidligere været anvendt til bygning af
> rumfartøjer.

Det kunne det være, hvis det var på Saturn. Der er nougat-is et
naturligt forkommende mineral, der blandt andet bruges til rumskibe.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Claus Christiansen

Dato : 20-06-08 22:56

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen
> Hørte lige i radioen at den nysankomne sonde på Mars
> har fundet is. Hvilken slags is er mon det? Frossent H2O,
> eller frossen CO2?

Frosset vand. Link (inkl animeret billede:
http://www.msnbc.msn.com/id/25274243/

/Claus

Fra : N. Foldager

Dato : 21-06-08 21:35

Claus Christiansen:

>Frosset vand. Link (inkl animeret billede:
>http://www.msnbc.msn.com/id/25274243/

Det vides ikke endnu.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-06-08 23:37

N. Foldager wrote:
Herluf:
> Claus Christiansen:

> Det vides ikke endnu.

Hvilken metode har man brugt?

Og er jeg galt på den, når jeg fantaserer mig til at det er en metode
som specifikt detekterer tilstedeværelsen af hydrogen?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : ASKF

Dato : 22-06-08 05:52

Peter Knutsen ytrede sig i <485d8298$0$90271$14726298@news.sunsite.dk>
med dette:

> [...]
>
>Og er jeg galt på den, når jeg fantaserer mig til at det er en metode
>som specifikt detekterer tilstedeværelsen af hydrogen?

To billeder - det ene afslørede noget hvidt, næste billede havde ikke
noget hvidt samme sted.

Vi mangler info om lufttryk og temperatur!

Det hvide kan være frosset CO2 som forsvinder så snart at solen skinner
på det.

Du er ikke galt på den - hvis en indhentet isotop prøve indeholder
hydrogen skal vi nog få det blæst i hovedet.

Pt. er det en and.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-06-08 10:11

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Du er ikke galt på den - hvis en indhentet isotop prøve indeholder
> hydrogen skal vi nog få det blæst i hovedet.

Næh, det er det ikke. Historien ligger på missionens hjemmeside. Men endnu
kan man åbenbart ikke sige noget helt definitivt.

Mvh
Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-06-08 22:56

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Claus Christiansen:

> Det vides ikke endnu.

Troede det forlængst var afklaret ved spektralanalyse?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-06-08 15:45

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Hørte lige i radioen at den nysankomne sonde på Mars
> har fundet is. Hvilken slags is er mon det? Frossent H2O,
> eller frossen CO2?

Mon ikke det er H2O, fordi vand indeholder noget som CO2 ikke
indeholder, nemlig hydrogen, som jeg forestiller mig at det er det man
reelt har "målt" efter?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org