Anvendelse af "include" filer
Fra : Is

Dato : 18-06-08 21:59

Hej

Er der et sted, der godt beskriver på dansk, om anvendelse af
"include" filer ???

Jeg har fået meget hjælp til denne side:
http://www.erikisager.dk/vejr_dk.asp

Og det ser ud til at virke men, der er noget der siger mig, at
det ikke er lavet på den rigtige måde.
Fordi hvis jeg ændre noget på hvad der skal udskrives fra den ene inc
fil, har det indflydelse på udskrivningen i alle inc filerne.

Jeg har lavet det, så i asp filen er overskriften, og den er sat ind i
en tabel.

Så har jeg indsat 9 inc filer, som er ens i koden, bortset fra navnet
på den fil det tjekkes, samt stedet hvor billeder hentes.

(der er under udvilkingen af koden mange "response.write...." de er
når testen er overstået annulleret ved at sætte ' foran. )

til slut er tabellen så afsluttet.

Jeg har en ide om at der er forkert måde ???

Jeg tror mere at der kun skal være en inc fil, og denne fil så skal
indsættes flere gange, men den skal når den kaldes samtidig tilføres
navne på de filer der skal tjekkes, og dette resultat skal med tilbage
til asp filen.

Hvad er den rigtige måde ??

Erik Isager

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-06-08 21:04

On 18 Jun., 22:58, "Is" <detteerminnewsgruppemailadres...@get2net.dk>
wrote:
> [...]
> Fordi hvis jeg ændre noget på hvad der skal udskrives fra den ene inc
> fil, har det indflydelse på udskrivningen i alle inc filerne.

Så vidt jeg ved, så bevares variablene igenne hele ASP-siden fra
alle .inc-filer, fordi det serveren gør er, at den henter alle filer,
sætter sammen og fortolker ASPen. Jeg er ikke sikker, men man kan
formodentlig bruge server.execute. Har ikke selv brugt det, dog.

Her er et link til en side, som fortæller om det:
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclvirt

Og opslagssiden, som man bør have i sine foretrukne:
http://www.w3schools.com/asp/asp_incfiles.asp

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-06-08 14:43

On Wed, 18 Jun 2008 20:03:51 -0700 (PDT), Rune Jensen
<runeofdenmark@gmail.com> wrote:

>Så vidt jeg ved, så bevares variablene igenne hele ASP-siden fra
>alle .inc-filer, fordi det serveren gør er, at den henter alle filer,
>sætter sammen og fortolker ASPen. Jeg er ikke sikker

Det er rigtigt.

> men man kan
>formodentlig bruge server.execute. Har ikke selv brugt det, dog.

Server.Execute har nogle begrænsninger, som man bør læse om først.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-06-08 14:47

On Wed, 18 Jun 2008 22:58:59 +0200, "Is"
<detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> wrote:

>Er der et sted, der godt beskriver på dansk, om anvendelse af
>"include" filer ???

Se fx:
<url: http://www.html.dk/tutorials/ssi/>
(kun første 4 lektioner!)

<snip forklaring>

> [...]
>indsættes flere gange, men den skal når den kaldes samtidig tilføres
>navne på de filer der skal tjekkes, og dette resultat skal med tilbage

Jeg tror den rigtige måde er at have en ASP-funktion i include-filen og
så kalde den med de relevante parametre. Så skal du ikke include flere
gange.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Is

Dato : 19-06-08 19:48

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> Se fx:
> <url: http://www.html.dk/tutorials/ssi/>
> (kun første 4 lektioner!)
>
> <snip forklaring>

De link i henviser til havde jeg vaæret på allerede, synes dog de
giver det jeg søger

> [...]
og
> så kalde den med de relevante parametre. Så skal du ikke include

Kan du lidt mere om det ?? ville jeg blive glad.

Erik Isager

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-06-08 16:25

On Thu, 19 Jun 2008 20:48:23 +0200, "Is"

>De link i henviser til havde jeg vaæret på allerede, synes dog de
>giver det jeg søger

Der er ikke så meget mere at vide

Include-filer gør (i 98% af tilfældene) ikke andet end at "skære" en
bestemt del af siden (som evt. bruges flere steder) ud til en separat
fil, som så kan "klistres" ind igen.

