kvadrat- og kubiktal
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-06-08 08:31

Et kvadratal er f.eks. 49 = 7^2
Et kubiktal er f.eks. 64 = 4^3

Er der noget navn for de næste i rækken, altså 4de potens?

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 16-06-08 11:30

Uffe Kousgaard <oh@no.no> declared in:
485616b5$0$90267$14726298@news.sunsite.dk :
> Et kvadratal er f.eks. 49 = 7^2
> Et kubiktal er f.eks. 64 = 4^3
>
> Er der noget navn for de næste i rækken, altså 4de potens?

Bikvadrattal.
Det er jo kvadrattallet af et kvadrattal....

Fermat brugte det latinske "quadratoquadratos" om disse tal,
i sætningen kendt som Fermat's sidste teorem (hvor han i
margen af 'Arithmetica' påstår at have fundet et bevis for
at x^n + y^n = z^n ikke har nogen løsning for x værende større
end, eller lig med 3. - Altså at et kubiktal ikke kan opdeles
i to kubiktal, og det samme for bikvadrattal og videre opefter.

Jeg har ligeledes set ordet kubkvadrat om x = n^5.
Det er afledt af "kubiktallet gange kvadrattallet"
(n^3 * n^2).

Det er dog ældre betegnelser, der næppe er i udbredt brug i dag.

Fra : Kurt Lund

Dato : 16-06-08 17:03

Thomas Hejl Pilgaard wrote:
> [...]
>
> Jeg har ligeledes set ordet kubkvadrat om x = n^5.
> Det er afledt af "kubiktallet gange kvadrattallet"

Der er vel også lidt logik i, at det kun er kvadrat og kubik, der findes som
"almindelige" betegnelser. Højere potenser hører den matematiske verden til
og er abstrakt i vores tredimensionale verden.

--
Kurt Lund

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 22-06-08 20:47

Kurt Lund skrev:

> Der er vel også lidt logik i, at det kun er kvadrat og kubik, der findes som
> "almindelige" betegnelser. Højere potenser hører den matematiske verden til
> og er abstrakt i vores tredimensionale verden.

Strengt taget er verden jo firedimensional, ifølge Einstein!
Men man har vel sjældent brug for at tale om et rumtids-volumen,
der svarer til en potens, på samme måde som kvadrat og kubik?

Så du har selvfølgelig ret alligevel...

--
Mogens Michaelsen
http://mogmich.blogspot.com/

-- To hell with religious rhetoric in politics! --