Vis PHP kode i browsere
Fra : Martin Ploug

Dato : 30-06-08 16:13

Hej

På nogle webhoteller kan / kunne
man få vist f.eks. PHP-kode i browsere
ved at gemme sin fil som .phps, det synes jeg
ikke rigtig man kan mere.

Men er der andre smarte metoder til at kunne
vise php-kode i browsere på?

Jeg ved, at man i stedet for alm. tag-tegn kan
skrive nogle specielle tegn, som så vises som
hhv. < og >, men det virker lidt omstændigt.

Man kan jo også oprette et PDF-dokument
eller et billede med sin PHP-kode men igen...
omstændigt.

Kan man gøre noget smart for at vise PHP-
kode i browsere.
Det er jo godt at kunne henvise til kode, når
man søger hjælp til konkrete funktioner eller
lign.

Mvh. Martin

Martin Ploug
Skejbytoften 107 3. th.
8200 Århus N

Tlf. 8628 9969
Mobil: 2284 1057

E-mail: mploug@pc.dk
Web: http://www.musiklokaler.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-06-08 16:52

Fra : Sune Storgaard

Dato : 30-06-08 18:00

"Martin Ploug" <mploug@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
<klip>
> Kan man gøre noget smart for at vise PHP-
> kode i browsere.
> Det er jo godt at kunne henvise til kode, når
> man søger hjælp til konkrete funktioner eller
> lign.

Omdøb filen til index.phpx index.txt eller index.gulerod for den sags
skyld, så bliver den ikke fortolket på serveren, og clienterne kan se
indholdet.

Skal du have andre til at se på din kode, evt. lave rettelser, så kan jeg
anbefale
http://pastebin.com/ -ikke kun til php . Det er guld værd for begge parter.

Fra : Martin Ploug

Dato : 30-06-08 18:30

Hej begge

Tak for jeres indlæg.
Jeg kunne godt tænke mig at kunne
visse kode i kasser lige som det f.eks.
er tilfældet her http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmailc.php
www.udvikleren.dk .

På hjemmesideskolen.dk er det lavet med css og de der tegn
for tags, og det fungerer vel fint nok.
Jeg tænker bare, at der måske er en nemmere måde at lave det
på, men det er der måske ikke.

Ja, Pastebin er sikkert rigtig god... den kunne jeg nok
også finde på at bruge.

Fra : Martin

Dato : 30-06-08 18:50

Martin Ploug wrote:
> [...]
> på, men det er der måske ikke.
>
> Ja, Pastebin er sikkert rigtig god... den kunne jeg nok

<?php echo highlight_string('<?php phpinfo(); ?>'); ?>

stylesheet
div.kode {
background-color:blue;
border:1px solid black;
}

Ja resten er simpel html

Fra : Martin Ploug

Dato : 01-07-08 13:32

><?php echo highlight_string('<?php
><phpinfo(); ?>'); ?>
>

>stylesheet
>div.kode {
> background-color:blue;
> border:1px solid black;
>}
>
>Ja resten er simpel html

Hej Martin

Tak for indlæget.
Ja, måske skal jeg bar holde mig til
css - og html metoden.
Det fungerer da vist meget fint.

/Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-07-08 05:44

Martin Ploug wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig at kunne
> visse kode i kasser lige som det f.eks.
> er tilfældet her http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmailc.php

Det har jeg lavet ved at lægge kildekoden i en editor og med Søg/Erstat
udskiftet alle forekomster af < med &lt; og alle > med &gt; samt
efterfølgende lagt en <br /> ind i slutningen af hver linje og eventuelt
lavet lidt indentering med &nbsp; - derefter er det hele bare lagt i en
<code></code>.

Mere er der såmænd ikke i det og udskiftningen af < og > tager ikke mange
sekunder, selv om der måtte være rigtig mange af hvert tegn.

Til slut har jeg i css defineret hvordan kodeboksen skal se ud.

Erik Ginnerskov

Fra : Martin Ploug

Dato : 02-07-08 11:32

> [...]
><code></code>.
>
>Mere er der såmænd ikke i det og
>udskiftningen af < og > tager ikke mange

Hej Erik

Tak for indlæget.

Jeg tror også det er sådan jeg vil gøre det.
Er <code> et officielt tegn, eller er det noget du
har kaldt det?
Jeg snyes ikke jer er stødt på det før.

Mvh. Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-07-08 23:33

Martin Ploug (slet O1W06) wrote:

> Jeg tror også det er sådan jeg vil gøre det.
> Er <code> et officielt tegn, eller er det noget du
> har kaldt det?

Det er en standard html-tag:

http://www.w3.org/TR/html4/struct/text.html#edef-CODE
http://www.blooberry.com/indexdot/html/tagpages/c/code.htm