<snip>
>og
>flere
>
>Kan du lidt mere om det ?? ville jeg blive glad.

Så skal jeg vide lidt mere om din kode - men:
ASP-funktioner og sub-rutiner er gode til at skabe struktur,
overskuelighed og konsistens i en ASP-applikation.

Lad os fx sige, at du har en database med navn og fødselsdato på nogle
folk, men ønsker at få vist navn og alder.
Så kan man selvfølgelig skrive beregningen af alder ind i sin
data-hentnings-loop, men det gør nemt at man mister over blikket over
loopen, da det kræver adskillige liniers kode.

Hvis man i stedet laver en funktion:
Function fktBeregnAlder(varFoedselsdato)
' blabla
End Function

- så kan loppen gøres meget enkel:
Do While ...
strNavn = objRs("Navn")
intAlder = fktBeregnAlder(objRs("fDato"))
Response.Write strNavn & ", " & intAlder & "<br>" & vbcrlf
objRs.MoveNext
Loop

Hvis man oveni købet laver en udskrifts-sub, kan det gøres endnu
enklere:
Do While ...
strNavn = objRs("Navn")
intAlder = fktBeregnAlder(objRs("fDato"))
Call subSkrivPerson
objRs.MoveNext
Loop

Denne loop er langt lettere at overskue end hvis hele koden til
beregning af alder inde i loopen.

Og du er sikker på, at hvis du bruger funktionen flere steder, så er der
kun ét sted, der skal rettes, hvis du finder ud af, at den skal gøre
tingene på en lidt anden måde.

Hvis *så* det er en funktion, der evt. skal bruges på flere sider, kan
funktionen evt. lægges ud i en separat include-fil. Ellers er det vist
meget normalt bare at lægge sine funktioner i bunden af sin ASP-side.

Men en include fil er *ikke* i sig selv en funktion, man "kalder", og
som leverer et resultat - den er bare en del af at "klippe-klistre"
koden på siden ud i separate filer.

<url: http://www.w3schools.com/vbscript/vbscript_procedures.asp>
- fortæller om forskellen mellem funktioner og subs.

Man skal være opmærksom på, at hvis man definerer variable (fx med Dim)
*inde i* funktionen/sub'en, så er de kun tilgængelige dér. Det kan både
være både en fordel og en ulempe - så tænk over hvilket "scope" de
variable skal være tilgængelige i.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Is

Dato : 20-06-08 19:04

> On Thu, 19 Jun 2008 20:48:23 +0200, "Is"

> Så skal jeg vide lidt mere om din kode - men:
> ASP-funktioner og sub-rutiner er gode til at skabe struktur,
> overskuelighed og konsistens i en ASP-applikation.

Jeg har en asp side:
http://www.erikisager.dk/vejr_dk.asp.txt

og inc filerne er så ens, bortset navnet på den fil der tjekkes, samt
billederne i bunden:
http://www.erikisager.dk/davistjek/oerslev.inc.txt

Som sagt er problemet hvis jeg ændre i den ene inc fil, slår det
igennem alle inc filerne ??? OG så undre det mig lige, at jeg prøver
at genskabe problemet !!! og det kan jeg ikke

Men en kommentar om hvad jeg gør fortert og evt rigtigt, ville være
dejligt.

Erik Isager

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-06-08 22:05

Is wrote:

> og inc filerne er så ens, bortset navnet på den fil der tjekkes, samt
> billederne i bunden:
> http://www.erikisager.dk/davistjek/oerslev.inc.txt

Den del af includefilen, der indeholder funktionen, bår du skille ud i en
separat include fil, og kun include den een gang.

dvs. fra
<%
Function GetHeaders(URL)
... til og med
end Function
%>

Når du har gjort det, kan du rette i includefilerne til eksempelvis:
<% = GetHeaders("http://www.erikisager.dk/davis/outsidetemp.gif") %>
Dvs. du kan kalde funktionen med URL'en direkte i stedet for at lægge den i
en variabel (RequestURL).

