Tunguska-nedslaget i 1908
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-06-08 12:22

Nu påstås det at en bestemt sø i området nord for byen Vanavara
skulle være dannet, da en meteorit faldt ned den 30. juni 1908
og lagde en hel del grantræer i et stort område ned.

Jeg har prøvet at "flyve" henover området med Google Earth,
men bliver henvist til tre-fire forskellige lokaliteter. Er der
nogen her, som kan finde den omtalte sø?

http://da.wikipedia.org/wiki/Tunguska-eksplosionen

--
Herluf :·)

Fra : Jan Kronsell

Dato : 14-06-08 14:55

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]
> men bliver henvist til tre-fire forskellige lokaliteter. Er der
> nogen her, som kan finde den omtalte sø?

Prøv at indtaste

60.964000 101.860000

i Flyv til ruden,

Jan

Fra : Max

Dato : 14-06-08 14:56

Hej Herluf

> nogen her, som kan finde den omtalte sø?

Koordinaterne står her

http://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Cheko

--
Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-06-08 09:00

Max skrev:

> Koordinaterne står her
> http://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Cheko

Tak til jer begge for hurtigt svar. Nu har jeg prøvet at finde
ud af, hvad det egentlig er for en "biflods biflod" der løber
gennem Cheko-søen. Man bliver helt rundtosset af at følge
alle disse mæandrerende floder i Rusland.

Mit foreløbige resultat, sammenholdt med Munksgaards
Verdensatlas, er at det må være floden *Kimcu*, som løber
mod nord gennem Cheko-søen og munder ud i floden Cunja
lidt øst for landsbyen Mutoraj.

Jeg har endnu ikke set flodnavnet Kimcu nævnt i forbindelse
med den formodede kratersø. Forresten ligner søen meget
de mange søer, man ser ved andre floder, som er dannet
ved afsnøring af ældre mæanderslyngninger.

--
Herluf :·)

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-06-08 09:58

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> de mange søer, man ser ved andre floder, som er dannet
> ved afsnøring af ældre mæanderslyngninger.

Måske har du ikke så ikke søgt på Kimchu
Iøvrigt er der stadig 14 dage til Tunguska-hændelsens fødselsdag.

Mvh
Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-06-08 10:06

Martin Larsen skrev:

> Måske har du ikke så ikke søgt på Kimchu
> Iøvrigt er der stadig 14 dage til Tunguska-hændelsens fødselsdag.

Jo, men først for en time siden. Jeg prøvede jeg at stave floden
"River Kimchu", og fik bl.a. denne side:

<
http://forum.cosenascoste.com/universo-astronomia-spazio/37140-forse-trovato-il-cratere-di-tunguska.html

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 16-06-08 16:42

Hej Herluf

> Jo, men først for en time siden. Jeg prøvede jeg at stave floden
> "River Kimchu", og fik bl.a. denne side:

Du kunne jo prøve at skrive til Hans Jørn Fogh Olsen., han var leder
af den danske Tunguska ekspedition i 1994.

--
Mvh Max