En eller flere tabeller?
Fra : Dennis Munding

Dato : 17-06-08 16:27

Hej NG!

Så er han her igen!!

Jeg har en lille nød, som jeg håber, nogle af jer kan hjælpe med at
knække...

Jeg har p.t. én tabel i min database med flg. felter:

id - unikt
nr
navn
fyld
pris1
pris2
kategori

Jeg har brug for at indholdet i tabellen bliver opdelt efter kategori og
derefter bliver skrevet ud sorteret efter nr.
Det hele skal kunne klares med én html-tabel med kategorien som overskrift -
eks.:

Kategori 1

Nr. Navn Pris1 Pris2
Fyld

....o.s.v....

Kategori 2

Nr. Navn Pris1 Pris2
Fyld

....o.s.v....

P.t. ser min kode således ud (med følsomme oplysninger camoufleret!):

http://pastebin.com/m337745d5

....det kan gøres meget mere simpelt, det ved jeg godt.

Men grundet private omstændigheder, fungerer mit hoved ikke helt, som det
bør...
Derfor håber jeg på (endnu) en håndsrækning her...

På forhånd tusind tak!!

Dennis Munding
http://as-transport.dk/ -Sikker møbeltransport til tiden!
http://pe-vagtservice.dk/ -Når du vil passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! Ganske enkelt...

Fra : Michael Haase

Dato : 17-06-08 19:19

Dennis Munding skrev dette den 17-06-2008 17:27:

> [...]
> derefter bliver skrevet ud sorteret efter nr.
> Det hele skal kunne klares med én html-tabel med kategorien som

Er det noget a la

http://news.hansen-haase.dk/munding_tabel.jpg

du tænker på?

--
Michael Haase

Fra : Dennis Munding

Dato : 17-06-08 21:13

Hej Michael!

"Michael Haase" skrev:

> Er det noget a la
>
> http://news.hansen-haase.dk/munding_tabel.jpg
>
> du tænker på?

Ja, det er noget i den stil.

Jeg har en idé om, hvordan det skal gøres - noget med at hente det hele ud
fra db. og så lave en foreach-løkke - men jeg er ikke sikker...
Og kan slet ikke overskue det p.t....
Men det er helt sikkert, at min nuværende kode skal laves om, selv om det
virker glimrende.
Det fylder simpelthen for meget!

Jeg forsøger selv lidt senere - p.t. er jeg gået i krig med designet...

Fra : Rander

Dato : 18-06-08 03:31

Dennis Munding skrev noget i denne stil, den 17-06-2008 17:27:
> Jeg har brug for at indholdet i tabellen bliver opdelt efter kategori og
> derefter bliver skrevet ud sorteret efter nr.
> Det hele skal kunne klares med én html-tabel med kategorien som
> overskrift - eks.:

Spændende værktøj, den side der... Jeg kom frem til
http://pastebin.com/m4df8c2a3 (utestet).

Jeg opdagede lidt for sent at du havde flere klasser i dine TD'er
($class, $class1, $class2, $class3 osv.), men den tror jeg også jeg fik
grejet - klasserne kom bare til at hedde A1, B1, A2, B2 osv...

Og det er så lige med forbehold for at jeg har misforstået hvad det er
du vil...

http://bamsepetting.dk

En lastvogn bakkede gennem vindspejlet ind i
ansigtet på min kone. (Skadesanmeldelse)

Fra : Dennis Munding

Dato : 18-06-08 16:09

Hej Lars!

"Rander" skrev:

> Spændende værktøj, den side der... Jeg kom frem til
> http://pastebin.com/m4df8c2a3 (utestet).

Jeg skylder stadig at afprøve det, men jeg er bange for, at du har skudt
forbi - se længere nede...

> Jeg opdagede lidt for sent at du havde flere klasser i dine TD'er ($class,
> $class1, $class2, $class3 osv.), men den tror jeg også jeg fik grejet -
> klasserne kom bare til at hedde A1, B1, A2, B2 osv...

Ja, hver kategori har sin egen farve, med undtagelse af den første - der er
indholdet delt op i 2 farver (linje 24-28 i min kode).

> Og det er så lige med forbehold for at jeg har misforstået hvad det er du
> vil...

Og det er netop det, jeg tror der er sket...
Men det er nok mig, der ikke har forklaret det godt nok...

Jeg prøver lige igen:

$kategori repræsenterer et afsnit - lidt lige som et kapitel i en bog - så
hver kategori skal kun udskrives én gang.
Det er her det svære ligger for mig - en løkke som udskriver alt, men som
kun udskriver overskriften ($kategori) én gang .

Derudover vil jeg gerne bruge kategorien til at definere skriftfarven - den
hentes fra mit stylesheet.
Men! I den første kategori skal overskriften være sort og derefter skal
hvert sæt (bestående af $nr, $navn, $pris1, $pris2 og $fyld) udskrives
skiftevis blå og rød... (den del skulle være på plads...).

Lige et spørgsmål til dette:
Jeg kan se, at du har udeladt tuborg-klammerne {} i den del af koden (linje
27-30 i din kode) - er det bevidst??
Hvis ja - har det ikke uheldige konsekvenser for ældre versioner af php??

Min db. kan se således ud:

id nr navn fyld pris1 pris2 kategori
1 42 a1 bla 20 25 kat1
2 2 a2 bla 20 25 kat1
3 15 a3 bla 20 25 kat2
4 9 a4 bla 20 25 kat1
5 1 a5 bla 20 25 kat1
6 23 a6 bla 20 25 kat2
7 37 a7 bla 20 25 kat1
8 20 a8 bla 20 25 kat1
9 19 a9 bla 20 25 kat3
10 16 a10 bla 20 25 kat3
......o.s.v.

id, nr og navn er unikt.
alt andet kan forekomme flere gange

Jeg skal have alt - med undtagelse af id - trukket ud.
Posterne skal opdeles efter kategori.
Kategori skal kun udskrives én gang - som overskrift
Kategori skal bruges til at definere skriftfarve på hver kategori - med
undtagelse af kat1.

Hvis ikke jeg helt har misforstået manualen, så er global måske en del af
løsningen, men det har jeg ikke helt gennemskuet endnu...

Men jeg kan forstille mig noget ala:

db kald - hent alt!

globaliser udtrækket.

foreach(kategori as $kat)... - noget i den stil...

og så lave en <table></table> i en while-løkke uden at $kat bliver
gentaget...

Lyder det helt hen i skoven??

Håber det gav lidt afklaring...