Stig Johansen

Fra : Is

Dato : 21-06-08 19:29

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> <% = GetHeaders("http://www.erikisager.dk/davis/outsidetemp.gif") %>
> Dvs. du kan kalde funktionen med URL'en direkte i stedet for at

og når jeg har flere filer der skal tjekkes ??

http://www.dhnielsen.dk/Davis/OutsideTemp.gif
http://media.stv.dk/vejret/naervejr/006/WLtextfil.htm
http://fra.hobro-gym.dk/vejret/day/OutsideTemp.gif
http://www.davisnet.dk/vejret_paa_masnedoe/OutsideTemp.gif

osv.

resultatet af disse tjek, vises på samme side !!

Hvordan får jeg det til at virke ??

Erik Isager

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-06-08 20:14

Is wrote:

> [...]
> http://www.davisnet.dk/vejret_paa_masnedoe/OutsideTemp.gif
>
> osv.
>
> resultatet af disse tjek, vises på samme side !!

På samme måde som du gør nu, bortset fra funktionen skilles ud i en
includefil for sig.

Nu har du kun vist eet eksempel på en include, men hvis de er ens, så
erklærer du funktionen i hver include fil.

Når du har include filer, skal du betragte det hele som een stor fil, hvor
funktionen er tilgængelig fra alle include filer på kørselstidspunktet.

Hvis vi tager:
<http://www.erikisager.dk/davistjek/oerslev.inc.txt>
og fjerner selve funktionen, vil starten se sådan her ud:
<%
'Dim RequestURL
RequestURL = "http://www.erikisager.dk/davis/outsidetemp.gif"
%>
<!-- Ørslev -->
href="http://www.erikisager.dk/davis/current_vantage_pro_plus.htm"
title="Se mere vejr i Ørslev v. Ringsted"> Se mere !</a><br>
<!-- første aktiv ved ingen udskrift -->
<% = GetHeaders(RequestURL) %>
Det kan du så reducere til:
[...]

Som nævnt er funktionen GetHeaders tilgængelig i alle include filerne,
selvom den ligger i sin egen.

Men du kan sådan set også flytte funktionen over i:
<http://www.erikisager.dk/vejr_dk.asp.txt>
i stedet for sin egen include fil.

Stig Johansen

Fra : Is

Dato : 21-06-08 21:53

> [...]
> <http://www.erikisager.dk/davistjek/oerslev.inc.txt>
> og fjerner selve funktionen, vil starten se sådan her ud:
4100 Ringsted, Danmark<a
> [...]
> title="Se mere vejr i Ørslev v. Ringsted"> Se mere !</a><br>
> <!-- første aktiv ved ingen udskrift -->
4100 Ringsted, Danmark<a
> [...]
filerne,
> selvom den ligger i sin egen.
>
> Men du kan sådan set også flytte funktionen over i:

Det vil sige at jeg kan lave en inc fil der indeholder funktionen !

(starter med :
Function GetHeaders(URL)
Dim Socket ... osv

og slutter med:
end Function)

Den fil inkludre jeg EN gang ??????

efterfølgende vil hver gang jeg i asp filen skriver:

GetHeaders(adresse på filen)

så kaldes funktionen GetHeaders, som kommer med et "resultat" som
skrives.

Er det noget i den retning ?????

Erik Isager

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-06-08 07:00

Is wrote:

> [...]
>
> GetHeaders(adresse på filen)
>
> så kaldes funktionen GetHeaders, som kommer med et "resultat" som

Lige præcis.

Stig Johansen

Fra : Is

Dato : 22-06-08 20:43

> Lige præcis.

Det lyder godt, så har jeg da efter hånden fattet lidt

Men de "beregnenger" jeg laver i inc filen, synes jeg ikke jeg kan få
udskrevet i asp filen.

For at se hvor jeg er henne har jeg lavet denne fil:
http://www.erikisager.dk/vejr_test3.asp

det der er mellem 1. og 2. streg, stammer fra inc filen, resten fra
asp filen

Hvordan får jeg dem med over i asp filen.

begge filer er også lagt ud som txt fil.
http://www.erikisager.dk/vejr_test3.asp.txt
http://www.erikisager.dk/davistjek/functionheaders.inc.txt

Eller jeg kan måske spørge: hvor længe er det der er lagt i
"dim'merne" tilgængeligt ???

Erik Isager

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-06-08 21:10

On Sun, 22 Jun 2008 21:42:35 +0200, "Is"
<detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> wrote:

>Men de "beregnenger" jeg laver i inc filen, synes jeg ikke jeg kan få
>udskrevet i asp filen.

Skal du ikke kalde den med:
GetHeaders(RequestURL)
i stedet for:
GetHeaders(URL)

Hint: Option Explicit er din ven

> [...]
>
>det der er mellem 1. og 2. streg, stammer fra inc filen, resten fra
>asp filen
>
>Hvordan får jeg dem med over i asp filen.

Hvis inc eller ikke-inc forvirrer, så læg det hele i samme fil - du kan
altid "skære den ud" i inc-filer, når du har færdig-udviklet.
Men inlcude er som regel kun interessant, hvis man har en betsemt del,
der skal genbruges flere steder.

>Eller jeg kan måske spørge: hvor længe er det der er lagt i
>"dim'merne" tilgængeligt ???

Ikke forstået - ?
En sides variable er "i live", indtil siden er afiviklet på serveren.
ASP er ligeglad med, om siden er sammensat af flere include-filer eller
er en samlet side. Når ASP starter, så har SSI "limet" include'rne
sammen med "hovedsiden", så ASP opfatter det hele som én.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Is

Dato : 22-06-08 21:35

> Skal du ikke kalde den med:
> GetHeaders(RequestURL)
> i stedet for:
> GetHeaders(URL)
>
> Hint: Option Explicit er din ven

Forglemmelse - jeg plejer at have den med.

> [...]
> altid "skære den ud" i inc-filer, når du har færdig-udviklet.
> Men inlcude er som regel kun interessant, hvis man har en betsemt

jeg prøver så at lægge det hele i en fil.

> [...]
> er en samlet side. Når ASP starter, så har SSI "limet" include'rne
> sammen med "hovedsiden", så ASP opfatter det hele som én.

nå - men jeg tror du har svaret på det alligevel.

Erik Isager

Fra : Is

Dato : 22-06-08 22:04

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:485eb745$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

> jeg prøver så at lægge det hele i en fil.

Jeg synes stadig ikke jeg kan anvende variablerne uden for funktionen

http://www.erikisager.dk/vejr_test3.asp

som txt her:
http://www.erikisager.dk/vejr_test4.asp.txt

Erik Isager

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-06-08 06:06

Is wrote:

> Jeg synes stadig ikke jeg kan anvende variablerne uden for funktionen
>

> http://www.erikisager.dk/vejr_test3.asp
>
> som txt her:
> http://www.erikisager.dk/vejr_test4.asp.txt

Med hensyn til variable, så er der globale og lokale variable.
Hvis man har eks.
-------------------
Dim Global
kode
Function xyz
Dim Lokal
kode
End Function
-------------------
Så eksisterer variablen lokal kun inde i Funktionen, og ikke udenfor
Variablen Global eksisterer, eller lever, i hele koden, også inde i
Funktionen.

Jeg har renoveret dit test script lidt og fundet en smutter fra mit første
eksempel, men jeg skrev også:
> Men bemærk - det er virkelig Quick and Dirty.
Inde i funktionen er det URL, og ikke RequestURL.

Samtidig har jeg flækket den i to separate funktioner GetHeaders og GetBody,
til hhv. giffer og htmler.

Derudover har jeg flyttet de variabler der skal udskrives under den globale
Dim, og helt fjernet RequestURL.

Jeg kom også til at rette en lille tyrkfejl i din <title>.

Eksempel her:
<http://w-o-p-r.dk/tips/asp/vejr_test3.asp>
Kode her:
<http://w-o-p-r.dk/tips/asp/vejr_test3.asp.txt>
(Har tjekket at den er uploadet

Stig Johansen

Fra : Is

Dato : 23-06-08 23:53

> [...]
> Så eksisterer variablen lokal kun inde i Funktionen, og ikke udenfor
> Variablen Global eksisterer, eller lever, i hele koden, også inde i

Det har også drillet mig tidligere uden at jeg vidste hvorfor.

Jeg forstår nu lidt mere jeg er nu nået så langt
http://www.erikisager.dk/vejr_test5.asp
http://www.erikisager.dk/vejr_test5.asp.txt

Men hvad sker der hvis ikke filen findes???
Jeg har på fornemmelsen at der er nogle af dem jeg henter data fra,
har det liggende på egen server. Hvis den er nede, kan den ikke finde
filen.

Erik Isager

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-06-08 06:14

Is wrote:

> Men hvad sker der hvis ikke filen findes???

Hvis en fil eksisterer, og findes på serveren, er de første 3 karakterer i
bufferen 200 ( 200 er Ok status i HTTP).
Hvis serveren er ooppe og filen ikke findes, bør du få en 404.

> Jeg har på fornemmelsen at der er nogle af dem jeg henter data fra,
> har det liggende på egen server. Hvis den er nede, kan den ikke finde
> filen.

Hvis serveren er nede er der en timeout på 10 sekunder i denne linie:
Socket.TimeOut = 10000 ' millisecs

Her vil der gå 10 sekunder, og jeg har ikke rigtig kunnet finde noget
dokumentation på w3sockets, der fortæller hvad der så står i bufferen.
Jeg vil gætte på den er tom, men det må du nok prøve dig frem til.

Hvis der tit er en server der er nede, kan de 10 sekunder måske være i
overkanten, for dine brugere vil få lige så lange svartider i tilfælde af
serverne er nede.

Jeg har lidt probing tools kørende på min egen server:
<http://w-o-p-r.dk/wopr.tools/probes/wopr.probes.asp>
Her kan du se hvad svartiderne er set fra min Fullrate 5/2Mbps linie.

Du kan evt. tjekke dine URL'er og findes den højeste svartid, og så lægge
lidt til.

Stig Johansen

Fra : Is

Dato : 24-06-08 23:03

> [...]
linie.

> Du kan evt. tjekke dine URL'er og findes den højeste svartid, og så

hmm, men det ser ud som om det stopper hvis filen ikke findes.
Kan man ikke få den til at springe videre hvis filen ikke findes, og
måske skrive en eller anden besked???

http://www.erikisager.dk/vejr_test6.asp
her findes første fil der tjekkes ikke, ellers er den som "5"erne

Erik Isager

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-06-08 23:57

Is wrote:

> [...]
> måske skrive en eller anden besked???
>
> http://www.erikisager.dk/vejr_test6.asp
> her findes første fil der tjekkes ikke, ellers er den som "5"erne

Jeg får denne her fejl:
Microsoft VBScript runtime error '800a0009'
Subscript out of range: '[number: 2]'
/vejr_test6.asp, line 83

Er det det du mener med den stopper?

I funktionen sætter vi
servTidTemp = ""
loadTidTemp = ""
inden kald til socket.

Hvis der ikke findes de tilhørende headers, vil indholdet blive ved med at
være = "".

Når du så laver denne her:
loadTidSplit = Split(loadTidTemp, " ")
kommer der ikke elementer i loadTidSplit arrayet.
Jeg vil gætte på linie 83 er denne her:
loadTidSplit(2) =
(instr("JanFebMarAprMayJunJulAugSepOctNovDec",loadTidSplit(2))-1)/3+1
hvor du refererer til array element 2, der ikke eksisterer, og dermed out of
range.

Jeg er lige ved at tro du kan klare det ved at sætte det her ind lige før
loadTidSplit = Split(loadTidTemp, " "):

if loadTidTemp = "" then
tid = "Ingen informationer om data"
tids = ""
exit Function
end if

Stig Johansen

Fra : Is

Dato : 25-06-08 00:10

> [...]
dermed out of
> range.
>
> Jeg er lige ved at tro du kan klare det ved at sætte det her ind

Det lyder sansynligt også ud fra den txt der siger det er fejl i linje
xx

Det kigger jeg lidt på senere på dagen - meget senere

Erik Isager

Fra : Is

Dato : 25-06-08 22:32

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er lige ved at tro du kan klare det ved at sætte det her ind
> [...]

Jeps - det virker fint

Så er det jo det samme hvis filen ikke findes som tjekkest med den
anden function
(Function GetBody(URL))

Jeg kunne nok brygge noget der lignede til denne - men hvor er det
mest smart at gøre det, og spørge på hvad???

Stadig denne:

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-06-08 06:16

Is wrote:

> Så er det jo det samme hvis filen ikke findes som tjekkest med den
> anden function
> (Function GetBody(URL))

Jeps.

> Jeg kunne nok brygge noget der lignede til denne - men hvor er det
> mest smart at gøre det, og spørge på hvad???

Du kunne ombygge denne her stump:
-------------------------
if PStart > 6 and PEnd > PStart then
WordArray = Split(mid(Socket.Buffer,Pstart,Pend - PStart),vbCrLf)
else
Response.write "No body found in dcument"
end if
-------------------------
til:
-------------------------
if PStart > 6 and PEnd > PStart then
WordArray = Split(mid(Socket.Buffer,Pstart,Pend - PStart),vbCrLf)
else
servTemp = "Ej fundet"
servTempHi = "Ej fundet"
servTempLo = "Ej fundet"
Socket.Close()
Set Socket = Nothing
exit Function
end if

Stig Johansen

Fra : Is

Dato : 26-06-08 18:39

> [...]
> -------------------------
> if PStart > 6 and PEnd > PStart then
> WordArray = Split(mid(Socket.Buffer,Pstart,Pend -

Tak for det - det ser jo rigtig godt ud, i FireFox, !!! meen IE6 (som
jeg normalt bruger) kan ikke rigtig finde ud af det synes jeg.

http://www.erikisager.dk/vejr_test6.asp

http://www.erikisager.dk/vejr_test6.asp.txt

Erik Isager

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-06-08 20:15

Is wrote:

> Tak for det - det ser jo rigtig godt ud, i FireFox, !!! meen IE6 (som
> jeg normalt bruger) kan ikke rigtig finde ud af det synes jeg.

Det ser også fint ud i min Konqueror, som jeg normalt bruger, men IE6 - det
er godt nok nogle stuuuure bogstaver der.

Men der skal du nok over i .html gruppen og snakke CSS.

Stig Johansen

Fra : Is

Dato : 26-06-08 22:43

> Det ser også fint ud i min Konqueror, som jeg normalt bruger, men
IE6 - det
> er godt nok nogle stuuuure bogstaver der.

Nå, det er måske bare min IE der strejkede - den ser ud som den plejer
nu, og siden køre fint.

Bogstavstørelse ?? hos mig er størrelsen ens i IE og FireFox.

Jeg tror jeg har nået det jeg ønskede fra starten, men hensyn til
udtræk fra head og body.
Og så har jeg lært noget mere samtidig

Jeg tror jeg slutter for nu, og siger tusind tak for hjælpen

Erik Isager

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-06-08 06:28

Is wrote:

> [...]
> nu, og siden køre fint.
>
> Bogstavstørelse ?? hos mig er størrelsen ens i IE og FireFox.

Så er det nok min IE6 der er f*cked totalt op, hvilket jo ikke er
usandsynligt.
Hos mig ser den sådan her ud (jeg gemte som gif, så se bort fra farverne):
<http://w-o-p-r.dk/images/eriks_vejr.gif>
Hvilken version af IE 6 kører du? Jeg kører 6.0.26/Window 2000 Pro.

Stig Johansen

Fra : Is

Dato : 27-06-08 20:57

> [...]
farverne):
> <http://w-o-p-r.dk/images/eriks_vejr.gif>
> Hvilken version af IE 6 kører du? Jeg kører 6.0.26/Window 2000 Pro.

jeg bruger:
IE 6.0.2800
Win 2000NT

Men jeg tror hvis du går i vis > tekststørrelse, så har du valgt
"Større" ???? min står til "mellem"

Jeg har ellers helt haft fravalgt FireFox, men efter det jeg har rodet
med her, så er FireFox tildelt flere point

Jeg tror også jeg er ved at være færdig med
http://www.erikisager.dk/vejr_test6.asp

Jeg har netop lavet det så, hvis data er mere end 2 timer gamle, så
vises aktuel temp og vind ikke.

Erik Isager

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-06-08 06:25

Is wrote:

> Men jeg tror hvis du går i vis > tekststørrelse, så har du valgt
> "Større" ???? min står til "mellem"

Hvor blind kan man være?
Den stod til Largest!

Jeg kan ikke huske hvornår og hvorfor, men det siger lidt om hvor lidt jeg
bruger IE.

Eller, jeg får nok denne her alligevel, begyndende alt.. altz... - shit, det
har jeg glemt hvad hedder.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-06-08 14:41

On 27 Jun., 22:10, "Is" <detteerminnewsgruppemailadres...@get2net.dk>
wrote:

> Hvad er så din mening om at angi størrelse i "em" ?? I anden
> forbindelse er jeg blevet rådet til det, men kan nu ikke huske
> hvorfor.

Meningen er, at man med relativ font-size ikke "låser" browseren, så
man kan tekst-skalere. Med V7 og 8 af IE er det ikke længere noget
stort problem, fordi man her også kan zoome (som alternativ), men i
IE<7 kan der være problemer, hvis skriften er lille som default, og
man bruger px. I IE6 vil em pga. en "mindre" bergningsfejl(?) fra MS
betyde, at tekstskalering giver kæmpestore eller bittesmå bogstaver.
Hvis man har mellem tekststørrelse, bør der gentlig ikke være (den
store) forskel, det er kun ved selve skaleringen. Men atså, % på font-
size - eller ikke at sætte font-størrelse overhovedet - er vidst det
bedste alternativ til rimelig bogstavstørrelse ved skalering, og
mulighed for samme. Her er zoom != tekstskalering..

Jeg sendte nok lidt for meget "info", men tag hvad du kan bruge.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-06-08 01:54

On 28 Jun., 07:25, Stig Johansen <wopr...@gmaill.com> wrote:

> [...]
> bruger IE.
>
> Eller, jeg får nok denne her alligevel, begyndende alt.. altz... - shit, det

Jeg hørte i radioen, man er ved at udvikle piller imod dårlig
hukommelse. Vi har diskuteret på arbejdet, og er lidt uenige, om det
vil blive en salgssucces. Problemet er, når man står på apoteket, og
skal købe
"Hvad skulle det være?"
"Jeg skal have sådan nogle piller imod... eh... eh.. ja, det har jeg
glemt"

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-06-08 15:51

Rune Jensen wrote:

> "Hvad skulle det være?"
> "Jeg skal have sådan nogle piller imod... eh... eh.. ja, det har jeg
> glemt"

Lidt OT men...
Kom op til lægen og sagde 'Doktor du må hjælpe mig, jeg lider af virkelig
dårlig hukommelse'.
Så gerne sagde doktoren, hvornår startede det?
Startede HVAD?

Stig Johansen

Fra : Is

Dato : 29-06-08 00:06

> [...]
virkelig
> dårlig hukommelse'.
> Så gerne sagde doktoren, hvornår startede det?

Se det fra den lyse side - man møder nye mennesker hver dag

Erik Isager

Fra : Rune Jensen

Dato : 27-06-08 04:51

On 27 Jun., 07:27, Stig Johansen <wopr...@gmaill.com> wrote:

> Hos mig ser den sådan her ud (jeg gemte som gif, så se bort fra farverne):
> <http://w-o-p-r.dk/images/eriks_vejr.gif>
> Hvilken version af IE 6 kører du? Jeg kører 6.0.26/Window 2000 Pro.

Det er sandsynligvis fordi font-size angives med em. I ældre (IE)
browsere, og især ved tekst-skalering, giver det nogle ret pudsige
effekter. Bare ret det til %, så står det sandsynligvis som det skal
(efter lidt testing). Du kan tjekke din side i forskellige broiwsere
og opløsninger på www.totalvalidator.com

Iøvrigt - kode kan man jo altid diskutere, men hovedoverskriften
"Aktuelt vejr i Danmark" ville jeg give en H1, evt. underoverskrift en
H2 osv. Det er egentlig forkert at starte midt i "hierakiet", selv om
det vil validere. Også for "forståelsen" af koden. Jeg har skrevet
lidt generelt om overskrifter her: http://runejensen.dk/tips/html/overskrifter.asp

MVH
Rune Jensen

Fra : Is

Dato : 27-06-08 21:10

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

H2 osv. Det er egentlig forkert at starte midt i "hierakiet", selv om
det vil validere. Også for "forståelsen" af koden. Jeg har skrevet

Tak for linket

Nu vidste jeg på forhånd at det var begrændset tekst der skulle være
på denne side, så derfor gik jeg ikke så højt op i det ! men det er
selvfølgelig en rigtig dårlig undskyldning

Det er lavet i en css fil - det bliver en dag med det gode overblik,
jeg må rette op på det.